{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Hjælp til køb af PC {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har en ældgammel stationær PC fra 2008, som jeg skal have udskiftet.
Det er ved at være mange år siden jeg sådan rigtigt fulgte med i udviklingen, altså mht. CPU´er, grafikkort osv. - så jeg er meget på udebane.

Jeg har ikke umiddelbart brug for det allernyeste og dyreste når vi taler hardware, men det gør da ikke noget, hvis jeg i ny og næ kan spille et af mine lidt ældre PC-spil på maskinen smiley Jeg ønsker ikke at købe brugt.

Skal man købe en eller anden "stangvare", altså fx en HP, Acer eller lignende, eller bør man finde en webshop, hvor man selv kan konfigurere PC´en? Hvad mener i? Og hvad kan i anbefale?

Hertil skal det også lige siges, at jeg arbejder en del med foto / video i min fritid (NEJ - det har intet med hudfilm at gøre smiley ) - og derfor pt. har 5 interne SATA-harddiske i min PC - da mit behov for disk-plads er steget betragteligt i de senere år. Dette medfører i sagens natur også, at jeg har brug for et stort kabinet, hvor der er plads til alle enhederne, da jeg ikke kan undvære nogen af dem!!

Et sidste spørgsmål:
Jeg har pt. 2 skærme til min PC. I min nuværende gamle PC har jeg et grafikkort med 2 x DVI udgange. I teorien kan jeg jo tage GPU´en med over i den nye PC, men det er et lidt ældre grafikkort, så det tænker jeg også på at opgradere til et bedre. Henset til at jeg har 2 skærme, er det så nødvendigt at have en GPU med 2 udgange, eller findes der "splittere" eller omformere eller lignende, hvormed jeg kan forbinde 2 skærme til en PC med kun 1 udgang i grafikkortet?

Hvad kan i anbefale?

Mange tak på forhånd for jeres input!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til køb af PC
  • #1   17. feb 2020 Jeg er selv ved at opgradere fra 2008/2012

    Kabinet: NZXT H510 Matte White
    PSU: Cooler Master V550 80+ Gold
    Bundkort: GIGABYTE Z390 AORUS PRO
    CPU: Intel Core i5-9600KF
    CPU Køler: NOCTUA NH-U9S
    RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB
    HD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD
    GFX: GIGABYTE GeForce GTX 1660 SUPER OC - 6GB GDDR6

    Det bliver umiddelbart det jeg kører med.


  • #2   17. feb 2020 Tak for info smiley Må man spørge, hvor du påtænker at købe henne?

  • #3   17. feb 2020 Hvad er dit budget?

  • #4   17. feb 2020 Jeg vil helst ikke meget over 6-7.000 smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #5   17. feb 2020 Hvad består video og billede arbejdet i?
    For hvis det er redigering, så ville jeg helt sikkert hellere gå efter AMD ryzen serien.. De klare sig bedre produktivt end intel, især til prisen!
    Så CPU og bundkort skal udskiftes i forhold til Martins liste, ellers er den spot on


  • #6   17. feb 2020 Hvis det gamle du havde virkede fejlfrit, så kan det også køre på en nyere pc, men Windows er jo meget nyere, så der kan du nok komme i klemme, måske have et nyt program til at lave dit billed-arbejde med.

    Selv købte jeg en 3-4 år gammel Lenovo W540 med stort grafikkort og en masse RAM, det funker perfekt. Købte faktisk 3 og solgte en videre, stadig med 1/2 års Lenovo Onsite garanti.


  • #7   17. feb 2020 #5 - Tak for kommentaren smiley
    Det er ikke særlig "processor-tungt", det jeg skal bruge PC´en til mht. foto/video - det er mere at jeg har pladsen til at gemme det på smiley Så mht. kabinet skal jeg jo nok over i noget "Maxi tower" for at få plads til 5 stk. 3,5" drev smiley


  • #8   17. feb 2020 Vil du selv bygge en eller skal det være færdig samlet løsning?

  • #9   17. feb 2020 #6 - Jeg kører nyeste version af Windows 10 og det kører overordnet set fint nok. Som nævnt under kommentar #7 er der slet ikke tale om processortung billed- / videobehandling jeg har gang i. Så det er egentlig ikke af den grund, at jeg ønsker nyt.

    Mine udfordringer med den gamle PC består bl.a. i, at YouTube-videoer hakker, selv om jeg "kun" kører 720p-opløsning og jeg har målt ret konstante 120mBit på både up- og download på min intetforbindelse, så det er ikke her problemet ligget. Når jeg ser YouTube-videoer og det hakker, og jeg går ind i "Joblisten" og kigger på ressourceforbruget, så ligger det ofte - når den hakker i det - helt oppe i det røde felt mht. CPU-brugen - så udfordringen må være CPU og / eller grafikkort. (Problemet er der også efter en "clean install" af Windows 10).

    Mht. grafikkortet, så er det ikke - lige som PC´en - fra 2008, men det er et jeg har opgraderet hen ad vejen - så det burde ikke umiddelbart være udfordringen.

    Hvorom alting er, så skal der nyt til - bl.a. også fordi mit kabinet er ved at være "træt", med startknapper der er brækket af osv. osv.


  • #10   17. feb 2020 bedst med en helt ny maskine

  • #11   17. feb 2020 @Anders - Jeg har tidligere selv prøvet at skifte bundkort, CPU, RAM, strømforsyning, grafikkort, blæsere osv. - så en smule af det kan jeg selv - men for at være helt ærlig, så vil jeg helst ikke ud i, at jeg skal lave ret meget mere end at flytte de "gamle" disks over i den nye maskine. Så det må gerne være en mere eller mindre "samlet færdig løsning" smiley


  • #12   17. feb 2020 3.5'' harddiske alle 5?

  • #13   17. feb 2020 #12 - Yes...doing it the "Old-school-way" smiley smiley

  • #14   17. feb 2020 svært at finde nogle billige kabinetter der har mere ind 4 pladser til 3.5''.

    hvad med med installationsdisken, har du en SSD? Nogen man kunne genbruge evt


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #15   17. feb 2020 Ellers kører mange af dem stadig med en eller 2x 5,25.. Der kan man også købe holdere som kan håndtere en disk eller 2 hver, eller selv lave noget, er ikke ret svært smiley

  • #16   17. feb 2020 Jeg ville bygge selv efter at have set lidt rundt. umuligt at finde noget færdigsamlet med plads til 5 HDD. Det bare se nogle Youtube videoer.

    Det her er mit forslag. Man kan sikkert finde delene lidt billigere på andre sider, men bare nemmest at bygge på komplett. Det uden et boot drive og Win10 license, men det kan findes gratis på nettet eller til 100-150kr. skal der et boot drive til så find et M.2 ssd i den passende str.

    Plads til 6 HDD og 2 2.5'' andet sted


    profilbillede
  • #17   17. feb 2020 Jeg var i lignende situation som dig for lidt over et år siden, valgte at købe hos Topdata, som har fine computere til gode priser, det er en lille virksomhed og derfor er der også lidt ventetid på at få dem bygget, men synes det var det værd.
    Desuden kan du selv vælge div. komponenter som din computer skal have på deres hjemmeside


  • #18   17. feb 2020 tag fat i mm-vision.dk super flinke og de kan hjælpe dig med at finde præcis den pc som passer til dit behov smiley

  • #19   17. feb 2020 det er da rart at folk har fået øjnene op for de "nye" ryzen processorer smiley

  • #20   18. feb 2020 hvis du vil have hjælp til at få bygget en ny pc så send en besked så skal jeg nok hjælpe dig med at få bygget en god og billig maskine smiley men.. hvor mange Tb plads har du pt ?

  • #21   18. feb 2020 Jeg køber mit forskellige steder, da der åbenbart ikke findes "prismatch" i IT-udstyr branchen.
    Har spurgt Proshop.

    Det ender i lige knap 7000
    (CPU og GFX blev købt på lidt tilbud og uden moms)


  • #22   18. feb 2020 Jeg siger mange tak for jeres input - det er seriøst guld værd, og nu ved jeg også, hvilke specs jeg sådan cirka skal / bør gå efter og hos hvilke webshops jeg lige kan kigge lidt rundt.

    #20 - mht. diskplads så har jeg - effektivt set - pt. følgende:

    0,93
    2,72
    0,931
    2,72
    0,298
    0,931
    0,931
    - - - - -
    9,461

    Så det må blive omtrent små 10 Tb smiley smiley - dog er to af dem eksterne og det er ikke alle disks, som er helt fulde.

    Nu ved jeg godt, at jeg strammer den smiley men har i evt. lige et input også til den del af mit spørgsmål som gik på de to skærme? Hvis jeg nu fx. vælger den af Anders under #16 anførte GPU - skal jeg så bare have en eller anden form form fordeler, så jeg fortsat kan bruge begge mine skærme?


  • #23   18. feb 2020 Med den størrelse GPU du kigger på, er der flere udgange. F.eks. 2-3 HDMI/DisplayPort

    Ang. harddisk
    IronWolf Pro 8TB.
    2650 kr


  • #24   18. feb 2020 vil nok sige du skal over på ssd, du får bare en mere hurtig stabil computer i forhold til de gamle diske. har haft computer fra shark gaming de laver nogle gode computere til en okay pris.

    https://sharkgaming.dk/?gclid=EAIaIQobChMIktm9o7fb5wIVw4GyCh3G1AXVEAAYASAAEgKPw_D_BwE


  • #25   18. feb 2020 hvert fald have en M.2 SSD hvis du ikke allerede har en 2.5'' SSD til styresystemet. HDD er no go til til dage.

    Der 1 dvi stik på 1660 super, så skal du have en adapter til et af de andre 2 stik.


  • #26   18. feb 2020 Tænker at jeg skal have en SSD til styresystemet, og så må jeg se hen ad vejen, når de andre disks står for udskiftning smiley

  • #27   19. feb 2020 Til lagerplads.... SSD/M.2
    Jojo, hvis du har råd til det, så køb da endelig det.

    Vi har lige købt 10x 10 TB på arbejdet, og det er IronWolf.

    Til dit system er det selvfølgelig M.2

    1660 Super (Gigabyte) har så vidt jeg husker, 3 HDMI og 1 DisplayPort


  • #28   19. feb 2020 jeg bruger alm 3 ½" hdd til lager.. har en på 6tb og den kostede 1200 mener jeg og man kan jo altid løbende udskifte dem så man fx bruger to hdd af gangen men den ene altid er en sikkerhedskopi (raid 1) og en ssd er fin til dit styresystem men vælg en på 500 eller mere.. man får sgu nemt fyldt den op. og kik på den her video.. linus er ret god til at forklare ting smiley https://youtu.be/4DKLA7w9eeA

  • #29   19. feb 2020 Jeg overvejede en 240, men grundet prisen bliver det en 500 M.2

    Bruger ikke rigtig noget plads.


  • #30   20. feb 2020 Jeg takker også for de nye kommentarer smiley

    Jeg kan se, at jeg pt. bruger ca. 200 gb på den disk, hvor jeg har mit styresystem - så min tanke var egentlig at vælge en SSD 500 gb til styresystemet, hvor jeg så gerne skulle være "dækket ind".

    Videoen fra @Rasmus O - er også meget informativ smiley

    Mht. skærmene har jeg lige brug for lidt inputs fra jeres side igen, som jeg håber i kan være behjælpelige med:

    Jeg har to af disse her skærme:
    https://www.cnet.com/products/dell-ultrasharp-2209wa-lcd-monitor-22-series/

    Skærmene er bestemt ikke nye længere, men kører fortsat fint og jeg vil helst ikke ud og investere i nye lige pt. Jeg har dog haft lidt korrespondance med et af de firmaer, hvor man selv kan konfigurere sin PC. Min tanke er gået lidt på at købe et GTX1660 til den nye PC.

    Her fik jeg dog følgende oplyst:

    "Du skal dog være obs på, at nyere grafikkort som hovedregel IKKE har DVI udgange, men udelukkende HDMI og Displayport, så du skal bruge nogle adaptere, eller nye skærme. Hvis dine skærme er 144Hz kan du ikke bruge en alm. Adapter, så skal du have en aktiv omformer, ellers kan du maks trække 60Hz, og en aktiv omformer koster nærmest det samme som en ny 144Hz monitor."

    Som jeg ser det, så har mine nuværende skærme KUN VGA og DVI-indgange. Dvs. ingen HDMI og / eller "Displayport". En GPU som nedenstående har DVI-udgang - men kun én - og jeg har jo to skærme?

    https://www.asus.com/dk/Graphics-Cards/DUAL-GTX1660-O6G-EVO/specifications/

    Ud fra specs på mine "gamle" skærme jf. øverste link, så ser det ikke umiddelbart ud til at Dell-skærmene er 144Hz - men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg så reelt har brug for, såfremt jeg køber et GTX 1660 og fortsat vil bruge mine skærme????? Betyder det så, at hvis skærmene ikke er 144 Hz, at jeg blot har brug for en omformer?

    Jeg takker igen mange gange for jeres guldkorn!


  • #31   20. feb 2020 Køb nye skærme.
    Det er en træls mer-udgift.

    Nu ved jeg godt det er uden moms og måske en fin pris, men vi giver 1099 pr. skærm her på arbejdet. 24".

    Og du har ikke brug for 144 Hz, vil jeg mene

    Havde Dell hvor jeg arbejdede før, og kan godt huske de skærme der. DE ER GAMLE! smiley
    Der var nemlig kun DVI og VGA.
    Bare LIDT nyere begyndte at have DisplayPort, som JEG vil mene er standarden i erhvervs-udstyr. UltraSharp serien er også fine ...


  • #32   20. feb 2020 du kunne jo bare skifte den ene skærm ud til en god en, og bruge den ene gamle ved siden af

  • #33   20. feb 2020 #31 - Ved godt skærmene er gamle, jeg kvier mig bare lidt ved at stille 2 skærme hen i et hjørne, som stadig fungerer 100% og som fra ny af vel havde en samlet pris på 5-6.000 kr. smiley

    Det kan også godt være, at kvaliteten af de lidt billigere skærme er blevet bedre med tiden, men jeg kan til gengæld også huske, at kvaliteten af Dell-skærmene dengang var klasser over, hvad andre kunne byde, så man kan nok ikke helt sammenligne dem med, hvad en "standard"-skærm dengang kunne præstere.

    Men selvfølgelig er det også dumt at investere i en GPU til små 2.000,- hvis ikke man kan få det fulde udbytte heraf pga. skærmene.

    Desværre så bliver det jo pludselig til en investering på 9.000-10.000 i stedet for måske max. 7.000

    Det må jeg lige tænke over smiley






  • #34   20. feb 2020 husk det skal være en 1660 SUPER . Der os en ikke super model, som er 20% langsommere.

  • #35   20. feb 2020 Ja, det ér bare træls. Men sådan er det at købe de fede ting. De bliver "intet værd". Prøv at sælge skidtet for en slat penge, og brug dem på nye lækre dejlige smovsede fantastiske skærme smiley

Kommentér på:
Hjælp til køb af PC

Annonce