Computer virus :/ {{forumTopicSubject}}
På forhånd beklager jeg dybt, hvis mit problem er postet forkert og det har såret nogen.
Hej. Jeg håber inderligt en af jer kan hjælpe!
Jeg har fået en virus på min computer, hvor der "låser" alle mine dokumenter (heriblandt vigtige dokumenter til mit studie) og alle de billeder der ligger på computeren med ferier osv. Jeg har prøvet forskellige anti-virusser som fx. bullguard, AVG, CCcleaner, Eset, Norton og noget som skulle fjerne en trojansk hest da den også melder der skulle være det, men desværre uden held
. Den kommer op med nogle billeder med noget tekst når computeren startes op, hvor der bl.a. står:
"All your files were protected by a strong encryption with RSA-2048 using Cryptowall 3.0"
og:
This means that the structure and data within your files have been irrevocably charged, you will not be able to work with them, read them or see them, it is the same thing as losing them forever, but with our help you can restore them.
Og så står der selvfølgelig nogle link jeg skal trykke på.
Jeg kan sagtens formatere computeren, men ville være frygtelig ked af, at skulle miste alle mine ting, hvis jeg bare hiver selve virussen med over på en ekster, hvis jeg formatere den.
Kan nogen mon komme med et bud på, hvad jeg kan gøre?
Med håbefulde hilsener Christian.
feb 2005
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 33 Svar: 402
Prøv at installere bitdefender free den tager som real rigtigt mange virusser som de andre programmer ikke gør.
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 857
En slags kidnapning af dine data. Du kan godt betale og få dine ting igen, men det er slet ikke sikkert at de låser dem op igen, og det kan også være at de udnytter dig til at betale mere flere gange.
God læsning (kortlink af googlesøgning):
www.kortlink.dk/google/hpp3
feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 3 Svar: 573
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Den går ind og nedlåser alle dine filer på computeren og holder dem som gidsel mod løsepenge.
Dem ser vi desværre ret ofte i tiden, jeg tror ikke det hjælper at gendanne computeren da det kun er indstillinger og programmer det anfægter, IKKE dine dokumenter.
En side-note er at selvom du betaler dine filer fri, risikere du bare at de bliver låst ned igen og større løsesum end sidst
I de sager vi har haft med det, har der ikke været andet udvej end at formatere og gendanne fra en backup.. og har man ingen backup, er du screwed.
feb 2007
Hvis du tager harddisken ud og sætter den i en USB dock f.eks, så kan du måske kopiere dine data ud og så formatere disken bagefter.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Det er værd at prøve, men chancerne er små. Da det er et ret udbredt fænomen.
Og bemærk at hvis du sætter disken i en anden computer og forsøger at tilgå filerne, så inficere det også DEN computer.
Samt alle tilsluttet enheder og netværksdreve, så træd varsomt
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
Mvh IT
jul 2014
Følgere: 14 Svar: 2.877
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 105
feb 2007
Men det er jo bare at prøve sig frem og finde ud af hvordan situationen er.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
maj 2012
Følger: 17 Følgere: 11 Emner: 1 Svar: 33
Der er nogle forholdsregler du bør tage dig.
Hiv nettet ud af den inficerede computer.
Kør virusscan med noget anerkendt som MalwareBytes Anti-Malware på alle andre maskiner på dit netværk.
Har du en NAS stående sluk for den.. Nu!
Når du har lukket dit netværk ned skal du finde et undeleter program. De findes gratis, du skal bare søge. Led efter "undeleter", "file recovery", "Photo rescue" og variationer heraf. Brug helst en anden computer end den inficerede. Jo mere du roder rundt på den desto større er risikoen for et undeleter program ikke kan redde dig.
Ideen med den løsning er at Cryptolocker krypterer dit billede over i en ny fil, og sletter den gamle, men når du (normalt) sletter en fil i Windows bliver den ikke faktisk ryddet fra disken, men pladsen bliver markeret "ledig" og senere overskredet når der er behov.
Mulighed nummer to er at betale for dine filer. Det gør ondt, men ofte er dem bag virussen interesseret i at have et godt ry og holde hvad de lover da det vil give et godt ry og derved bringe flere penge i kassen. Søg evt. lidt på Google om der er nogle, der har betalt for Cryptolocker 3.0 og om bagmændene var ærlige og hjalp deres filer til live igen.
Dog er der ingen garantier.. Det er jo folk uden morale vi har med at gøre.
Held og lykke. Og husk backups for fremtiden!
Ps. Pas på med at sætte din harddisk til en anden maskine. Virus på en computer breder sig lige så vel som virus ved mennesker.
maj 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 130
Men træls er det !
Computer virus :/