{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Holder vi hinanden nede? Dansk mentalitet {{forumTopicSubject}}

En af mine kollegaer fortalte den anden dag, at hun havde set et program om Japan(?)(ihvertfald et land i Asien), hvor de havde en masse sjove opfindelser.

Nu er jeg selv den kreative type, og har ofte oplevet at folk griner eller siger "nej det kan man ikke", til idéer der er lidt alternative, men som egentlig virker i teorien.

Nå men hvorom alt er, så kom jeg til at tænke på om vi her i landet er begrænsede af, at vi helst skal være ens og initiativ dræbes af fantasiløse personer. Men når jeg så ser hvad der opfindes rundt omkring i verden(nogle ting mere brugbare/nødvendige end andre) tænker jeg på om vi mon ubevidst går og begrænser hinanden med vores egne hæmninger?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holder vi hinanden nede? Dansk mentalitet
  • #2   16. okt 2015 Janteloven længe leve... Men du har ret smiley

• #3   16. okt 2015 Vi må jo ikke engang synes om os selv herhjemme. Uden der er nogle der mener at man tror noget om sig selv. Vi i Danmark har sågar haft en stikker linje direkte til skat. Hva er det for noget.
    Elsk dig selv og det du gør. Byg videre på en tilfældig ide'
    OG FUCK JANTELOVEN.!! Og alle der ikke kan se sig selv i øjnene.

• #4   16. okt 2015 Enkelt svar: JA!

Min karriere og muligheder har først rigtigt taget fart efter at jeg forlod Danmark. Jeg udvikler software på et helt andet niveau nu, udelukkende fordi jeg er i et miljø hvor folk forsøger at hive hinanden op, og give hinanden chancer.

Men jeg tror såmænd ikke bevidst at man forsøger at holde sig på samme niveau i DK, og holde sig indenfor normen. Det ligger bare i den danske kultur, og på mange områder giver det jo også et trygt og risikofrit miljø. Der er mange positive sider ved det, nok bare ikke erhvervsmæssigt.

Jeg tror ikke at det har så meget med Jantelov at gøre. Mere en kulturforskel.

• #5   16. okt 2015 Grundfos, Danfoss, Vestas, Siemens, Lego, A P Møller, Novo, Terma, osv.
    Der er sg ingen smålige bånd som sådan på kreative ideer i Danmark, men rednecks uden visioner findes der da alle steder.
    Og så hellere leve i Danmark med lidt småligt nid og misundelse, end at leve i Japan hvor æresselvmord på grund af manglende succes er helt normalt....

• #6   16. okt 2015 Tror egentlig heller ikke så meget det er jantelov, for det lader da til at være OK at brillere indenfor noget.

Det virker bare mere på mig som om der findes rigtigt mange mennesker uden visioner og ambitioner.

• #7   16. okt 2015 Der er skam ikke flere mennesker uden ambitioner og visioner her i landet end så mange andre steder.
    Dog findes der mange der tuder over andres lykke. Men vi er da ikke hæmmet som danskere.

Carsten J >>

Sådan et miljø kunne du da sagtens have fundet her i landet også.

• #9   16. okt 2015 Lass G >>

Forkert, ingen investor vil grine af en ide og slet ikke en god en.
    Men nu ved jeg jo ikke hvem du fortæller dine ideer til, eller hvad dine ideer har været.

• #10   16. okt 2015 #7
    Muligvis, jeg er bare ikke rigtigt stødt på dem, eller oplevet det i samme grad. Jeg har ellers arbejdet med software siden 90'erne.

• #11   16. okt 2015 tror det er janteloven der kommer ind der, vi må jo ikke have det bedre end den anden har....

• #12   16. okt 2015 #0... det kunne jo også hænge sammen med at dine ideer er retarderede smiley

Nu kender jeg jo ikke dine ideer, men jeg har fx engang hørt nogle foreslå, at man monterede en vindmølle på en bil, så man kunne høste energien i den luft, der bevæger sig langs bilen når den kører..

Ideen kunne jo godt lyde smart for folk, der ikke har videre forståelse for fysik, men en, i situationen, bedre vidende person, vil nok blot feje en sådan ide af vejen med et: "Ej, det vil ikke virke."
    Det er ikke nødvendigvis for at holde opfinderen nede, men blot en konstatering af at sådan fungerer verden ski ikke = din ide kommer ikke til at virke.

Det kan altså være opfinderen, som er ubevidst inkompetent, og derfor forstår det som, at andre prøver, at holde personen nede.

Igen Brian "Lebbelone" O... jeg kender ikke dine ideer. Det er ikke sikkert dette gælder dig.. Just saying.

• #14   16. okt 2015 Haha, nej, det er ikke mig der har lavet snydesoftware til VW smiley Var engang på en kontrakt hos Volvo, men VW kan jeg ikke tage æren for.

• #16   16. okt 2015 Middle Eastern Attitude for Work.

"Wallahi if one can do it, let him do it, If no one can do it, ya Habibi how can i do it."

Japanese Attitude for Work

"If one can do it, I can do it. If no one can do it, I must do it."

• #17   17. okt 2015 Jep, det oplever jeg sgu tit. "Ej det er for dyrt, ej det er for besværligt" osv. Derfor man kun skal tro på sig selv.

Kommentér på:
Holder vi hinanden nede? Dansk mentalitet

Annonce