Bekæmpelse af svaler (skadedyr!!!) {{forumTopicSubject}}
Ja, du læste rigtigt - jeg skrev "Bekæmpelse af svaler"
Svaler (landsvaler) er jo generelt meget nuttede. Der hvor jeg bor (et nedlagt landbrug med en tilhørende værkstedsbygning), har det imidlertid i DEN grad taget overhånd. Antallet af svaler bliver bare større, og større hvert år.
Sagen er den, at jeg har en værkstedsbygning, hvor der bl.a. står et par biler og en masse af mit "udstyr" af forskellig art. Der er ikke noget "inderloft" i værkstedet men åbent helt op til tagpladerne.
Der er tale om en værkstedsbygning, hvor der er nogle træporte, som jeg umiddelbart vil mene, er rimelig tætlukkende. Imidlertid så finder de skide svaler på en eller anden måde ind i værkstedsbygningen. Jeg synes ikke selv, at der er store åbninger fx oppe ved taget, men helt 100% hermetisk tætlukkende er det jo ikke. Det vil være en større opgave at gøre det hermetisk tæt, og jeg kan seriøst ikke forstå, at de kan komme ind steder, hvor der er SÅ lidt plads.
Hvis der var tale om et par svaler, så fred være med det. Men her
O V E R S K I D E R
de simpelthen alt, og jeg er bare efterhånden SÅ træt af det. Jeg har brugt en MASSE tid på at rive reder ned, men på en eller anden måde får de alligevel bygget nye reder (der er tale om et større areal).
Jeg er jo ikke dyremishandler, men jeg er efterhånden nået til det punkt, hvor jeg vil tage alle midler i brug, fordi jeg er pissetræt af, at der er lort overalt.
Hvis i har nogle forslag til at komme det til livs (helst seriøse
) - gider i så ikke lige skrive det i kommentaren?
Jeg vil jo helst undgå at skulle bruge en formue på at få fat i et "skadedyrsfirma", hvis de da overhovedet kan gøre noget ved det.
På forhånd tak!
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Så ungerne og deres unger kommer tilbage.
Din eneste løsning er desværre nok og tætne alt.
maj 2004
Følgere: 38 Biler: 5 Emner: 111 Svar: 1.328
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 320
Jeg har dog ikke prøvet, jeg har et passende antal- synes det er en sød lille fugl, men de skider en del.
mar 2007
Følger: 46 Følgere: 53 Biler: 16 Emner: 38 Svar: 478
Prøv at give dem et kald.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
#2) Jeg mente nok, at jeg havde hørt, at de vender tilbage. Mængden af svaler er også bare blevet større og større år for år. Som nævnt har jeg ingen problemer med det i mindre mængder, men det har bare taget overhånd nu, og de skider også på vinduerne på stuehuset, laver en masse larm osv. - så jeg skal have gjort et eller andet ved det.
Det er især den ene ende af værkstedsbygningen, hvor jeg har mistanke om, at de kommer ind, så jeg tænker jeg skal starte med at forsøge at tætne i den ende
#3) Har jeg aldrig hørt om? Hvad er det?
#4) Som nævnt under #2) ovenfor, så er det især i den ene ende af bygningen, at jeg har mistænkt dem for at komme ind. Der kunne skummet sagtens være en brugbar løsning og det er også rimelig nemt at komme til i den ende. For 4-5 år siden synes jeg også, at mængden var passende. Nu er det bare blevet ALT for vildt, og lige pt. betragter jeg dem som rene skadedyr, som virkelig forpester min hverdag - og jeg er ellers ikke sart
#5) Det må jeg også lige have med i overvejelserne! God pointe!
#6) Det kunne godt ende med, at jeg tager fat i dem, med den ekstreme mængde af svaler der er her nu.
#7) Tak for input. Jeg har faktisk haft disse "drager" i overvejelserne, men har fsv. angår dem der bruger dem uden for - altså over bygningerne - hørt om lidt blandede meninger, og nogle der mener, at det ikke virker nævneværdigt. Det er dog et forsøg værd!
maj 2004
Følgere: 38 Biler: 5 Emner: 111 Svar: 1.328
https://www.silvan.dk/cembrit-skumboelgeklods-b6-sort-1030-mm?id=8220-2282739
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Spørgsmålet er osse hvad hallen er lavet af.
Problemet bliver ikke løst hvis ikke alle åbner omkring tag, vinduer, døre og porte bliver lukket.
Også vil de helt sikkert stadig bygge redde i udhæng.
apr 2013
Følger: 44 Følgere: 85 Biler: 3 Emner: 25 Svar: 88
feb 2015
Jeg er i øvrigt - siden jeg åbnede denne tråd - ikke kommet meget videre - primært pga. tidsmangel - men jeg må bare sige, at problemet ikke på nogen måde er blevet mindre i år, så jeg SKAL have gjort et eller andet til næste år, da jeg ikke kan leve med, at det hele bliver overskidt på den måde.
Heldigvis er svalerne nogle af de første fugle, som tager sydpå for at holde vinterpause dernede, så jeg vurderer, at om 1 - 1 ½ måned, så er der ro i 7-9 måneder igen
feb 2015
Bekæmpelse af svaler (skadedyr!!!)