9.171 visninger
|
Oprettet:
Skifte fra propsikringer til automatsikringer {{forumTopicSubject}}
Hej
Nogen der har en idé om hvad det koster at skifte fra propsikringer (3*10a og 3*16a) til automatsikringer. Skal self være autoriseret
mar 2003
Følger: 14 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 462 Svar: 1.463
jun 2007
Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 231
Eksempel:
Schneider automatsikring 10a 1P+N: 130kr i alt
-------------- --------------------- 16a 3p+N: 250kr i alt
Normalt vil man også skifte til HPFI relæ, hvis det gamle kun er HFI
Schneider HPFI relæ 40A 4P: 180kr
Så kan der komme andre udgifter, hvis selve tavlen er porøs, eller hullet. Der må ikke være flækker, eller åbne huller i kassen, så vil en autoriseret sige at den skal skiftes, hvis han da ellers går efter retninglinjerne.
Men hvis du går til en aut. får du ikke materialerne til de priser, så kan du godt gange prisen, med 2-3 stykker, så du kommer ikke langt for 1000kr, hvis det viser sig at alle sikringer, HFI og tavle skal skiftes.
Mht. til grunden du vil skifte. Hvis det er fordi dine porcelæns sikringer springer i ny og næ, så skift endelig ikke til aut. sikringer, så vil det som regel blive meget værre, da de er meget mere følsomme.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
0 kr
Er slf DIY autoriseret installatør
MVH Kp
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.621
jun 2007
#7 Ja, det er korrekt. Den normale man bruger er type C. Man kan godt gå op i type D, som er en anelse mindre følsomme, men det ændrer ikke på at det som udgangspunkt, er en rigtig dårlig idé, at skifte til aut. sikringer, hvis man har problemer med at porcelæns sikringer springer, pga. ældre elinstallationer, som ikke var dimensioneret, til nutidens elforbrug. Idag, skal der være mindst to grupper bare i et køkken (som regel en lysgruppe, som godt må hænge sammen med noget andet, og så en gruppe kun til stikkontakter i køkken) Sådan lavede man det ikke førhen, så derfor kan man ikke bare bruge løs i et køkken, ved mange ældre installationer, som ikke er lavet til det.
Nu er det jo svært at vide, om det er grunden til at OP vil skifte, da han som så mange herinde, laver en beskrivelse hvor man skal gætte sig til 80% af situationen, grundet manglende oplysninger, om hvorfor/hvad/hvem osv osv
nov 2004
Følger: 35 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 6.039
jun 2007
Hvis du laver en ny installation, så har du forhåbentlig ikke mere end et kabel pr. gruppe, så er det dælme en amatøragtig installation. Hvis det er gamle kabler, er du undskyldt
Og nej, jeg har heller ALDRIG haft en automatsikring der er slået hjemme ved mig, og det er lavet for 12 år siden. Hvis el installationerne, er lavet korrekt, og med nyere kabler uden overgang, af nogen art, er det kun monteringsfejl, eller underdimensionering der får sikringerne til at slå, de beskytter jo kablerne, deraf navnet "sikringer"
nov 2004
Følger: 35 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 6.039
jun 2007
Hvad er de to løse ledninger der stikker ned fra toppen til? Er det når du skal vågne om morgenen?
jun 2007
mar 2003
Mht folk der spurgte hvorfor jeg ville skifte, så har jeg en af 10a sikringerne der virker til at være en løs forbindelse i. Så tænker jeg at jeg lige så godt kan undgå at købe flere propper, og skulle skrue på, og gå på automat sikringer samt er hpfi relæ . det bedste tilbud jeg har fået indtil nu er på 1900 ex moms for nye sikringer og relæ
mar 2003
mar 2003
Skifte fra propsikringer til automatsikringer