{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.409 visninger | Oprettet:

Skrald, skrot eller samlermani, hvad gør i ved jeres overskud, og hvordan bruger i jeres værksted. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Nu kommer der et af de lange med mange bogstaver.... smiley

Nu starter ferietiden jo, og jeg er gået i smid ud mode....

Jeg kan sige at jeg altid har haft svært ved at smide brugbare ting ud, og indimellem, så tager det bare for meget plads.
Jeg samler forskellige maskiner, køletørrer, oliefyr, ældre fræsemaskiner, og forskelligt værktøj.
Ja jeg har nok mere end de fleste, på mit lille værksted. smiley

Men indimellem, må man bare gå hårdt til værks, jeg har også altid haft den holdning, at på et tidspunkt kan man altid sælge det osv, og der kommer altid en køber på et tidspunkt, derfor har jeg jo også ophugget biler og gemt de mest sjældne og alm. reservedele.
Generatorer og startere osv., ligeledes motorer der ikke er helt færdige, det er ikke bøvler værd at sælge det, selv for 500,-kr, da skriverier frem og tilbage osv, tager for lang tid, og tit uden salg.

Forrige år, røg der omkring 20 motorer med skrothandleren, da jeg måtte indse at man bare ikke kan komme af med dem, uanset om man laver kompressionstest på dem, og tager en video mens de sidder i bilen, og kører.
Men mentaliteten er bare blevet sådan at sætter du en vare til salg, foreksempel en motor eller et sæt alufælge, med/uden dæk, så vil folk ikke betale ret meget for dem.
Jeg er lige i dag blevet færdig med at kører omkring 70 alufælge til skrothandleren, og batterier jeg havde stående, og som jeg har vedligehold ladet på jævnligt.
Men folk vil hellere købe bla. i Thansen hvor de får nye dæk, og fælge for under 4000,-kr.
Det samme med harald Nyborg batterier.
Selv om jeg har sat dæk og fælge til salg for 1000-1500,-kr som er pæne, ja så er der ingen købere, eller de byder 3-400 kr, for dem.
Hvis man skriver til dem, om at det er lige lidt nok, så stopper komminikationen, de svarer simpelthen ikke tilbage, og mange byder via en annonce med billeder uden at have set varen.

Syntes da det er med blødende hjerte at jeg valgte at rydde lageret.
Det var BBS, Ronald, barok, avilini, Oz, Mercedes fælge, store audi, wv fælge, i rimelige fin stand.
Jeg rev dækkene af, og kørte dem på forbrændingen, og alu og batterier til skrothandleren.
Sammenlagt gav det knap 7500,-kr og hylderne et renset ud.
Men så sider man og tænker, hvad skal jeg nu bruge mønterne på. smiley
Skrothandleren kommer i næste uge efter jern, som jeg har i nogle containere, dertil ryger de forskellige overskydende maskiner.
Hvorfor.... ? Jo fordi jeg jo har værkstedet, fordi jeg i mine unge dage havde en drøm om at finde noget jeg kan gå og renovere.
Har dog et par mercedeser til at stå af ældre årgang, men vil hellere noget andet, og pladsen kan jo bruges til dette.
Overvejer også om at man skal tænke lidt på alderdommen, for hvis man skvatter om i morgen eller om to år, så vil det jo være konen der skal sælge ud af værkstedet og bøvle med det, så hvorfor ikke gøre det nu, mens tid er.
Hvordan ser i på jeres fremtid når vi snakker hobby og værksted, jeg har jo samlet i rigtig mange år, men har på mit tidligere værksted haft 3 lifte, i dag har jeg kun en, men havde altid to projektbiler stående på de to af liftene, mens jeg brugte den sidste til reperationer.
Da jeg flyttede gik jeg papirerne igennem, og fandt ud af de to af bilerne faktisk havde hængt på liftene i 5 år, og jeg var ikke kommet videre med dem.
De to af dem er faktisk dem jeg har stående i på en plads her 10 år efter jeg flyttede værksted.
Så de har ikke rigtig kørt i 15 år, eller jo den ene af dem har kørt i to år.
De er klar til veteranstatus og har været det nogen tid nu, men hvad skal jeg bruge det til, jeg har jo 3 biler og en mc på plader lige pt.
Jeg har jo ikke intentioner om at køre i dem alligevel.
Melde sig ind i klubber og mødes med andre ligesindede, er ikke mere mig, da jeg ikke bryder mig om deres klubregler og deres måde at specialicere alt på.
Det lyder muligvis dumt, at jeg har samlet i så mange år, og har da også haft masser at bilintereseret "venner" men det glider ud i sandet, når jeg har fået nok af at man bare bliver kontaktet, når de har problemer, ja ud over det, så ser man dem ikke til en kop kaffe eller en pils.
Så kalder jeg det udnyttelse, og at man bare har været for blåøjet og gerne vil hjælpe andre, men i reglen har man bare sat sine egne ting på pause i al den tid.
Mange vil nok skrive at det da er idiotisk og dumt, og man bare kunne have klaret det på andre måder.
Det vil nok være mange unge, og den type jeg har som "venner" og det kan man jo ikke lave om på.
Bilinteresse har altid haft min store lidenskab, altså at man kan få tingene til at køre og gøre det ordentligt, men ikke engang det kan man få lov at gøre idag, for folk sparer på dit og dat, og mine udgifter skulle jo gerne kunne betales, da det jo ikke er gratis.

Skulle man begynde at leje værkstedet ud til gør det selv folket, smiley og er det ikke noget bøvl, hvis de skal leje ens værktøj / lift osv. eller skal man bare sælge ud af det hele, ja hvad skal man, hvad ville i gøre.
Jeg er typen at jeg kan sjældent sidde stille ret længe af gangen, med mindre det er noget der intereserer mig.
Der var lige en tråd om youtube, som fik mig til at tænke over hvad man bruger sin tid på.

Jeg har flere ting igang for andre, eller andre låner plads ved mig, selv min egen bror har haft et projeckt stående i over 2 år, og troede han fik det ud nu her, men han har lige meldt ud at det bliver tidligst maj næste år. (og jeg sagde jo ja fra start af)
Og hvor er jeg da træt af det, og størstedelen er ligesom min bror, men han er jo også familie.
Folk siger til mig at jeg skal være mere hård, og kyle dem ud, men det giver jo lidt mønt til udgifterne jeg har, for er der ikke penge til det, ja så er der jo heller ikke noget værksted...

Er jeg virkelig den eneste der har disse problemer eller har nogen af jeg også lidt samme dilemma.
Folk vil ikke handle om priser mere, de vil spare hvor de spare kan, og vil gå på kompromis med alt, hvis man hjælper med en reperation, så kan folk vælge at ville spare 300,-kr. på en reperation.
Og se det bliver jeg træt af i sjælen, for vil jo gerne kunne lave det helt færdigt. (så vil jeg være glad) men jeg syntes folk har en ligegyldig holdning.
Alle giver udtryk for at det bare skal være i orden, men sparer alligevel til sidst.
Vennetjenester bliver aldrig tilbagebetalt, jeg laver mit, når det passer vennerne bedst, men når jeg skal have hjælp så kan folk ikke lige den weekend, og det er faksitk uden undtagelser.

Som tækepause over hvad jeg vil, kunne det være godt med lidt input, men min plan er at jeg for første gang i mit liv, har gjort MCén klar til tur, har pakket telt, sovepose og starter min tur helt alene fra på mandag, og kører rundt i dk, på må og få, og konen er helt ok med det, så finder vi ud af hvad jeg gør når jeg kommer hjem igen, og har fået det hele lidt på afstand.
Det er 27 år siden jeg sidst var på ferie i udlandet og den eneste gang i mit liv, i udlandet, og ferie har i rigtig mange år ikke rigtig været noget vi har brugt i vores familie, da det ikke har lagt til os.

Har i noget der kan bruges, eller er indlægget for langt, som jeg ofte får skyld for, men måske fordi jeg syntes at alt for meget er for overfladisk med 2 linjer...
Som er reglen bla. herinde.
smiley
Fortæl gerne om jeres egne oplevelser, og hvor meget i gemmer og hvor længe....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skrald, skrot eller samlermani, hvad gør i ved jeres overskud, og hvordan bruger i jeres værksted.
  • #1   10. jul 2018 Det er et kendt problem.
    Min gode ven er så rar at havde MIN cross maskinenholdene og han er rar nok til at skifte filter og smøre kæde inde vi skal ud og vælte på diverse baner. Jeg vil hjertens gerne hjælpe ham med hans værksted og projekter. Men
    1. han ringer nogle gange lørdag kl 10 og spørg om jeg kan komme samme dag. Dette kan jeg nogle gange godt. Men har dårlig samvittighed hvis jeg ikke kan
    2. Hjælper jeg ham så er det primært som selskab da han er uffateligt dårlig til at bede mig om at lave en ting uden han hele tiden skal blande sig. Så føler mig til overs. Ikke at jeg ikke har evnerne til at lave noget, men fordi han ikke kan give slip på en opgave.

    Den samme ven bliver tit udnyttet af andre "venner" der aldrig kommer forbi med mindre de skal havde skiftet et dæk, skiftet en kilerem eller låne noget værktøj. Og det kan jeg se irritere ham...ligesom han pr. har 3biler opbevaret for "venner"

    Mht. Dine projekter. Der er har jeg selv været sådan. Men tvinger mig selv til at færdiggøre et projekt før jeg hiver noget nyt ind. Med mindre det er en super handel. Eks hvis en eller andre tilbyder noget til en Super go pris eller gratis. Men jeg opvejer altid om det er det værd. Eks er det meget fint at få en trailer for 500kr. Men har jeg plads? Er der penge at hente? Eller bliver det bare end udgift som gå i nul senere.?
    Hvis ikke interessen er der mere så sælg ud... Et ordnet værksted er en fornøjelse... At se på projekter der aldrig bliver til noget er et irritations moment. Min anden ven havde nogle gamle sjæl de mazda'ee holdene i mange år for en bekendt der dog betalte for der. Hans plan var at de skulle restaureres men efter 10 år uden for ubeskyttet var de ikke til at rede og ejeren døde 14 efter han gik på pension. Så de endte med at blive solgt til skrot. I de 10 år havde de bare stået og set sørgelige ud i baghaven...

    Det med at fælge ikke er meget værd er korrekt. Jeg har selv ledt efter fælge til min golf men enten vil folk havde 4000kr eller også er det nogle uorginale grimme hjul... Kan huske for 5år siden der kunne man ikke bevæge sig rundt på DBA uden det væltede med 5x100, nu er det 5x112.


  • #2   10. jul 2018 roder selv op på den måde engang imellem da jeg også har med at gemme mange ting. Jeg er så bleven meget bedre til at gemme ting nu jeg selv kan få brug for. og ikke en masse andet jeg tror der har værdi. Det nok kun fælge jeg stadig har et problem med. har nok 20 til 30 sæt til at lægge. og er ved at komme der til at halvdelen ryger ud snart til jern handlen. og det med at have alle folks biler og ting til at stå. er jeg også holdt op med da de folk aldrig har tid til at hjælpe en vis man har brug for det. Det kun modsat de ringer eller kommer kun når de selv har problemer med deres biler eller motorcykel. og forventer man kan hjælpe dem altid. Så jeg har fået rodet op i alt det nu. og det faktisk skønt og de få venner der er tilbage der vil hjælpe en hjælper jeg da stadig alt det jeg kan.

  • #3   10. jul 2018 Fin fortælling som man virkelig kan relatere til på godt og ondt smiley
    Uden at kende din alder så lyder det lidt som om du er ramt at 50'års krisen, også kendt som mændenes overgangsalder smiley
    https://voksnekvinder.dk/relationer/din-mand/948-8-tegn-pa-at-din-mand-har-en-midtvejskrise.html


  • #4   10. jul 2018 Så sælg det dog til den lavere pris, istedet for at spilde penge ved at køre det til skrot?

    Ofte har folk - og især gemmer folket - også en helt forkert forståelse af hvad der er "pæn" stand og ikke mindst feks "pæne" fælge - også selvom de har et fancy brand som OZ. Selv et sæt mildt slidte OZ Ultraleggera fælge som er meget efterspurgte, går for 2000-3000kr MAX!
    De fleste fælge der ryger til skrot er der ingen der gider ejer, de er outdated og er langt fra pæne.

    Ang motorer, så handler det jo også om hvad man har liggende. Har man ligegyldige øko motorer til 80-90'er biler, så er de nok lige til skrot. Har man derimod feks diverse motorer Fra "GTI" kategorien, så kan de godt være penge værd.
    Desuden så er motor havari generelt ikke særlig udbredt i dag, biler lider rustdøden.

    At stille sig op og være lidt tøsesur over at ingen gider at købe ens gamle ubrulige lort er sgu da fjollet smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #5   10. jul 2018 Jeg fik selv kørt 4 biler til skrot lige efter jul, jeg gad bare ikke se på dem mere. Den ene tog også plads henover min smøregrav i værkstedet, og heldigvis for det, da min bil gik i stykker, så jeg kom til at skulle bruge smøregraven. Det gav 7.000 kontant for de 4 biler, 2 af dem var uden motor og gearkasse og en uden kabine, den sidste var komplet. De 2 af bilerne havde bare stået stille siden 2009 den 3. siden 2011 og den sidste var lige blevet afmeldt. Så jeg var utroligt glad for at få alt det plads til overs.

    Jeg kunne også tænke mig at bruge mit lille værksted på 90 m2 til noget andet, men lige pt er det halv fyldt med byggematerialer, da huset er under løbende renovering. Planen er at bygge en trackday bil af en art, som mig og ungerne kan have det sjovt med. Noget med lav vægt, baghjulstræk og rigeligt af hk. smiley Men huset har første prioritet.


  • #6   10. jul 2018 Har i flere år stillet mine biler om bag ved når de ikke kunne køre mere, eller pladerne skulle af, det griber om sig, holder mig så til samme mærke så man kan plukke dele, men det bliver pludselig for meget.
    Ligeledes har jeg reklameret med Dks billigste Golf 1 og 2 dele, mindre end 10 opkald de sidste 5 år, så smider bare nogen af dem væk.
    Det er nemt at kigge bagud og sige hvad man skule have gjort, men det er som alle ved for sent, man kan heller ikke rigtigt give gode råd om det, for unge vil jo kun det de har sat sig i hovedet, og konstaterer samtidig at man jo så har været dum.
    Forsøger løbende at tage noget skrammel og skrald med når man alligevel skal forbi containerpladsen, men det er jo svært at smide noget væk man har gemt, der var jo en grund til at man gemte det smiley


  • #7   10. jul 2018 Johnny J

    Du må meget gerne komme med dine holdninger...

    Men ingen er tøsesur her.
    Hvis man ikke kan få 1000-1500 for 17 tommer OZ fælge med næsten helt nye dæk på, så mener du virkelig at man bare skal sælge dem billigere endnu. ?

    Jeg har endnu ikke haft nogen ude at se på dem, og de byder 3-500 for dem. men de vil slet ikke forhandle, men måske du har overset det jeg skrev.
    Et alufælg af den kaliber vejer nok ca. 18 kg. og der er 4 stk. og tager jeg dæk af, og sælger dem som gammelt alu, så giver det jo følgende regnestykke.
    18 kg. gange 10 kr. gange 4 fælge, så får jeg jo 720 kr. for fælgene alene. så for at få mine 1500 for fælgene, så skal jeg jo bare sælge 4 ret nye dæk for 780,-kr.

    Kan du se noget tøsesur i det. ?

    Købere idag, får endda billeder, telefonnummer osv. men de skriver heller i en annonce at det er hvad de vil give, så er den vel ikke længere, så overgår de bare til jernstakken.

    Jeg har ikke fået det jeg har gratis, og jeg er flink nok af natur selv og hjælper gerne folk, men nogen gange må man gøre tingene nemmere for sig selv.
    Om det er trendy fælge eller outdated fælge er egentligt ligemeget, de giver stadig penge i sidste ende.

    Ang. motorer, så er vi ikke helt enige der, jeg ser flere motorhaverier end du lige tror, og rust kan man jo udskifte til nyt metal, og det har jeg nu lavet rigtigt meget af, det er bare ikke så holdbart idag, med de billige biler folk anskaffer sig.
    Gearkasser har jeg nu også skiftet mange af, og de sidder som reglen sammen med de motorer jeg skrottede.

    Men fint du deler din holdning.


  • #8   10. jul 2018 Myggen

    Hehe, er kommet over den alder.... Men et godt bud......


  • #9   10. jul 2018 Sådan har jeg det med alufælge. Hvis nogle tilbyder mig den til 100kr så tager jeg imod det Eller jeg bare skal bruge dækne så det lette penge at hente.
    Men hvis designet ikke er pænt. Eks gået af mode så de svære at sælge.. Et sæt OZ Saturn eller Masitaly President er penge værd grundet deres tidsløs design, mens Dotz Las Vegas ikke er i så høj kurs mere


  • #10   10. jul 2018 De oz fælge jeg har til at lægge er 17 tom vulkano og 16 maxia mener jeg de hedder. ellers er det blandet mærker jeg har.Jeg kan godt lige fælge med dyb kant. Det kan man også nemt se på de fælge jeg har gemt væk :).

  • #12   11. jul 2018 Hvis man ikke kan få 1000-1500 for 17 tommer OZ fælge med næsten helt nye dæk på, så mener du virkelig at man bare skal sælge dem billigere endnu. ?

    Øh ja, hvad skulle man ellers gøre, vente og håbe på at de bliver til guld.. altså hvis en vare har været tilslag tilpas længe, og udbudt tilstrækkeligt mange steder, men ikke bliver solgt, så er den for dyr, hvad enten du vil det eller ej..

    det er også derfor at du kan få en BMW 6 serie cabriolet til 180.000kr selvom den har kostet 1,6mio fra ny for 10 år siden... er den måske ikke meget mere værd end en ny Lupo GTi ? Åbenbart ikke siden folk ikke vil betale...

    Jeg har solgt ting, hvor jeg selv synes det var ALT for billigt, og nogle gange har jeg solgt ting jeg synes var alt for dyre, men jeg sælger tingene for den pris som folk er villige til at betale...


  • #13   11. jul 2018 Jeg syntes nu 720 er en go pris for fælgene alene, jeg kan jo stadig sælge netop disse dæk, og man slipper for en masse skriven frem og tilbage, og venten på folk der ikke kommer og afhenter
    Skrothandleren er da til at regne med.
    Uanset stand, så har jeg nu meget imod det smid væk samfund vi har Idag, men kan jo ikke kæmpe imod alt.
    Min nevø skulle have en anden motor til hans kedelige 106 er.
    Den billigste ophugger skulle have 2500 for en brugt motor.
    Og Idag piller de jo både dyser og indsugning spjæld af, og starter, generator som de så til gengæld har gjort længe
    Så hvis jeg har en komplet motor med alt monteret, inklusiv gearkasse, servo, osv.
    Så skulle man acceptere 500 som folk byder.
    Nej så er Skrothandleren nok til at regne med, og jeg skal ikke stå og blive skambudt
    Men jeg syntes jo stadig det er ærgerligt.
    Folk der sælger fælge til 5500-9000 som brugte, om de så har været meget dyre, gør dem jo heller ikke mere værd.
    Ligesom din sammenlignig med en bil til en 1,6 million.
    Nogen mener jo også at en yamaha og Puck maxi knallerter er 15000-25000 værd nogen endda 50000 og hvor kommer den lige fra, nu bruger man nummer match, på stel og motor som argument for den høje pris de kræver.
    Lidt ligesom golf 1 og 2 og andre ærer der er solgt i millionvis
    Men syntes slet ikke det er til sammenligning til 4 fælge med dæk til 1000-1500 for man kan jo ikke engang få nye dæk til den pris.
    Jeg har endda tilbudt folk at montere dem gratis eller skifte dæk rundt for dem.
    Men alligevel springer de fra uden at have set varen.
    Så gider de ikke at bruge til på at se varen inden de byder, eller i det mindste handle om prisen.
    Hvorfor skulle jeg så bruge min tid på det.

    Har lige nu haft et par forbi der bød på noget jeg også havde til salg, de spurgte pænt og jeg ville sælge til en lavere pris
    Varen havde jeg sat til 1000 og har haft den i Ca. Et år, vi handlede, de bød 650 og vi endte på 700 og de kom som de lovede, betalte uden dikkedarer, og vi havde en hyggelig snak, og vi var alle tilfredse.

    Og i min verden er der en meget stor forskel på dem der sender en SMS og skriver at de vil give 250 afhenter, her eller nu, eller fredag i næste uge.
    Hvis jeg så skrev tilbage at jeg syntes 500 er mere rimelig, så gider de ikke engang svare tilbage eller at prøve at handle videre.
    Man skal vel ikke sælge sine ting til spotpriser, og gøre lidt som de gammeldags ludere, der sælger varen billigere og billigere bare for at sælge alt for at få lidt håndører.
    Ja så tænker vi desværre ikke ens, men det er vel også godt nok.


Kommentér på:
Skrald, skrot eller samlermani, hvad gør i ved jeres overskud, og hvordan bruger i jeres værksted.

Annonce