{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.863 visninger | Oprettet:

Ombygning/fraflytning af leje-lejlighed. {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg i løbet af vinteren skal fraflytte min lejlighed i Silkeborg for at rykke hjem til Vestjylland igen.

Jeg bor til leje i en ældre ville der for nogle år siden er blevet ombygget til 3 lejligheder.

Jeg bor i stueetagen.
I marts flyttede overboen og udlejer gik igang med at rykke alt ned og rydde lejligheden fuldstændig med jorden. Kun ydervægge stod tilbage. Der var støj, støv og så videre i 7 uger. Hele vores påskeferie blev mere eller mindre ødelagt. Og de startede kl 7 og vækkede min datter. Da de var færdige med det fik jeg dog et gavekort til et pizzaria på 300kr.

Sidenhen har det stået stille deroppe, men han er for 2 uger siden gået igang med at bygge deroppe.
Men jeg synes sgu det er på nogle ukristelige tidspunkter. Han kommer efter job kl 16 og forsætter til kl 19-20 stykker og hver weekend fra 8 til sen aften også.

Er der regler for hvad, hvor meget og hvornår man må larme? Jeg har sgu været rimelig large men det efterhånden ved at drive mig lidt til vanvid.

Nå, men vi skal så flytte herfra til vinter engang når den rette lejlighed i Skjern er fundet.
Han vil så også rive alt ned i denne lejlighed, ligesom ovenpå.
Men hvor står jeg så med hensyn til mit indskud?

Jeg mener jo ikke han må trække noget til maler arbejde mm eftersom han jo rykker lortet ned og bygger nye vægge osv.

Han har selv udtalt han får et tilbud fra maleren of så trækker det fra. Men så som jeg kan læse det ved LLO så skal han kunne foreligge en faktura og ikke bare et overslag.

Har noget selv stået i ovenstående situationer?

- og nej jeg behøves ikke høre om hvor sippet og nærig jeg er. Som enlig forsøger skider jeg ikke guld og 8-10.000kr mere retur er mange penge for os smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ombygning/fraflytning af leje-lejlighed.
  • #1   17. okt 2015 Hmm:( Der er vist en lejer organisation, hvor der reglerne står... Men kan desværre ikke huske hjemmesidens navn ??

    PS er der mere tilbage på pizza gavekortet? smiley


  • #2   17. okt 2015 LLO , jeg har læst og læst men fandt ikke noget brugbart smiley

    Haha , ja tror kun der er brugt halvdelen. Donere den gerne til den der kan komme med et brugbart svar smiley


  • #3   17. okt 2015 Han kan ikke trække dig overhovedet hvis planen er at renovere total indenfor, men har du det skriftligt??

    Skaf det ellers, og ofre de 500 på LLO, de sparede mig for 14000 sidst smiley


  • #4   17. okt 2015 Det var også planen, men skulle bare høre om andre havde stået i situationen.
    Nej men kan nok godt få ham til at skrive det på en mail.


  • #5   17. okt 2015 Prøv at tage en snak med ham om at han ikke bare burde glemme alt om at indhente et tilbud fra en maler og så betale dig hele dit indskud tilbage, nu i har måttet døjes med larm, rod og støv - ellers kunne du jo stille modkrav om at få noget af din husleje refunderet pga. generne fra ombygningen smiley

    Forbered dig evt. med at lave en opgørelse over hvornår og med hvad I er blevet generet i forbindelse med ombygningen - og hav evt. en ven med når du inviterer ham ind på kaffe.


  • #6   17. okt 2015 Årh jeg er bare så dårlig til sådan en konfrontation, men det er nok vejen frem desværre ..
    Men jo, den rigtige vej er nok at tage en snak med ham inden jeg blander andre instanser ind i det. smiley

    I dette øjeblik man jeg eksempelvis ikke høre mit tv på grund af en vinkelsliber eller sav der er i fuld sving. Jeg synes sgu ikke jeg er aå urimelig anlagt men nok er bare nok ! smiley

    Tak for svaret .


  • #7   17. okt 2015 Lad nu være at bede ham udbetale hele dit indskud , før du har på skrift at han vil rykke lortet ned, for ellers får du ikke de papirer..

  • #8   17. okt 2015 Men det er vel ham der har dokumentations pligt i forhold til malerarbejde mm?

    Så vidt jeg kan se skal man som udlejer kunne fremvise en faktura indenfor 14 dage efter fraflytningen ellers skal man have indskydet retur smiley


  • #9   17. okt 2015 kan du ikke pudse din Mor på ham? Nu du er alene:)
    Men ja det er ikke det sjoveste sådan noget


  • #10   17. okt 2015 Enlig siger du ;p det var det eneste jeg fik ud af den tekst.

  • #11   17. okt 2015 Enlig forsøger er ikke det samme som single smiley

  • #12   17. okt 2015 Det bedste råd er at melde dig ind i LLO, det kan sikkert spare dig for en masse udgifter, og det du kommer til at betale i kontigent vil du sikkert få tilbage i form af besparelser ved fraflytning, især hvis du finder ud af du har betalt for meget i husleje eller lign.

  • #13   17. okt 2015 Tak, det gør jeg smiley

    Skulle bare sikre mig jeg rent faktisk havde en sag .
    Men det lyder til loven er på min side, ihverfald i forhold til indskudet.


  • #14   17. okt 2015 Hvis han larmer udenfor normal arbejdstid og i weekender, så bør du dokumentere det og også få refusion i form af mere end gavekort til Pizza.

  • #15   17. okt 2015 Har siddet og tygget lejeloven igennem på retsinformation, og der står intet omkring det, prøver at kigge lidt rundt og vender tilbage hvis jeg finder noget smiley

  • #16   17. okt 2015 Tusind tak drenge.
    Rart at vide det ikke bare er mig der er en strid kost smiley


  • #17   17. okt 2015 Har kigget lidt og denne her opsummere det ret godt:

    [i]Kravet, som udlejer måtte have mod en lejer, der ikke aflevere lejemålet i aftalt stand, er i realiteten et erstatningskrav. Lejeren har jo netop ikke opfyldt parternes aftale om nyistandsættelse af lejemålet, hvorfor udlejer foranlediger dette gjort på lejers regning. En forudsætning for, at udlejer kan gøre dette erstatningskrav gældende mod lejer, er, at udlejer kan dokumentere, at han har lidt et tab. Dernæst har udlejer en forpligtelse til at begrænse lejers tab (erstatningskravet), og udlejer må ikke blive stillet bedre ved lejers misligholdelse, end han var stillet, såfremt lejer ikke havde misligholdt lejeaftalen.

    [/i]Udgangspunktet er, at udlejer kan rette sit krav mod lejer, selvom der ikke efterfølgende udføres istandsættelsesarbejder. Baggrunden for dette er, at udlejer jo har lidt et tab ved eksempelvis, at gulvet ved fraflytningen ikke var nyafslebet, da det jo koster et beløb at ”bringe” gulvet tilbage i nyafsleben tilstand. Dette beløb kan udlejer ikke opkræve af den nye lejer, der flytter ind i lejemålet, da der jo ikke ved hans indflytning var nyafslebne gulve. Udlejer skal herefter selv betale udgiften til gulvafslibningen (som han afkrævede førstnævnte lejer ved dennes fraflytning), såfremt han igen ønsker, at gulvet skal afslibes.

    Skal ejendommen ved lejers fraflytning sælges, er spørgsmålet, om manglerne ved lejemålet har effekt på handelsprisen. Er det ikke tilfældet, har udlejer jo ikke lidt et tab og kan derfor ikke afkræve lejer betaling for istandsættelse af lejemålet. Udlejer vil her skulle godtgøre, at den manglende istandsættelse rent faktisk har negativ indflydelse på handelsprisen, førend han kan afkræve lejer betaling for istandsættelse uden reelt at foretage denne.
    [/i]


  • #18   17. okt 2015 Når jeg læser det, synes jeg jo stadig jeg ikke bør betale noget. Han lider jo ikke et tab i det hverken gulve, vægge eller andet skal genbruges.

    Alt bliver ryddet, så der kun står ydervæggene tilbage.


  • #20   17. okt 2015 Nemlig, samt der findes et huslejenævn i den kommune du bor i, der kan du klage hvis han sender dig en regning, det koster knap 140 kr at klage, men ville personlig selv tage kontakt til LLO og melde mig ind, mener man skal have været medlem i et stykke tid før du hjælper en, men snak med dem, som jeg læser det hele, lader det til at han ikke kan kræve at den er nyindstandsat ved fraflytning

  • #22   17. okt 2015 Doner dem til en hjemløs smiley

  • #24   17. okt 2015 Nå der er ikke enighed.
    Men jeg er faktisk ikke enig Morten.
    Så vidt som jeg har kunne læse mig til så SKAL han faktisk kunne dokumentere hvad pengene er gået til såfremt jeg klager over det.

    Men jeg kan sagtens tage fejl smiley

    Jeg melder mig ind og så lader jeg dem om det. smiley


  • #26   17. okt 2015 - jeg rocker i øvrigt min datters frost løbehjul! smiley

  • #29   17. okt 2015 godt nyt til dig, der er kommet nye regler både for dig som lejer men også udlejeren, det hele står på din kommunes hjemmeside /borger.dk
    udlejer må ikke bare gøre som han har gjort førhen altså hvor du som lejer bliver røvrendt/snydt til helt store guldmedalje. så ifølge de nye regler står du ret godt.


  • #30   17. okt 2015 Jeg er hardcore i ældre folkevogne, bagning og indretning , men jura er sgu ikke min stærke side smiley

    Lyder til det er godt givet ud uanset hvad. Jeg starter med at føre dagbog mht støj mm. Sørger for billed dokumentation af at han er her, og evt lyd optagelser af støjen.
    Han er i øvrigt stadig i fuld sving!

    Det har jo også være kulde og træk siden han væltede lejligheden ovenpå, idet det eneste der har lukket af mellem min lejlighed og omverdenen har været mit loft. Alt har stået åbent deroppe.

    Er bare dødtræt af skidt og støv over alt og i alle kroge mm. De har også været nød til at være i min lejlighed for at fjerne rør der gik op til radiatorerne ovenpå. Det efterlod mit hjem med vand, skidt og møg alle steder OG de havde taget mine dyre viskestykker til at tørre rustvand op med smiley


  • #32   17. okt 2015 en ting mere, udlejeren må ikke bare istandsætte på din regning når du fraflytter lejligheden, lejligheden skal kun fraflyttes i den stand som du har fået den i, altså rengjort og males...hvis du ikke maler selv så må han kun bonne dig for maling og rettelse af misvedligeholdelse (hvis det altså forefindes)

  • #34   17. okt 2015 Haha , kunne forstå man måske maler lofter men slibe dem........

    Men det lyder til der er en sag på den ene eller den anden måde. Så er det bare hvordan det ender ud smiley

    Jeg vil heller ikke være et svin. Men vil heller ikke snydes for penge der kunne bruges på mig selv, ny lejlighed eller mere frost sager til min pige smiley


  • #35   17. okt 2015 #19
    Du betaler for det du har ældet lejligheden, ikke for hans renovering af lejemålet
    Nej man betaler ikke for normal slidt og ælde i en lejlighed


    Lejlighedens stand ved aflevering

    Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12.00 på fraflytningsdagen.

    Hvis lejemålet er lejet nyistandsat, og lejeren har skrevet under på dette, kan der også aftales at lejemålet skal afleveres nyistandsat uanset slid og ælde.

    Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved indflytningen, med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde. Slid og ælde hæfter lejeren derfor ikke for. Det vil sige, at lejer ikke skal betale for istandsættelsen af et almindeligt nedslidt køkken eller almindeligt slidte gulve.

    Lejeren kan aldrig forpligtes til at aflevere det lejede i bedre stand end det var ved overtagelsen.

    Lejeren skal altid betale for misligholdelse, det vil sige hvis lejeren har skadet eller ødelagt det lejede (ridsede gulve, ødelagte håndtag m.m.).

    Hvis udlejer derudover kan påvise, at en forringelse af det lejede kunne have været undgået, hvis lejeren havde overholdt sin vedligeholdelsespligt, kan lejeren komme til at betale for misligholdelse.

    Lejeren skal altid aflevere det lejede rengjort og ryddet. Vi anbefaler derfor at gøre grundigt hovedrent.

    Endelig anbefaler vi, at lejeren tager billeder af lejemålet, med henblik på at kunne dokumentere lejemålets stand ved fraflytningen.


  • #38   17. okt 2015 Der må foreligge nogen sager der er afgjort ved retten, de danner præcedens for kommende sager i samme boldgade, dvs man bruger den afgjorte sag til at vurdere om der er noget hold i din sag, eller andres for den skyld.

    Jeg kunne forestille mig der findes nogen regler om hvor længe man må larme om aftenen, nogen standard regler.

    Ens hjem er jo stedet hvor man slapper af og samler kræfter til næste dags arbejde, det er helt klart en stressfaktor at nogen larmer konstant. Kompensation kan kun være kolde kontanter eller ferieophold i syden.

    En forespørgsel hos en advokat koster jo ikke noget, men LLO har styr på sagerne.


  • #39   17. okt 2015 Tusind tak Allan , det er lige præcis sådan jeg har det !
    Enten en form for kompensation eller evt en forlænget weekend i Lalandia for den sags skyld smiley

    Til info er han lige stoppet og kørt. Så min lørdag har ikke budt på fred og ro smiley


  • #41   17. okt 2015 Du må skrive op hvilke dage han har larmet, i hvor lang en periode, uger og måneder.
    "Ja, overboen er en gammel dame, hende kommer du ikke til at høre noget til"
    (Men når hun dør river vi hele lejligheden i småstykker med en lufthammer)


  • #42   17. okt 2015 Som jeg læser det må han slet ikke arbejde i weekenden - tsk!

    Tak, jeg kører helt sikkert en sag og sørger for god dokumentation.


  • #43   17. okt 2015 Indgangsreplikken til udlejer må være: "Nu har jeg ikke haft ro i 6 uger, jeg er uoplagt på jobbet, hvad har du egentligt tænkt dig"?

  • #44   17. okt 2015 Efter min mening vil jeg sige at du ska skrive en mail hvori han ska snuble over svarene.. Ment på den måde at han ska sige hva han vil gøre fremadrettet og han ska sige undskyld for den periode han har larmet..
    Sårn mail er ikke nem at lave medmindre man har en lille jurist siddende i sig og til det ka du nok få LLO til at hjælpe dig med at skrive det og kopi/paste det i en ny mail til ham..
    Alt hva du ikke har på skrift er nul og niks værd og en mail er bindende som skriftlig kontrakt såfremt han svare..
    En sådan mail må heller ikke fremstå for juridisk da det gir ham grund til mistanke..


  • #45   17. okt 2015 Snak med ham først, sig det kommer til at koste med al den larm, spørg hvad han har tænkt sig. Mail og breve med juridisk indhold får ham nok på mærkerne, men er det med heldigt eller uheldigt udfald?

  • #47   18. okt 2015 Flyt 14 dage før du reelt skal, og aflevere nøgler til ham der, (HUSK KVIT PÅ DET)

    Dermed overdrager du lejemålet til ham denne dato, han har derefter kun 14 dage til at gøre indsigelse om fejl og mangler, mange udlejere tror fejlagtigt det er sidste dag i lejeperioden.


  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #48   31. dec 2019 Hvad endte det med? står i samme situation

  • #49   31. dec 2019 Det er så det der er så irriterende ved sådan nogle forum, det burde være god kutyme at trådstarter afslutter med et svar.

    Men godt Nytår til alle smiley


Kommentér på:
Ombygning/fraflytning af leje-lejlighed.

Annonce