1.177 visninger
|
Oprettet:
Normal eller AGM batteri {{forumTopicSubject}}
Godaften BG når der står GM på mit batteri er det så et AGM batteri ?? Mvh Jens
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Ellers så bare fyld det op så der er en cm over cellerne ca.
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Det står sgu da endda på batteriet... "Maintenance free"
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
for som andre skrive, er det 11 år gammelt, så trænger det nok til udskiftning.
et batteri bliver også slidt over tid
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
der er udluftning i batteriet
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
det er de hvor de fylde batterierne på fabrikken.
men tænker de er limet fast, da batteriet er vedligeholdelses fri
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 86 Biler: 1 Emner: 262 Svar: 895
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Ja hans batteri er vedligeholdelses fri, og normalt fordi batteriet har et udluftningssystem som sikre at vandet ikke koges af.
Ikke desto mindre så vil man sikkert efter 10 år kunne efterfylde en smule vand.
Og at der kun produceres vedligeholdelses fri batterier efter 90erne er nok lidt en sandhed med modifikationer, Exide havde ihvertfald i 20002-2005 rigeligt med batterier som ikke var vedligeholdelses frie.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Forklar lige hvordan magnesium, calcium og clorider skulle forsvinde ved at du koger vandet?
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Det er nu ingen løgn... der er da ingen der efterfylder et 10 år gammelt batteri... det skifter man sgu da ud... At exide var bagud og stadig lavede batterier der skulle efterfyldes i 2002 - 2003 siger intet om hvad man monterede i bilerne... de var alle med vedligeholdelsesfrie batterier...
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 83
Ved kogning udfældes størstedelen af diverse mineraler, og så kan det bruges i fx et kølesystem, uden at det kalker til.
Til batterier tror jeg destilleret vand er bedst, da det er meget tæt på 100% rent. Dvs. man skal fordampe vandet og fange det igen ved kondensering - så er det destilleret.
Vand fra tørretumblere, kondenserende gasfyr og varmepumper kan bruges.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 62 Biler: 3 Svar: 4.059
"batterivand" er demineraliseret vand.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Det kommer fuldstændigt an på hvilket drift mønster det har haft.
Og at de fleste europæiske fabrikanter brugte/lavede vedholdelsesfrie batterier gør det jo ikke til at alle gjorde det, Suzukis biler fra 2000 havde osse almindelige batterier som skulle efter fyldes.
Sidst så bliver vand bestemt ikke til demineraliseret af og blive kogt, ja den samlede hårdhed går lidt ned, med BLØDT vand er ikke det samme som demineraliseret/destilleret vand.
Stort set alle mineralerne forbliver i vandet, ved ikke med jer men sidst jeg kogte en mursten forsvandt den ihvertfald ikke.
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 83
Det er mineralerne der udfældes/aflejres. Og så er de ikke længere i vandet.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Det er rigtigt at noget af karbonaten udfældes ved kogning, så vandets hårdhed bliver mindre, men derfra og til at sige det er demineraliseret er forkert.
Der er stadig mange andre mineraler som stadig bliver i vandet.
Mangan, magnesium, jern osv udfældes ikke ved kogning.
Og det du kan se som aflejeringer på din elkedel er kalk ja, men det skyldes dels den udfældede karbonat, samt dampbolder som formes på varme legemet som gør mulig gør en mindre udfældelse af kalken i vandet.
Så igen kogt vand/blødt vand er ikke det samme som demineraliseret vand.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 83
Men man bør ikke bruge kogt vand i batterier, da det ikke er rent nok i forhold til ledningsevne. Der skal demineraliseret, eller endnu bedre, destilleret vand, til.
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Når du koger vand har du kogt vand. Der er stadig kalk og mineraler i, som du ikke vil have ned i batteiet. teknisk set bliver der bare mere kalk i vandet af at koge det, da kalken ikke fordamper, men vandet gør.
Tøm vand af en tørretumbler, det er kalkfrit, da det er tøjet der bliver opvarmet, og dampen fortættes og ledes i en beholder. Så har du demineraliseret vand.
Jeg gemmer altid vandet, det er perfekt til strygejern, surbundsplanter, æggekoger, vinduesvask... Alt muligt. Ingen grund til at købe det.
#1 HVis din bil har start/stop, skal det være et AGM batteri der bedre kan holde til det.
Nu ved jeg ikke hvor mange penge du vil ofre men så sent som igår faldt jeg over en reklame fra lithiumpro.dk De skriver det er batterier der nærmest holder hele bilens levetid.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Optil hårdhed 10.
I forhold til demi vand, kan man sagtens med ion bytter anlæg lave stort set lige så rent vand som ved destilation.
Omvendt skal man holde sig for øje, at helt rent vand, faktisk har en pH som kan være ned til 6,5.
Hvilket betyder man rent faktisk har en svag syre, selvom vandet er rent.
Og i de fleste tilfælde har kølevæske blødgørings kemi tilsat, som neutralisere/fjerne den smule hårdhed man har i sit postevand.
Og ja ved batterier, ikke nok med man hælder mineraler i batteriet, så neutralisere man noget af svovlsyren, som så igen betyder batteriet bliver dårligere.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 595 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.517
Normal eller AGM batteri