Leasing af Luft til vand varmepumpe {{forumTopicSubject}}
Hey Bg. Jeg har besluttet at anskaffe mig en luft til vand varmepumpe da det er billigt i drift men også fordi man ikke skal bekymre sig om noget.
Men så er spørgsmålet om man skal lease eller købe et anlæg?? Jeg ved godt at leasing på en måde er ‘penge lige ud af vinduet’ men nu har jeg haft dårlig erfaring med pille og olie fyr ift mange ting der går i stykker osv. Så leaser man anlægget er alt med i prisen som feks. Service og hvis noget går i stykker.
Derudover kan jeg også se det smarte i leasing hvis man ikke har planer om at blive boende i sin ejendom de næste 20 år.
Men hvad ville i vælge? Leasing eller køb af anlægget på afbetaling og evt betale det ud senere hen?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
De henter den når leasing aftalen ophøre eller bliver opsagt?
Det ikke finansiel leasing der er tale om?
Og hvorfor ikke overveje vand til vand? Altså hvis du har plads på din grund.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 53
Det bare alm leasing.
Kender ikke så meget til vand/vand anlæg, men er sikker på det er dyrt
feb 2007
Hvilken fabrikant kigger du på?
Nej har ingen af delene, men piller i køleanlæg fra tid til anden.
Hvilket en varmepumpe jo i princippet er.
Fordelen ved jordvarme eller vand til vand er at du har en konstant fordampningstemperatur, og derved en konstant COP eller SCOP.
aug 2011
Kigger på vølund og leasing sker igennem ‘OK’
True, men har bare aldrig hørt gode ting om jordvarme fra folk jeg kender som har eller har haft det. Vand til vand hverken kender jeg nogen som har eller hørt om som har.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.220
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.220
Så er det noget nemmere at få luft til vand.
feb 2007
Ja der sker ting med kompressorene og cirkulationspumperne, men efterhånden er man så langt i det, at virkningsgraden ikke bliver meget højere.
Og så der ting som f.eks natsænkning det fåes jo osse idag.
Af alle de andre ting som har noget med varme og gøre, relatere ikke direkte varmepumpen men styring af varmen.
Så derfor ville jeg ikke være bange for at købe, kontra leasing.
Man skal jo være opmærksom på at der spilles meget på folks frygt.
Men et spørgsmål er så hvilket varme anlæg har du idag? Gulvvarme? Radiatorer?
Gammelt hus?
dec 2003
Følger: 22 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 114 Svar: 6.365
Har haft mit Scotte pillefyr siden 2012, det eneste jeg har skiftet er el-tændere.
Og det eneste bøvl jeg har, er om vinteren, hvor jeg synes der er for mange ubrændte piller.
Jeg overvejer dog selv luft-til-vand, men kun grundet "dovenskab" og det fylder mindre nede i kælderen.
Men da vi har købt huset, ville jeg nok købe et anlæg, også selvom vi ikke ved om vi bliver her i 20 år.
aug 2011
#7 Nej ingen fjernvarme og ønsker heller ikke fjernvarme.
#10 Jeg har gulvvarme i halvdelen (badeværelse, gang og soveværelse. Og i køkken al rum og min lille første sal har jeg radiatorer. Ved godt at luft til vand Er mest besparende til gulvvarme systemer, men er problem med radiatorer bare en lille smule dyrere måske.
#11 Jeg har et Black star pillefyr og kender mange hvor de køre ganske fint men også en del hvor de køre af helvede til. Jeg har fået skiftet 4-5 snegle motorer både indtern og ekstern og 1 lys sensor, derudover køre det dårligt med slagger og ubrændte piller, bare træt af bøvlet.
Okay så du tænker ift ikke at skyde penge i leasing fordi så bliver det aldrig ens eget og der går mange penge ‘tabt’ eller hvad tænker du?
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 213
feb 2007
Det rart og se at folk har super meget forstand på tingene
Ja det bliver dyre og køre med radiatorer for din fremløbs temperatur skal, og derved osse trykket på kompressoren.
Problemet i det er mere last og slid på kompressoren
Problemet kan løses ved og sætte andre radiatorer op, så man holder tryk forskellen på kompressoren lav.
Igennnem jo ikke ligemeget om man kan holde en konstant scop over året, eller den er lavest på det tidspunkt hvor man har mest burg for varme, som er tilfældet med en luft til vand.
Ikke jeg vil anbefale dig og kontakte nogen leverandøre på begge slags anlæg, og regn lidt på hvad det vil koste, ikke mindst i el når anlægget kører.
Det er ikke meget forskel på selve anlægget luft til vand og vand til vand.
Kan du lidt selv, kan du evt grave varme slangen ned i haven, og spare på installationen.
aug 2011
Ja har også kun hørt godt om luft til vand.
Og service koster 2200 om året igennem OK ihvertfald, men det variere nok lidt.
Har ikke fået officielt men et sted ville de havde ca 90.000 uden at ha set mit hus osv og et andet sted 120.000 ca.
Okay må overveje om jeg vil købe så
#14 Ja okay troede det var ens med alle radiatorer.
Men giver jo god mening det du skriver mht. Slid og det.
Okay tænker også lige at få nogen herud og kigge og få en reel pris på anlæg og ca omkostninger til El det må de kunne svare på.
Er der nogle firmaer du kan anbefale?
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 213
Husk på at en Service aftale er som regel kun fordi der er en der må tjene penge..
feb 2007
Og nej jeg kan ikke anbefale nogen specifik producent.
Men der er mange ting og tage hensyn til, et af dem er.
Siden du har pillefyr, så har dit hus sikkert været lagt ud for en høj fremløbstemperatur, hvilket ikke er ideelt for en varmepumpe.
Skal det ændres, mere specifikt på dine radiatorer skal der andre og større til, i den forbindelse kunne man lige kigge på dit hus isoleringsgrad, dårlig isolering eller for lidt isolering kunne måske afhjælpe udskiftning af radiatorerne.
Oven i det så bliver der et punkt med din varmtvandsbeholder, den er måske med i din varmepumpe, men der skal stadig arrangeres noget så man holder legionella nede.
Så i stedet for at bg diskutere alle løsninger, som er mere eller mindre ligegyldige uden og have set dit hus.
Kontakt en vvser eller varmepumpe forhandler, og få dem til og give tilbud.
Hvis de kan gøre det over telefonen uden og se dit hus og installation, så find en anden.
Som beskrevet oven over, så det jo ikke bare lige og sætte en pumpe ind også alt godt.
Og de penge en vand til vand koster mere end en luft til vand, kunne måske endda spares hjem over nogen få år.
God fornøjelse.
Leasing af Luft til vand varmepumpe