Råd i bærende konstruktioner i hus {{forumTopicSubject}}
Hej bg
Står og har købt et hus som jeg er gået i gang med at renovere, men i stuen finder jeg ud af en eller flere af de bærende bjælker er i forrådnelse. Har derfor haft forsikringen ind over hvor de har sendt et firma ud, for at besigtige skaderne og reparere det.
De har så meldt reparationen færdig i onsdags, men da jeg så kommer ud Sys jeg det virker ret sjusket den måde de har fikset det på.
Mit spørgsmål er så om jeg blot skal acceptere det, med den måde de har lavet det på eller om jeg skal kræve det lavet om.. det skal dog siges huset har første sal.
Håber i kan hjælpe mig lidt her??
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 5 Emner: 62 Svar: 1.006
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
det virker som den nemmeste hovsa løsning men kan tage fejl, evt skal du prøve at spørger i lav-det-selv.dk der sidder nogen ret kompetente folk der ved en del om det.
apr 2009
Det samme hvis man skal reparere en stålbjælke skal det rådne stykke jern jo skæres væk inden nyt svejses i.
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 383
men vis du vil ha lavet det om er det for egen regning og længer er den ikke for en fagkyndig vil sige det samme og give Firmaet og forsikringen medhold i deres sag...
vis du er bange for at det falder ned tag en hammer og slå løs den falder ingen steder...
ellers kan du tage nogen grundings oile og smør over alt og mal det hele med en trægrunder der foranker træet
apr 2009
Manden som var ude fra firmaet som har lavet det sagde på tidspunktet for besigtigelsen at det rådne skulle fjernes derefter skulle der sættes noget nyt træ på som skulle bindes til bjælken med kogelim og søm og så skulle der de pågældende brædder på
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 676
Om det er den korrekte byggetekniske måde at ordne det på, tør jeg så ikke sige.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Min vurdering (som gør det selv mand) er at det ser ud til at være lavet holdbart nok, men jeg ville nok selv have lavet det på en anden måde.
Tror ikke du får noget ud af at klage over udførelsen - men hvis du vil forsøge det, så er der nok ingen vej udenom en byggesagkyndig.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
Der er svært at se hvor meget råd der her er tale om, og hvorfor det er opstået. For mig at se, har det mørke træ været opfugtet og har nogle ydre tegn på nedbrydelse. Er denne nedbrydelse kun overfladisk er der ikke noget at være bange for så længe man fjerner det som ligger til gunst for den tidligere opfugtning.
Jeg tror næppe du for overetagen i hovedet kort sagt.
Men havde bjælken været alvorlig medtaget af råd, er jeg enig med dig i at denne rådne del skulle have været skåret væk og herilagt en lus der laskes på.
Se reference foto, ikke helt et bjælkelag med principielt den samme operation.
apr 2009
super fint svar
råddet i bjælken går hvertfald 3-4 cm ind i bjælken i bunden hvor billedet er taget tænker blot at bjælken er så til strækkeligt svækket af det råd det er så slemt jeg blot kan slå de af med et blødt slag fra et koben uden af skulle vride i det osv
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 383
jul 2018
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
Hvordan gik det med dette projekt? OG har du så efterfølgende gemt spær og støttespær bag noget gibs eller har du det fritlagt? Hvis fritlagt vil du så ikke sende et par billeder til mig hvad du har fået ud af det? Annestineolse@gmail.com
KH
Stine
Råd i bærende konstruktioner i hus