{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.525 visninger | Oprettet:

Montering af lift.. 2 søjlet {{forumTopicSubject}}

Hej så fik gulvet lov til at hærde i 2 uger. Under hver lift er der der støbt 60 cm ned. Af 1 til 3 cement og støbemiks.

Idag skulle liften så op og alt gik fint. Jeg bruger m16x150 mm anker bolte. Der står på pakken at de skal spændes 110 nm. Men det kan jeg ikke få dem til. Men ned ej 24er stjerne gaffel nøgle kan jeg spændende så meget at jeg til sidst ikke kan trække dem mere. Men med moment nøglen så klikker de ikke men går bare med op af. Skal jeg være nervøs for dette. Alle boltene har ellers fint ved og der er 7 stk bolte i hver søjle. Det virker stabil og stikker.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Montering af lift.. 2 søjlet
  • #1   16. nov 2017 De skulle jo helst ikke følge med op, når du spænder det. Har du boret for stort hul?

• #2   16. nov 2017 det er bedst at de bliver spændt rigtig. jeg havde spænd mine hvad jeg synes var fint med en halv meter jernrør. Men en dag jeg havde de vare bil på rykket den sig op ad gulvet. så det er vigtig

• #3   16. nov 2017 Ja hvis bilen ikke har ligevægt, så er der utrolige mængder træk på liftens 2 arme, vi snakker måske 800-1000kg ude i 2 meter, det er ikke sikkert 7 bolte der ikke er spændt korrekt kan holde det.
    Og så kan det være det er dig selv der kommer i klemme mellem gulv og bil, når liften tipper. smiley

• #4   16. nov 2017 https://youtu.be/debOjFy6zfw

• #5   16. nov 2017 ja det ens ejen sikkerhed man skal først skal tænke på

• #6   16. nov 2017 Se denne film. Spol frem til 40 sekunder. Som i kan se når bolten spændes så vil den komme lidt ud af. Jeg stoppede bare efter 2 omgange fordi tænkte det ikke var rigtigt. Men ud fra denne gode film så skal den jo komme lidt ud af for at udvide sig i hullet.

• #7   16. nov 2017 Selv om jeg fulgte forskrifterne, og gulvet jeg havde var Ca. 30 cm. Dybere en fabrikantens krav, det gik også fint med momentet.
    Havde så Ca. 4 måneder senere firmaet ude til års/kontrol monterings kontrol, og alt var fint, de 20 minutters arbejde kostede mig vist knap 3000 for eftersynet på liften alene.
    Fint nok, men et par uger senere havde jeg en af de store pajero er ude, og mon lift er en 4 tons, så da bilen var knap en meter over jorden, trak den alle 6 bolte op af gulvet.
    Møg pis og lort...

Men fik det løst ved at lave de 6 huller Ca. 20 cm. I diameter, og en halv meter dybe, og brugte så 22 mm. Gevindstænger, hvor jeg satte ekstra møtrikker på for hver ti cm. Og svejste så tværstykker over 3 steder tror jeg det var.
    Den flytter sig ikke mere.

Jeg giver som du kan høre ikke meget for producentens bolte, da man ikke ved hvad beton der er i gulvet.
    Det ved du selvfølgelig.
    Men for ikke at gøre det mere besværligt for dig selv, så skulle du måske udskifte dem til nogle andre og måske endda "lime" dem i.

• #8   16. nov 2017 Jamen nu går jeg ud og trækker mere i dem så de udvidere sig i låsen. Og så håber jeg at jeg kan spænde alle 110 nm. For jeg ved at mit gulv er iorden. Desuden så i hver af mine søjler har jeg lavet en stiver som går over i mine 200x200 træ spær så den er også boltet fast i toppen. Og ikke kun nede i gulvet.

• #9   16. nov 2017 Den del i toppen er nok guld værd, uanset gulv. For det er jo i toppen når bilen er løftet, du har alt vrid i søjlerne. smiley Ellers må du jo gå op i M18 størrelse til befæstelse.

• #10   16. nov 2017 Det tænker jeg også

• #11   16. nov 2017 Er du sikker på din momentnøgle passer?
    Spænder du alt du kan med en 24'er gaffelnøgle, så burde du spænde langt over 110 nm.

• #12   16. nov 2017 er 2 ugers tørretid nok for noget man har støbt selv?

noget siger mig det er for lidt tid det har fået til at tørre helt ud

det ville måske være noget andet hvis du havde haft besøg af en beton-kanon

• #13   16. nov 2017 giv det noget lim anker

vi har brugt noget special lim på arbejde til at fastgøre en m20 gevindstang i gulvet i forbindelse med godkendelse af vores 10 tons kran den var bare boret ned og limet smiley

• Ivan H
    Ivan H Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Svar: 68
    #14   16. nov 2017 Tror også jeg lige ville tjekke den moment nøgle som Jesper skriver, 110 nm er ikke voldsomt meget og hvis man kan spænde dem til man ikke kan trække mere med en 24 nøgle er man langt over 110 nm.

• #15   16. nov 2017 Tror du skal vente yderlig 14 dage med at spænde dine bolte. Hjemme støbt beton er ikke gennem hærdet på 14 dage. Evt lim dine bolte fast. Så flytter de sig ihvertfald ikke.

• #16   16. nov 2017 Nr2. Hvad skete der med bilen. Faldt den ned?

• #17   16. nov 2017 Beton er 28 dage om at gennem hærde.
    Jeg har arbejdet som beton kontrollant, og når vi tryk prøvede beton kerner skulle de stå i 20 grader varmt vand i 28 dage inden de blev trykprøvet.
    Det er alt for tidligt du forsøger at fastgøre bolte til lift....

• #18   17. nov 2017 Hej alle. Så er det hele ok. Alle bolte er nu spændt 120 nm. Anker bolte fungere sådan at de skal bankes i og når man spænder trækker man dem op for at de udvidere låse trappen i enden af bolten. Som så gær at den kiler sig fast. Der er lavet en stiver fra spær og så hen til liften i toppen for ekstra styrke. I aftes løftede vi en bmw på 1800 kg. Imens havde vi et vaterpas på liftens søjler for at se om den begyndte og hælde. Og der skete ikke en dyt. Den står helt fast og ingen ting at bekymre sig om. Tak for imput alle sammen

Kommentér på:
Montering af lift.. 2 søjlet

Annonce