{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.899 visninger | Oprettet:

Kalorifere ventilator {{forumTopicSubject}}

hej bg
har fået sat såden en Kalorifere op og virker fint, men vil gerne ha sat noget styring til blæseren op
på arbejdet har vi sådan en her http://www.vvsproffen.dk/product.asp?G=NOVENCO&V=0354749701 men er det bare lige til at smide på? og findes det lidt billere andre steder har set nogle med 3 trin f-eks. https://www.vvs-eksperten.dk/varme/varmeventilatorer/tilbehoer35/blowair-3-trins-omskift-t12kw men er da lidt smartere med dem der er fuldt variable

men kan man sætte sådan en styring op på alle slags blæsere?

mvh rasmus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kalorifere ventilator
  • #1   2. okt 2017 Du skal bruge en "kontaktor" som er en slags elektrisk kontakt, for at kunne styre alle 3 faser med de styringer du foreslår (elektriker arbejde)
    polobjørn

• #2   2. okt 2017 Din blæser er monteret med en motor, viklet i dahlander kobling, hvilket er to motorer i en.

Som polobjørn skriver, så kan du vælge og have den med to trin, ved at monteret kontaktorer, så du kan skifte mellem de to trin.

Siden det er en 3 faset (med mindre den køre på en fase?) kan du ikke styre den med de bokse du linker til, da det kun er styringen til enten en frekvens omform, eller noget halvleder fasesnitstyring.

Men igen hvis ikke du elektriker, så skal du nok lige få en prof in over.

• #3   2. okt 2017 Jeg har en 5-trins til min som jeg selv har sat op, det var der ikke noget besvær i og virker som det skal smiley

• #4   2. okt 2017 Kasseren din blæser er helt sikkert med seriemotor, der kan man godt bruge den han linker til.
    Der står endda på den han linker til det er 220 vac.

• #5   2. okt 2017 Kent r. Hehe det har jeg ingen ide om overhovedet, har bare købt gennem min VVS mand og så selv tilsluttet strømmen smiley

• #6   2. okt 2017 Problemet ligger i hans motor er en 3 faset.
    Så fremt den skal være trinløs, så skal der kobles en frekvensomformer på.
    Man kan osse regulere den med spænding så vidt jeg husker.
    Men det er ikke særlig godt.

• #7   2. okt 2017 nåå kan hører det umildbart ikke er lige til, var bare en jeg fik foræret så har bare sat den op men kan være man skal sætte en anden op hvis man vil regulere blæseren syntes bare den blæser meget voldsomt også er det ikke lige så meget varme som hvis den blæste lidt mindre smiley

• #8   2. okt 2017 Alt efter hvordan den er viklet, skulle du gerne kunne skifte ledningerne over, og få lav hastighed.

Men hvis du ikke er så stærk til det, så snak med en elektriker.
    Eller køb en anden blæser som kan reguleres med kassen du linker til smiley

Du sikker på blæseren køre den rigtige vej rundt?

• #9   2. okt 2017 jaa så jeg får den på 900 omdrejninger istedet for? jaa ellers skulle den vel ikke kunne blæse så meget hvis det kørte den forkert vej tænker jeg ? smiley

• #10   2. okt 2017 Hej
    På med en lille 1 faset frekvensomformer passende til motoreffekten. Alternativt kan du montere en Wolf regulator som virker ved "underspændingsregulering" - giver en masse tab men det er uden betydning for små AC motorer.
    MVH KP

• #11   2. okt 2017 Jeps smiley
    Det kommer jo an på, hvordan det hele er udformet, det måske bare en radiator/køler unit, med blæseren monteret på den ene side?

Karsten P
    Hvordan vil du klare det når det er en 3 faset dahlander viklet motor?

• #12   3. okt 2017 Hej
    Vælg én af koblingerne til frekvensomformerdrift (FU). I princippet vil det være mest hensigtsmæssig at drive motoren ved det høje omdrejningstal.
    PS Ikke alle asynkronmotorer er ergnet til FU drift og især hvis viklinger er koblet til 3x400VAc. I så fald kan du ikke "nøjes" med en billig 1x230 FU til opgaven.
    Endvidere kan du risikere gennemslag på viklingshovederne grundet de høje spændingsspidser. Med dert er der også en kur for - motordrossel til dæmpning. Så alt i alt brug istedet noget fra Wolf. De findes også i kombination med specialviklede to hastigheds asynkron motorer.
    MVH KP

• #13   3. okt 2017 mange tak for alle jeres forslag, kan hører det nok er bedste lige at få en elektrikker forbi og lige kigge engang på motoren smiley

Kommentér på:
Kalorifere ventilator

Annonce