Spørgsmål vedr. internethastighed (Stofa) {{forumTopicSubject}}
God påske BG!
Håber i lige kan give mig lidt input her:
Jeg har bredbånd hos Stofa (tidl. Sydenergi) og har hidtil haft en 30/30 mbit forbindelse. Det har kørt ganske fint. Når jeg har testet hastigheden på hjemmesider såsom speedtest.net, så har hastigheden i 95% af de tilfælde, hvor jeg har testet det, ligget på 30/30 eller lidt derover.
For ca. 1 måned siden fik jeg så en mail fra Stofa om, at man ville opgradere min forbindelse til en 60/20 mbit forbindelse - uden beregning.
Fint tænkte jeg - for jeg downloader mere end jeg uploader, så det er kun fint at jeg får en højere downloadhastighed.
Omlægningen skete så her primo marts.
På uploadsiden passer det fint med, at jeg på speedtest.net nu ligger på 20-22 stykker, når jeg tester.
MEN - på downloadsiden har jeg aldrig ligget over 40 mbit endnu på speedtest.net - typisk kun omkring 35-38 mbit.
Går jeg ind på Stofas egen "hastighedstest", så kan jeg imidlertid godt lige ryge over 40 - men der er jo LANGT op til 60 mbit i downloadhastighed.
Jeg tester på samme måde som tidligere, hvor jeg havde 30/30 - dvs. med samme setup og på samme hjemmeside - så det burde vel være sammenligneligt? Jeg har godt nok en WiFi-router, men når jeg tester, så er det på en "kablet" forbindelse, dvs. hvor kablet fra modem´et går direkte over i min PC - så der burde jo ikke være noget tab pga. en trådløs forbindelse?
Jeg ved godt, at jeg bare kan kontakte Stofa og spørge dem, men inden jeg gør det, vil jeg bare lige høre, om jeg er helt forkert på den, når jeg synes, at 40/20 ligger lidt langt fra de lovede 60/20.
Kan der være andet galt?
På forhånd tak for jeres inputs.
apr 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 368
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 386
jun 2014
Med mindre, de altså har fiber
apr 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 368
jun 2014
Så burde den i visse tilfælde kunne levere det som de lover.
Jeg ved, at Yousee leverer 300 Mbit igen Coax.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Hastigheden
Hastigheden er forventet gennemsnitshastighed og gælder ved en kablet forbindelse mellem din router og
computer. Kapaciteten deles. Du kan i nogle tilfælde opleve lavere hastigheder end den bestilte i forbindelse
med forbigående spidsbelastninger i coax-nettet. Stofa udbygger løbende coax-nettet for at modvirke dette.
Hvis du benytter den trådløse forbindelse, kan du opleve en lavere hastighed, end den du vil opleve når der
er sluttet et kabel til din enhed.
Du kan teste din hastighed her ( http://www.stofa.dk/kundeservice/bredbaand/test-din-hastighed).
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Der blev gravet nye fiberkabler ned her i området for 5-6 år siden - så det er ikke gamle telefonledninger
Det skal siges, at jeg har testet hastigheden MANGE gange efterhånden - både tidligt og sent - og det er stort set samme hastighed jeg opnår hver gang. Så hvis det er pga. overbelastning af nettet, så må det være overbelastet hele tiden
Mht. selve ordlyden af, hvad det er de lover, så var det temmelig vagt formuleret i den mail de sendte ud - jfr. nedenstående. Men det står jo sikkert mere udførligt i den oprindelige kontrakt, hvad det er de forpligter sig til.
Lige nu føler jeg mig en smule snydt, for jeg har fået en forholdsvis stor nedgang i upload og kun en marginalt hurtigere download.
Så jeg tror lige, at jeg kontakter dem ved lejlighed
----------------------------------------------------------------------
Vi skruer op for din hastighed - uden beregning
Behovet for lynhurtigt og stabilt bredbånd stiger. Derfor giver vi dig mere fart på din fiberbredbåndsforbindelse fra Stofa.
Du har i dag 30/30 Mbit Stofa Bredbånd. Fra den 4. til og med 7. marts 2016 skruer vi op for din hastighed, så du får 60/20 Mbit til samme pris, som du betaler for dit bredbåndsabonnement i dag. Vi skifter hastigheden løbende i perioden for at sikre, at alle ændringer sker uden gener for vores kunder.
Du er altid velkommen til at kontakte os
Har du spørgsmål i forbindelse med ændringen, er du velkommen til at kontakte kundeservice alle hverdage mellem kl. 8.00-19.00 på telefon 88 30 30 30.
Venlig hilsen
Stofa
jun 2014
Hvis de har fået fiber gravet ned, hvorfor så ikke skifte til Waoo eller fibia hvor de faktisk får det de lover, måske endda billigere.
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 24 Emner: 287 Svar: 1.387
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Jeg har godt nok en WiFi-router, men når jeg tester, så er det på en "kablet" forbindelse, dvs. hvor kablet fra modem´et går direkte over i min PC - så der burde jo ikke være noget tab pga. en trådløs forbindelse?
feb 2015
Fiskekutteren - Nu spørger jeg nok dumt, men kan man få andre udbydere på dette fibernet? Det er fiberkabler, som Sydenergi dengang gravede ned i området.
Hvis jeg søger min adresse på Waoo, så står der, at der der ikke ser ud til at være waoo fibernet tæt på min bolig. Øv
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.480
Jeg kører fint 100 + Mbit på yousee's gamle coax kabler.
apr 2009
feb 2015
Tak til jer alle.
Jeg tror lige jeg starter med at tage fat i Stofa. Så må jeg tage den derfra
Alternativt kunne jeg også lige prøve at smække kablet fra modemmet i min bærbare, og se om det ændrer noget.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
jun 2014
Hvis der står på Waoo's hjemmeside, at de ikke kan, så kan de desværre ikke
feb 2015
Jeg prøvede at "gå uden om" min router, ved først at sætte kablet fra modemmet direkte i min Asus-bærbar: Resultat 64/22 !!!
Herefter prøvede jeg at sætte kablet fra routeren direkte i min gamle stationære PC: Resultat 62 mbit i download og ca. det samme på upload som med den bærbare. Så jeg må erkende, at Stofa leverer hvad de lover!
Så selv om jeg kører via kabel - dvs.: Modem -> router -> PC - så må min gamle Linksys router være begrænsningen her.
Men da jeg gerne vil have routeren med i "kredsløbet", så jeg også kan få WiFi på tablets og mobiltelefon, så er den nuværende løsning jo ikke brugbar.
Kan det passe, at der er så stort et tab gennem routeren, selv om det er via kabel? Eller vil jeg mon kunne få en højere hastighed med en nyere router?
Tak igen for jeres svar.
apr 2009
feb 2015
Det var min gamle 54 mbps-Linksys-router, som var begrænsningen. Jeg kom i tanke om, at jeg havde en ZTE-router fra Telmore liggende i mine gemmer (sådan en som kan tage SIM-kort og køre på tele-nettet, men som også kan fungere som helt almindelig "kabel"-router), fra da jeg midlertidigt boede et par måneder et andet sted, uden fibernetadgang.
Nu er der fuld smæk på forbindelsen og jeg er blevet lidt klogere på det hele.
Tak igen for jeres inputs.
@Kelevra - Jeg mener også der - mod merpris - var mulighed for at få en router med i købet, da vi gik over til Sydenergi/Stofa - men jeg mener at huske, at vi fravalgte det, da vi jo mente vi kunne fortsætte med at bruge Linksys-routeren.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
hvad hedder routeren - model og producent?
HE HE du skrev dit svar samtidig med jeg skrev dette indlæg - godt du fandt problemet
bare fordi der er fiber lagt ind, så er det ikke ensbetydende med at man frit kan vælge hvem der skal smide signalet ind.
hvis det er en antenne / boligforening så indgår de i 95% af tiden aftale med en bestemt udbyder i en periode og når der så skal genforhandles, så søger man flere steder til den nye aftale.
feb 2015
Tak for kommentaren
Linksys-routeren er sådan en gammel sag som denne (jeg er ikke helt sikker på, at det er helt samme model - men meget lig denne)
http://www.edbpriser.dk/router/linksys-wrt54gl-id-705761.aspx
Den jeg bruger nu, og som jeg havde fra Telmore, er denne her:
https://www.telmore.dk/shop/product.action?code=344156
Den kører rigtig fint og stabilt indtil videre og jeg skulle bare ind i router-menuen og ændre fra mobil-drift til alm. "kabel"-drift.
Jeg er ikke så meget inde i det rent tekniske og var faktisk lidt i tvivl om, hvor "liberaliseret" fibernet-branchen var blevet, og om man benytter hinandens net.
Faktisk ville det have undret mig lidt, såfremt jeg kunne have fået waoo her på mit Sydenergi/Stofa-net.
Jeg bor nemlig lidt væk fra alfarvej. Da Sydenergi for nogen år siden lagde fibernet ned herude i området, måtte de - kun for mig - grave ca. 400 meter fibernet ned, da jeg bor for enden af en 400 m. lang grusvej, hvor der kun er den ene husstand. Der var 2-3 mand i gang med gravearbejdet i mange dage.
Så der går nok 25 år inden deres gravearbejde har tjent sig hjem i form af fiber-abonnement fra mig
Derfor ville det også være lidt unfair for Sydenergi/Stofa, såfremt de andre bare var berettigede til at bruge det fibernet, som de har lagt ned.
feb 2015
Ja fint det blev løst
Jeg troede dog, at 54 mbps også betød, at den som minimum kunne komme op på 54 mbit, men det er så åbenbart ikke tilfældet. Jeg læste inde på Stofas hjemmeside noget om, at det faktisk typisk kun giver op til 22 mbit med sådan en gammel router.
Jeg burde nok lige have læst det her på deres hjemmeside først
---------------------
Bruger du din egen router eller den indbyggede i dit modem?
Der findes forskellige trådløse standarder, der rent teknisk er i stand til at overføre forskellige hastigheder. Hvis du har din egen router, og den er af ældre dato, er det meget almindeligt, at den understøtter op til standarden 802.11g. Denne standard kan overføre op til 54 Mbit i sekundet, og det giver en gennemsnitlig hastighed på omkring 22 Mbit (Kilde) Har du denne type router, vil du altså ikke kunne udnytte hastigheder over 54 Mbit trådløst, hvilket selvfølgelig vil afspejle sig i en hastighedstest.
jun 2014
Det passer nok meget godt :). mbps og mbit er to vidt forskellige måle enheder, det er noget mærkeligt noget, jeg tænker hvorfor ikke bare have den samme enhed til det hele.
Din anden router, altså ZTE routeren kan levere 100 mbps, så den kan nemt levere 60 Mbit, den vil også fungere helt fint i fremtiden hvis de nu vælger at opgradere hastigheden.
Spørgsmål vedr. internethastighed (Stofa)