{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.166 visninger | Oprettet:

Gyllestank - Hvor længe? {{forumTopicSubject}}

Måske her er et par landmænd/bønder som kan svare mig på dette?

Jeg bor i en lille landsby på vestsjælland og her om foråret er det sæson for at landmændene spreder gylle. Sådan har det altid været og det skal de selvfølgelig også have lov til. Men hvor længe kan man forvente at de bliver ved?
Det har stinket af gylle de sidste 14 dage og selvom de er i deres ret til det, så er det jo ikke ligefrem en duft af roser og lagkage, samt man dårligt kan have vinduer åbne eller have vasketøj til tørre udenfor.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gyllestank - Hvor længe?
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   11. maj 2016 Det kommer an på hvad de spreder... Og hvor fortyndet det er.. Ham der sprøjter lort ud heromkring (eller den ene) Hans kan man lugte når det er i luften, så snart det ligger på jorden, så er lugten væk, en anden kan lugtes i et par dage, så er der ingen spor af det mere..
    Men hvis man bor i et smørhul af bønder, som ikke planlægger udspredningen, så kan det sagtens tage alt for lang tid..

    Og solen hjælper ikke på hastigheden, der ville regn være en fordel, så efter weekenden kan du måske få vejret igen smiley


  • #2   11. maj 2016 Det skal nok passe at alle de omkringliggende bønder ikke har planlagt det og stinker om kap. smiley Normalt synes jeg kun det plejer at vare en lille uges tid og så er det overstået.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #3   11. maj 2016 Haha ja det plejer at være hurtigt overstået, men det har vel knapt nok dryppet fra oven, siden de har smidt det ud

  • #4   11. maj 2016 Herude nedfælder de det, det lugter måske en time Max.

  • #5   11. maj 2016 Hvis du har et problem med landlivet, så skulle du være blevet på stenbroen.

  • #6   11. maj 2016 Det kan også være hønse lort, det stinker endnu mere end det fra svin .

  • #7   11. maj 2016 Henrik J
    Nu har jeg godt nok aldrig boet på stenbroen og jeg har heller ikke et problem med landlivet og jeg er egentlig heller ikke sart. Faktisk har jeg i en lang årrække haft et arbejde hvor jeg i bogstaveligste forstand var smurt ind i griselort.
    Men det er nu altså ikke ensbetydende med at jeg ligefrem nyder dunsten af gylle. Og som jeg faktisk også skriver, og går udfra at du selvfølgelig har læst, så accepterer jeg at der spredes gylle. Jeg undrer mig bare over at det lugter i længere tid end det plejer.

    Men ellers skal du have et tusind tak for dit fyldestgørende input.


  • #8   11. maj 2016 Kommer vel an på hvad bønderne i dit område har af dyr?
    Vi er ved at være færdige ovre ved os, Esbjerg...
    Meget mink, både nedfælder, og lagt ud med slanger.
    Men er de først lige begyndt, så varer det lidt tid endnu.
    Nu er der også forskel på fastgødsel- møg, og så gylle...


  • #9   11. maj 2016 INB4 Henrik får startet en diskussion om hvordan Bønder får hele verden til at hænge sammen, og at alle andre erhverv er afhængige af dem smiley

  • #12   11. maj 2016 Hej
    Det dufter af penge
    Mvh kp


  • #13   11. maj 2016 Er der ikke regler for hvornår man må sprede gylle?

  • #15   11. maj 2016 Phillip
    Så vidt jeg har kunne læse mig til er det fra 1. februar eller når markerne er frostfri og så frem til høst. Og heller ikke i weekender og helligdage, hvis det er tæt på byer. Men det er vist ret intenst nu, dels fordi det er det rigtige tidspunkt i forhold til afgrøder og dels fordi landmændene gerne vil have tømt tankene.

    Dem der ved mere om det end jeg, må selvfølgelig gerne rette mig. smiley


  • #16   11. maj 2016 Ja, det ville være dumt en dag før høst. Troede bare de kun måtte i en periode, fx tre uger. Netop af hensyn til folk der bor i området.

  • #17   11. maj 2016 Fra 1. februar... Har holdt 31. januar kl.00.00 med snablen i tanken. Eller når jorden er frostfri, og må ikke ligges ud med slanger, hvis der er mulighed for at det kan løbe i vandløb, der må ikke køres op til 500m til bygrænsen i weekend, og helligdage. ellers er der frit spil. Dog må du ikke kære med bredspreder mere, eller slanger på græs, medmindre du kører med en blanding med syreN...
    Slutsæson, kommer an på afgrøder osv... Men det giver som regel sig selv...


  • #19   11. maj 2016 Var "desværre" ikke med i tiden da der blev kørt med bredspreder.. Kun fritid, med blæservogn ( man fylder med pumpe, ingen kran på vognen) og så en volvo bm 810!! Dog går fritiden herude fra med at hjælpe næsten døgndrift i sæsonen på maskinstation -noget kæresten ikke ligefrem er glad for- og gyllen er for vores vedkommende ved at være færdig..

  • #20   12. maj 2016 ts
    du må ikke hænge mig op på det men det er ikke tilladt at sprede gylle når høst perioden begynder og frem til februar året efter. det er dog tilladt at sprede gylle fra høsten og ind til 1 oktober på etablerede overvintring fodergræsarealer og på arealer, hvor der den følgende vinter skal være vinterrasp...

    fundet på
    bolius.dk/saadan-er-reglerne-om-gylle-16094/


  • #21   12. maj 2016 Ja lige præcis... Det er sådan lidt efter afgrøder jo...

  • #22   12. maj 2016 Hej
    Popcorn, havregrød, rugbrød og flaskesteg/sværd kommer jo ikke af ingenting.
    Så vær glad for de liflige dufte medens det står på
    MVH KP


  • #23   12. maj 2016 Karsten
    Er det rigtigt? Bliver det hele ikke bare lavet på en fabrik? Det næste du påstår er vel at koens fire patter ikke er til henholdsvis let-, sød-, mini- og kærnemælk???

    Nej, jeg bliver sgu aldrig glad for stanken af gylle, møg, hønselort og andre former for ekskrementer. Hvis du selv synes om "duften" og får kriller i tissetrolden af at stikke snuden i gylletanken, så er det virkelig noget du bør holde for dig selv! smiley


  • #24   12. maj 2016 Hej
    Kom nu ind i kampen med en pose chips (lavet ud af kartofler i øvrigt) gumlende på noget farvet vingummi (Fremstillet ud af griseskind tilsat noget kunstfarve - fra fabrik eller anden oprindelse) og nyd den dejlige landluft med respekt for den del af befolkningen som holder vore maver fulde.
    MVH KP


Kommentér på:
Gyllestank - Hvor længe?

Annonce