{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
680 visninger | Oprettet:

Ændring af Vedligeholdesreglement, A-ordning {{forumTopicSubject}}

Nogle der kender lejeloven, skal ændringer af vedligholdelsesreglementet varslet lejer, hvis ja - hvor længe er denne frist?

Det er nemlig sådan at jeg pt. bor til leje, i boligforening. Jf. Lejekontrakt har vi ikke vedligeholdespligt overfor "undergulve" og træværk, hvilket heller ikke har været vedligeholdt i flere år, paneler døre osv. er massivt træ og gulve er meget slidte. Udlejer vil så med under 14 dages varsel ændre vedligeholdesreglementet på kommende afdelingsmøde den 23. januar, så vi skal betale for slibning af gulve, maling af døre og paneler mv. ved fraflytning, spørgsmål er; kan de det med så kort varsel, det må jo siges at være væsentlige ændringer af min nuværende lejekontrakt.

Jeg fra flytter lejligheden pr. 1 marts 2018 så denne ændring passer jo glimrende for udlejer, (Boligforening).

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ændring af Vedligeholdesreglement, A-ordning
  • #1   15. jan 2018 Ligegyldig hvad så kan de ikke forlange at lejligheden er bedre end da du flyttede ind. Det er der hvor den gennemgangs rapport du udfyldte med viceværten da du flyttede ind bliver rigtig vigtig. Har du yderligere taget billeder af fejl og mangler ved indflytning så står du rigtig stærkt.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #2   15. jan 2018 Myggen så hyre de bare nogen malere der klatter overalt men koster en bondegård eller for en masse ekstra rengøring. De skal nok få deres penge ved en udflytning på den ene eller anden måde.

• #3   15. jan 2018 Casper K.
    Så er det jo godt at man har en fejl og mangelliste fra da man flyttede ind, hvor alle fejl er noteret, inklusiv malerklatter så man slipper for at betale for dem ved fraflytning.

• #4   15. jan 2018 Det er jo også klogt, at når nu du har tømt lejligheden og har gjort den ren, så tager du en masse billeder af den så de netop ikke bare kan svine som de vil bagefter med maling og hvad ved jeg, og sende regningen til dig.
    Det er vigtigt at gå med både livrem og seler og det gælder egentlig både for lejer og udlejer, for der er brodne kar begge steder.

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
    #5   15. jan 2018 Er der ikke noget i lejeloven, at man ikke skal male osv, efter givet antal år i lejligheden (5 eller 8), hvor de ikke kan tilbageholde depositum.
    Ved ikke om dette kan undgås i bolig foreninger, men i din situation får du jo ikke meget gavn af forbedringerne (som om ikke andet, burde smide oven i huslejen fremadrettet )

• #6   15. jan 2018 Hiv fat i llo og få en snak med dem.

men som udgangspunkt så skal det stemmes hjem på et beboermøde og så vil det samtidig også være med virkning for nye beboere efter det er stemt hjem.... man kan ikke bare komme og ændre det for dem der har boet i lejligheden før det er vedtaget.

Hvordan står jeres afdelingsbestyrelse i sagen??? De skal jo handle i beboernes interesse og IKKE udlejers!

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#7   16. jan 2018 Myggen ja i den perfekte verden ville det være så simpelt.
    Men de finder altid en måde at skrabe deres penge hjem på.
    Og du kan ikke frasige dig istandsættelse og du kan heller ikke bestemme hvilken maler de bruger samt til hvilken løn det bliver gjort.

• #8   16. jan 2018 Hej hare...

De kan ikke ændre i de kontraktvilkår der står i kontrakten ved boende beboere, men de kan ændre i reglerne således at nye tilflyttere får andre vilkår fra de flytter ind.

Men dem der er flyttet ind og bor efter den "gamle" kontrakt regler, de skal også fraflytte lejemålet efter de "gamle" regler, de har altså ret til de i den gældende kontrakt skrevende regler, dem kan de ikke ændre på.

• #9   16. jan 2018 Casper K.
    Det er noget af en generalisering du laver "de finder altid en måde at skrabe deres penge hjem på"
    Og jeg er på ingen måde enig med dig. Jeg har fraflyttet 3 lejligheder i boligforening gennem de sidste 17 år, og jeg har hver gang fået lov til selv at male og derfor fået en god sjat penge tilbage.
    Når du bor i en boligforening så sparer du jo også op hvert år til istandsættelse, 10% om året, så når du har boet det i 10 år, mener faktisk det er sat ned til 8 år, så skal du ikke betale for slid. Det vil sige alt maling, gulvslibning, tapet og i den dur, det skal du ikke betale for.

• #10   16. jan 2018 Myggen det er ikke helt rigtigt det du skriver...
    Under en B ordning opsparer du et beløb hver måned som er fastsat ud fra en procentsats og ental m² dit lejemål er på.
    Og så kan du INDEN du opsiger lejemålet istandsætte for de penge der står på vedligeholdelseskontoen

Under A ordning er der A1 og A2 som angiver hvor lang tid du skal bo i lejemålet før at istandsættelse af vægge og lofter er overgået til udlejer/boligforeningen
    A1 er 5 år og 2 måneder A2 er længere tid kan ikke huske præcis hvilken.
    Og det er udlejer der selv bestemmer hvilken maler der sætter i stand under A ordning da der i budgettet er afsat faste beløb til disse opgaver - som i øvrigt er stemt hjem på det årlige beboermøde.

For både A og B gælder at lejer selv skal stå for alt træværk både gulve karme og døre.

Selvfølgelig kan der være aftalt andet lokalt der stiller lejer bedre, så kan være derfor du ikke har hængt på noget.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#11   16. jan 2018 Myggen så har jeg og de fleste jeg kender nok bare været uheldige. Eller også har du været heldig.

• #12   16. jan 2018 #11 der er mange som bare tænker pyt det går nok med de der små ting, det kan varmemester godt huske når jeg flytter... Og så går der lidt tid så skifter han job og alle de små ting I ikke fik skrevet ned hænger man lige pludselig selv på.
    Så gør det til en del af indflytning at få enten noteret eller få det udbedret så det er i orden.

Der er også udlejere som spiller på folks uvidenhed....
    Lad os sige at din stue er 4x4 meter og du har fået revet hul på lakken pga du ikke har haft filt under dine spisebord stole.
    Udlejer kommer op ved fraflytning og ser der er skader 3 steder på gulvet som fylder i alt 6 m²
    Udlejer siger så til dig at du skal dække hele gulvet på 16 m² fordi gulvmanden ikke kun laver delvis reparation... Du mugger lidt og får forhandlet dig ned på KUN at skulle dække 12 m² fordi udlejer er flink.
    Her blev du så lige taget i røven for 6 m² da udlejer kun må kræve dækning for det som du har ødelagt.

Det samme gælder også paneler, her kan de heller ikke kræve at du dækker alle 16 meter panel blot fordi du har skadet 30 cm

Kommentér på:
Ændring af Vedligeholdesreglement, A-ordning

Annonce