995 visninger
|
Oprettet:
Hvor meget kan man få i SU ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa. Jeg overvejer på det kraftigste at starte på en videregående uddannelse på et tidspunkt i fremtiden, så derfor vil jeg lige høre om hvor meget man kan få i SU udbetalt når man samtidig har eget hus som
Ikke er særlig dyrt at bo i. ?
Hvor meget fik i udbetalt ?
Mange siger det ikke er staten som skal betale uddannelse men det er da bedre end kontanthjælp ikke ?
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 602
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 68
og får ca. 5800kr før skat mener jeg.
men du skal huske at du ikke må tjene ret meget ved siden af
jan 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 178
aug 2010
Følger: 71 Følgere: 63 Biler: 8 Emner: 19 Svar: 146
aug 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Biler: 9 Emner: 27 Svar: 1.352
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
mar 2006
Følger: 33 Følgere: 33 Biler: 5 Emner: 40 Svar: 193
Det er da lige nøjagtigt sådan vores system er sat op, sådan at man kan tage sig en uddannelse.
Så du skal bestemt ikke ha dårlig samvittighed over at komme på SU fordi du vil tage en videregående uddannelse. Tværtimod, vær stolt af dig selv, fordi du vil tage en uddannelse så du kan tilbyde dig til samfundet:)
Og jo, det er en million gange bedre end kontanthjælp.
Fordi når du er færdiguddannet, så betaler du jo pengene fra su og uddannelse tilbage via din skat, da du får en højere løn, og dermed betaler mere i skat:)
Så mit råd er: Skynd dig at finde dig en uddannelse som du virkelig synes er interessant, og så komme igang:) Evt læse op på nogle fag f.eks Dansk, engelsk, matematik osv på diverse kurser inden, hvis du mangler noget. Det kan dit jobcenter hjælpe dig med:)
Du har en god holdning at du hellere vil uddanne dig end at sidde og nasse. GO FOR IT!
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 352
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
Nogle efteruddanelser betaler staten ikke fuldt ud (ergo deltager gebyr, svinger fra 1.500 til 60.000 pr semester afhængig af hvad du vil læse..) - disse foregår dog efter arbejde og tildels i samarbejde med arbejdet, da din afgangseksamen skal have relation til din arbejdsplads og stilling.
Men alle fuldtids uddannelser er SU berettiget stort set, og dette giver ikke krav om du ikke må eje noget.
Så kontanthjælp kontra uddanelse med fast ejendom - klar SU-vognen
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.110
giver dig hundrede procent ret i at det er bedre end bistand og ts har en god holdning og at han skal være stolt af sig selv. det eneste jeg lige vil rette dig i den del med skat, det kommer meget an på hans frikort altså om han overhovedet har det endnu uden det betaler han jo pengene tilbage som du skrev imens han er igang med sin uddannelse, selvfølgelig noget andet hvis han har su lån, det skal han først afbetale på efter endt uddannelse.
mar 2006
Det jeg mener er, at når han engang er udlært, så tjener han jo en løn der gerne skulle være tilsvarende højere, end som ufaglært. Og derved betaler han jo også flere penge i skat, samtidig med at han får flere penge til sig selv.
40% i skat af 400.000kr er jo bedre end 40% af 200.000, rent samfundmæssigt set. Og derved betaler han jo sin uddannelse tilbage, samtidig med at han er med til at gøre det muligt for andre:)
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 386
Er de 5000kr. før skat nok til at holde en måned kørende, hvis man nu også har en studiebolig eller lignende?
Får også selv SU, men da jeg er 19, er det efter min forældres indkomst, så plejer at får udbetalt ca. 1300 kr. om måneden.
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 84 Svar: 677
Jeg får 5700kr før skat i su, plus boligstøtte på 600kr.
Betaler 4000kr alt inkl for bolig, derudover har jeg bil, og skal da også have noget at spise.. Så jeg har fritidsjob ved siden af, da jeg ikke synes jeg ellers har nok at gøre med
mar 2006
Hvis du finder en lejlighed til 3000kr incl varme og vand. Så har du jo 2000kr til dig selv. Som du så skal betale resten med.
-Tv
-Internet
-Telefon
-Mad
-El
-Druk (medmindre du har flotte patter - Tvivler ;)))
Og hvis du skal ha bil samtidig, så tror jeg du skal leve af tørre blade og bortfløjet and!
Ellers er der jo kollegier osv som du kan bo lidt billigere på, så vidt jeg ved.
Eller find dig en roommate. Og split alle udgifter:)
jun 2014
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
evt rente udgifter da du bor i ejet hus (andel, ejer) og måske har rente udgifter,
evt. befodring til skole
og hvad du ellers har af fradrag. Husk du dog mister dit beskæftigelsesfradrag, når du går i skole
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.110
ja ok i nogle tilfælde er det rigtigt nok at man tjener mere som faglært end som ufaglært. og er jo klart nok jo mere du tjener jo mere betaler man i skat.
det eneste sted jeg kender til hvor en ufaglært kan tjene lige så meget som en faglært, er på et slagteri eller offshore
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 84 Svar: 677
jun 2014
Hvor meget kan man få i SU ?