{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Normal eller AGM batteri
  • #1   6. dec 2019 Varta har bare lavet et batteri til GM fabrikken. GM er General motors

  • #2   6. dec 2019 Så jeg skal bare lade på det som et normalt batteri og ikke et AGM ??

  • #3   6. dec 2019 Ja.

  • #4   6. dec 2019 Super kan du fortælle mig om det er korrekt at det bare skal være vand op over ribberne i batteriet eller om det skal fyldes mere op

  • #5   6. dec 2019 Pass hat ikke haft et batteri der skulle påfylde vand på i over 10 år. Hvis man ser bort fra vores pallestabler

  • #6   6. dec 2019 Der plejer og sidde en sådan en plastic arm ned i batteriet som er indikationen for vand niveauet.

    Ellers så bare fyld det op så der er en cm over cellerne ca.


  • #7   6. dec 2019 Der er allerede er par cm over cellerne men det ligner sådan noget gel er det stadigvæk bare deminiraliseret vand der skal holdes oven i det ??

  • #8   6. dec 2019 Det der er et vedligeholdsfrit batteri.. der skal ikke påfyldes noget som helst... Man bruger sgu da ikke batterier der skal efterfyldes mere til alm biler...

    Det står sgu da endda på batteriet... "Maintenance free"


  • #9   6. dec 2019 Bilen er fra 2008 hvor på det kan jeg se at det er vedligeholdesfrit??

  • #10   6. dec 2019 Ja det kan jeg sku egentlig godt se men selvom det er vedligeholdesfrit så skader der vel ikke at lade batterier op ??

  • #11   6. dec 2019 Hvis det har behov for det så det nok fordi det er blevet mæt af dage. Som du selv siger så er det 11 år gammelt og bør nok bare skiftes ud til et nyt.

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
    #12   6. dec 2019 få testet batteriet, og se om det stadig dur.

    for som andre skrive, er det 11 år gammelt, så trænger det nok til udskiftning.

    et batteri bliver også slidt over tid


  • #13   6. dec 2019 man gik over til vedligeholdelsesfrie batterier i 90'erne... ALLE biler efter 2000 har vedligeholdelsesfrie batterier... Det med at skulle efterfylde er en oldnordisk praksis, vi er stoppet med for længe siden...

  • #14   6. dec 2019 Trænger ikke altså bilen starter fint men her da vi havde minus 5 grader kørte starteren lige et par ekstra gange rundt tænker mere at være på forkant inden vinteren sætter rigtig ind så batteriet er i top der køres kun kørte ture i bilen så det bliver aldrig ladt helt op under kørsel

  • #15   6. dec 2019 Behøver jeg så ikke engang skrue propperne af batteriet længere når jeg lader det?


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
    #16   6. dec 2019 nej.
    der er udluftning i batteriet


  • #17   6. dec 2019 Hold da kæft er der virkelig der på sådan en gammel Svend jeg har altid gjort det fordi jeg så min far gjorde det i sin tid


  • #18   6. dec 2019 Der sidder det her skruet på oven på mit batteri kan nogen fortælle hvad hvad det er til??

    profilbillede
  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
    #19   6. dec 2019 det gøre der også på nye batterie.
    det er de hvor de fylde batterierne på fabrikken.

    men tænker de er limet fast, da batteriet er vedligeholdelses fri


  • #20   6. dec 2019 nej jeg kan godt skrue propperne op på dette batteri smiley

  • #22   6. dec 2019 Kan der ske noget ved at jeg har åbnet propperne ? fordi på en af dem var der sådan en hvor jeg måle hvor meget gel der var på batteriet så det er vel meningen det kan åbnes ?

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.902
    #23   6. dec 2019 der er ikke gel på, der skal destilleret vand

  • #24   6. dec 2019 Nej der sker ikke noget ved du har skruet dem af. Og nej det ikke gel der er på dem. Det der ligner gel er pga batteri syre er i kontakt med bly og så sker det at det kommer til at ligne gel. du skal bare hælde destilleret vand på. du kan bare koge noget vand i en el kedel og lad det stå til det er kold. Så har du destilleret vand.har før gjort det at hælde det på batterier der manglet selv om de var vedligehold frie. da mange har propper til at tage af hvor man kan hælde på vis de mangler vand.og det får kun batteriet til at holde længere.

  • #25   6. dec 2019 Arg nu skal i ikke stikke manden en løgn.
    Ja hans batteri er vedligeholdelses fri, og normalt fordi batteriet har et udluftningssystem som sikre at vandet ikke koges af.

    Ikke desto mindre så vil man sikkert efter 10 år kunne efterfylde en smule vand.

    Og at der kun produceres vedligeholdelses fri batterier efter 90erne er nok lidt en sandhed med modifikationer, Exide havde ihvertfald i 20002-2005 rigeligt med batterier som ikke var vedligeholdelses frie.


  • #26   6. dec 2019 #24
    Forklar lige hvordan magnesium, calcium og clorider skulle forsvinde ved at du koger vandet?


  • #28   6. dec 2019 #25
    Det er nu ingen løgn... der er da ingen der efterfylder et 10 år gammelt batteri... det skifter man sgu da ud... At exide var bagud og stadig lavede batterier der skulle efterfyldes i 2002 - 2003 siger intet om hvad man monterede i bilerne... de var alle med vedligeholdelsesfrie batterier...


  • #29   6. dec 2019 Kogt vand kan med lidt god vilje kaldes demineraliseret, men ikke destilleret.

    Ved kogning udfældes størstedelen af diverse mineraler, og så kan det bruges i fx et kølesystem, uden at det kalker til.

    Til batterier tror jeg destilleret vand er bedst, da det er meget tæt på 100% rent. Dvs. man skal fordampe vandet og fange det igen ved kondensering - så er det destilleret.
    Vand fra tørretumblere, kondenserende gasfyr og varmepumper kan bruges.


  • #30   6. dec 2019 Ja helt enig i at det destilleret vand man køber er bedst. men ellers står man og mangler det her og nu. så fungere kogt vand der er kølet ned fint. Så er ikke uden i hvad der er bedst hvad og hvad der er der i.bare at det virker fint med at gøre det på et gammelt batteri.

  • #31   7. dec 2019 Vedligeholdelsesfri er batterierne kun til en hvis grad. Det er beregnet på en forholdsvis kort levetid (alt efter hvordan det lades) Men hvis man vil passe godt på sit batteri, så et det en god idé at opfylde med "batterivand" (det kan man stadigvæk på de fleste batterier) så cellerne er dækket ca. Én cm. Hvis der mangler vand. (batteriet skal være fuldt opladet før der påfylde vand)
    "batterivand" er demineraliseret vand.


  • #32   7. dec 2019 Altså kan ikke se hvilken skade der gør og efter fylde et gammel batteri, hvis ikke det fejler noget, kun fordi et batteri er gammelt behøver det ikke være færdigt.
    Det kommer fuldstændigt an på hvilket drift mønster det har haft.

    Og at de fleste europæiske fabrikanter brugte/lavede vedholdelsesfrie batterier gør det jo ikke til at alle gjorde det, Suzukis biler fra 2000 havde osse almindelige batterier som skulle efter fyldes.

    Sidst så bliver vand bestemt ikke til demineraliseret af og blive kogt, ja den samlede hårdhed går lidt ned, med BLØDT vand er ikke det samme som demineraliseret/destilleret vand.
    Stort set alle mineralerne forbliver i vandet, ved ikke med jer men sidst jeg kogte en mursten forsvandt den ihvertfald ikke.


  • #33   7. dec 2019 Hvorfor tror du en elkedel kalker til?
    Det er mineralerne der udfældes/aflejres. Og så er de ikke længere i vandet.


  • #34   7. dec 2019 Først og fremmest så er vand der kogt og demineraliseret/destilleret to vidt forskellige ting.

    Det er rigtigt at noget af karbonaten udfældes ved kogning, så vandets hårdhed bliver mindre, men derfra og til at sige det er demineraliseret er forkert.
    Der er stadig mange andre mineraler som stadig bliver i vandet.
    Mangan, magnesium, jern osv udfældes ikke ved kogning.

    Og det du kan se som aflejeringer på din elkedel er kalk ja, men det skyldes dels den udfældede karbonat, samt dampbolder som formes på varme legemet som gør mulig gør en mindre udfældelse af kalken i vandet.

    Så igen kogt vand/blødt vand er ikke det samme som demineraliseret vand.


  • #35   7. dec 2019 Lige for at underbygge Kent R's pointe: https://vandh2o.dk/destilleret-vand/

  • #36   7. dec 2019 Ja ok, ikke alt udfældes, men der udfældes det, som ellers ville have aflejret sig i et kølesystem. Så til kølesystemet er kogt vand fint.
    Men man bør ikke bruge kogt vand i batterier, da det ikke er rent nok i forhold til ledningsevne. Der skal demineraliseret, eller endnu bedre, destilleret vand, til.


  • #37   7. dec 2019 #24
    Når du koger vand har du kogt vand. Der er stadig kalk og mineraler i, som du ikke vil have ned i batteiet. teknisk set bliver der bare mere kalk i vandet af at koge det, da kalken ikke fordamper, men vandet gør.
    Tøm vand af en tørretumbler, det er kalkfrit, da det er tøjet der bliver opvarmet, og dampen fortættes og ledes i en beholder. Så har du demineraliseret vand.
    Jeg gemmer altid vandet, det er perfekt til strygejern, surbundsplanter, æggekoger, vinduesvask... Alt muligt. Ingen grund til at købe det.

    #1 HVis din bil har start/stop, skal det være et AGM batteri der bedre kan holde til det.
    Nu ved jeg ikke hvor mange penge du vil ofre men så sent som igår faldt jeg over en reklame fra lithiumpro.dk De skriver det er batterier der nærmest holder hele bilens levetid.


  • #38   7. dec 2019 Hvis der skal nørdes vand, så alt efter hvor man bor, og hvad fabrikanten foreskriver til kølevandet, kan man sagtens bruge almindeligt postevand.
    Optil hårdhed 10.

    I forhold til demi vand, kan man sagtens med ion bytter anlæg lave stort set lige så rent vand som ved destilation.
    Omvendt skal man holde sig for øje, at helt rent vand, faktisk har en pH som kan være ned til 6,5.
    Hvilket betyder man rent faktisk har en svag syre, selvom vandet er rent.

    Og i de fleste tilfælde har kølevæske blødgørings kemi tilsat, som neutralisere/fjerne den smule hårdhed man har i sit postevand.


    Og ja ved batterier, ikke nok med man hælder mineraler i batteriet, så neutralisere man noget af svovlsyren, som så igen betyder batteriet bliver dårligere.


  • #39   10. dec 2019 Brug vandet fra en affugter eller en kondenstørretumbler.

Kommentér på:
Normal eller AGM batteri

Annonce