{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.737 visninger | Oprettet:

Hjælp til serie og parallelforbindelse. {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige brug for lidt hjælp til forklaring af serie og parallelforbindelser.
Serie forbindelsen syntes jeg er nem nok, men parallelforbindelsen syntes jeg ikke jeg kan huske hvordan.
Det skal siges det er til min kærestes eksamen på onsdag.

De skal kunne redegøre forskellen på de to og spændingsfald osv.

I en serie er der spændingsfald, men det er der jo ikke i en parallel. Her er det derimod strømmen der falder, men kalder man også det for spændingsfald?
Efter modstandende i en parallel udarter strømmen sig jo til det som som inden modstandende.

Det er en simpel forbindelse hvor den ene modstand er på 24ohm og den anden er på 6ohm.

Håber der en klog herinde som kan forklare det som skåret ud i pap til et barn smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til serie og parallelforbindelse.
  • #2   9. jan 2017 Hej
    Kig i lærebøgerne. Der står det alt sammen.
    Serie forbindelse af to eller flere modstande
    R=R1 +R2 + Rn
    I= U/(R1+R2+Rn)
    P=U /I= UxU/R= UxU/(R1+R2+Rn)
    Dette gælde for både jævnstrøm og vekselstræm
    Ved Paralel forbindelse række BG's formesystem ikke desværre men noget lignende dette:

R=(R1+R2)/R1xR2)
    I= U/R=U/(R1+R2)/R1xR2)
    P=U/R=UxU/(R1+R2)/R1xR2)

Ved vekselstrøm og lidt spole- og kondensator teknik halløj, er sagen en anden. Men det hører vel ikke til pensum i denne omgang
    Husk eksamen er en fest for dygtige elever smiley
    MVH KP

• #3   9. jan 2017 Jeg har slået rigtig meget op og de har ikke rigtig haft noget om det i skolen. Det er en audiologi assistent uddannelse.

Men er vi så enige om at der INTET spændingsfald er i en parallel forbindelse?

Og de ting jeg egentlig er i tvivl om er måske mere, HVORFOR er der intet spændingsfald i en parallel forbindelse?
    Jeg vil gerne kunne forklare hvorfor der er forskel på de to, andet end at den ene er serie og den anden er parallel.

• #4   9. jan 2017 Tak for svaret, men udregningerne har jeg rimelig styr på.
    Jeg vil faktisk hellere vide HVORFOR der er forskel på spændingstab på de to forbindelser.

• #5   9. jan 2017 Hej
    Hvem siger at der ikke er spændingsfald over en paralelforbindelse? Jo - hvis der ingen strøm flyder. Kig i formlen!
    U=RxI; Hvis I er nul Amp er Udrop=0 Volt
    Hvis to modstande paralelforbindes er Udrop= Ix(R1+R2)/R1xR2)
    Bemærk at den totale modstand altid er mindre end den mindste modstandsværdi, men det er vel ikke en del i pensummet
    MVH KP

• #7   9. jan 2017 Hej
    #6 ????
    Den røg ikke ind på lystavlen smiley
    MVH KP

• #9   9. jan 2017 Karsten P:
    Modstandende er på 24 ohm og 6 ohm i begge modstande. Der vil vel ikke være noget spændingstab i den parallel forbindelse?

• #10   9. jan 2017 Jo der VIL være et spændingstab i den parallelforbindelse. Der vil ALTID være et spændingstab. Spændingstabet over de 2 modstande i parallel vil være det SAMME, men strømmen vil være forskellig gennem de 2 modstande, netop fordi modstandene er forskellige.

Dét der sker i praksis er, at der beregnes en fælles modstand for begge modstande, se Karstens indlæg ovenover. Når man har den fælles modstand kan man regne resten ud.

1/R=1/6+1/24
    R=4,8 Ohm.

Hvis du kender strømmen, I, så har du spændingsfaldet over de 4,8 Ohm.

• #11   9. jan 2017 Hvorfor siger man så, og det står i bøgerne osv, at i en serie falder spændingen, men strømmen forbliver ens.
    Og i en parallel falder strømmen og spændingen forbliver ens?
    Og efter modstandene vil strømmen igen blive den samme som inden.

Men er der ingen rigtig teori om HVORFOR spændingen falder ved en serie og hvorfor den ikke gør ved en parallel?

Kan godt forstå der er spændingstab, men kan ikke forstå hvorfor det kun er den ene del der falder?
    Altså i en serie er det spændingen og i en parallel er det strømmen der ændre sig.

• #13   9. jan 2017 Lucas J:
    Hvordan regner man den ud?
    For min udregning bliver 12 volt over begge to, og så er der jo ingen spændingsfald, som bøgerne siger der ikke skal være?

Ja sorry men synes sku det er svært det pis smiley

• #14   9. jan 2017 Hvis man skal hjælpe videre skal man se et billede af kredsløbet.

• #15   9. jan 2017 Hej
    en anden metode til beregning af flere modstande i parallel er:
    1/R=1/R1+1/R2+1/R3+1/Rn.......
    Den samlede modstand er så reciprok værdien af 1/R
    MVH KP

• #16   9. jan 2017 Bare et simpelt et med to modstande.

profilbillede
  • #17   9. jan 2017 Man kan vel også sige
    R1*R2/R1+R2 = R/30 = R

Den fik jeg at vide af en elektriker, og den syntes jeg er lidt nemmere. Men det er måske ikke den korrekte måde

• #18   9. jan 2017 Okay,
    1. Der er et spændingsfald over begge modstande på 12V.
    2. Strømmen der løber i hele kredsen er efter U=RI, dvs I=U/R, hvor U=12 og R=4,8 som beskrevet ovenover. Dvs strømmen der løber i hele kredsen er 2,5A.
    3. Når strømmen kommer til forgreningen splittes den op i 2 strømme: 1 på 12/24=0,5A og en anden på 12/6=2A og samles igen bagefter til 2,5A.

• #19   9. jan 2017 Hej
    Hvis du sletter mellemresultatet og husker parrantesen er den OK
    R1*R2/R1+R2 = R/30 = R omskrives til

R=R1xR2/(R1+R2)
    MVH KP

• #20   9. jan 2017 Mange tak Lucas.
    Jeg fatter bare ikke det med spændingsfaldet når der står at den vil være ens i hele kredsløbet.
    Hvis der er et spændingsfald på 12v, så forbliver spændingen da ikke ens?

Eller forstår jeg det forkert eller hvad?

profilbillede
  • #23   9. jan 2017 Okay, så i min verden med et spændingstab på 12v, så vil jeg kunne måle 0v efter modstandene?

Ja nu griner i, men jeg arbejder som mekaniker og når jeg snakker spændingstab er det når "forbrugeren" mangler spænding ud til. Som f. Eks en pære der kun får 8 volt eller lign.

• #25   9. jan 2017 Nemlig.
    Men det spændingstab der er i denne parallel forbindelse er 12v.
    Vil det så sige at jeg mangler 12v og at jeg derfor har 0v efter forbrugerne?

• #27   9. jan 2017 Der bliver ikke skabt forvirring smiley
    Men helt ok, det er også lidt svært på skrift.

Forstår bare ikke helt at der står i bøgerne osv at forskellen på serie og parallel er, at spændingen falder i en serie, men at den forbliver konstant i en parallel, men samtidig har vi et fald på 12v.

• #28   9. jan 2017 Det kunne også være at teksten i bogen er formuleret forkert smiley

• #29   9. jan 2017 Ja det er mig der forstår det forkert, det jeg skam godt klar over smiley

Jeg kan simpelthen ikke huske fidusen i det, selvom vi rodede så meget med det under uddannelse smiley

Vil du så være venlig at fortælle hvad forskellen på de to er, for det jeg har skrevet er jeg ikke sikker på længere.

• #31   9. jan 2017 Tak jacob. Det gav sådan set god nok mening.

Men efter knudepunktet ved modstandene vil jeg stadig kunne måle 12v så?

• #32   9. jan 2017 Hej
    Ved serie modstand er strømmen ens gennem begge modstande.
    Den påtrykte spænding fordeles forholdsmæssig ved modstandenes værdi.

Ved parallel koblede modstande en spændingen ens og strømmen fordeler sig omvendt proportionalt med modstands værdierne.

Se strøm som vand der løber ned ad en kanal med et vist fald

Højde forskellen mellem indløbssted og udløbet er spændingen

Se så hvad der sker hvis kanalen forlænges (Serieforbindelse) eller der udlægges en parallel kanal med en anden bredde.

P er effekt (Det arbejde der skal til for at bære vandet tilbage igen i et vist tempo).
    Giver det mening?
    MVH KP

• #33   9. jan 2017 Ja det gør det faktisk. Med en længere kanal vil der være længere vandring, mere til at sænke farten kan man vel sige.
    Am i right?

• #34   10. jan 2017 Hej
    Fuldstændig rigtig.
    MVH KP

• #35   10. jan 2017 Super. Så ser vi om hun består eller dumper i morgen smiley

Kommentér på:
Hjælp til serie og parallelforbindelse.

Annonce