{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.265 visninger | Oprettet:

Bolig. Køb eller leje? {{forumTopicSubject}}

Hej Bg stå og skal finde en ny bolig ordning. Har ellers drømt om et lille hus med garage men dette er nok ikke længere muligt grundet økonomi, job og geografisk pladsering.
Har overvejet at finde en lille billig leje bolig. Men for samme pris kan jeg købe en 1værelses lejlighed. Ved dog at den pågældene lejlighed kunne købes for 650 for 4år siden og nu koster en i samme blok 990. Er det det værd, tænker at de kan falde i pris under en ny krise og så er udbetaling osv jo forsvundet. Hvor man med en leje bolig ikke har tabet men heller ingen opsparing.. Har også tænkt er at købe sommerhus og bo i sådan et? Men er det ikke noget med der ikke er tilladt?...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bolig. Køb eller leje?
  • #1   24. jul 2018 Reglerne for at må bo der permanent:

Man er ejer af sommerhuset og har boet i det i mindst 1 år
    Man er fyldt 65 år
    Man er over 60 år og modtager pension
    Man modtager efterløn
    Man er førtidspensionist
    Man er modtager af fleksydelse

Det er altid bedre at købe end leje. Du kan opspare noget friværdi. smiley

• #2   24. jul 2018 der er ikke en fremtid i at købe en 1 værelset, hvad hvis kæresten vil flytte ind.

det er ikke mulig at købe noget større før den lejlighed bliver solgt med mindre du tjener rigtig gode penge.
    da en eventuel leje indtægt ikke gælder som formue i banken til at købe nyt og derfor bliver beregnet som 0 kr i indtægt ved beregning til nyt lån

har du 5% af lånet til udbetaling uden det vil banken ikke låne dig til lejligheden

• #3   24. jul 2018 Køb = Du står selv for ALLE udgifter - punkterer en rude, så betaler du selv en ny. Ryger komfuret, betaler du selv en ny. Køleskab, toilet, you name it, du betaler selv ALT.

Køb = Du gældsætter dig for x antal år - typisk 20-30 år og sker der noget uventet (som i din situation) så kan du ende med at miste penge.

Leje = du skal ikke bøvle selv med ovennævnte. Du binder dig ikke til noget i 20-30 år men omvendt som #1 skriver, så opsparer du heller ikke friværdi i en leje-lejlighed.

Det er kun dig der ved hvad du har råd til og ikke har råd til - og så måske din bank smiley

• #4   24. jul 2018 der er nok også grænser for hvad den kan stige i værdi når det kun er en 1 værelset.
    det koster også 100.000 Kr. at få en ejendoms mægler til at sælge den for dig igen

• #6   24. jul 2018 Køb et hus på sydsjælland... Der kan du få MEGET bolig for 700.000 - 1.000.000 så hvis dit budget ligger på 6-900.000 så kunne der være en mulighed... Størstedelen af min familie bor der nede og pendler til kbh hver morgen og fradraget på kørselen dækker brændstof og afbetaling på bil så hvis din bil er gældfri er der penge at hente og det koster dig kun en times tid ekstra hver vej til og fra arbejde... En af mine venner har købt hus på Møn for to år siden på lidt over 400 kvm til lige under 700.000 og det eneste der skulle skiftes var to vinduer...

• #7   24. jul 2018 Har 200.000 liggende på opsparinger til køb så kan gå uden om banken og direkte til real kreditten. Min venne kreds er i nord og vest Sjælland og mit job er i Nordsjælland. Jeg ved ejer foreningen er rimelig sund da min vens storebror har en af lejlighederne i blokken men han købte den for dyrt før krisen (omkring 1.1mio) min bank var desværre for sløve for 4 år siden da den til 650 var til salg så den blev solgt for snuden af mig smiley
    Har tænkt Sydsjælland og Lolland/Falster især da områderne er uffateligt skønne men 1½time hver vej igennem Køge bugt og ingen venner i lokal området gør det mindre attraktivt..
    Ville helst finde en billig leje bolig da jeg kun er mig selv og jeg altid kan rive pløkkerne op flytte. Men modsat så er det ret dyrt at finde noget 1værelses lejebolig i Nordsjælland.

• #8   24. jul 2018 #1
    Så hvis jeg køber et sommerhus nu til den første så kan jeg om 12 måneder få adresse der fast som helårs bolig?

• #9   24. jul 2018 #1

Hvis du opfylder et af de andre også smiley

Sådan har det altid været, men førhen mener jeg det var 6 eller 10 år man skulle have ejet det inden man måtte bruge det som helårsbolig.

Det står her:
    https://www.bolius.dk/helaarsbeboelse-eller-sommerhus-18682/

"I særlige tilfælde kan kommunen give dispensation, så sommerhuset kan benyttes til helårsbolig.

Men kun hvis huset er egnet til det og du opfylder både kravet om, at du har ejet huset mindst ét år og samtidig tilhører én af følgende grupper - så kan du uden at søge tilladelse benytte sommerhuset hele året:

Du er folkepensionist
    Du modtager pension (herunder tjenestemandspension) og er fyldt 60 år
    Du er førtidspensionist
    Du er efterlønsmodtager
    Du modtager fleksydelser
    Du har fået dispensation i kommunen"

Du kan i teorien søge om tilladelse alligevel, hvis du har ejet det 1 år, men du skal nok ikke regne med det smiley

• #10   24. jul 2018 Der er jo både for og imod, nogle kan lide friheden i bare og kan flytte, og andre værdsætter de kan gøre som de vil, renovere osv efter deres smag

Vi købte i 2007 et rækkehus for 710.000 kr
    Vi brugte frem til salg i 2016
    200.000 kr på vinduer, forhave, baghave, terrasse, brændeovn, og diverse forbedringer
    Ejendomsmægler og diverse rapporter 60.000 kr
    Fællesudgifter 75.600 kr (renovation, rottebekæmpelse, forsikringer og diverse små ting på blokken)

Salgspris 695.000 kr

Månedlig udgift 3250 kr

Dertil kom renteudgifterne, som jeg ikke lige har regnet nærmere på. Men jeg ved at vi ikke kunne have boet så billigt hvis vi havde lejet

Dertil så vi det som en fordel vi kunne skifte vinduer, ændre forhaven til vores smag, sætte brændeovn op og alt det vi fik ændret mens vi boede der. At vi købte dyrt og solgte billigt var bare sådan tingene var

Det vigtigste er reelt efter min mening og have en realistisk tilgang til hvad ens ejendom kan sælges til. Og så altid have råd til og sælge til den pris

Vi har i den sidste lange tid set genudsendelser af i hus til halsen, og det går godtnok tit igen at husene sættes til og skulle betale gælden ud, og ikke en pris der afspejler markedet

• #13   24. jul 2018 jeg valgte at købe... Fik 155 kvm hus i 2 plan med 96 kvm garage og værksted til... for under 500.000,- Men det er så også nede ved Sydsjælland (Skælskør)

Leje for en 2 værelses på 60 kvm i samme område er ca 4500 plus forbrug... Lige nu giver jeg 3100 plus forbrug for et hus med 2 stuer og mulighed for 4 værelser, samt garage. Valget var ikke så svært... At købe... Og fikser jeg huset lidt op kan jeg tjene penge på at sælge det igen... Og så slipper jeg for naboer lige inde på den anden side af en ofte for tynd mur...

• #14   24. jul 2018 "Det gør mig nok ikke til verdens rigeste pensionist, men på 20 år giver det mig alligevel 500.000 mere på kontoen når jeg træder ud af arbejdsmarkedet , og selvom de er skattepligtige når de en gang skal udbetales, så jeg sikker på at de er der. "

Dette er ikke korrekt. De penge du sætter ind nu er en forventning om at fremtidige generationer betaler så meget i skat at du kan få noget. For pengenere eksisterer reelt ikke i dag. Man forventer de eksisterer om mange år - men man ved det reelt ikke. Hvis riget fattes penge, og det ER set i andre lande før, så går staten ind og fx halverer alle private pensionsopsparinger for at kunne betale sine egne regninger. Det bedste er at betale skat af hele molevitten, trække pengene ud og gemme dem under hovedpuden. Næstbedste løsning er at betale skat og lægge dem ind i alm privat bankkonto hvor du er garanteret 750000 kr .... indtil videre. Det kan staten også ændre hvis de vil. Men inden det sker, vil du i medierne få nys om at noget er grueligt galt og så fiser du ned og henter alle dine penge inden det store bank run hvor alt klapper i.

• #15   24. jul 2018 Tror du skal gøre op med dig selv, hvad du helst vil, med leje er det hele mere flexibelt og med ejer, der er man mere bundet og skal helst bo der i nogle år før man kan overveje at flytte.
    Har selv en andel og ønskede også en ejerbolig, men jeg kunne nøjes med at gældsætte mig for langt mindre end hvad en ejerbolig ville koste i kbh, så ville hellere være hurtigere gældfri end at gå med en gæld over hovedet i 30-40 år
    Så jeg tror ikke at nogen kan svare bedre på spørgsmålet end dig selv smiley

• #17   25. jul 2018 Det der gør det til et svært valg, er at en bolig der har det jeg ønsker (lille hus med værksted til) koster i Nordsjælland 1.5mio minimum. I Vig eks. er der noget af det jeg søger til 995. Det vil bare give mig lidt over en time hver vej til job..
    Modsat så er den pågældende ejerlejlighed billigere end en lejlighed da fælles udgifterne er under 1400kr og lånet kan afvikles med 4000kr over 30år...

Det bedste ved en lejlighed er jo som I siger ingen udgifter til vedligehold og jeg kan smutte I løbet af få måneder og jeg kan jo fortsat havde en opsparing til hvis den rigtige bolig kommer eller pøen ny krise rammer så kan jeg måske komme over i hus.

• #18   25. jul 2018 Hvis du køber et lille hus i udkantsdanmark ... eller i Nordsjælland så kan du have voldsomme problemer med at få det solgt den dag du vil flytte (fx hvis en kvinde kommer ind i dit liv). Hvis jeg var single og partout VILLE købe noget, så skulle det være en lejlighed i Kbh, odense, århus eller aalborg - for så er jeg næsten 100% sikker på at kunne få den solgt igen - hurtigt - fordudsat at markedet ikke krakker.

Hvis jeg skulle bo lidt længere ude, som single, så ville jeg leje.

PS: Husk på at i visse udkantskommuner gider kreditforeninger ikke engang at låne dig penge SELVOM du har udbetalingen klar.

• #19   25. jul 2018 Den lejlighed jeg har kig på er i Hillerød 3min gang fra en station så den er jeg ikke bekymret for. Andet end at de før har været nede i 650.000kr men før krisen var de oppe i 1.1-1.2mio... At der måske kommer en dame kunne man jo håbe. Men de sidste 7 år siger at det gør der nok ikke...

Er der nogle sider der er gode til at finde leje boliger for boligsiden og dba er dem jeg kender pt.

• #21   25. jul 2018 Jeg er generelt ret dårlig til forandringer fortrækker en fast base og fast job.
    Jeg er åben for at finde villa lejlighed hos en privat også selvom det kun er en 2årig lejeperiode hvis prisen afspejler det,

Ville helst noget hvor jeg har plads til min cross maskine. Min bil og plads til en hygge bil. Så et godt værksted hvor man kan hygge sig. Det bliver svært at finde i en leje bolig.

• #22   25. jul 2018 #6 Daniel

Hvad biler kan du betale afdrag og brændstof på, for det som du får i kørselsfradrag??

Når du regner det ud, får du ingen penge de første 24 km om dagen, og derefter under 1 kr pr km ind på kontoen. Jeg kører 64 km om dagen, får vel små 800 kr om mdr ekstra i forhold til ikke og pendle. Det rækker ikke til meget afdrag og benzin smiley

• #23   25. jul 2018 #22
    Med mindre det er en bil til 2.000 kr., der afdrages via et familielån, som går over 30 km/L på en liter diesel, så findes det ikke smiley

Man får ca. 50 øre udbetalt pr. km ud over de første 24. Det er der altså ingen biler, der kan betale både brændstof og afdrag for...

• Daniel  J
    Daniel J Tilmeldt:
    jan 2023

Svar: 2
  • Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 87 Emner: 5 Svar: 99
    #25   9. jun Helt sikkert Daniel...

• #26   15. jun Sjovt som denne tråd blev genoplivet 14dage efter jeg og kæresten har overtaget vores hus.
    Jeg endte med at købe en af lejlighederne og solgte 100.000 højere end jeg købte for og samtidig fik hakket 170.000 af realkreditlånet ved at omlægge det et års tid inden salg.

Så nu er det bare garagen der mangler men det må komme når pengene er klart til projektet og kommunen har godkendt det.

Kommentér på:
Bolig. Køb eller leje?

Annonce