{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

Køb af bil {{forumTopicSubject}}

Hej.
Skulle høre hvordan fungerer det når man køber bil privat og gerne vil have lavet en tilstandsattest? Hvordan er kutymen? Altså hvem betaler for den og hvad hvis der er nogle store fejl man finder?

Læste fra en bruger, at han gjorde det sådan hvor sælgeren betalte for tilstandsattesten hvis han købte bilen, men hvis han valgte ikke at købe den efter attesten, så ville han selv betale.

Kommentarer på:  Køb af bil
  • #1   1. jun 2019 vis du vil have den tjekket igennem så det vel bare og lave et aftale med en mekaniker/værksted. Så du kan køre bilen hen og blive tjekket igennem inden køb. da det jo er dit valg om du vil have gjort det. kan ikke se det er en sælgers problem,at gøre det eller at betale for det. Men igen det må du snakke med sælger om. for der er ingen retningslinjer ang sådan noget. kun hvad i kan blive enige om dig og sælger. Men vil så sige det er altid en god idé at få en til at gå bilen igennem inden køb. især vis du ingen viden har om biler. Men husk når du først har købt bilen af en privat. Så lige meget hvad der går i stykker bagefter. Så er der kun dig selv til at betale.

• #2   1. jun 2019 Okay tak for svaret! Det der med at hvis noget går i stykker og jeg selv skal betale, det er mangel på reklamationsret ikke?
    Hvis man køber hos forhandler så er der reklamationsret med?

• #3   1. jun 2019 Jeg har aldrig fået en lavet. Men hvis jeg solgte en bil privat, og der var én, der ville have lavet den, tror jeg, det ville være mere naturligt at gøre det omvendt: Køber betaler attesten, men får attestens pris i rabat, hvis han køber den. Det er jo dog altid noget, der er til forhandling, ligesom alt er det, når man handler bil.

Mit udgangspunkt er, at det er noget, køber selv må betale. Men det skyldes også, at jeg altid sætter mine biler billigt til salg. Dvs. til en pris, hvor køber udmærket ved, den er billig, og derfor også godt ved, den hurtigt er solgt til en anden, hvis ikke mine betingelser opfyldes. Jeg gider nemlig ikke at bøvle med at have en bil til salg flere uger ad gangen. Jeg hader at sælge biler og andet brugt. Der er ikke andet end bøvl...

• #4   1. jun 2019 Btw Kan man godt lave en tilstandsattest sådan spontant? Fx hvis jeg mødes med sælgeren mandag morgen og så få lavet en tilstandsattest i læbet af dagen? Eller er det noget som tager flere dages ventetid?

• #5   1. jun 2019 Du kan sagtens få lavet en spontan tilstandsrapport. Du kommer bare til at betale for det alt efter hvilket tidspunkt.

• #6   1. jun 2019 Hvad er det for en bil og hvad er prisklassen ?

• #7   1. jun 2019 Min personlige holdning er at hvis man vælger at købe privat, må man kunne tage en beslutning uden at bilen skal kigges igennem af FDM osv..
    Jeg handler altid privat og det i prisklasser fra 10-400.000,-

Jeg har købt/solgt ca 40 biler de sidste 20 år

Prisen på biler i privat handel skal afspejle at det er privat uden garanti osv.
    Mange private sælgere sætter deres priser ud fra tilsvarende ved forhandler + nogen endda tror at de kan tage ekstra for fælge og sidste service for 20.000km siden. Sådan hænger verden jo ikke sammen. Prisen skal være markant billigere end forhandler og så må man selv stå for en eventuel reparation.
    Dette er min personlige holdning!!

• #8   1. jun 2019 Der er intet i det, du skriver, Thomas, der er et argument for, hvorfor man skulle afholde sig fra at bede om en FDM rapport eller lignende. Det må da være op til folk selv, om de vil betale for det.

Jeg er enig i alt det andet, du skriver, omkring priser osv. Derfor ser man ofte de samme biler stå til salg hos private i uoverskueligt lang tid.

Men det skal jo ses nuanceret. Jo nyere og bedre, bilen er, jo mindre difference bør der nok være fra en forhandlers pris. Skulle jeg sælge min Audi i dag, ville der fortsat være ét års gratis serviceaftale og 4 års garanti tilbage. Så er der jo pludseligt ikke vildt mange argumenter tilbage for, hvorfor den skal være MEGET billigere end hos en forhandler.

• #9   1. jun 2019 Det kan jeg kun give dig ret i.

Dog vil jeg ikke gide besværet med at undvære bil til FDM eller lignende i forbindelse med et salg. Ikke at jeg nogensinde har haft noget at holde skjult på de biler, jeg har solgt. Folk må kigge bilen efter på lift og køre prøvetur lige så langt de vil inden for rimelighedens grænser, så vil jeg mene køber har alle muligheder for at se og afprøve bilen.
    Det mest large jeg har gjort var en køber der spurgte om det var ok at han kørte på shoppetur i Tyskland!!!. (Jeg bor i Silkeborg)
    Efter prøveturen fik jeg bilen retur nyvasket, støvsuget og med fuld tank. 2 dage senere hentede han bilen til aftalt pris.

• #10   1. jun 2019 Sidste år havde jeg også en håbefuld køber der troppede op.
    Da han var budt inden for startede han også med jeg skulle betale FDM attest, bilen var lidt dyr og farven var jo ikke hans første valg.
    Lad os gå ud og se på det sagde jeg, da han nåede igennem døren sagde jeg tak for i dag og god tur. Hold kæft han så slukøret ud.

• #11   2. jun 2019 Tak for svarene. Morten C det er en VW Lupo til 30.000kr

Kommentér på:
Køb af bil

x