{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.720 visninger | Oprettet:

Christian S
Christian S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Maskinmestre tilstede ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Kort version: Hvad er pensum i EL sådan cirka på maskinmesteruddannelsen ?

Jeg har tidligere læst indlæg herinde omkring maskinmesteruddannelsen, hvor der har været nogle kvalificerede svar på gode spørgsmål.

Nu har jeg også selv et af dem:

Jeg har rederikontrakt og starter på maskinmesteruddannelsen i august. Uddannelsen består af 9 måneders værkstedsskole, 6 måneders effektiv sejltid, 32 måneders teori, og derefter 3 måneders sejlads og så et bachelorprojekt.

Jeg kan forstå, at EL/ellære er det, som driller flest studerende og giver anledning til at folk dropper ud eller dumper installatøreksamen.

Derfor vil jeg gerne forberede mig bedst muligt på udfordringerne, ved at sætte mig ind i noget af teorien, som først starter efter første sejlads, ved at læse selvstændigt på det, fra nu af og det næste halvandet år. Der er alligevel noget tid at fordrive på skibet, og værkstedsskolen skulle heller ikke være super svært teoretisk.

Jeg har købt en serie af videoer om kredsløbsanalyse fra MathTutorDVD - de kommer omkring stort set alt indenfor kredsløbsanalyse. Bør jeg kigge efter andet/mere ?

Og er hydraulik/pneumatik ligeså tricky ?

Jeg er ikke typen, der læste forud i matematikbogen i folkeskolen. Tværtimod. Så jeg spørger ikke, fordi jeg er en 12-tals-pige, men fordi jeg gerne vil sikre mig imod at falde fra, på grund af for omfattende teori i de 32 måneder som skulle være lidt dræbende.

Tak for tips !

Mvh Christian

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Maskinmestre tilstede ?
  • #1   26. jun 2017 Jeg vil tro at pensum i dag er ligesom tidligere, nemlig at det er en fuld installatør man læser.

• #2   26. jun 2017 Jeg går på AAMS, og jeg starter på 7. semester efter sommer. Du kan eventuelt tjekke boglisten, og købe nogle af se relevante bøger. Men som Søren siger, så er det en "hel" installatøruddannelse der er klemt ind sammen med en masse andet, så der er fart over feltet til tider.

• Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    jun 2017

#3   26. jun 2017 Tak for svarene smiley

God idé med boglisten.

For at være mere præcis, så ville jeg gerne frem til, om der er konkrete emner i EL som kan være særligt svære at opnå forståelse for.

Måske er det bare bedre at tage det som det kommer. Havde bare været fedt hvis man kunne forberede sig på noget bestemt.

• #4   26. jun 2017 Alt ære og respekt for dit gåpåmod. og målrettethed. som sagt bogliste og start fra en ende af Held og lykke håber du lykkes.

• Kasper L
    Kasper L Tilmeldt:
    apr 2009

Emner: 1 Svar: 4
    #6   26. jun 2017 Her er boglisten fra SIMAC, hvis det er til nogen hjælp smiley

profilbillede
  • Kasper L
    Kasper L Tilmeldt:
    apr 2009

Emner: 1 Svar: 4
    #7   26. jun 2017 Og hvis du skal ud og erhverve dig nogle af bøgerne kan størstedelen fås her som nye www.doradobooks.dk

Og kan du leve med brugte kan rigtig mange af dem findes på www.studiesalg.dk

• #8   26. jun 2017 Jeg ved ikke hvordan undervisningen foregår på SIMAC, men du kan man fordel læse lidt op på transformere, asynkronmotorer, synkrongenerator, symmetrisk og asymmetrisk spændingsfald osv.

• Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    jun 2017

#9   26. jun 2017 Det var lige præcis de ting jeg havde brug for - tusind tak !!

Vi ses når jeg har købt en bil smiley

• #10   26. jun 2017 Lær at tegne vektordiagrammer, sæt dig ind i trigonometri, da det er godt i forhold til at løse nogle af elopgaverne.
    Men ellers send mig en pb, så kan jeg sende et par af bøgerne på pdf. Jeg går på MARTEC i Frederikshavn. På første teorisemester, gennemgik vi hele elbog 1, bortset fra usymmetriske 3 fasede belastninger, så hvis du læser lidt på alt i den, så er man rigtig godt på vej.

• Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    jun 2017

#11   26. jun 2017 Morten F: Af hjertet tak smiley Jeg sender lige en PB

• Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    jun 2017

#14   26. jun 2017 Morten D - min tanke var også 50%, at det må være muligt at hænge på, hvis man tager det seriøst når man er i gang. Jeg bor heldigvis i Svendborg i forvejen, så Lossen, Sumpen og Børsen har ikke længere en magnetisk tiltrækning på mig smiley

Det skal nok blive godt !

• #15   26. jun 2017 Hvis du har lidt forståelse for den teori der bliver undervist, så er jeg sikker på at du nok skal klare den selvom du ikke har læst op på forhånd.

Jeg startede selv i Århus uden helt at vide hvad jeg gik ind til, så var ligesom dig heller ikke sikker på at jeg kunne klare mig igennem uddannelsen.

Men jeg er da nået så langt nu at jeg skal skrive bachelor efter sommerferien smiley

• #16   26. jun 2017 Smedebogen er de værste penge jeg nogen sinde har smidt ud af vinduet, tror vi åbnede den 3 gange :(. Men den er stor og flot!.

Uddannelsen er ikke så gal, det virker rigtigt godt hvis man finder en god gruppe af lave sine ting sammen med, så kan man også holde hinanden lidt i ørerne, de dage man er mindre motiveret :).

• Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    jun 2017

#17   26. jun 2017 Godt tip med en god studiegruppe, og betryggende at andre er gået i gang uden at have den store håndværkeruddannelse først. Tak for jeres bidrag smiley

• #18   26. jun 2017 Nu er der jo en hel del mere end BARE installatør delen på maskinmester uddannelsen.

Og det der egentlig er vigtigst er at du får system forståelse, jeg ved det lyder bredt og ikke specifikt, men som mester er det grundlæggende det man har brug for, og bruger i alle aspekter af jobbet.

For at vende tilbage til spørgsmålet om el, så ville jeg ikke råde dig til at læse selv, uden at du har en plan med det.
    Du risikere at misse det grundlæggende, også få et forkert billede af hvordan 3-faset el teori hænger sammen.

Installatør delen er egentlig forholdsvis enkelt, bare man har styr på beregningsdelen, men en ting skal du gøre dig klart fra starten, det er DIG som er installatøren og DIG som skal finde en løsning.
    Hvilket kan være mange forskellige som alle kan være korrekte, hvilket da jeg læste tit skabte en del problemer fordi folk ikke kunne forstå hvorfra man fik sine løsninger.
    Det handle om at tage en beslutning ud fra der der står i SB og self opgavens beskrivelse.

Som slut så indholder maskinmester uddannelsen utroligt meget stof, så at starte på det hele, inden man er starte i skole, kan igen skabe unødigt forvirring.
    Hvis jeg var dig, ville jeg hænge i på skolen, det gør det meget nemmere og give stoffet på det enkelte semester fuld fokus, der skal nok blive nok og se til.

Noget af stoffet du kommer igennem bliver:
    Dieselmotorer
    Kedler
    Damp og turbine teori
    Ventilation
    Køle/varmeteori
    Pumper
    Hydraulik
    Pneumatic
    Kompressor teori
    Økonomi
    Ledelses teori
    Fysik/kemi
    Elteknik (alt hvad du kan koble på en elforsyning, og styringer)
    Installatør teori, med højspænding
    Gear og transmission
    Styrkeberening og statik

Og en masse projekt skriveri i de forskellige emner.

• Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    jun 2017

#19   26. jun 2017 Kent - fint indspark. Tak fordi du gad bruge tiden på at komme med dit syn på det smiley

• #20   26. jun 2017 Læs fysik og matematik op, på det højeste niveau du kan, så er man langt-
    Det er stort set de værktøjer du skal MESTRE for at klare studiet.

• #21   27. jun 2017 Fed tråd lige at falde over. Håber selv på at begynde som maskinmester til August. (Hvis man kommer ind). Lækkert med nogle seriøse svar. (Y) Tak for det.

Kommentér på:
Maskinmestre tilstede ?

Annonce