{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.445 visninger | Oprettet:

Jon L
Jon L
Tilmeldt:
1. feb 2017
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31

DÆKTRYK 205/65-15???? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har et spørgsmål om DÆKTRYK.

Jeg har fået nye vinterdæk til min Passat 3bg. Min ven anbefalede mig at købe lidt højere dæk, forbi jeg kører meget på dårlige veje osv..

Dækkende hedder 205/65-15 imperial.

Jeg syntes de var bløde og køre på med 3 bar ca, og de virkede meget flade. Det føltes som at køre på en halv flad badebold.

Nu har jeg fyldt 4 bar på dækkende og det er meget bedre.
Det synes stadig at dækket buler ud ved jorden.

Jeg syntes det er voldsomt med 4 bar dæktryk i alm vinterdæk, men de naturligvis meget høje.

Er det okay med så højt dæktryk, taget i betragtning de er høje i profilen???

Kan ikke finde noget dæktryk tabel i forhold til dækstørrelse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DÆKTRYK 205/65-15????
  • #1   27. dec 2017 Vinterdæk vil altid 'bule' ud i højprofil, da det er et langt blødere gummi.

    Du skal ikke køre over hvad der anbefales til bilen. 3 og 4 bar lyder helt vildt.
    Der skal nok ikke mere end 2-2,5 bar i max.

    Det anbefalede fra bilproducenten +10%


  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #2   27. dec 2017 Ja nemlig. Det syntes jeg også det er.

    Men de er virkelig på vej til at være flade med 2-3 bare dæktryk.

    Og den er væmmelig at styre og køre på motorvej, når de er så "flade" og bløde.


  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #3   27. dec 2017 Jeg har fyldt luft på ved en tank station. Kan de måske vise mere end hvad en alm manometer gør??

  • #4   27. dec 2017 Du kører også med 65 profil smiley Det er klart, hvis du er vant til 17"+ med lavprofil, så vil det føles som om den sejler..

    Ja, det kan de sagtens.. Det er set før, at de viser en del højere end hvad der er i. Husk også at det skal fyldes op når dækket er koldt.


  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #5   27. dec 2017 Ja nemlig. Og det er da ikke godt at kører bil, når den sejler.
    Er man så tvunget til at kører sådan, når man har høj profil dæk? smiley


  • #6   27. dec 2017 Ellers må du skifte til noget 17"+ og lavprofil vinterdæk smiley

    Jeg er vant til at køre på 16" med 205x55 og det samme med vinterdæk.. Det er en vanesag smiley


  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #7   27. dec 2017 De er jo helt nye. smiley

  • #8   27. dec 2017 Et skod dæk, og højere i profil giver kun dårligere egenskaber.

  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #9   27. dec 2017 Så hvad vil i mene jeg skal gøre?

    Det går fint med 3,9 bar ca. Så sejler den ikke og den trækker på hele dækfladen.

    Så kørselen er fin nu, men kan det være farligt for dæk holdbarheden eller det springer osv??


  • #10   27. dec 2017 Det er ihvertfald ikke godt for holdbarheden med over 2,5 bar...

  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #11   27. dec 2017 I forhold til holdbarheden, hvad tænker man så på?

    De mørner/sprækker eller slidtage eller??


  • #12   27. dec 2017 At du kun slider dem i en tynd bane på midten

  • #13   27. dec 2017 Med 4 bar i dækket, vil du hurtigt slide midten af dæk fladen..

  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #14   27. dec 2017 De buler stadig ud ved jordfladen. Så kan det vel ikke passe at midtersporet bliver slidt først?

  • #15   27. dec 2017 Hvor brede er dine fælge? Men jo det er helt normalt, dækket skal jo bule ud smiley

  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #16   27. dec 2017 Uha tør jeg ikke sige, de er ihvertfald ikke beregnet til at have så brede dæk på som standart. Men tror der var 195 dæk på før.

    Jeg ved de skal ud, men nu buler de ud mere "normalt".
    Da jeg have 2,5 bar ca, var de helt halv flade og man svingede meget, når man kørte lige ud.
    Og den kørte MEGET mindre på literen, nu kører den normalt og flyder ikke så meget, når man kører lige ud.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #17   27. dec 2017 Dækket har jo ikke den kontakt eller bæreflade det er konstrueret til, med 4 bars tryk.

  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #18   27. dec 2017 Det kan jeg godt forstå.
    Men så var det bare dumt at hører på min ven og skulle ikke have købt så høje profil??

    Jeg kører nemlig til Sverige nogle og Sjælland nogle gange, og det er ikke spor sjovt, når bilen flyder til højre og venstre.


  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #19   27. dec 2017 Men er det farligt at køre med så højt dæktryk, når jeg syntes den kører bedst nu.?

    Bortset fra at vejgrebet i glat fører er dårligere, med så højt dæktryk. Men den sejler meget mindre og er behagelig at kører nu.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #20   27. dec 2017 Har du fået kontrolleret sporing med de dæk, kontra sommerdæk? Det kan være anderledes hvis det er forskellige fælge med forskellig ET. Det kan derfor også give mere dækslid og evt gøre at bilen føles som om den sejler

  • Jon L
    Jon L Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 31
    #21   27. dec 2017 Det er rigtigt. Jeg skulle have købt nogle standart størrelse i stedet for.

    Jeg må prøve at gå ned til 3,2 bar måske og så se om jeg kan vænne mig til det.

    3,2 bar er vel maks dæktryk i vil anbefale ??


  • #22   27. dec 2017 Du vil uden tvivle miste vejgreb og styring ved for højt dæktryk, ligeledes ved for lavt.. Kører du over et hul, så er der også større risiko for at beskadige dækket.

    Det ville undre mig, hvis bilen går kortere på literen med korrekt dæktryk med det foreskrevne + 10%.

    Det er jo op til dig selv, men du burde nok have købt nogle 17" og lavprofil vinterdæk i stedet smiley


  • #23   27. dec 2017 En tommelfinger regel når man går fra std til lavprofil er 10% mere tryk smiley Men nu er det jo ikke engang lavprofil. Så jeg ville holde mig til std opgivelse smiley

    Feks
    Hvis din bil er opgivet til 2.3 bar. Så fyld 2.5bar når du skifter til lavprofil.


  • #24   28. dec 2017 sådan er det med så stor profil der vil det føltes lidt som en sofa på hjul

    angående dæktryk så havde jeg nok valgt 2,5 bar


  • #25   28. dec 2017 Det er ikke bare ringe dæk?

  • #26   28. dec 2017 #20
    DisConFlubberated

    Det må du lige forklare noget mere om.
    Hvordan ændrer sporingen sig ved forskellige fælge eller dæk smiley


Kommentér på:
DÆKTRYK 205/65-15????

Annonce