{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.923 visninger | Oprettet:

Ujævn motorgang ved kold start, fejl p0130 {{forumTopicSubject}}

Hej, som i nok kan læse har jeg lidt problemer med min seat ibiza årgang 2001, 75hk.
Sagen er den at motorlampen på det sidste er begyndt at lyse, og det har gjort at den engang i mellem sætter ud, specielt i 1,og 2 gear, hænder også i 3 og 4. Når motoren er varm og jeg sletter fejlen kan jeg kører i timevis uden den melder fejl igen, men så snart motoren har stået her i vinter tiden, natten over, så begynder den efter 2-3 mins kørsel, at stå hammer ujævnt i tomgang, så det nærmest lyder som en gammel Ford mustang, og det er der lampen kommer frem. Testeren melder kredsløbs fejl p0130 række 1 sensor 1,så den skiftede jeg så, og problemet fortsatte. Jeg har skiftet tændingsmodullet og tændrør og den fortsætter. Jeg ved der sidder 2 lambasonder og det er kun den forreste som er skiftet.
Jeg har ren rør i bagpotten og det har aldrig været et problem før nu.

Dog fandt jeg en revne efter katalysatoren, som jeg så har lukket med et samlerør og udstødnings pasta.
Hvad kan forårsage denne fejl? Det er rigtig irreterende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ujævn motorgang ved kold start, fejl p0130
  • Luise M
    Luise M Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #1   3. jan 2018 Hej Mark. Har haft identiske problemer med en Peugeot Partner. Efter at have skiftes diverse sensore - og mange andre dele - viste problemet sig at være for tyk olie. Nogle små dyser (ikke indsprøjtningsdyser, men noget andet jeg ikke kan huske hvad hedder) stoppede til af den tykke - og kolde - olie. Løsningen blev at lade et værksted skifte olie og rense motoren og siden har vi kørt med en tyndere olie. Havde konfereret med adskillige værksteder, som ikke kunne forstå problemet og efterfølgende har flere mekanikere også været meget skeptiske over for, om det nu virkelig kunne skyldes olien. Men der var ingen tvivl og siden (2 vintre) har motoren gået upåklageligt. Håber det kan hjælpe. mvh. Luise

  • #2   3. jan 2018 Hmm, tænker det godt kan passe, jeg har nemlig siden efterfyldt med en relativ tyk olie, og problemet er opstået i den kolde tid. Meldte din også fejl på sonden? Altså p0130?
    Tror i så fald jeg vil skifte olie filteret og kører noget dyse rens i gennem benzinen samt lave olieskift smiley indtil videre takker jeg for hjælpen


  • #4   3. jan 2018 jeg ville nu gå hele ledningnettet igennem fra ecu/styrebox til begge lampesonde. nu når du siger det kun er i dårlig vejr/vinter. så fugt jo en stor sandsynlighed.så mål det igennem. og lige med den motor du køre med så plejer den næsten at være lige glad med om den køre på 5/30 eller 10/40. har i hvert fald ikke set fejl pga det.har du haft tester på og set live dataen på begge lampesonde.?

  • Luise M
    Luise M Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #5   3. jan 2018 Vi skiftede lampdasonde uden at det havde effekt, da den netop havde vist fejl på sonden (havde værksted til at udskrive fejlkoder). Mvh. Luise

  • #6   3. jan 2018 ja men vis det er ledningnettet fra stikket til lampesonden. og op til ecu/styrboxen der er en skade i eller der er fugt et sted. kan i jo skiftet alle de lampesonde i vil. så det skal jo udmåles først for fejl.

  • #7   3. jan 2018 Altså bare gennemgå ledningerne visuelt? Sæt nu at ledningerne er fine, hvad burde jeg så gå efter?

  • #8   3. jan 2018 ja start med at tjekket ledninger for brud og fejl også stik. og så mål gennemgang med multimeter fra stikket fra ecu/styrboxen og til stikket til lampesonden for at se der er gennemgang som der skal. og er der en ledning der ikke er ok.så der ikke andet end at skille ledningnettet af og finde brudet på den .

  • #9   3. jan 2018 Ja... Sådan må det vel være. Tænker også at evt bruge sæbevand på et tidspunkt for at se om der skulle være en utæthed et sted i motor rummet, eller er andre midler bedre at benytte sig af?

  • #10   3. jan 2018 Har den ikke map sensor ved når der ged i gasspjældet eller map/luft masse måler laver den fejl på lamda 1 og 2

  • #11   8. jan 2018 Jo den har en map sensor, som netop nu er kommet frem efter jeg har rodet mere med den. Har siden da skiftet mit flexrør som var utæt og leget lidt min katalysator. Nu melder den en p0130 kredsløbs fejl sensor 1 række 1 og p0106 absolut manifold tryk atmosfærisk-tryk sensor urealistisk signal
    Kan den lille satan have effekten på det hele? den har ikke været fremme før jeg har fikset min udstødning. Havde en tilstoppet kat da jeg kunne måle mig frem til at sonderne ikke fik "signal" altså at de ikke registreret syren i udstødningen.


  • #12   17. jan 2018 Opdatering til folket:
    Siden jeg fik skiftet flexrør, tændingsmodul, tændrør, kabler, fjernet indmaden i katten, og fik tjekket alle ledninger igennem fra a-z i motor rummet. Tænkte jeg nu det var tid til at prøve et eller andet, så jeg købte en ny map sensor, som sidder under luftfilterkassen hvis nogle sku være i tvivl, og det gjorder at bilen kørte som den skulle, dog med lampen tændt. De gik så ud efter 2-3 kørerturer af 10 min. Tak for hjælpen og buddene ellers.


  • #13   17. jan 2018 Super

  • #14   18. jan 2018 Troede jeg... Idag kom lampen igen med alle de fejlkoder som opstod da jeg pillede stikket af til map sensor og kørte uden stikket i 4 dage. Jeg tog jo stikket af for at se om den kørte godt uden, det gjorde den så. Så jeg bestilte en sensor hjem og kørte uden stik i til den kom hjem. Så meldte den selvfølgelig fejl på meget andet uden stikket i. Den kørte perfekt i 24 timer efter sensoren blev skiftet med nu er alle fejlkoder e fra dengang jeg havde kørt uden stik i, kommet frem igen.......

Kommentér på:
Ujævn motorgang ved kold start, fejl p0130

Annonce