{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.764 visninger | Oprettet:

Stakit i skel i indkørsel {{forumTopicSubject}}

Vil lige høre jeres mening om dette.
Jeg har netop erhvervet mig et hus fra 1931 som har et identisk hus på venstre side. Mellem disse to huse er min indkørsel, samt nabohuset har en del af arealet. For enden af husene har nabo ladet sit stakit gå ud til skel, men mellem husene er der altså ikke stakit, men blot åbent. Sådan har det så vidt jeg kan se altid været, og situationen på den anden side af mit hus er den samme med naboen på den side (altså her er det så mig der har et areal ud til vedkommendes indkørsel)

Da jeg overtager huset i dag møder jeg så min nabo. Som noget af det første fortæller hun mig at hun har bestilt en gardner til at sætte et stakit op så hendes areal mellem bygningerne bliver afgrænset. Det betyder nu at jeg får en passage mellem dette stakit og mit hus, der er så snævert at jeg ikke vil kunne komme ud af min bil. Det er ikke tilladt at parkere foran huset på vejen.. det er jo bare en rigtig øv situation, og jeg havde da aldrig forestillet mig at det pludselig skulle blive et problem, når nu ikke det har været det før.

Kan jeg gøre noget som helst her? Hvis man skal prøve med hævd, skal der jo nok forelægge nogle beviser for at ejerne af mit hus har gjort brug af indkørslen (arealet) de sidste 20 år, og det har jeg ikke umiddelbart.

Åh hvor er det dog surt, og en rigtig træls måde at starte et naboskab op på.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stakit i skel i indkørsel
  • #1   2. mar 2019 står der noget i dit skøde eller lignende med forkørselsret på arealet?

• #2   2. mar 2019 Nej. Der står intet om indkørslen.

• #3   2. mar 2019 Det er vel også naboens grund så hun kan gøre som hun finder passende.
    Dybest set er det ikke hendes problem at du ikke have plads til din bil på egen grund.
    Ja det er en skod situation men du kan nok ikke gøre frygteligt meget ved det

• #5   3. mar 2019 Hvad med at blive rigtig gode venner med hende så hun dropper ideen med at bestille håndværkeren? Det er jo lidt spøjst at hun bestiller en mand til at sætte stakit op akkurat som en ny flytter ind. Jeg tror hun er lidt usikker på, hvem du er, så hun vil forskanse sig. Der ligger noget psykologi i det hele.

• #6   3. mar 2019 Start med at snakke, det har altid været bedre end at slås.....

• #7   3. mar 2019 Den første samtale var såmænd meget behagelig og jeg blev inviteret ind og se hendes hus, og hun fortalte hvor glad hun var for at jeg mit hus nu ville blive gjort pænt igen... og så kom bomben som det sidste. Jeg sagde selvfølgelig at det var jeg virkelig ked af at høre, da jeg så ikke længere ville kunne parkere min bil i min indkørsel, og bønfaldt hende om at tænke over det en ekstra gang, hvilket hun lovede at gøre.. Møg ærgerligt, sagen er jo den at uanset hvad der sker for nu, kan jeg ikke længere føle mig sikker, for stakittet kan jo komme om et halvt år, eller tre kvart år, osv...

• #8   3. mar 2019 Selvom det er rigtigt øv, så er det jo hendes valg

Jeg ville forsøge og tage lidt mere dialog med hende, og høre om i på nogen måde kan finde en mindelig løsning

Har du ikke mulighed for enten og forlænge indkørslen, sådan du kan køre ned langs huset og parkere i baghaven, eller lave mere plads ude foran huset og parkere her??

Alternativt kan du forsøge og få dispensation til parkering på vejen, med henvisning til dit hus er opført før gældende lovgivning med parkering på egen matrikel blev vedtaget

Desværre er det ikke ualmindeligt at huse er meget tæt på skel og uden særlig forhave. Det kan godt skabe lidt udfordringer når man skal lave plads til parkering

• #9   3. mar 2019 Ja, en eller anden løsning bliver jeg nødt til at finde. Tak for forslagene.
    Nu har jeg slået matrikeloptegningerne op på styrelsen for data og effektivisering, og umiddelbart er matrikelgrænsen trukket op så hun faktisk vil opstille hegnet på min ejendom. Det må jeg have undersøgt noget nærmere.

Nogen af jer der ved om skelpæle (jernrør) blev opstillet i 1930 eller deromkring? For så ville det jo være nemt at gå ud og finde den.

• #10   3. mar 2019 Jeg vil sige, du bør gøre følgende i prioriteret rækkefølge:

1. Forsøge at (for)blive gode venner med hende, så hun ikke sætter det op.

2. "Bestik" hende - spørg hvad det skal koste dig, hvis hun ikke skal gøre det. Mange har måske en tendens til at ændre holdning, hvis de ser en stak tusindkronesedler.

3. Undersøg hvad der kan gøres lovmæssig, og om du har retten tilstrækkeligt på din side til at kunne køre en sag. Og overvej samtidigt, om du har ressourcerne til det.

I Herning er det fx en stor udfordring med parkering i midtbyen, fordi vejene er smalle. Ved byggetilladelser m.v. går kommunen derfor meget op i, at der er tilstrækkelig parkeringsplads. Er det også tilfældet, hvor du bor, kan du måske være så heldig, at kommunen pålægger hende ikke at sætte det op, fordi du så vil miste en parkeringsplads. Jeg kender ikke reglerne, men måske...

• #13   3. mar 2019 Jeg syntes du skal få en landmåler ud og opmåle din grund, han kan vise præsis hvor skel er og så tage placering af hegn derefter. Taler af egen erfaring og det gjorde tingene noget nemmere efterfølgende

• #15   3. mar 2019 Rocketman-->>
    Fælles område?? Hvad er det som gør det skulle være et fællesområde??

Som jeg læser det må hun hvis de er enige lave fælleshegn i skel, ellers skal hun trække ind på hendes egen side og så lade det være 180 cm plus afstand til skel

Så måske det var bedre og blive enige om et fælleshegn, end 180 cm højt hegn langs ens grund

• #17   3. mar 2019 Kom lige med et billede af det hus

• #19   3. mar 2019 Jeg prøver lige så stille, på bedste diplomatiske manér, at overtale hende. Samtidig ringer jeg til kommunen i morgen for at høre hvad mine rettigheder er i forbindelse med at det har med min indkørsel at gøre. Hvis det på nogen måde begrænser min adgangsvej, kan det jo være der er regler som beskytter mig. Så må vi se.
    Sidste udvej er at få en landinspektør ind over, og så kan det være der skal søges hævd, men lad os nu se.

Tak for alle rådene gutter.

• #20   4. mar 2019 Rocketman-->>
    Så er jeg med

Ja hvis det skal stå i skel skal i være enige om hegnet

Men der er vel ingen mindste krav til afstand ved placering på egen matrikel, bare højdekravet overholdes

Det er svært helt og forestille sig hvordan tingene ser ud, men tror altså ikke du kan kræve hun ikke hegner hendes grund fordi du skal bruge en del af hendes grund til parkering

Man må ikke genere ved hegningen, men det går vel mere på udsigt, skygge og den slags. Hun kan vel ikke beskyldes for at være skyld i huset er for tæt på skel smiley

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #21   5. mar 2019 "Der må som hovedregel ikke bygges tættere end 2,5 meter til skellet mod en anden grund eller en sti." er dit hus bygget tættere på, så se om der er dispensation fra kommune..

• #22   5. mar 2019 Du er lige flyttet ind og starter med at ville kræve hævd over naboens grund samt fortælle hende hvad og hvor hun må opstille et hegn, på HENDES grund, det holder sku ikke.
    Inden du ringer til landinspektøren skal du lige huske på at det ikke er gratis.
    Få lavet en aftale med hende for lige meget hvad er du taberen, vinder du retten til at hun ikke må opsætte sit hegn har du ødelagt enhver chance fir godt naboskab og fare du frem med hegnsyn og advokater olign og du taber ser du ualmindelig dum ud i hele nabolaget.
    Du skal virkelig overveje om det er det hele værd, uanset hvad er det ikke hendes skyld at din bil ikke kan være på din egen grund, det er og bør ikke være hendes problem.

• #24   5. mar 2019 Det er da ikke fælles område med mindre det er nævnt i skødet så er alt på hendes side af skelet altså hendes.Og starte med at sige Hej til naboen med hegnsynet er sku noget usmart.

• #26   5. mar 2019 Kattemad med rottegift...

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #27   5. mar 2019 #25 hun kan ikke sætte noget skel uden naboens samtykke, akal hun sætte noget op skal det være indenfor skel og er det hæk skal der være plads til at hun kan klippe den ind mod nabo unden at overtræde skel ...

• #28   5. mar 2019 #26
    Den eneste rigtige løsning! ;D

• #29   5. mar 2019 Tror i skal læse lidt op på hvad skel er og hvordan det fungere, hun må placer hendes hegn i skel og så er den ikke længere, der er ikke noget der hedder fælles areal i og omkring skel med mindre det er tinglyst.
    Og tvivler på at 10cm gør den store forskel.
    Hvor skel så er kan ende med en landmåler hvis trådstarter virkelig insister på at starte en nabo krig og smide penge efter det.
    Fik jeg en ny nabo som mente at min grund var hans parkeringsplads så røg der hegn op.

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #31   6. mar 2019 Jeg mener at vide at et hegn som ikke er fælleshegn, skal stå ligeså langt fra skel som det er højt.

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #32   6. mar 2019 Og nu kommer jeg selvfølelig i tvivl. smiley
    Kan også godt ske at det er hvis det er over 180 cm, så skal det stå ligeså langt fra skel som det er over de 180, men jeg er ikke sikker.
    Men værd at spørge om hos kommunen, TS.

• #33   6. mar 2019 Fra hegnsloven.
    § 7. Enhver grundejer er med de i § 8, stk. 2, og § 11 fastsatte undtagelser pligtig, når naboen forlanger det, at deltage i udgiften eller arbejdet med rejsningen af fælleshegn og afgive halvdelen af den dertil fornødne jord. Kan parterne ikke enes om hegnets beskaffenhed og dimensioner, må rejsningen ikke påbegyndes, før hegnsynets afgørelse herom foreligger.

Bare ring efter hegnsynet det koster 1750kr men der kan komme et "lille" bidrag til naboens nye hegn bagefter.($8 stk2)

Held og lykke ned din nye nabo er sikker på det bliver et fantastisk naboskab.......

• #35   6. mar 2019 Lidt inspiration fra Leif Panduro 1966. Fed film.
    https://youtu.be/k3rthUMuwyY

• #36   10. mar 2019 Der er folk her i tråden der snakker om ejer ret den ene og anden vej. Når vejen's grunde er udført således at naboer's indkørsel gør brug af hinandens grund (hus 1 benytter noget af hus 2's grund, hus 2 bruger noget af hus 3's grund, osv. så giver jeg ikke så meget for at en af husene pludselig vælger at inddrage deres lille areal, som alligevel ikke anvendes til noget. Godt naboskab havde været at lade denne ordning køre videre, ikke pludselig vælge at besværliggøre livet for den nye nabo der flytter ind.
    Dertil kan siges, at der sku ikke er nogen der sætter noget som helst stakit før der er enighed om præcist hvor skel er. Inden der er sikkerhed om skellet må hun ikke placere sit stakit. Skulle en skelforretning ikke falde ud til min fordel, kan jeg køre en sag på hævd på arealet.
    Man kan snakke nok så meget om godt naboskab, men i min bog satte hun ild til bålet da hun valgte at besværliggøre mit liv, allerede i vores første samtale.
    Jeg vil selvfølgelig prøve at være diplomatisk, og nå til enighed med hende, men virker dette ikke må der en skelforretning til.

• #38   10. mar 2019 havde lidt samme oplevelse, da vi købte hus.
    der var der fælles indkørsel.
    hvor naboen kunne huske hvor skel var.

fra vores hus ud var der var 1 meter til skel efter naboens hukommelse.

og der var 4 meter mellem husene
    vreden på gårdspladsen.

men da jeg kontaktede kommunen, og fik plantegning over grundstykket.
    (skulle bruges, da jeg skulle bygge værksted)
    der kunne man se hvor skel gik.
    så jeg fandt skelsten.
    og vupti. så var vores grund større end hvad naboen mente.

der stod nogen høje træer, som naboen sagde stod på deres grund.

det gjorde de så ikke .

sjovt som ens hukommelse kan spille en et pus.
    men vi fik snakkede om det hele.
    og havde så ikke nogen ballade

men det er altid været. og undersøge ting.
    fordi mange mener de kan huske alt sådan noget.
    og bare fordi de har gjort noget i mange år, betyder det ikke det er det rigtige

• #39   11. mar 2019 Du mener ikke hun er i hendes gode ret til at ville selv råde over sin egen grund? Du er nød til at forholde dig til hvor skel er, du kan ikke komme og forvente at du må bruge naboens areal til parkering.
    Inden du begynder at indkalde hegnsynet så tænk nu konsekvensen igennem, du kan ende med et hegn du kommer til at betale til, og du bør nok undersøge om du overhovedet kan kræve hævd for det tvivler jeg meget stærkt på at du kan og en sådan sag er utroligt dyr at køre.

• #40   11. mar 2019 Bjørn i: rettelse. En sådan sag vil være dækket af de fleste forsikringers retshjælp så det eneste det koster er selvrisikoen.
    Og reglerne omkring hævd er der af en grund. Hvadenten det er hendes ejendom eller ej, så er det oprindelige design af disse grunde tiltænkt netop en sådan fordeling som jeg har beskrevet ovenfor. Blev moderne grunde udstykket på denne måde i dag, ville der have ligget en servitut fra dag 1. Nu er dette gamle grunde og der er ikke servitut på dem, men det gør ikke benyttelsen anderledes. Hævd er netop tiltænkt scenariet: hvis det har været sådan altid, så er det også okay det forbliver sådan.

Pga. alderen af grundene foreligger det ingen gyldige målekort, hvilket endvidere gør at skal skel fastsættes officielt, skal naboerne enten være enige, eller en landinspektør skal måle af. I sidste tilfælde skal naboerne acceptere opmålingen. Kan de ikke det, ender det i en skelforretning.

Kommentér på:
Stakit i skel i indkørsel

Annonce