{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.357 visninger | Oprettet:

Understøtning i gammel staldbygning. {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har et spørgsmål angående istandsættelse af en gammel staldbygning.
På nuværende tidspunkt er der jernbjælker på tværs af loftet, og det er understøttet med træbjælke der er 12x12cm, og med støttepæle for hver meter eller 1½ ca.
De skal selvfølgelig fjernes, og så skal der en stålbjælke op i stedet for det gamle træ.

Den ene stålbjælke skal gerne hvile på den ene væg, og så bliver der sat et rør eller profilstål i den anden ende, og spændet er lidt under 7 meter, og vi har fået fat i noget i IPE der er 160x80mm, så spørgsmålet er om det er nok til at bære loftet i sådan en gammel stald, hvor der kun kommer understøtning i enderne.

Kan man nøjes med f.eks. en 140 profil, når det nu bliver stål i stedet for træ?

Og i øvrigt hvor langt skal støttepælene så støbes ned i gulvet?

Den anden bjælke har et længere spænd (8 meter), men kommer til at hvile på en pæl ved endevæggen og så 3,5 meter ude i rummet ca.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Understøtning i gammel staldbygning.
  • #1   2. jan 2017 Få fat i en der kan beregne det for dig, ja det koster nok lidt mønt, men gætteri kan blive rigtig dyrt

• #2   2. jan 2017 Jeg kan godt beregne det med vind og snelast osv. Bemærk at det bliver det ikke lovligt af, og jeg står ikke inde for om murværket kan holde til lasten. Men jeg kan i hvert fald dimensionere en korrekt IPE til dig.

Jeg gør det ikke gratis men kan gøre det til langt under halv pris af en bygningsingeniør eller byggetekniker smiley

• #3   2. jan 2017 Er det et bagmurs dæk / hvælvninger?
    For så er det helt sikkert ikke nok. og dine ydervægge holder ikke til det pres. Der skal stolper i hul muren, og nogle flere understøtninger.

Hviler dine spær ikke på dækket? hvis de ikke gør kan det måske gå, hvis du altså ikke vil have noget på loftet.

• #4   2. jan 2017 Det er forholdsvis simple beregninger af bjælken.
    Du kan finde beregningsprogrammer online til dimensionering af I bjælken, så hvis du har en smule styr på det matematiske og vil læse lidt på det, kan du selv dimensionere I bjælken.

• #5   2. jan 2017 Fint nok det er simple beregninger, men skrider det hele fra hinanden kan du meget vel selv stå med regningen, har en kollega som skulle lave det samme, han fik lavet en beregning uden regning som viste sig at være forkert, resultatet var en regning på 175000kr havde han haft en regning på beregningen havde inginør firmaet haft en udfordring(regning). Var skaden kommet senere ved feks en storm kunne forsikringen have stillet spørgsmålstegn ved konstruktionen var lavet korrekt.
    Min pointe er, ved sådan et projekt, hvor jeg antager at der nok i forvejen bruges en rimelig sum penge, er det dumt ikke at sikre sig ordentligt og så dyrt er det ikke at få lavet en ordentlig beregning hvor det også beregnes om dine vægge overhovedet kan bære det.

• #7   15. jan 2017 Vi fandt ud af, at de gamle træbjælker tilsyneladene ikke har støttet noget særligt i bygningen i forvejen, så nu er der blevet lagt de 160mm IPE bjælker op som vi havde fået fat i.
    Rådgivning og vejledning har vi fået fra en gut, der har lavet masser af den type renoveringer de sidste 25 år, så der er støtteben med punktfundament ved midten af hver overlægger.

• #8   15. jan 2017 Det lyder som en fornuftig og stærk løsning. Har jeg forstået det korrekt at hver IPE bjælke derved har et spænd på maks. 3,5 m.

• #9   15. jan 2017 Ved den ene der er knap 7m lang, er der støtteben i midten, så det passer ca med 3,5m.

Ved den anden er der støtteben ved ca. 3,5-4 meter, og den er 8 meter lang, så den har støtteben i den ene ende, og i den anden ende ligger den på en mur og går videre ind i et andet rum.

Loftet blev løftet ca 2cm op samen med bjælken og så blev støtteben sat ind under og svejst sammen, så jeg regner ikke med det render nogen steder.

• #10   15. jan 2017 Nej, det skal nok holde. Jeg lavede lige et par overslagsberegninger. Hvis man vil holde nedbøjningen på maks. 1:400 del af længden, så kan bjælken med et spænd på 4 m, lastes med 850 kg pr. meter.

• #11   15. jan 2017 Ok, så det bliver til 1cm nedbøjning eller hvad?

• #12   15. jan 2017 Ja, bortset fra at jeg har lavet en skrivefejl i mit indlæg, 850 kg/m giver 1:200 nedbøjning , dvs. to cm målt på midten af bjælken. Den halve last giver den halve nedbøjning. Ved 20 mm nedbøjning er spændingen 193 MPa i bjælken, ved 220-230 MPa vil bjælken få en blivende nedbøjning.

For at måle nedbøjningen, kræver det et plant underlag, så det giver nok ikke mening at måle i forhold til et gammelt gulv.

• #13   16. jan 2017 Vi har haft en retskinne på op imod bjælken, og på de 2 meter var der ikke andet end måske 1mm luft i den ene ende af retskinnen, så det kommer overhovedet ikke i nærheden af den nedbøjning du nævner.

• #14   16. jan 2017 Så er det jo fint og faktisk overdimensioneret, men der er vist ikke nogen ide i at skifte til et mindre profil nu smiley

• #15   16. jan 2017 En anden ting. Den ende hvor bjælken kun er understøttet af muren, der ville jeg nok lave en ekstra søjle ned i gulvet, helt inde ved muren. I "gamle dage" da man byggede den slags bygninger blev der ofte sparet lidt på sagerne, og der blev især ikke blandet så meget cement i mørtlen, så de mure er ikke så stærke som de er nu om dage... du kan et kradse lidt i mørtlen mellem stenene og fornemme hvor porøs det er

Lært af erfaringer fra min egen staldbygning

• #16   16. jan 2017 Det der var porøs er blevet pillet væk, og så er det blevet muret sammen igen.
    Jeg regner med det sagtens kan holde, når det efterhånden har stået der i 120 år med træstolper osv.

Kommentér på:
Understøtning i gammel staldbygning.

Annonce