5.637 visninger
|
Oprettet:
Vare blevet taget i tolden {{forumTopicSubject}}
Halløj derude i stuerne.
Da det er første gang en af mine varer ryger igennem postDK/Tolden
Så har jeg et par spørgsmål.
Købte et par billige sko i Kina, til at arbejde i, da sålen er rigtig flexibel.
Der var et mærkelig agtig nike mærke på, hvilket jeg tror det er derfor de tilbageholder den.
Men men..
Er der nogen som har prøvet noget lign og kan fortælle mig hændelsesforløbet?
Omkostninger ved dette
På forhånd, tak
apr 2005
Følger: 68 Følgere: 72 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 196
Er du heldig, så destruer tolv sko og du får en bøde.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 555
Der sker ikke en skid og du får dine sko
Dog skal du betale for told/moms + ekspeditionsgebyr.
Så længe varen er til dig selv sker der intet.
Det bliver først ulovligt hvis du sælger videre!
feb 2007
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 35 Biler: 6 Emner: 424 Svar: 2.261
Str 43 og 38.
Så ikke just de samme str heller
Og de kostede 187,-kr
Så kan ikke se det store problem i det.
Nå, men ka da godt hører det ikke kan betale sig og tage imod pakken så?
feb 2007
Enten skal man holde sig under de (Er det 79 kroner) og ellers bestille noget som kan sendes i kuverter, så blive det sjældent taget.
Om det kan betale sig skal jeg ikke gøre mig klog på.
Der kommer gebyr til posten på 160 mener jeg det er.
Ud over kommer moms på 25% (lidt under 50 kroner)
Så prisen bliver vel lige i omegnen af 400,- for begge par.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Blogger
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Satserne for hvornår en forsendelse skal fortoldes ser således ud:
Under 80 DKK: Du skal hverken betale told, moms eller importgebyr
80 - 1.150 DKK: Du skal betale moms og importgebyr
Over 1.150 DKK: Du skal betale moms, told og importgebyr
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
Told oven i
feb 2007
apr 2013
Varer der tilbageholdes af SKAT i forbindelse med indførsel til Danmark
Man skal altid være opmærksom på, at toldmyndighederne har hjemmel til at gribe ind over for piratkopierede varer sendt fra et land udenfor EU, uanset varens værdi. Det er herefter op til rettighedshaver at dokumentere, at indførslen af varen var i strid med danske immaterialretlige regler.
Såfremt en rettighedshaver har anmodet SKAT om at kigge efter varer, der kan krænke hans rettigheder, så skal SKAT i henhold til EU-forordning 608/2013 tilbageholde de formodede kopivarer af det pågældende mærke, og sende sagen videre til rettighedshaveren uden hensyntagen til antallet af varer.
feb 2007
Jo ?
Større partier som leder til at det kan vurderes til videresalg / erhverv.
Til privat brug har de endnu ikke skærpet reglerne så meget - det kommer nok på et tidspunkt!
apr 2013
Risiko for sagsanlæg med destruktionspåstand selvom en kopivare er købt til privat brug
Du kan risikere, at rettighedshaveren vælger at anlægge retssag imod dig med påstand om destruktion af din købte kopivare, selvom rettighedshaveren er enig i, at du har købt varen til privat brug. Du kan læse mere herom nederst på denne side her på stoppiraterne.dk.
apr 2013
Er det ulovligt at købe og bruge piratkopier i EU?
Der findes ikke fælles europæiske regler om, at en forbruger ikke må købe og bruge piratkopier. Det er derfor reglerne i de enkelte lande, der afgør, om det er lovligt eller ej.
I Danmark er det ikke ulovligt som forbruger at købe og bruge piratkopier. I nogle EU-lande er der væsentlig strengere regler end i Danmark, hvilket kan betyde, at du risikerer bødestraf, hvis du køber en piratkopi.
feb 2007
Sæt dig nu lige ned og læs dit eget link igennem i stedet for blot at finde det som du VIL finde.
Citat fra dit eget link:
Må jeg købe piratkopier over Internettet fra udlandet?
Det er ulovligt at købe piratkopierede varer på Internettet fra udlandet, hvis det er for at udnytte varerne erhvervsmæssigt. Dette gælder uanset om varerne er købt i et EU-land eller i et land uden for EU. Det er uden betydning, om det var lovligt at producere, markedsføre eller købe varerne i det pågældende land.
Det beror på en konkret vurdering, om det må lægges til grund, at varerne er købt med erhvervsmæssig udnyttelse for øje. Køb af piratkopier til egen brug er dermed som udgangspunkt ikke ulovligt. Vurderingen af om indkøbet er sket med erhvervsmæssig udnyttelse for øje er ikke afhængig af varemodtagerens egen subjektive opfattelse.
Man skal også være opmærksom på, at det er ulovligt at videresælge varer beskyttet af ophavsretten.
God aften.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
I Danmark er det ikke ulovligt som forbruger at købe og bruge piratkopier.
apr 2013
Kim B det var ikke den tekst men linket der skulle være der
feb 2007
Det er ulovligt at købe piratkopierede varer på Internettet fra udlandet, hvis det er for at udnytte varerne erhvervsmæssigt. Dette gælder uanset om varerne er købt i et EU-land eller i et land uden for EU. Det er uden betydning, om det var lovligt at producere, markedsføre eller købe varerne i det pågældende land.
Det beror på en konkret vurdering, om det må lægges til grund, at varerne er købt med erhvervsmæssig udnyttelse for øje. Køb af piratkopier til egen brug er dermed som udgangspunkt ikke ulovligt. Vurderingen af om indkøbet er sket med erhvervsmæssig udnyttelse for øje er ikke afhængig af varemodtagerens egen subjektive opfattelse.
Man skal også være opmærksom på, at det er ulovligt at videresælge varer beskyttet af ophavsretten.
apr 2013
Risiko for sagsanlæg med destruktionspåstand selvom en kopivare er købt til privat brug
Du kan risikere, at rettighedshaveren vælger at anlægge retssag imod dig med påstand om destruktion af din købte kopivare, selvom rettighedshaveren er enig i, at du har købt varen til privat brug. Du kan læse mere herom nederst på denne side her på stoppiraterne.dk.
apr 2013
https://www.emaerket.dk/forbruger/tips-guides-og-gode-raad/kopivarer-er-det-lovligt
Køber du på nettet uden for EU, risikerer du, at dine varer bliver destrueret af SKAT. Hvad enten det er til eget brug eller ej, kan virksomheden med rettighederne til varen vælge at lægge sag an mod dig
sag mod privat person http://www.stoppiratkopiering.dk/cases/toldmyndighedernes-kontrol/case-skat-tilbageholdt-6-jakker-indfoert-i-postpakke-fra-kina.aspx
så du er da forkert på den
feb 2016
Følgere: 1 Svar: 13
Må
Man gerne det i EU?
Jeg ved panda havde bopæl i Uganda og vi var i Holland da det skete,.. Jeg snublede og pandaen lå og sov med åben mund desværre
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 12 Emner: 21 Svar: 910
apr 2013
I Danmark er det ikke ulovligt at købe og eje kopivarer til privat brug, men det er ulovligt at sælge kopivarer.
Du kan lovligt købe kopivarer på nettet fra et andet EU-land, og du må gerne indføre kopivarer, du har købt på en rejse i et andet EU-land.
Hvis du køber kopivarer på en rejse eller over nettet i et land uden for EU, så skal du være opmærksom på, at SKAT har ret til at tilbageholde og destruere varerne. Du har ikke krav på erstatning.
Du skal også være opmærksom på, at du kan risikere at blive sagsøgt af det firma, der har rettighederne til originalvaren, hvis de mistænker dig for videresalg af kopivarer.
Det er ikke ulovligt at købe, men skat må tage det i tolden.
aug 2007
Følger: 12 Følgere: 17 Biler: 4 Emner: 58 Svar: 983
Plus ekspedition på lige under 200 kr.
okt 2007
Der dæleme delte meninger
apr 2013
Det ændre jo intet på loven om man kan miste sine vare i tolden, selvom det er til privat brug.
apr 2013
apr 2013
Derfor er det ikke ulovligt at købe kopi vare, men finder de kopi vare skal de underrette mærkeindehaveren og det er som dem der skal afgøre om de vil lave en sag. Og det er uanset om der er købt 1 eller 19 af varen. Og det gælder også selvom det kun er til privat brug.
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 5 Emner: 48 Svar: 319
apr 2013
okt 2007
Det er dem her :
http://www.ebay.co.uk/itm/221996129290?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=520917466300&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Jeg ka godt se lidt hen af vejen det måske ligner lidt noget Nike.
Og så alligevel ikke, på nogle af billederne synes jeg det er tydeligt det er en efterligning og ikke ligner Nike, da der ligesom er sat noget ekstra på i toppen af mærket.
Synes jeg er lidt uforstående, ka se hvis det oven i lignede sko som Nike laver og selve mærket ligner.
Men synes jeg jo ikke engang de gør.
apr 2013
Varer der tilbageholdes af SKAT i forbindelse med indførsel til Danmark fra lande uden for EU
Såfremt en rettighedshaver har anmodet SKAT om at kigge efter varer, der kan krænke hans rettigheder, så skal SKAT i henhold til EU-forordning 608/2013 tilbageholde de formodede kopivarer af det pågældende mærke, og sende sagen videre til rettighedshaveren uden hensyntagen til antallet af varer.
og her http://www.stoppiratkopiering.dk/forbruger/forbrugerguiden/hvad-er-ulovligt-i-danmark.aspx
Reglerne om destruktion af kopivarer købt til privat brug
Højesteret har den 15. maj 2014 afsagt en principiel dom om, at der kan ske destruktion af en kopivare købt til privat brug, i tilfælde hvor kopivaren sendes fra et land uden for EU, og hvor SKAT har suspenderet frigivelsen af varen i henhold til EU's toldforordning.
Højesterets ovennævnte dom i den såkaldte ”Rolex-sag” (sag 361/2011) afgør, at køberen i sagen ikke havde begået noget ulovligt ved at købe et kopi-ur til privat brug, men at uret alligevel skulle destrueres på grund af sælgerens krænkelse af ophavsrettigheder og varemærkerettigheder. Forud for domsafsigelsen havde Højesteret forelagt fortolkningen af sagens EU-retlige problemstillinger for EU-Domstolen (C-98/13). Du kan læse Højesterets dom via dette link til Højesterets hjemmeside.
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 5 Emner: 48 Svar: 319
Jeg har fundet et link hvor det er beskrevet, at der skal betales for opbevaring og for at kopivarende skulle destrueres.
http://www.business.dk/detailhandel/virksomheder-maa-betale-for-kopivarer
okt 2007
apr 2013
okt 2007
Det kan jeg bekræfte at de såmænd gør, hvis de finder det som en kopi.
Det sagde hun allerede i telefonen da jeg ringede.
apr 2013
okt 2007
Så sagde hun:
At de jo synes det var en nike sko osv, og den var blevet udtaget til ekstra kontrol ved SKAT, og de breve jeg havde fået skulle jeg bare smide ud og afvente på nye fra SKAT af.
De ville så tage stilling til hvad der ville ske om de frigav dem eller blev destrueret.
Vare blevet taget i tolden