{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.041 visninger | Oprettet:

Staveproblemer {{forumTopicSubject}}

Kære BG-brugere,

Beklager mit sure opstød........men det her... det går bare ikke.

Jeg er bestemt ikke selv noget "unikum" eller en ekspert, når vi taler stavning, og - indrømmet - min tegnsætning er heller ikke perfekt, og jeg sætter ofte kommaer, som en fuld sømand på landlov.

MEN: Gider i ikke godt efterhånden bare i det mindste at PRØVE på at bøje udsagnsordet "køre" (samt andre udsagnsord der ender på "e") bare nogenlunde korrekt?

AT KØRE
JEG KØRER (og I K K E jeg køre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
JEG HAR KØRT

Det kan da virkelig ikke passe, at 85% af BG´s brugere ikke kan finde ud af det. Har i ikke gået i skole, eller hvori ligger problemet? smiley smiley smiley

Fortsat god aften...og husk.....det er aldrig for sent at blive klogere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staveproblemer
  • #1   7. jan 2019 https://www.jobindex.dk/jobsoegning?q=danskl%C3%A6rer

    Søg disse stillinger.


  • #3   7. jan 2019 Jeg vil give ham ret - og nutids-R burde være på plads i fjerde eller femte klasse, hvis man ellers gad lytte efter hvad der blev sagt.

    Man vil gerne deltage på et forum hvor det skrevne ord hersker, men man gider ikke stave korrekt. Så er man da en kegle.


  • #8   7. jan 2019 A hvaaad man.. Jeg byder 5 kilo for din bil....
    5 kilo hvad? (kilo=1000)
    Og værre, dem der endda skriver kg....
    Men ja, er enig, ikke bedre selv til tider, ipad lorte stavekontrol.


  • #9   7. jan 2019 problemet er jo desværre at rigtig mange idag ikke kan stave, de har stavekontrol på deres telefoner og computere .
    desværre er ordblindhed så osse ret udpræget og det er squ synd for dem der har sådanne problemer


  • #10   7. jan 2019 Standart er også blevet populært i stedet for standard

    Og Standart er noget rytterfane kavalleriet bruger smiley


  • #11   7. jan 2019 Selv i marked under rubrikken dæk og fælge er der også mange annoncer med fælger og ikke bare fælge

    De kan også skrive dæk med fælge hvor jeg ville mene fælge med dæk


  • #13   7. jan 2019 massere af thaimassage....

  • #14   7. jan 2019 Jeg r intra

  • #16   7. jan 2019 Og nu vi er i gang så skrives der tit "stil" og "stilforbindelse" i stedet for stel og stelforbindelse som jo er den korrekte benævnelse smiley smiley smiley
    polobjørn


  • #17   7. jan 2019 jeg bliver mest pissed over jobtitlen autolakør, gud ved hvad sådan en er for en størrelse

  • #19   8. jan 2019 #15
    Tror det har noget at gøre med de humørikoner du kan lave på telefonen, som ikke virker på den her side og istedet bliver vist som to spørgsmålstegn ??


  • #22   8. jan 2019 https://youtu.be/DksSPZTZES0

  • #23   8. jan 2019 Nøøøøøj, hvor har jeg været ved at oprette denne tråd mange gange. Men hver gang har jeg måtte tælle til ti og droppe det igen, fordi jeg ved at jeg kommer til at lyde bedrevidende, gammelklog og irettesættende.
    Men nu har vi jo fået hul på bylden, så...

    - Nutids-r... Brug nu bare den gamle huskeregel med at bytte ordet ud med f.eks "drikke" eller "spise". Så er det nemt at finde ud af om der skal et r på eller ej.

    - Der er forskel på "synes" og "syntes", ligesom der er forskel på "have" og "havde". Det er ikke så svært!

    - Det hedder "interesseret" og ikke "intra"! Der er slet ikke noget a i ordet!

    - Uanset hvor i landet du er fra, hvilken etnisk baggrund du har, hvilken dialekt du taler, så er der ikke noget der hedder "fælger"! Seriøst, det er der altså ikke!

    - Som Skodakongen ganske korrekt fortæller, så er en standart en rytterfane og det udtales med tryk på "dart", ligesom spillet med pilene.
    "standard" staves med d til sidst. Tænk på forkortelsen (Std) og det er nemt at huske.

    - Læs nu jeres kommentar igennem inden der trykkes på send. Korrektur skader altså ikke!

    Ordblindhed er selvfølgelig en undskyldning, men det er tydeligt at se forskel på netop dét og så ren og skær dovenskab.

    Og til sidst, så er alle velkomne til at rette på mig. Hvis ikke jeg får det at vide, kan jeg jo ikke lære af mine fejl. Også selvom det er ligegyldige stavefejl. smiley


  • #24   8. jan 2019 Hov... Lige en tilføjelse!

    - Det staves "ikke" og ikke "ik".

    Sorry Morten, men den sprang lige i øjnene! smiley


  • #25   8. jan 2019 Det er fuldstændig lige meget! det er ikke en stave konkurrence , og du forstår vel hvad folk mener når de skriver køre istedet for kører? forstår sku ikke man kan blive så optaget af andres fejl, lev forhelvede livet og fokuser på vigtigere ting!!!

  • #26   8. jan 2019 Folks evner til at stave og skrive grammatisk korrekt er skræmmende.

    Vi laver alle fejl, nogle pga uvidenhed, andre pga tastefejl eller stavekontrol, og det er ok. Det er bare sørgeligt at se hvor ringe niveauet er, og mere trist er det at de fleste er ligeglade, og blot fejer det af bordet med ‘I ved jo hvad jeg mener’

    Man ser det også tit med ‘ligger’ og ‘lægger’, nogen skriver ‘på bagi’ når de skal beskrive noget omkring baghjul/bagbremser mm.

    Det er en kedelig udvikling, men jeg måske bare en tvær halvgammel mand smiley


  • #28   8. jan 2019 omfg'

  • #29   8. jan 2019 jeg er delvis ordblind.

    det vil sige. jeg kan ikke finde ud af endelser på ord(dog har jeg efterhånden lært en del af dem)
    men min hjerne kan ikke se/finde ud af
    ene
    ende osv.

    det gør det svært mange gange og skrive korrekt.
    dog kan jeg godt se når det er forkerte, men kan ikke altid finde løsningen.

    jeg er blevet meget bedre til at skrive efter mobiler fik ordbog med forslag.
    før det kunne folk ikke læse eller forstå hvad jeg skrev.

    jeg gør altid mit bedste til at skrive så det er til at læse og forstå.

    men jeg vil så giver tråd starter og andre ret.

    Folk er blevet dovne, med hensyn til at skrive.

    bare se ordet autolakør, det kommer rigtig tit at folk søge sådan en.


  • #30   8. jan 2019 Dit oplæg krænker mig utrolig meget, hvorfor skal det hedde Køre? hvad nu hvis ordet heller ville hedde Kjøre, Trille eller Carsten? Og hvis det er sidst nævnte, skal du så også bestemme at om Carstener en tur eller Carstner en tur?

  • #31   8. jan 2019 køre og kører
    standart og standard
    osse = også
    "kan i ikke?" = Kan I ikke?"
    massere og masser
    intra = interesseret
    kikker/kigger er begge okay, der er valgfrihed
    syntes er noget du ikke synes om mere (altså datid)
    idag = i dag
    imorgen = i morgen
    Sjovt nok kan alle skrive "i nat" korrekt, i stedet for "inat"
    "der er vidst nok til alle" = "der er vist nok til alle"
    squ = sq (ordlyden sgu er allerede i ordet sq)
    sku = sgu
    Menes der derimod skulle, skal der stå sku'
    standart er et lille flag, som også sidder på biler
    ligge og lægge (ligge er noget stillestående og lægge er en bevægelse)
    (husk i'et for stillestående og husk æ'et for bevægelse)

    Har selv haft tanken mange gange med at oprette dette emne, men jeg ved mange vil blive stødt (nå nej, krænket er det nye sort), så har ladet være.
    Men det er bare for at hjælpe folk, med at kunne skrive deres eget sprog.
    Det er jo ikke for at klandre personen og gøre nar.


  • #34   8. jan 2019 En nem tommelfingerregel, er at sætte spise/spiser ind i stedet for det ord der skal bruges, så kan man "høre" (spise) hvad der lyder mest rigtigt smiley

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #35   8. jan 2019 Nogen gange skal tingene ses i perspektiv.
    Vi er sluppet af med Christian F.


  • #36   8. jan 2019 Jeg giver Søren ret i at det er en kedelig udvikling. Én ting er at grammatikken er lort i ligegyldige forums som dette, men når man kan se at tendensen også rammer i aviser og TV, så er det virkelig sørgeligt.

    Og jeg forstår ikke at folk bliver så fornærmede over at blive rettet? I mine øjne er det ikke anderledes hvis man siger til en anden person at de har noget siddende mellem tænderne. Man mener jo ikke noget ondt med det.


  • #37   8. jan 2019 #32
    For at bruge det i bilverdenen, så kunne alle jo bare køre bil når de ville. De skulle jo nok nå frem. Andre skal sgu ikke lære dem at køre bil, de kommer jo frem på den ene eller anden måde. Du er jo så begavet, at du nok skal undgå at blive ramt osv?
    Mange bilister kan jo også lære en person om f.eks. et koblingspunkt, men er ikke selv ekspert i alle bilens aspekter.

    Kan ikke sammenlignes bare lige sådan, det ved jeg, men det er jo ikke for at spille klog/smart, i hvert fald ikke for mit vedkommende. Det er jo mere for at hjælpe. Ligesom der er en kørelærer, som hjælper andre ...


  • #39   8. jan 2019 #38
    Hvis man bliver stoppet og får at vide at man er en klovn til at køre bil, så bør man nok tage et øjeblik og reflektere over det.

    Det kunne jo være at der var en smule sandhed i det, for der er jo en person der har vurderet og følt at man er det.

    Om man så vælger at reagere på det eller ej er en anden sag.


  • #41   8. jan 2019 Uanset om man synes at det har betydning om man kan stave, tegnsætte eller formulere sig eller ej, så er det en trist udvikling at det sproglige og skriftlige er blevet så dårligt blandt almindelige mennesker som det er.

    At være ordblind kan man ikke gøre for, men jeg kender flere som på trods af svær ordblindhed har afsluttet længere uddannelser som civilingeniør mm, og som i dag er blevet habile til at skrive og håndtere grammatik.

    Der er flere som afviser deres manglende evner med at de er ordblinde uden at være diagnosticeret, og det er sørgeligt at disse mennesker ikke selv værdsætter evnen til at kunne formulere sig ordentligt på skrift.


  • #42   8. jan 2019 #41
    Lige præcis! Mange bruger det bare som en dårlig undskyldning, men det er nemt at spotte dem der rent faktisk er ordblinde, og dem der blot er dovne.


  • #44   8. jan 2019 Hellere være lidt dårlig til at stave, end så ignorant som trådstarter smiley

  • #46   8. jan 2019 First world problems....

  • #47   8. jan 2019 Stort problem smiley folk på heste galleri, skriver hest, jeg ved det hedder en prohest.

  • #49   8. jan 2019 PRUTEST

  • #51   8. jan 2019 Du sku heldig, det må jeg give dig.
    Tænk at have så små problemer her i livet, at man går op i hvordan folk staver i et forum.

    Gid det var mig...


  • #52   8. jan 2019 #51
    Det burde du måske gøre smiley


  • #55   8. jan 2019 Mange herinde bruger også ordet “står” i sjove sammenhænge, hvor ordet tit kan udelades.

    “Jeg står og skal købe ny bil”.


  • #57   8. jan 2019 # 53 forstår ikke hvorfor det hedder punktum, Syntes nu bare at det ligner en prik smiley

  • #59   8. jan 2019 Et godt ord, så kan alle være med smiley

  • #60   8. jan 2019 Ja, tænkte nok det ville blive set ilde på, fordi flere tror det er for at højne sig selv eller gøre nar.

    #38
    Helt ærligt, så ville jeg da høre hvad han har at sige, som måske kan gøre mig til en bedre bilist. Og ja, det er helt ærligt.

    Det er det samme jeg håber for folk som skriver konsekvent forkert, f.eks. standart i stedet for standard. Det er jo ikke for at spille smart: "Se mig, jeg kan skrive standard". Det er sgu for at oplyse folk.

    Men okay, alle jer der så hader at blive irettesat, I må jo have hadet jeres dansklærer dengang.
    First world problems? Nej, det har sgu ikke en skid med det at gøre.

    Men lad os da droppe sproget. Vi skal jo nok forstå hinanden alligevel ... Eller?
    https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk


  • #61   9. jan 2019 Jeg er egentlig blevet ret ligeglad med om der er sjusket med teksten. Tror bare jeg har vænnet mig til det.

    Jeg synes faktisk at det er værre når der bliver oprettet et fotoalbum, og så er der ingen beskrivelse, eller bare bilens mærke/model.

    Folk burde da i det mindste skrive hvad det er man ser på. Er det deres nye bil? Deres gamle? En de synes er flot? En de synes er grim? Har de lavet noget nyt ved den? Eller hva' er det man skal se?

    Der er da ikke meget sjov i at sidde og se på billeder uden at kende historien bag billederne.


  • #63   9. jan 2019 #62
    Der er heller ingen grund til at hade din dansklærer. Er sikker på at vedkommende gjorde sit bedste, men at det ikke lykkedes kan nok ikke helt tilskrives indsatsen fra een person alene smiley


  • #64   9. jan 2019 #62

    Kæft, du staver som en mongol, mand... Er det virkelig så forbandet svært at trykke på et "E" for enden af "IKK"...?!

    Jesus K...


  • #66   9. jan 2019 Det er bare standart efterhånde men det er sikkert bågrund af stavekontrål på telefonen nu sner det sq os jeg må heller kører mig en tur og besøge en mure jeg kender

  • #67   9. jan 2019 #62 Leo P
    Ja, så fik vi da etableret din alder på 12. Men skal vi prøve at holde det lidt sagligt, eller er det også for svært?

    Du misforstår jo fuldstændig, og du gør det endda med vilje.
    Vi er jo bare nogle der prøver at hjælpe andre med at stave korrekt.
    Det har da ikke noget at gøre med at "lege politi".

    Få du hellere oprettet dig en bil herinde, i stedet for at lege troll. Du laver jo ikke andet.
    Kan se du har oprettet en del troll-emner ...

    Hids dig ned!


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #68   9. jan 2019 #64
    Skal vi snakke grammatik og spildtegn, så læs dit eget indlæg igen. smiley


  • #69   9. jan 2019 #68

    Jep, lad os snakke grammatik. Hvad har du på hjertet?


  • #70   9. jan 2019 #69
    *hjerte
    Ligesom Facebook skriver det.

    Altså, han har jo sådan set noget PÅ hjertet, og så alligevel ikke smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #71   9. jan 2019 #69
    Du sidder og spiller pisse smart og kalder andre mongoler, så du må selv kunne se hvad jeg mener.


  • #72   9. jan 2019 Ingen kommentarer.. Jeg syntes bare den er meget sigende.

    fgle en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinvertisy, bteyedr det ikke noegt

    i hivklen rkækefløge bgotsavrene såtr i et ord, det esente vgitgie er at

    det frøtse og sdiste bgosatv i odret er på de rtete padlser. Rseten kan

    lngie vloaypk men du vil satdig vræe i snatd til at lsæe det. Det er frodi

    den mnenesekilge hejrne ikke lesær hevr bgotsav, men odret som en hleehd.


  • #73   9. jan 2019 #71

    Du er tilsyneladende en af de mongoler, for det kan jeg sgu ikke? Uddyb gerne..........


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #75   9. jan 2019 #73
    Du lyder til have en længere gående uddannelse.


  • #76   9. jan 2019 #75

    "Lyder til have"? "Længere gående".............................

    Ja. Og du lyder til at have en kortere gående.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #77   9. jan 2019 Tak. Du har bevist min pointe.

  • #78   9. jan 2019 Sekken 1 or kri smiley

  • #79   9. jan 2019 diskotere i stadi man! kom nu hvidere

  • #80   9. jan 2019 la os deskoterer i fræd

  • #81   9. jan 2019 Alle de huskeregler for nutids-rrrrrrne Den de fleste husker bedst er vist den her :

    AT KNEPPE----JEG KNEPPER ----og til skolebørnene at knalde---Jeg knalder.Det kunne være balloner man knalder...



  • #82   9. jan 2019 Et kg .. flere kg ..alle kg. smiley

  • #83   9. jan 2019 "jeg håber jeg møder folk som jer , så må i prøve at rette på mig uden i den rigtige verden og lad os se hvor langt i kommer."
    Usselt!
    Jeg ved du kigger herinde.

    Når dig ikke til knæene? Javel ja.


  • #84   9. jan 2019 er du virkelig så barnlig at du forsætter i et anden opslag? du har lige bevist og slået fast at du virkelig er ynkelig.
    hvis du er en mand , så skriv en besked til mig, istedet for det barnlige fis


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #85   9. jan 2019 #83
    Hvem var det der lige gik full retard ?


  • #86   10. jan 2019 #85
    Det synes jeg "germancarguy" gjorde.

    Germancarguy
    Du behøver ikke skrive dine søde beskeder til mig i privaten:
    "jeg synes virkelig du har dårlig smag i biler
    men det passer vel også til sådan en som dig
    "
    Det bliver du altså ikke sejere af.


  • #87   10. jan 2019 Og hvad har det med barnligt at gøre?
    Jeg fik jo ret. Så stop dit ynk, fordi du bliver krænket over at nogle gerne vil kunne vores sprog lidt bedre.
    Du lyder som en 14 årig der er pigesur over et eller andet ...


  • #88   10. jan 2019 Er jeg den eneste der ifm med tråd starters indlæg undrer mig over hvordan en 'fuld sømand på landlov' sætter kommaer, og om han gør det anderledes end en fuld landkrappe?

    Er en sømand egentlig altid fuld når han er på landlov? smiley


  • #89   10. jan 2019 Ja, umiddelbart.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #90   10. jan 2019 #86 Ja ok,du må hellere passe på...
    Og så få dog ændret din smag i biler...
    smiley


  • #91   10. jan 2019 Ja, det må jeg vel. Han lyder rigtig som en imødekommende herre smiley

    Jeg bliver sgu nok i Ford-verdenen lidt endnu smiley


  • #92   10. jan 2019 Elsker simpelthen Børnehave Galleri smiley

  • #93   10. jan 2019 BH-galleri?
    Der findes sikkert fora til den slags tilbøjeligheder smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #94   10. jan 2019 Jeps,utroligt så lavt nogen brugere kan synke.

  • #95   10. jan 2019 jeg har mistet intarrasen

  • #96   10. jan 2019 Bondemand hos bageren. Jeg vil gerne have to pund smør, bager pigen smiler og siger, i dag kalder man det altså kg, nå men så giv mig to pund kg.

  • #97   10. jan 2019 smiley

  • #98   10. jan 2019 I må da tolerere lidt os der har ikke haft dansk undervisning og kommer syd fra.
    Der hvor jeg kommer fra (Bosnien) kaldes det ikke ordblindhed men analfabetisme.
    Kan man ikke læse eller skrive så er man analfabet ,pænere ord fandtes ikke .
    Og det er intet med anal åbning at gøre hahahah.


  • #99   10. jan 2019 anal fabetisme, er det mon det, det hedder når man syntes det er skønt at være bagdørsrytter

    Sorry kunne ikke dy mig, ved hvad du mener, og faktisk hedder det osse an-alfabet her i dk

    udover det Mido, så er det ikke til at se i dit indlæg at du ikke er "dansk"


  • #102   10. jan 2019 nej nej

    anal er græsk
    dansk er missionær stillingen


  • #103   11. jan 2019 Det er da fedt, at der er så mange forskelligheder på bilgalleri. Ville det ikke være for kedeligt hvis alle stavede 100% korrekt?

    Personligt bruger jeg meget tid på at rette mine mails og beskeder, hvorfor jeg ikke giver kommentarerne herinde den helt store tur. smiley

    Her er nogle kommaer og punktummer ,,,,,, ...... sæt dem efter behov hvor de mangler. smiley


  • #104   11. jan 2019 Nej, jeg synes ikke at det ville være for kedeligt hvis alle stavede korrekt. Jeg synes der er mange andre måder man kan gøre teksten mere interessant på smiley

    Men ellers enig, det ville være kedeligt hvis ikke der var forskellighed, og hvis alle havde samme mening. Jeg har prøvet mærkespecifikke fora, og hold kæft det kan være kedeligt. Alle bekræfter hinanden i, at de har en fantastisk bil.


  • #105   12. jan 2019 FUCKING LILLE LUDER!!!!! JEG KNEPPER DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #106   12. jan 2019 Slap af Lars smiley

  • #108   12. jan 2019 Jeg har svært ved at høre det stumme H . Måske det ville hjælpe med et høreapparat.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #109   13. jan 2019 årh for faen få jer nu et liv
    hvis man ikke har andet at gå op i må man dælme kede sig
    jeg skriver som det passer mig hvis i kan tyde det fint hvis ikke så læs noget andet


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #111   13. jan 2019 110
    måske men er tdligerer blevet punket et forum for manglende tegnsætning småfejl osv
    selvom de fleste med bare en smule indsigt det danske sprog kunne læse det
    så så er det at det hopper over i flue knepperi hvorfor brokke sg hvis man udemærket ved hvad manden mener
    maser af fejl osv men tror nu nok du er kvik nok til at finde hoved og hale i det skrevne


  • #112   13. jan 2019 #111

    Det er ikke spørgsmål, om han er kvik nok, men om ikke du er bare en analfabet bonderøv, som staver som en 5 årig?

    Kommentarer som dine, skal man læse mindst dobbelt så mange gange som andres, før man fatter hvad der står og hvad du mener. Og man har ikke lyst til at bruge sin tid på at sidde og forsøge at finde hoved og hale i det skrevne pga. rod i grammatikken. Det er bare pisse irriterende.


  • #113   13. jan 2019 det r ikk spørgsmål om han r kvik nok men om ikke du r bare en analfabet bonderøv som staver som en 5 årig kommentarer som dine skal man læse mindst dobbelt så mange gange som andres før man fatter hvad der står og hvad du mener og man har ikk lyst til og bruger sin tid på at sidde og forsøger og finde hoved og hale i det skrevne pga rod i grammatikken det r bare pisse irriterende

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #114   13. jan 2019 Galant lider vist af mindreværdskomplekser.

  • #115   13. jan 2019 Helt sikkert

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #116   13. jan 2019 112
    der er ingen læse tvang


  • #117   13. jan 2019 Hvis man ikke er ordblind, men samtidig staver som en brækket arm, og ikke gider gøre noget ved det med begrundelsen "der er ikke læsetvang" eller "flueknepperi" - så fortæller det meget mere om ens personlighed, end man bilder sig selv ind.
    Det er et hyppigt forekommende karaktertræk hos folk, som er ret offensive når man prøver at føre en samtale med dem, ansigt til ansigt - og deres synspunkt er stort set altid at verden er enten sort eller hvid.

    I gør det ikke nemmere for jer selv. smiley

    Det er ikke et problem for mig, at andre mennesker ikke gider gøre sig forståelige på skrift - men det vil automatisk gøre at deres mening eller holdning tæller mindre, da de meget hurtigt vil ty til personlige angreb, eller på anden måde vil styre diskussionen væk fra hvad den oprindeligt handlede om, fordi de selv misforstår hvad andre siger.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #118   13. jan 2019 "Ty til personlige angreb"

    Ligesom galant? smiley


  • #119   13. jan 2019 #118

    Jeg har mindreværdskomplekser, så det tæller ikke smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #120   13. jan 2019 117
    pas nu på du ikke drager konklusioner ud af dit postulat mht. min personlighed som du kun kan giisne om


  • #121   14. jan 2019 #111
    "selvom de fleste med bare en smule indsigt det danske sprog kunne læse det"
    Men man behøver ikke have nok indsigt i sit eget sprog til at kunne skrive/snakke ordentligt?
    Dobbeltmorale.


  • #122   14. jan 2019 Ordet "hvilken" er også forsvundet fra det danske sprog. I dag kan man kun sige "hvad". "Hvad bil kører du i", "hvad fælge har du på", "hvad anlæg har du lagt i". Børnesprog, får lyst til at købe dem en slikkepind smiley

  • #123   17. jan 2019 Oooh, jeg synes der mangler en vigtig detajle: Sammensatte ord.

    Jeg har set flere eksempler i indlægget hvor de, som ellers staver fejlfrit og samtidig kritiserer andres grammatik, kan finde på at skrive noget som "videre gående". Det hedder videregående. I Danmark sammensætter vi ord, så 2 bliver til 1. Der lader til at være en mere og mere udbredt tendens til at man ikke kan gennemskue tilfælde hvor ord skal sættes sammen. Eksempler fra dette indlæg:

    - "heste galleri" - Hestegalleri
    - "begyndelses bogstav" : Begyndelsesbogstav
    - "længere gående uddannelse" : Længeregående, eller mere korrekt, videregående.
    - "Børnehave Galleri" : Nok et fiktivt galleri, ikke desto mindre forkert.
    - "missionær stillingen" : Missionærstillingen
    - "flue knepperi" : Flueknepperi
    - "læse tvang" : Læsetvang



  • #124   17. jan 2019 Det er en tendens mange hiver fra det engelske sprog.
    Vil jeg mene smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #125   17. jan 2019 er lidt ærgerligt at gode debatter tit bliver ødelagt af at folk skal punke andre for deres boglige mangler
    essensen af en god debat er vel ikke om man kan stave tegn sætte sætte ord sammen osv
    jeg mener det handler om at give sin mening til kende på den måde man nu kan gøre det på er vel ikke rimeligt at ordblinde og os der ikke har en store int i det boglige bliver punket for det
    nogle gange har jeg svært ved at tyde hvad ordblinde skriver men punker dem da ikke
    og selvom man er ordblind eller ikke boglig kan man sagtens have mening viden osv på et højt plan
    vi har alle vores svagheder i forskellige henseender


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #126   17. jan 2019 121 når nu vi skal flue kneppe vil jeg gøre dig opmærksom på at mennesker taler papegøjer snakker

  • #127   17. jan 2019 #126

    *fluekneppe* smiley


  • #128   18. jan 2019 #125
    Du misforstår, som så mange andre.
    Jeg/vi "punker" jer ikke! Det kunne jo være, at personen ikke vidste det, f.eks. med "standart". Men som nævnt, så ér der nogen der hæver sig over andre; "haha, vidste du ikke engang det!?" - og dét er lavt synes jeg.

    #126
    Beklager, men det er altså ikke rigtigt smiley
    Mennesker snakker.
    ( https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=snakke)


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #129   18. jan 2019 128
    nej papegøjer snakker
    https://www.youtube.com/watch?v=IcMn9nEdYWw


  • #130   18. jan 2019 "Hvorfor er det ord gået ud". Gået ud hvorhen?

    "å snakke" siger hun. Hun ville jo nok have sagt: "at snakke", som der også bliver tekstet.
    Gider ikke finde mere, da hun er alt for dobbelmoralsk - eller komiker, jeg ved det ikke.

    Lidt sjovt, når hun går så meget op i sprog, når hun siger: "vi er blevet så anglicerede", når det hedder "anglificerede".

    "Vi har da et ord der hedder at tale" (det er så to ord, men nok om det).
    OPRINDELSE engelsk tale 'fortælling' ( https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tale) - og oldnordisk.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #131   18. jan 2019 130
    jeg syns hun er fantastisk
    hun var en del af jetsettet før i tiden
    og ikke en skuespiller


  • #132   18. jan 2019 Tiderne ændrer sig, heldigvis ...

  • #133   18. jan 2019 smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Staveproblemer

Annonce