{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

Henrik M
Henrik M
Tilmeldt:
18. aug 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 1

Videre giv denne advarelse omkring dækskifte på uatoriseret værksted {{forumTopicSubject}}

Hej Piger og drenge,

Indrømmet dette er næppe det rigtige forum for denne besked men jeg skyder næppe forbi i min postand i at jeg når et bredt publikum blandt dem der ved mest om biler og dem der lyttes til når der gives råd og vejledning.

I sidste uge stak venstre forhjul fra min kammerat med +110/timen.
Det autoriseret væksted fastslår at der er benyttet uautoriseret bolte under montage (fundet på uheldsstedt).
Bilen er dømt totalskadet af taksator.

For 30 dage siden fik min kammerat skiftet fra vinter til sommer på et uautoriseret værksted (et af dem der reklamere tv).

Da jeg kørte min kammerat til og fra det uautoriseret værksted kan jeg stå inde for at fejlen er sket på dette værksted men jeg ønsker ikke at hænge dette værksted ud,

Hvad er så formålet med dette indlæg?

Jeg tænker informer venner og bekendte om at markere alle bolte med et strøj af Locktite på siden af alle bolte før aflevering.

Omfang af problemet er natuligvis ukendt for mig men redningskøretøjet på stedet oplyste at det var deres fjerde kørsel på samme indeværende år. Derfor dette indlæg smiley

Og så til Jer der gør det selv.

Tænker at flere af Jer ligesom mig benytter en momentskrue købt billigst muligt - tjek lige ok smiley

Undskyld forstyrrelsen - det er sku ikke for at spille smart men det er da noget møj at miste sin bil grundet noget så simpelt.


/Malm


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Videre giv denne advarelse omkring dækskifte på uatoriseret værksted
  • #1   9. maj 2019 Hvad skulle et værksted opnå ved at ombytte bolte?

    Hvad forståes ved et "uautoriseret" værksted?


  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 1
    #3   9. maj 2019 Ja det er sku et godt spørgsmål, Intet tænker jeg.
    Da jeg ikke er mekaniker kan jeg ikke svarer på spørgsmålet.
    Jeg kan kun forholde mig til de oplysninger givet fra det autoriseret væksted.
    Sandt eller falsk er der intet forgjort ved at markere sine bolte før dæk-/hjul-skifte,
    Men det at Falck nævner de har haft flere tilfælde retfærdiggøre mit indlæg tænker jeg,
    Personligt har jeg ingen interesse og arbejder uden for branchen,
    Jeg ønsker ikke at hænge nogen ud blot informere om en hændelse.


  • #4   9. maj 2019 Hvis man er så mistroisk så bør man nok foretage hjulskift selv.
    Men kunne det være forkerte bolte der er brugt? Det er ofte ikke samme type på stål som alu. En fejl der kan ske, "autoriseret" eller ej


  • #5   10. maj 2019 jeg skal vist have fat i peter, for jeg fatter ikke en meter

  • #6   10. maj 2019 Er boltene knækket eller er de gået løse?

  • #7   10. maj 2019 Der er så mange spørgsmål til det her emne at man ikke ved hvor man skal starte

    Men konklusion må være menneskelig fejl og de sker


  • #8   10. maj 2019 F1 teamsene mister også et hjul i ny og næ, det er primært menneskellige fejl...

    jeg stoler ligeså lidt på autoriserede som uatoriserede værksteder.


  • #9   10. maj 2019 Samme som sidste år, hvor folk troede at nogle gik rundt og skruede hjul bolte af bilerne , det var i forbindelse med fra vintere dæk til Sommer dæk, som #2 .. de skal efter spændes. Mvh hc.
    Men pisse ærgerligt.


  • #10   10. maj 2019 Gu skal de ej efterspændes.. har aldrig efterspændt nogle af de hjul jeg har skiftet, både som stål, alu og nye alu og vi er da på 10.000 hjul hvis ikke mere.. har man et løst hjul, er det ikke spændt korrekt, thats it, ikke noget med hjul skal efter spændes... man kan gøre det, men det er ikke noget man skal. Det er en menneskelig fejl og den slags sker og det sker på alle værksteder.

  • #11   10. maj 2019 Tror jeg har efterspændt én gang, fordi jeg alligevel lige var derude eller noget i den dur med hjulnøglen.

    Ellers efterspænder jeg aldrig. For mange år siden hørte jeg de var "selvspændende" pga. udformningen af bolt eller hul eller hvad fanden ved jeg smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 528
    #12   10. maj 2019 Tænker det er fordi konus på sommer/vinterhjul ikke er ens og det er de samme hjulbolte der er brugt eller boltene har været for korte.

  • #13   10. maj 2019 Om der er noget i din advarsel ved jeg ikke, men det er vel lidt det samme som den med at folk der fik løsnet deres hjulbolte.
    Som har resulteret i at folks hjul næsten ikke er til at få af igen, uden at bruge en trækstang.

    Men det der undre mig rigtig meget i alle disse konspirations teorier er faktisk at folk altid skal skubbe aben videre, for jeg er 100% overbevist om at man burde mærke at ens hjul er ved at forlade bilen, eller bare har hørt underlige lyde, men oftest ikke gider at stå ud af bilen og tjekke faktum.

    Og at man så kan finde 4 eller 5 hjulbolte lige omkring ulykkestedet er mig også en gåde.
    Man kan heller ikke sammenligne når en F1 bil mister et hjul, da det går så stærkt, og der kun er et stk. monterings anordning pr. hjul, eller at noget knækker, og det er ikke til sammenligning med en alm. bil der triller rundt på det danske veje.
    Rigtig mange bilister idag køber jo også brugte dæk og fælge og skal have to sæt, og ikke ret mange tænker på at hjulboltene jo også skal passe til fælgen og ikke kun i gevindstørrelse.
    At man så kan vælge at give de uautoriserede værksteder skylden et da helt galamatias, men som jeg skrev, så kan man altid skubbe aben vidre.


  • #14   10. maj 2019 er ikke helt med på det emne her. har de sat forkerte hjulbolte/møtrikker på den bil med forkert konus hvor hjulet er røgen af. eller har de bare lavet en fejl og glemt at spænde de bolte/møtrikker ?. Jeg har godt nok aldrig tabt en hjul men tjekker så også altid om at hjulbolte/møtrikken har den rigtige konus til hvad fælge jeg sætter på. eller om det er fælge der køre med de specielle med skiven på møtrikken dem uden konus. Og vis de har haft fælgen af og på igen hvad hjælper det så at afmærke dem før?. da det ikke altid vil passet igen. da det er sjælden de bolte/møtrikker kommer på samme sted igen.

  • #15   10. maj 2019 Jeg har altid selv skiftet hjul om det er person / Lastbil / Varevogn Har aldrig brugt en moment nøgle. Aldrig nogensinde haft et løst hjul eller bolt.
    Bare spænd dem ordentlig smiley


  • #16   10. maj 2019 Er der ingen i denne tråd som har hørt om varme påvirkning og sammen trækning i metal?
    Jeg snakker mest ALU fælge her. Men en del stålfælge har en struktur der gør at det er nødvendigt at efterspænde.
    Efterspænd ALTID.
    For kundens skyld, og din egen samvittighed.


  • #17   10. maj 2019 Jeg holder altid lidt øje med hjulboltene, gør det sammen med check af vand og olie!
    -kan opleves lidt løse, lige efter man har skiftet over..


  • #18   10. maj 2019 Jesper H

    Nu er det ikke altid man se en kunde igen før de har et nyt problem eller skal til service.
    Så hvordan skulle man kunne efterspænde efter er kørt antal km.???


  • #19   10. maj 2019 #16
    Hvilken "struktur" på en fælg skulle gøre efterspænding nødvendig?
    Prøv at være lidt mere konkret.

    Ang. varmeudvidelse på stål og aluminium, så husk at fælgen monteres i kold tilstand. Husk også at når bolten forspændes, strækkes den samtidig. Det kan kompensere for at aluminiumsfælgen krymper mere end stålbolten i kulde. Hvis fælgen er 20 C ved montage, er det højest 50 graders varmeudvidelse, der skal kompenseres for, over en flange, der ikke er mere end 10-15 mm tyk.


  • #20   10. maj 2019 Opel kører med stjerneformet stålfælge til Zafira B, Meriva A, B osv.
    Opel udsendte dengang servicemeddelser til Opel værkstederne om efterspænding af netop disse stålfælge.

    Hvordan kan man efterspænde efter kørt antal km?
    - Fortæl kunden at du gerne vil efterspænde hjulene efter 100-200 km. Så er det kundens problem at komme forbi værkstedet, og ikke dit. Du har lagt ansvaret over på ejeren af bilen.


  • #21   10. maj 2019 #18 men så hænger der som regel også en seddel med at hjulet sakl efter spændes efter x antal km

    Men tænker også at ejer af bilen har valgt at se bort fra dette og bare er kørt videre =på eget ansvar


  • #22   10. maj 2019 #20 & #21

    Lige netop, men lige der fungerer det bare ikke.
    Hvis i vidste hvor mange jeg har monteret Låsebolte på deres hjul, efter historierne sidste år, men de kommer ikke og får efterspændt.

    Men folk åd det råt. (skrøner og historier)

    Det er en oplysning jeg giver dem jeg skifter hjul for, men derudover er jeg fløjtende ligeglad med hvad de gør.

    Skal dog lige tilføje at jeg ikke selv efterspænder hjulene på mine egne biler, for jeg tror ikke rigtig på skrøner.


  • #23   10. maj 2019 Det er du da os i din helt egen ret til at lade være med eller tro på smiley

  • #24   10. maj 2019 jamen tro da på alt hvad Falck autohjælp siger. for de ser jo mange solstråle historier, med alle de kunder de kommer ud til " dav har du brug for vejhjælp? nej mine hjul er spændt af autoriseret mekaniker. jamen forsæt god dag...."

    selvfølgelig kommer de kun ud til uheld og nedbrud. fejl kan ske ved alle værksteder. synes virkelig det her indlæg er plat


  • #25   10. maj 2019 #20 det med Opel på mariva og det. det er pga hjulboltne går længere ind i navet ved skift af hjul (kan ikke huske om det er fra alu til stål eller omvendt) men så rustede de i gevindet for inde, så når man spændte dem moment, så spændte man dem bare ind i rust. og det kunne være nok til at få dem til at sige klik i momentnøglen. så det bedste at gøre ved dem, var at tage en snittap igennem først.

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #26   10. maj 2019 #15
    hvis du bare munker møtrikkerne til uden at spænde dem med moment, på en lastvogn med tromler på forhjulene, så kan du være sikker på at kunden kommer tilbage og klager over vibrationer.


  • #27   10. maj 2019 Enhver med lidt omtanke med sit job, spænder altid hjul moment.

  • #28   10. maj 2019 Var ved at tabe VF efter skift af skiver, det var en akku slagnøgle han brugte, kørte ca 100 km, så var de løse, sidste gang jeg stoler på en akku nøgle.
    "nå har du ikke efterspændt dem" sagde han. Det plejer jeg at gøre.
    Privat hjemmearbejde.


  • #29   11. maj 2019 Hvis hjulet forlader bilen med 110 km/t må man da antage, at boltene har forladt navet først? Hvordan kan de så ligge ved uheldsstedet? bilen må have tilbagelagt en længere strækning uden forhjul, medmindre den da kørte i cirkler?

    Man benytter vel for pokker de korrekte bolte/møtrikker, hvis man har bare skygge af samvittighed? Det er vist de færreste, der har lyst til at forvolde skade på andre og så på den måde.
    Vi brugte ikke momentnøgle i min læretid. Man spændte lidt ad gangen og over kryds, til man havde spændt så mester kunne godkende det.
    Man satte bilen i gear og spændte UDEN trukket håndbremse, til den "gav sig" passende.
    I starten tjekkede mester, og jeg kan garantere, at der var ukvemsord i luften, hvis opgaven ikke var udført tilfredsstillende.
    (Jeg har set en arbejdsdreng vende møtrikker med konus udefter. Han fik en regulær skideballe så det ville noget, og så kunne han ellers få det gjort rigtigt.
    Han blev "overvåget" meget intenst og meget længe efter den "genistreg".

    Hånden på hjertet: Hvor mange af os har en momentnøgle i bagagerummet hvis vi punkterer? Jeg har ikke. Der ligger en krydsnøgle. Den har spændt adskillige hjul i årenes løb, men ingen af dem er nogensinde røget af, hvad jeg ved af.


  • #30   11. maj 2019 Der var ikke en hjulnøgle i min så der ligger nu en momentnøgle smiley

  • #31   11. maj 2019 Til %¤#%¤"% af en trådstarter...

    Du kan brokke dig fra nu af og til juleaften om, at ikke alle værksteder kan spænde boltene fast med korrekt moment osv... Det ville være til at forstå.

    MEN AT INSUINERE, AT DE SIMPELTHEN HAR OMBYTTET BOLTE MED "UAUTORISEREDE" AF SLAGSEN IMENS DIN KAMMERSJUK TRYKKEDE PÅ KAFFEAUTOMATEN, FOR DE BARE SKULLE HAVE HANS FLOTTE AUTORISEREDE BOLTE LIGGENDE I DERES TROFÆ-SKUFFE OG DE HAR GARANTERET PUMPET HJULENE OP MED UAUTORISERET LUFT, FORDI DE ER ET UAUTORISERET VÆRKSTED, ER 100% DET DUMMESTE, JEG HAR HØRT LÆNGE!


  • #32   11. maj 2019 Jeg bruger også uautoriseret luft. smiley Min kompressor har ikke autorisation fra andre end elektrikeren og mig. Den har dog pumpet mange dæk, og jeg har ikke fået nogen klager.

  • #33   12. maj 2019 Er det så blødt luft eller hårdt?

  • #34   12. maj 2019 #33 varm luft

  • #35   12. maj 2019 Det kan vel tåle en gentagelse:

    Til %¤#%¤"% af en trådstarter...

    Du kan brokke dig fra nu af og til juleaften om, at ikke alle værksteder kan spænde boltene fast med korrekt moment osv... Det ville være til at forstå.

    MEN AT INSUINERE, AT DE SIMPELTHEN HAR OMBYTTET BOLTE MED "UAUTORISEREDE" AF SLAGSEN IMENS DIN KAMMERSJUK TRYKKEDE PÅ KAFFEAUTOMATEN, FOR DE BARE SKULLE HAVE HANS FLOTTE AUTORISEREDE BOLTE LIGGENDE I DERES TROFÆ-SKUFFE OG DE HAR GARANTERET PUMPET HJULENE OP MED UAUTORISERET LUFT, FORDI DE ER ET UAUTORISERET VÆRKSTED, ER 100% DET DUMMESTE, JEG HAR HØRT LÆNGE!

    Og nå det nu er så nemt, hvorfor så ikke lige spænde efter når bilen har kørt 100 km - 200 km?
    For man kan garanteret høre/mærke når bolte/møtrikker løsner sig og hjulet sidder løs.


  • #36   12. maj 2019 Hej
    $#&$+$&$##$*$vrø::lvl#@&$
    Mvh kp


  • #38   12. maj 2019 Advarelse, dette er farlig læsning.

  • #39   13. maj 2019 Hjul skift på værksteder er i 99% tilfælde lærlinge job eller en der er sesson ansæt.
    og i den alder tænker man nok mere fisse, øl og musik end hvad er korrekt længde på bolt,,spacer ,centrerings ringe,tilspændingsmoment,koniske eller kejlformede bolter m.m
    Det er mange muligheder at tage fejl der kan ende katastrofalt.
    vil helst går det selv smiley



  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #40   13. maj 2019 Hvis det var en ældre sag af en bil din ven havde, så kan bremser godt hænge hvilket gør at anlægsfladen bliver mere en håndvarm, det får metal og alu til at udvide sig hvilket i nogle tilfælde kan gøre sådan at boltene bliver løse når de bliver kolde, så er det ligegyldig om monteringen er sket på et autoriseret eller uautoriseret værksted.

Kommentér på:
Videre giv denne advarelse omkring dækskifte på uatoriseret værksted

Annonce