{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.977 visninger | Oprettet:

Frederik  H
Frederik H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 68

Beregning af spær {{forumTopicSubject}}

Hej

Min far og jeg skal til at lave tag på vores allerede eksisterende garage, da der er knækker 2-3 lægter/spær.

Garagens ydermål er Ca 8x 3.7 meter, og med taghældning til den ene side.

Min far regner med at skifte halvdelen af spærene, men jeg synes at garagen skal udvides så den ene væg skal flyttes.

Så den bliver 8x6.2 meter og for at få så højt til loftet som muligt, går jeg med tanken om at skifte alle de eksisterende spær ud til 3-4 stålspær.

Er der nogen der har erfaringer med det, de skal spænde over ca 6 meter, har tænkt på HEB bjælker som ligges på det korte led med på svejst øjer til montering af reglar til tagpladerne.

Hvad størrelse skal man op i, og med hvad afstand osv.

Håber i kan hjælpe VH Marcus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beregning af spær
  • Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#1   29. sep 2017 Her er et billed med udvendige mål, det grå er det jeg godt vil bygge til.

profilbillede
  • #2   29. sep 2017 ved ikke om du kan bruge denne side:

https://art-tek.dk/spaer-beregning/

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#3   29. sep 2017 Hælder mest til stålspær hvis man kan finde en side der kan beregne det, da jeg har fundet ud af.
    At hvis jeg skal bruge C18 spærtræ skal op i 45x295 mm bjælker pr 60 cm, og det vil tage for meget af frihøjden =)

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#4   29. sep 2017 Her er lidt bedre billeder, de sorte striber er der jeg regner med at stålspærene vil skulle være =)

profilbillede
  • Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#5   29. sep 2017

profilbillede
  • #6   29. sep 2017 #3
    Hvordan har du fundet ud af at du skal bruge den dimension træbjælke?

Der er flere ting, der skal tages højde for, f. eks tagens egenvægt, snelast og hvilken konsekvensklasse det er.

Kender du allerede den korrekte regningsmæssige belastning på bjælken, er det en forholdsvis simpel sag at dimensionere en I eller H bjælke til det. Søg på: "beam calculator".

Som med alt andet, skal man dog ikke stole blindt på en beregner og gerne forstå teorien bag emnet.

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#7   29. sep 2017 Fandt de mål inde på en hjemmeside der sælger/ rådgiver om træspær, så går udfra at det er rigtigt.
    Men har sadt og kigget på det, og sådan som jeg ser det kun det ene spær der har en spæendevide på ca 6 meter. Da de andre ellers er gavle eller har et støttepunkt.

Der skal etanittagplader på (staves) og så troltek som loft, så det burde gå under let tag?

Det er nemlig beregningerne på hvilken bjælke der vil være smartest at bruge, jeg er i tvivl om I elle H og dimissioner

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#8   29. sep 2017 her var det jeg fandt det, hvis det skulle være i træ

profilbillede
  • 0
    0 Tilmeldt:
    sep 2017

Svar: 31
    #9   30. sep 2017 husk lige der er kommet nye regler her den 30-6 2017.
    der skal afleveres teknisk beregning på alt du afleverer til kommune og der må ikke bygges før det er godkendt.
    flere steder forlanger de tegninger i korrekt skema mål.
    det er blevet op ad bakke. bare mit redskabsskur er nu røget på bygge procent af grundstykket . for jeg er syg og ikke fik afleveret min ansøgning inden fristen udløb.
    de er blevet helt elektrisk med varmetab beregninger isolering i snart alt.

så tjek lige op på det. hvor meget der skal til.
    mener mine spær der rækker over 4.80 skulle være 245 men jeg har også fladt tag.

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#10   30. sep 2017 Der skal vel ikke være beregninger og tal på alt, når det er en uopvarmet garage på under 50 kvm?

Har snakket med en som laver stålspær, han mener at der skal 3 ipe 200 stålbjælker til?

• #11   30. sep 2017 #10
    Jeg tror heller ikke at det er helt ved siden af med tre IPE 200, men det er lidt svært bare at give et overslag, for styrken afhænger meget af profilhøjden, gik du f. eks bare 40 mm ned i IPE 160, er styrken kun ca. den halve.

Det er ikke så meget vægten af taget, der betyder noget, men mere til vinter, når der pludselig ligger næsten 100 kg sne pr. m^2.

Hvis du har en tabel over inertimoment på profilerne, kan du jo prøve med en beregninger(f.eks denne http://www.engineeringcalculator.net/beam_calculator.html ) og prøve at finde nedbøjning og maksimal vægt på taget før bjælkerne vil kollapse eller plastisk deformere.

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#12   30. sep 2017 Har kigget på forskellige af de der beregnerer, kan bare ikke finde rundt i dem. Går udefra ham der gav mig tallet på ipe200 har styr på tallene andgående snetryk?

Har du erfaringer med hvor svært det er at få lov til at bygge over 2.5 meter i skel?

• 0
    0 Tilmeldt:
    sep 2017

#13   30. sep 2017 tjek bare de regler de er lige indført med teknisk beregning på alt.
    bare for din egen skyld. kun hvad jeg har hørt fra egen kommune.
    kæft alt det lort jeg skulle udfylde på kommunes hjemme side . for et skur på 9.5 kwm. der kunne jeg dog droppe teknisk beregning på alt.

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#14   30. sep 2017 Sådan som jeg har læst de nye regler, så må du bygge helt op til 50m2 garage, overdækning eller carport uden at kontakte kommunen.
    Bare man selv sørger for at leve op til bygningsreglementet for små bygninger, så kan de jo ikke kontrollere det.
    Men selvfølgelig skal det holde det jeg bygger, derfor jeg vil tjekke op på spær beregningen, eller andres mål/ erfaringer

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#15   30. sep 2017 Men i mit tilfælde ligger den allerede eksisterende garage i skel, så skal søge dispensation om at forhåbentlig må forhøjer den ene væg med Ca 45 cm??

• 0
    0 Tilmeldt:
    sep 2017

#16   30. sep 2017 du har muligvis ret. der står bare det er op til hver enkelt kommune. så det er da bedre at være på den sikre side.
    jeg skulle søge om et skur på 9.5 kwm. og det nåede at ryge på bygge procent . fordi jeg ikke havde søgt om det/registreret det inden skærings dato.
    alt over en trailerfuld jord skal dokumenteres hvor det er flyttet hen osv.
    bortset fra det så held og lykke med byggeri. man kan aldrig få for meget plads.

• Frederik  H
    Frederik H Tilmeldt:
    sep 2017

#17   30. sep 2017 Jo tak, regner med at tage ned og snakke med kommunen i næste uge.

Håber på at jeg kun skal søge om dispensation, for at må bygge højere

Kommentér på:
Beregning af spær

Annonce