{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.879 visninger | Oprettet:

Gamer pc. {{forumTopicSubject}}

Ny har jeg set emnet været oppe et par gange, hvor folk altid har fået kompetent hjælp til køb af en ny maskine. Så nu vil jeg også gerne bede om hjælp til at udskifte min 7år gamle computer.

Men hvad er nødvendigt, når man gerne vil sikre sig at den kan følge med et par år?

Har selv tænkt på følgende:
32GB ram.
4-5TB harddisk plus en mindre SSD til styresystemet.
Men på grafik og processer dele er jeg blank, hvad er godt og fremtids sikret?

Og selvfølgelig hvor er det godt at købe maskiner fra, evt. med rabat da vi nærmer os Black Friday?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gamer pc.
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   22. nov 2017 Absolut ingen grund til 32gb ram!
    Havde selv taget 16gb igen, da det er mere end rigeligt.

    Ang resten skal du nok skrive hvad du er villig til at bruge


  • #2   22. nov 2017 Jeg er glad for at jeg for 3-4 år siden valgte at bygge en pc med intel i7 processor og nvidia grafikkort, det har bare kørt uden problemer.

    Har opgraderet grafikortet siden, men processor/bundkort og ram er stadig det samme, og kan stadig køre spil på bedste grafik indstillinger uden problemer.


  • #3   22. nov 2017 De 32GB ram er mere fordi jeg mindes at have set et nyt spil hvor de anbefalede 10GB ram. Så inde for få år er det på 16GB ram.

    Men regner med et sted mellem 10.000-20.000, har også skænket bygselv en tanke, men så skal jeg bare være 100% sikker på at tingene passer sammen.

    Hvor mange GB skal et ordentlig grafikkort have?


  • #4   22. nov 2017 Årh du kan få meget rigtig lækkert i det budget, evt kig på mm-vison.dk sharkgaming.dk komplett.dk osv smiley

    Jeg synes great White shark er fed men er ikke så meget inde i dele mere eller krav til dele smiley


  • #5   22. nov 2017 16gb ram til gaming er helt ok, de fleste spil bruger ikke over 8 sammen med windows.
    Du gør dig klogt i at købe en m.2 disk til styresystem og så ligge resten af din data på ssd'er. Tror det er de færreste i dag der bruger alm hdd til de dyre maskiner, de er simpelthen for langsomme og en alm ssd er blevet billigere.


  • #6   22. nov 2017 Ram og SSD koster ingenting i dag, jeg har selv 2 x 1 tb SSD i min pc og 64gb ram.

    Ram skyldes så også at jeg kører nogle programmer der bare æder ram for hårdt, men som sagt det er ikke dér man kan eller bør spare.

    Jeg opgraderede (reeboot´ede) min pc sidste år og brugte for omkring 8000.- kr på det med alt. Jeg havde dog kabinet og strømforsyning i forvejen.

    Z170A bundkort med en i5´er, 64gb ram, 2 tb ssd, GTX kort som var klart det dyreste komponent (4300.-). Hæver man budgettet på grafikkortet med 2000.- kr for man et kickass setup.

    Jeg kan varmt anbefale vandkøling iøvrigt til både grafikkort og cpu så er den HELT stille. Jeg valgte at købe den helt store Noctua ND14 fan-køler men kan stadig høre den en lille smule.




  • #7   22. nov 2017 Det med stilhed og vandkøling er ikke helt korrekt i min optik i hvert fald.
    Du har mere statisk luft omkring køleren der støjer, du har en pumpe der tit kan støje og så langt de fleste All-in-one kølesetups, der vil du kunne høre luft i systemet. Det har jeg også selv i mit eget. Hvis man kommer til at lytte til det, kan det være en pain-in-the-ass. smiley


  • #8   22. nov 2017 Godt med brugbare input. =)

    Men hvor er det best at købe hvis det skal være færdig samlet kontra hvis man selv skal samle.
    Så jeg har lidt priser at kigge på og hvor svært er det at samle selv for en der aldrig har gjort det?


  • #9   22. nov 2017 Topdata fx sælger fine maskiner.
    Prøv at sammenligne priser på de enkelte komponenter (på fx EDBpriser)
    De kan efterhånden ikke betale sig at bygge selv, medmindre man vil have noget helt specidlkt


  • #10   22. nov 2017 som processor ville jeg vælge Core i7 I7-7700K koster ca.2400
    Bundkort ASUS Z170 PRO GAMING koster ca.900
    grafikkort ASUS DUAL-GTX1070-O8G (8 GB) koster ca.3400kr
    Og ville så vælge det hurtigste ram bundkortet kan køre med og nøjes med 16Gb.
    Vil mene du er godt kørende med en SSD på 512Gb og så en stor.
    Så er du rimelig godt kørende.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #11   22. nov 2017 Jeg havde gået efter den nye generation af intel cpu.
    i5 8600k som er 6kernet og 6tråde
    i7 som også er 6 kernet men 12tråde, til gaming er det lidt bob bob hvad man helst vil have og bruge, der skulle ikke være den store ydelses forskel på de 2 når det kommer til test.
    i7 er at fortrække hvis du skal streame mens du gamer, ellers er der også ryzen, som kører 8kerner og 16tråde, men lavere clock hastighed, som kan koste lidt på ydelsen i spil.
    Af grafikkort ville jeg gå efter Nvidia GTX 1080 eller 1080ti, alt efter hvordan det bliver med pengene i sidste ende.
    Ram ville jeg "nøjes" med 16, da man næppe får brug for mere, og hvis det skete, så er det en let og billig opgradering senere.
    Af system lagerplads, der ville jeg gå efter en m.2 på mindst 250gb + en 1tb ssd til spillene.
    Alm hdd laves der nogen fine WD 2-4tb diske til små penge.
    Strømforsyning er corsair stadig rigtig dygtige til at designe, og med en rm650-750watt, så har man mere end rigeligt med power!
    bundkort ville jeg gå efter et fra asus, da de har styr på deres bios og levere nogen rigtig fine produkter til pengene, IKKE vælg det billigste, men heller ingen grund til at vælge det dyreste man kan finde, da det ikke er det værd (Medmindre man er hardcore overclocker eller på andre måder går meget op i det)
    Kabinet er det bare at vælge hvad man finder lækkert. Jeg sidder selv med et corsair, og er fint tilfreds med.
    Jeg ville IKKE vælge vand køling, medmindre man kører all in one.
    Du kan score få grader lavere temp, men når vandet først er varmt, så holder det bedre på varmen, og der er flere bevægelige dele, og ting som derfor kan larme end ved en alm luftkøler!
    Jeg er selv fan af noctua kølerne, men det er lidt en smagssag, da deres udseende kommer lidt i anden række(Køling er nr1)

    Det burde være til at samle sådan en maskine for omkring 15.
    Så har du også lidt til en lækker 144hz eller 4k skærm, alt efter hvad du helst ville eje smiley

    Edit :
    Jeg har lige samlet komplet på komplett.dk og det ender op i 15.915.

    i7 8700k
    Asus z370 pro gaming
    Vengance 3000mhz 16gb (Burde kunne fås til mindre penge, var bare de hurtigste at finde)
    Gigabyte 1080 windforce
    Corsair RM750x
    Samsung EVO 960 250gb
    Corsair mx300 1tb ssd
    2TB WD hdd
    Fractal Design kabinet

    Det kan både gøres lidt billigere, men der kan også opgraderes hist og pist inden for budgettet


  • #12   22. nov 2017 Jeg plejer altid at bygge via Proshop, har aldrig haft problemer og de matcher stort set altid priserne andre steder.
    Jeg har så heller ikke langt til deres afdeling i Århus, hvis jeg står og mangler noget her og nu. smiley


  • #13   22. nov 2017 Super, så har jeg et par steder at kigge og noget at gå ud fra.

    Men helt præcis hvad er så specielt ved en 144hz eller 4K skærm?
    Da jeg har en (i følge mig selv) stadig god Philips skærm.

    Vender tilbage med et par forslag, for at få det best mulige løsning. =)


  • #14   22. nov 2017 144hz er opdaterings hastigheden.
    4K er antal pixels. Altså kvaliteten. Hver dog meget opmærksom på, at de store spiltitler er svære at kører med 4K kvalitet på selv de store pcer, og 144hz er heller ikke alle titler du får det i. smiley Men når man først har spillet på en 144hz skærm, gider man ikke spille på andet bagefter.


  • #15   23. nov 2017 Nu har jeg kigget lidt rundt på de forskellige sider, men der er jo et hav af maskine at gå ud fra.

    Hvad mener I er best at bygge videre på, fra de forskellige sider som I har forslået til normal gaming forbrug?
    Så intet Streaming eller konkurrence, bare almindelig tidsfordriv når tiden er der. =)


  • #16   23. nov 2017 Har du kigget Froggaming? smiley

  • #17   23. nov 2017 Aldrig hørt om siden før nu.

    Men kan se på flere at siderne, at der kommer andre priser i morgen. Så det er nok i morgen, jeg skal prøve at sammen sætte et par maskine og få råd fra jer. =)


  • #18   23. nov 2017 Ja det er klart du kan finde et par gode tilbud imorgen. smiley
    Men froggaming kan anbefales hvis man ikke er helt sikker på, at samle maskinen selv, men gerne vil have noget ordentligt, til god pris.


  • Anders G
    Anders G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 23
    #19   23. nov 2017 Jeg ville kigge hos mmvision, topdata, froggaming, komplet og proshop. Se evt. en liste og elektronik og hvidevare relateret black friday butikker her: https://blackweek.dk/pc/

  • #20   25. nov 2017 Her er et par maskine, er der noget der skal ændres, ikke er kraftigt nok eller er for meget?

    Froggaming
    https://froggaming.dk/produkt/amd-diy/
    Styresystem:
    Windows 10 Home + 800,00 DKK
    Kabinet:
    Bitfenix Nova Tempered Glass - Black/red + 480,00 DKK
    Processor:
    Ryzen 1600x 3.6GHz - UDEN KØLER + 1.800,00 DKK
    Køling:
    Cooler Master Hyper 212 LED Turbo + 325,00 DKK
    Grafikkort:
    Asus STRIX GTX 1080ti 11GB + 6.200,00 DKK
    Ram:
    16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX DDr4 + 1.400,00 DKK
    Bundkort:
    Asus STRIX X370-F Gaming + 1.700,00 DKK
    SSD:
    250GB Samsung 960 EVO M.2 NVME SSD + 1.025,00 DKK
    HDD:
    3TB Toshiba P300 64mb / 7200rpm + 840,00 DKK
    Strømforsyning:
    Corsair TX750m + 760,00 DKK
    Diverse tilvalg:
    DVD Brænder + 200,00 DKK

    MM-vision.
    https://www.mm-vision.dk/visiongaming/Vision-Corsair-Hydro-series-HS50-Gaming
    78804 Windows 10 Home 64-bit installeret (Anbefales til private) 699,00 x 1
    99110002 GTX1080 -> Asus GeForce GTX 1080 Ti 11GB ROG Strix Grafikkort 1.799,00 x 1
    99103003 4TB Seagate Barracuda (Sata 6GB/s) monteret som ekstra disk
    999,00 x 1
    99310002 Corsair Carbide VG-400C Kabinet
    119,00 x 1

    Topdata
    http://topdata.dk/product.asp?product=11598
    Kig billede

    Sharkgaming
    https://sharkgaming.dk/shark-esport-edition
    KabinetNZXT H440W New Edition - Sort/Rød Lys - IndvendigtBlå LED Lys - Under KabinettetLED - Nej tak SleevingSleeving - Sort CPUIntel Core i7-8700K 3.70 GHz BundkortASUS TUF Z370-Plus Gaming Grafikkort (OBS! GTX 1080Ti kræver minimum 650W PSU)Grafikkort under fragtGrafikkort monteret i computeren RAMCrucial Ballistix Sport 2x8GB 2666 MHz StrømforsyningCorsair RM750i Gold SystemdiskSamsung SSD 850 EVO 250GB LagerdiskSeagate Barracuda 3TB 7200 RPM Trådløst NetkortTrådløst Netkort - Nej tak Eksternt DVD/Blu-ray drevEksternt DVD/Blu-ray drev - Nej tak BridgeShark Gaming BloodFreezer bridge CPU KølerShark Gaming BloodFreezer 120 WindowsMicrosoft Windows 10 Home 64-bit OEM - Dansk

    Ved Komplett og Proshop synes jeg ikke at jeg kan finde hvor jeg selv kan til vælge ting.
    De fleste er valgt med 11GB til grafik, men hvor relevant er det til mig. Er 8GB nok?


    profilbillede
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #21   25. nov 2017 Hvilken skærm havde du?
    For hvis du "Kun" har en 1080p skærm, og næsten også 1440p, så er der nærmest ingen grund til at opgradere til 1080ti her og nu, så hellere gemme pengene på en konto, og lade dem stå indtil der kommer en ny generation, hvor det gamle kort begynder at halte lidt..

    Men jeg er mesttil mm-vision eller topdata, jeg ville gå meget langt udenom sharkgaming, da jeg har set hvilke produkter de mener er acceptable at levere..


  • #22   25. nov 2017 Har denne skærm pt., da den indtil videre har udfyldt mit behov.
    https://www.philips.dk/c-p/246EL2SBH_00/23.6-59.9-cm-e-line-full-hd.23.6-59.9-cm-e-line-full-hd

    Nu når du snakker om Sharkgaming er det så kabel føring mm. som er elendigt? For så ved jeg at de er udelukket, da jeg skal have noget der er lavet ordentligt.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #23   25. nov 2017 Ja shark er pga kabler og lidt andre småting... smiley
    De kan dog sagtens være blevet bedre, for de fik virkelig mange tæsk for det da de begyndte at sælge til gamer, som faktisk gik lidt op i det smiley
    Og er godt 1 måske 1½ år siden jeg havde fingerene i en ny maskine fra dem, så måske.. Men hvem gider satse.

    men med den skærm, så ville jeg sige at du hellere skulle bruge de 2000kr du ville bruge op opgradering fra 1080 til 1080ti på en ny og bedre skærm.
    1080@60hz er noget selv et gtx1060 næsten vil kunne klare idag.
    Man kan få nogen fornuftige 24" 1080p@144hz skærme til omkring 2000-3000kr, som alle vil være markant sjovere at spille på, og selv med 1080 kortet på 8gb, så vil jeg ikke mene at der skulle være nogen ting der forhindrede maskinen i at kunne yde optimalt.


  • #24   25. nov 2017 Så bliver det kun 8GB kortet og en ny skærm i stedet for. Men de strømforsyningen og køling som jeg har valgt ser også fornuftig ud, eller skal der noget bedre til at trække det?

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #25   26. nov 2017 Corsair RM750 er en rigtig fin strømforsyning, og den har mere end nok power til at trække det hele.
    Idag bruger computere markant mindre watt end for bare 5år siden, da det hele er blevet optimeret til at få så meget power ud af det uden at trække for meget strøm..
    Watt er jo lig varme, og varme dræber ydelse smiley

    Ang køleren (Corsair 212), så kender jeg ikke meget til den, har set at folk roser den, så den kan jo ikke være helt elendig.
    Den fra mm vision har en AIO vandkøler monteret, og de skulle også være rigtig fine, er dog ikke selv meget for dem, da jeg ikke har set en resultat som har gjort dem markant bedre end luft, ikke i forhold til luft


  • #26   26. nov 2017 Fint, så er jeg klar til at købe. =)

    Takker for hjælpen alle sammen.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #27   26. nov 2017 God fornøjelse med den nye maskine!

    Hvilke spil skal du igang med?


  • #28   26. nov 2017 Det er mest nogle lidt ældre spil har gang i for tiden.

    Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV og Fallout 4 er det jeg bruger de få timer jeg har om ugen. Så nu kan jeg endelig få dem til at køre ordentlig.

    Men mon ikke der også bliver kigget nye spil, nu hvor jeg får en maskine der kan spille dem. =)


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #29   26. nov 2017 Fallout kan jeg følge, har selv spildt alt for mange timer i det de sidste par uger. De andre kender jeg dog ikke
    Men ja, med nyt hardware bliver det jo muligt at komme igang med nogen nyere og mere krævende spil, selv om fallout kan være krævende nok


  • #30   26. nov 2017 Fallout bliver sikkert lækkert at se på, da alt er slået fra og indstillet på lav pt. Da min gamle maskine egentlig ikke burde kunne trække det, da der er flere punkter den ikke lever op til.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #31   26. nov 2017 Det er et ret flot spil, især når man først får en 200 mods ind, og kan skrue op på indstillingerne smiley

  • #32   26. nov 2017 Det bedste bliver at kunne se fjender på afstand, da snigskytter er svære at finde nu, grundet den begrænset længde jeg kan se med de indstillinger. =)

  • #33   27. nov 2017 Jeg er i fuld gang med ham her - kæft det er bare godt ! smiley Et af de få spiltitler der bare er blevet bedre og bedre for hver gang de laver en ny ..

    profilbillede
  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #34   27. nov 2017 Hotman smiley

  • #35   27. nov 2017 Manhit smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #36   27. nov 2017 Haha ramte sgu åbenbart lige en tast forkert smiley Hitman Hotman Manhattan same same smiley

  • #37   27. nov 2017 33#
    Hvilken titel? Der er jo mange smiley


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #38   27. nov 2017 Jeg gætter på det nye, som bare hedder "Hitman" ikke nogen ekstra titler eller andet
    Det er da også nogenlunde, men mangler charmen af de første..
    Men er muligt at det bare er mig som er ved at blive gammel, men det nye siger mig ik så meget igen..


  • #39   2. dec 2017 Nu hvor jeg har de kloge computer hoveder samlet, så er jeg løbet ind i følgende problem med den gamle.

    Ved opstart skriver den "AHCI Port0 Device Error". Er det bundkortet der er færdig?
    Kan nemlig kun finde port 1-4.
    Da jeg kun lige skal have nok liv i den, til at få nogle af mine gamle dataer.


Kommentér på:
Gamer pc.

Annonce