{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.585 visninger | Oprettet:

Jens J
Jens J
Tilmeldt:
29. okt 2019
Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5

Ansvar ved vandskade {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg skriver på vegne af den ejerboligforening jeg er formand for. En af vores beboere har haft en vandskade, og jeg har nu svært ved at placere ansvaret for udbedring. Her er facts:

Vandskaden er sket i en stuelejlighed, i et skab med VVS installationer og VVS gennemføring til andre lejligheder. Et vandret rør med et klassisk rødt håndtag (kuglehane) på har stået og dryppet i lang tid og har nu ført til råd ud i køkkengulvet foran skabet. For enden af røret er der skruet en prop i, men på en eller anden måde er kuglehanen formentlig blevet åbnet, og så har proppen ikke været skruet godt nok i eller på anden vis ikke været tæt nok til at kunne modstå trykket.

Er det beboeren der har ansvaret, er det os som boligforening, er det håndværkeren/bygherren eller en helt fjerde?

Beboerens forsikring siger, at boligforeningen har ansvaret for vedligehold af alle faste installationer. Boligforeningens forsikring siger, at de ikke dækker synlige rør. Kan beboeren ikke holdes ansvarlig for at have åbnet en hane han ikke skulle have rørt ved? Også selvom der er skruet en prop i, man skulle mene gjorde hanen overflødig?

Håber I kan gøre mig klogere! smiley

Mvh
Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ansvar ved vandskade
  • #1   29. okt 2019 Det tror jeg må være boligforeningen.
    Det vil vel kun være håndværkerne, hvis det er ret nyt byggeri.
    Hvor længe har lejeren boet der, og hvad er grunden til at hanen er blevet drejet.?
    Og når du siger at der er sat en prop i, hvad er grunden til det.
    Det er vel ikke et skab der bliver brugt, andet til det fælles, og det kan man vel ikke sætte ansvaret ved hos en lejer.
    Og i sidste ende må det vel være en diskution forsikringerne må tage med hinanden.


  • #2   29. okt 2019 Tror desværre den er boligforeningens. Det har ikke været direkte synligt for beboeren (antager jeg), før meget sent i forløbet.
    Og det har ikke haft nogen synlig konsekvens at komme til at møve til håndtaget. Og endeligt kan det næppe bevises at det er beboeren der har drejet på det.
    Man får næppe forsikringerne til at kæmpe imod hinanden, de forholder sig til skaden hver især, og mener de ikke at de er involverede, så skriver de det til foreningen og går deres vej.
    Det er desværre problemet med gråzoner. Og der er næsten altid huller i forsikringer når man kigger efter.


  • #3   29. okt 2019 Som jeg læser det, så tænker jeg det må være beboeren. Jeg forstår det som at det er en ejerlejlighed, eller tager jeg fejl?

  • #4   29. okt 2019 Alt for grinern at oprette en bruger på et BIL-site for med det samme at stille et spørgsmål der har lige så meget med biler at gøre som SF har med de rige.



  • #5   29. okt 2019 En tommelfinger regel, er normalt at beboerne dvs. Ejerne af ejerlejligheder har ansvaret for vandrette rørføringer.. og foreningen har ansvaret for al hvad der er lodret. Men det står jo i jeres vedtægter hvis i har særlige regler også ang vandrette rør

  • #6   29. okt 2019 det håndtag på hanen burde have været afmonteret og hængt ved siden af i en pose.

    men hvem har monteret den prop der, og har der overhovedet været pakgarn osv for at tætne det.


  • #7   29. okt 2019 Uanset hvordan det er lavet, er det sansynligt at ejeren af lejligheden står med ansvaret.

  • #8   29. okt 2019 ja det er rigtigt, det er ejeren som står med ansvaret her, om så det er beboeren eller hvem det nu er.

  • #9   29. okt 2019 Det da den der har fået lavet den der halve løsning som har ansvaret for det.

  • #10   29. okt 2019 #9 umiddelbart ligner det en påfyldningshane til noget gulvvarme eller lignende, så den person der sidst har fyldt anlægget op må stå til ansvar, men igen burde håndtaget være afmonteret så netop det her ikke kunne ske, og det må så være ejeren der har det overordnede ansvar for det

  • Jens J
    Jens J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #11   29. okt 2019 Mange tak for svarene alle sammen - jeg er helt i chok over al den aktivitet! smiley

    #1 Ejeren har boet der i mindst 10 år. Skabet står lige ved siden af køleskabet, og ejeren har opmagasineret ting oven på selve hanen. Så det er et skab der bliver brugt til privat brug.

    #2 Som svaret til #1 har røret været synligt - lige indtil ejeren satte noget oven på hanen/røret.

    #3 Korrekt, det er en ejerlejlighed.

    #4 Haha, I know smiley Har bare så mange gange været herinde og finde svar på alverdens mærkelige problemer - så det var her eller Hestenettet smiley

    #5 Den har jeg godt hørt før, men snakkede med vores boligadministrator om det, og det er vist også mere en tommelfingerregel end noget andet. I vedtægterne læser jeg det som om ejeren har ansvaret for alt inden for lejlighedens fire vægge, og boligforeningen har ansvaret for alt udendørs.

    #6 Helt enig - det havde sparet mig for meget bøvl! Det er svært at sige, hvornår og af hvem proppen er sat i - og om der har været anvendt den fornødne pakning.


  • #12   29. okt 2019 Det skal være skåret meget ud i pap i vedtægterne, så man ikke kan blive uenig.. F.eks i vores vedtægter står at alt rør før målerne er grundejer forenigen og alt rør efter er husejernes(rækkehuse)
    Er der kun den lejligehed hvor den hane sidder, eller er der det samme i alle lejligeheder?


  • #13   29. okt 2019 Troede der var tale om leje. Så er de andre nok tættere på mål, nemlig at det er ejeren af lejligheden. Sagt på en anden måde tror jeg ikke forsikringen er til stor hjælp her. Man kan altid prøve at læne sig lidt på dem, men tror ikke de tager den.


  • Jens J
    Jens J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #14   31. okt 2019 #12 Godt spørgsmål. Jeg har ikke været inde i de andre stuelejligheder, så på nuværende tidspunkt ved jeg det ikke.

  • Jens J
    Jens J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #15   5. nov 2019 Der er meldt tilbage til ejeren, at ejerforeningen ikke mener det er foreningens ansvar, og jeg vil derfor slutte af her og sige mange tak for alle jeres gode input smiley

Kommentér på:
Ansvar ved vandskade

Annonce