Muligheder som udlært mekaniker {{forumTopicSubject}}
Davs. Nu når jeg snart står med svendebrevet i hånden tænker jeg lidt på hvad man ellers kunne give sig til, når mekaniker måske en gang bliver kedeligt.
Har hørt fra nogle smedeværksteder at de nogle gange søgte mekanikere men som skulle arbejde som smede, så altså uddannelsen var lidt lige gyldig?
Andre er kommet på fx Holstebro kasserne og arbejder med kampvogne?
Hvad kan man som færdigudlært mekaniker???
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 58 Biler: 5 Emner: 450 Svar: 6.194
jan 2012
Følger: 47 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 81 Svar: 640
Nu er jeg så på skive kaserne som PMV mekaniker det er jeg virkelig tilfreds med
jan 2017
Følger: 21 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 11
mar 2015
Følger: 20 Følgere: 7 Emner: 10 Svar: 343
jul 2013
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 78 Svar: 369
jan 2007
Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 57
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 606
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 379
mar 2015
Følger: 20 Følgere: 7 Emner: 10 Svar: 343
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 603
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.380
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
Fandme træls at se alle ens venner og familie få 200+ i timen, og så render man som udlært mekaniker til 50 kr under i timen.
Ville læse til maskinmester, men 4 år på SU er måske lige voldsomt nok.
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
Men ja der vil vel altid være nogle med bedre kvalifikationer end en selv
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 606
Kan ikke forstå mekaniker faget er blevet sådan, det trist.
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 603
Ventilationsfolk mangles over hele landet.
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.829
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 603
Trykluft eller ventilation?
Trykluft nogle dage til at lære de mest basale ting, måske en uge. Resten klarer du via tlf til en kollega, og selvstændig tankegang
Ventilation lige så lang tid som det tager at få udleveret bil, værktøj og tegninger
Det kræver self lidt længere tid at blive "udlært" . Jeg kørte trykluft i 10 år, og kunne stadig lære noget. Ventilation har jeg lavet i 7 år, og kan også stadig lære noget.
Hvornår er man så klog, at man ikke kan lære mere?
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
Der er vel ikke mange firmaer der vil ansætte en udlært mekaniker, uden erfaring for ventilation osv.
Så er der ikke en uddannelse der er nødvendig for den branche?
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 603
Der findes ingen uddannelse til dette fag. Man kan tage nogle kurser, men de går på service og indregulering af anlæggene, ikke montage.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 413
Jeg er selv elektriker og arbejder på akkord.
Min far var mekaniker hos ford i 23 år. Der arbejdede han altid på akkord. I 1989 tjente han ca 130-140 kr i timen. Så det lidt fucked at høre at i dag i 2017tjener man kun 150 kr. Enten er jeres chefer nogle grådige svin eller os så burde i melde jer ind i fagforeningen og kræve akkord hos jeres chefer og få en fair betaling. I snyder kun jer selv.
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 53
Jeg har aldrig hørt om akkordarbejde i autobranchen, og jeg tænker at det er en dårlig idé, dels på grund af den daglige tilrettelæggelse af arbejdet (der kan hurtigt opstå ventetid på reservedele, osv), og dels på grund af sikkerheden der ligger i at bruge den tid det tager, dog stadig effektivt, på at lave en kvalitets-reparation.
Og nej, jeg siger ikke at akkordarbejde er lig med dårlig kvalitet, men jeg ville finde et andet sted at få lavet min bil hvis jeg opdagede at det var på akkord.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 413
Forklaring i dag hvorfor folk ikk arbejder med akkord er fordi virksomhederne kæmper en kamp for at undgå det og gør alt for at skræmme svende væk fra akkord fordi det koster dem penge. Til gengæld vil de have i skal være effektive og presser jer mere og mere.og stresser folk fordi så tjener de mere. En mekaniker time plejer sjældent at være under 600 kr i timen i kbh nogle steder helt op 1400 kr i timen. Virksomhederne svømmer i penge, kæmpe overskud nye bygninger men en mekaniker skal helst ha så lidt som muligt og medarbejderne køber det. Folk er bange for at blive fyret da der ingen sammenhold.
Og nej akkord arbejde plejer ikke at være sjusket, tværtimod. Jeg synes timeløner plejer at sidde mere med deres mobiler, ha travlt med kaffe og 1000 andre ting end arbejde. Når man arbejder på akkord så plejer man at bestille materialer i forvejen og tilrettelægge arbejde arbejde effektivt hvor mobilen er gemt væk kaffen drikker man i sin 30 min pause osv osv. Der ingen der siger man skal springe ting over i arbejdet. Arbejdet skal udføres på samme måde men man er bare mere fokuseret. Da man ved det koster at drikke kaffe. Og har man en dårlig dag så er chefen ligeglad da hans arbejde koster det samme udanset hvad. Det sjovt at firmaerne kan give tilbud på arbejde som er meget udbredt i mekaniker branchen men svendene skal kun havde timeløn. Tro mig den eneste der blir snydt er mekanikeren.
Og når materialerne mangler, så er det chefen som for lov til at betale eller grossisten. Vis vi mangler værktøj eller materialer så skriver vi en regning for det. Så glemmer chefen ikk at bestille reservedele. Det vil os effektiviserer dem. Og Come on en olie skift eller bremse skift. Eller støddæmpere skift. What ever. Det kan laves på akkord. Jeres chef tag selv en fast pris for det. Men hvorfor betale mekaniker 250-300 kr i timen når han kan spise jer af med 140 kr i timen.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 413
Alt nybyggeri og renovering bliver udført på akkord. Når du ringer efter en maler for at få malet din 3 vær. Lejlighed så blir det udført på akkord.
Glemte at skrive grunden til man gik væk fra akkord i 90'erne var fordi der var mangel på mekaniker. Og f.eks vis man kunne tjene 200 kr i timen på akkord så aftalt man med chefen en fast løn og cheferne gik med til alt da de manglede arbejdskraft. Men efter krisen kunne de vælge og vrage som det passede dem. Og så var det ellers bare ræset efter bunden. Og folk var desperate efter job og fandt sig i hvad som helst. Derfor er akkord død i mekaniker branchen. Fordi folk ikk er blevet introduceret i det.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.380
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 413
så for vi enten en fast pris til f.eks 10 svende som vi deler op alt efter hvor mange timer man har. Eller os så måler man det op, så arbejder 10 svende, laver korte noter, så der en formand som står for materialer og en som kun skriver regninger og gør akkorden op. Dvs at vi arbejder på en fælles akkord. Hvilket styrker fællesskabet, er der en der mangler hjælp så hjælper alle til. Og alt arbejde som ikke gir godt udligner sig med det der gir godt. Så alle får en anstændig løn. Og f.eks som fejlfinding kunne i lave en lokal aftale som siger det skal lønnes med 90 % af akkorden. Så kan i lave en fælles pulje. Og bevares der kan være nogle diskussioner iblandt svendene. Men bliver som regel løst intern og fordi man er fælles om en løn så trækker alle deres del af tjansen.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.380
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 53
Årsagen er at det ikke er ligeså simpelt at skifte en tandrem, lave bremser, eller finde en knækket ledning, som det f.eks er at lægge 1000 snit på ét bestemt sted på et stykke kød (slagteri), trække 3 km kabel i et nybyggeri (elektriker), lægge 5000 mursten (murer), og så videre.
Akkordarbejde egner sig til opgaver hvor både medarbejder, chef, og kunder, får noget ud af det. Medarbejderen får mere løn, og chefen kan hurtigere afslutte igangværende opgaver, og tage nye ind, til glæde for alle - inklusiv kunderne,
Jeg kan overhovedet ikke komme i tanke om noget på en bil, som "bare lige" kan fixes hurtigt og ensartet uden tab af kvalitet og/eller sikkerhed, ud over hvis man (typisk som lærling) får til opgave at samle 100 sæt nye vinter- eller sommerhjul.
Alle biler er forskellige, også selv om det er samme model, da det kan afhænge af udstyrsvarianten, osv.
Og nej - en fastprisopgave er ikke det samme som akkordarbejde.
Fastprisopgaver, bruges typisk ved koblingsskift, tandrem, eller lignende opgaver, hvor man er rimelig sikker på at kunne nå det indenfor et givent tidsrum (fordi man har prøvet det en milliard gange før).
Det sikrer kunden ro i sjælen, rent økonomisk, og det sikrer værkstedet en garanteret indtjening.
Den store forskel ligger i at hvis en fastprisopgave tager længere tid end forventet - så er det værkstedet der skal æde regningen (den ekstra løn til mekanikeren).
Så ja, hvis det ikke lige var fordi jeg selv kan lave min bil, så ville jeg ikke tøve med at finde et andet sted hvis jeg opdagede at min bil blev repareret på akkord.
Det er i øvrigt i min verden, en forældet semi-socialistisk måde at tilgodese en medarbejders indsats på. Der findes mange andre (meget bedre) bonus-systemer, som aldrig vil kunne påvirke arbejdets kvalitet, hvilket akkordarbejde kan gøre. Det ligger op til at springe over hvor gærdet er lavest.
Dermed ikke sagt at det ikke fungerer i mange brancher, men i autobranchen gør det ikke
jul 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 6
Så er det ikke nemt at få foden inden for døren.
Jeg havde fra januar 2014 til april 2016 arbejde 7 forskellige steder, 2 fastansættelser som mekaniker, hvor jeg blev opsagt fordi der ikke var nok kunder. Sidst inde, først ude princippet hersker stadigvæk..
3 vikar perioder som dækmontør i høj sæsonen, og 2x3 måneder som afløser hos hhv. WV i aarhus, og min gamle læreplads. Og så 10-11 måneder på dagpenge, fordi jeg ikke havde nok erfaring til alle de firmaer som søgte. +300 ansøgninger. Det er frustrerende.
Hos WV fandt jeg ud af at høj løn ikke er det vigtigste. For hold nu fast det var en ringe arbejdsplads. Åndssvage chefer, ingen kammeratskab mellem kollegaer, og ingen tid til at hjælpe hinanden, hvis man stod med et problem..
Men til sidst fandt jeg noget jeg er glad for. Jeg fik arbejde hos DSB's IC4 værksted for et år siden. Og det kan godt være at toget er en skandale, men det er en god arbejdsplads, god løn, gode vilkår og gode kollegaer. Og gode og varierende arbejds opgaver
Så hvis du bor inden for en rimelig afstand af DSB's tog værksteder, (Arhus, Københaven, Fredericia) så kan det stærkt anbefales. Der er iøvrigt flere i københavn; S-Tog i Høje taastrup, IC3/4 i kastrup, Øresundstoget i Helgoland, og de store El lokomotiver på Otto Bussesvej.
Muligheder som udlært mekaniker