{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Chris B
Chris B
Tilmeldt:
4. feb 2013
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 15

Indtægter fra DBA og andet privat salg, hvad må man? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er ved at flytte og generelt reducere min husstand, herunder også gode møbler og dyre ting fra hobbyer som båd, jagt, guitar osv.

Da jeg tog alle billederne for at forberede dba annoncer, kom jeg til at tænke på, at siden jeg kommer til at sætte mange ting til salg på én gang, vil der nok også være en lind strøm af mobilepay eller kontanter i et begrænset tidsrum. Hvis båd og tilbehør finder en køber, kan der snilt tikke 100-110.000 kr. ind på kontoen alt i alt (ca. 17 annoncer). Er det på nogen måde et problem, dvs. kan man risikere at blive opfattet som en slags forhandler. Sladrer mobilepay hvis den registrerer mange atypiske betalinger? Der er kvittering på det hele, så jeg vil nok kunne dokumentere hvad det hele går ud på. Men er lidt ubekendt med, om det er noget hvor folk reelt kommer i klemme og hvordan man kan få lov til at være i fred.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indtægter fra DBA og andet privat salg, hvad må man?
  • #1   10. jul 2020 Jeg tror ikke der er grund til bekymring... Havde du f.eks 10 både til salg, så var det noget andet. Du forhandler jo ikke noget og der er da ikke noget ulovligt eller galt i at sælge sit eget indbo? Det er jo heller ikke fordi du forøger din formue. Du omsætter den bare til reelle penge frem for båd, guitarer og jagtgrej.

  • #2   10. jul 2020 Sæt du bare i værk. Du har jo kvitt på delene... så fin dokumentation i tilfælde af forespørgsel.

  • Chris B
    Chris B Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 15
    #3   10. jul 2020 Ok, jeg var nu ikke så meget i tvivl hvorvidt det er lovligt men hvor sandsynligt det er at de kommer efter én og man har en masse bøvl.

  • #5   10. jul 2020 Jamen når det er lovligt og du selv mener dette... er det så ik nok for dig...
    En rent statistisk vurdering er jo volapyk da ingen jo kan give dig et svar på om du bliver fanget i nettet.
    Forstår ik helt det med at du bekymrer dig
    Om noget... når du selv oplyser at du har dokumentation på de ting du har ..
    Sælg lortet og vær glad for pengene :).
    Eller er der mere i historien ...


  • Chris B
    Chris B Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 15
    #6   10. jul 2020 Nej der er ikke mere i historien. Synes nu ikke det er så uvedkommende om det er meget normalt at skulle forklare sig, eller om det er temmelig sjælden. Ønsker bare at kende real life vilkårene.

  • #7   10. jul 2020 Tænker du bekymrer dig unødvendigt ..
    110k er et ret ubetydeligt beløb når du kan dokumentere det..
    Men for at du ik for dårlig mave så tag billede af dine kvitteringer.. og få køber til at skrive hvad de køber...
    sæt iværk og nyd pengene


  • Chris B
    Chris B Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 15
    #8   10. jul 2020 Det vil jeg gøre. De er hårdt tiltrængte til renovering af den nye hybel...

  • #9   10. jul 2020 Det er ikke ulovligt at sælge private formuegoder. Det er heller ikke ulovligt at tjene penge på dem, hvis det havde været tilfældet. Så kvitteringer vil såmænd endda også være ligegyldige.

    Jeg har i øvrigt aldrig hørt om nogen, der er udtaget til kontrol på baggrund af sådanne "små" beløb. Men hvis du gjorde, ville der jo ingen problemer være.


  • #10   10. jul 2020 Hva for guitar sælger du.??

  • #11   11. jul 2020 Sørg for at gemme kopi af dine købskvitteringer, så du kan dokumentere, hvad der er solgt, og at du har ejet det.

    Lav en kvittering til køber, som du selvfølgelig også skal have en kopi af. Husk at få navn, adresse og telefonnummer. Gem annoncen og korrespondance med køber.

    Overfører de pengene, så sørg for at de skriver hvad det vedrører, og betaler de kontant så sæt pengene i banken samme dag, der er handlet og husk at sige i banken hvor pengene kommer fra, så det er noteret.

    Jeg har set mange sager, der er endt med skat, fordi det ikke kan dokumenteres, hvor pengene stammer fra, og din forklaring tæller 0 % hvis der ikke er objektivt konstaterbart bevis.


  • #13   11. jul 2020 Jeg vil gerne give et eksempel:

    På mit tidligere job havde vi en masse affaldstræ som bare skulle smides ud. Jeg fik lov til at tage det og sælge det.

    Jeg satte en privat annonce i DBA, hvor der stod at man kunne købe opskåret træ og en pris pr. palle. Jeg skrev ikke hvor mange paller jeg havde.
    Jeg fik slettet min annonce hos DBA, da de vurderede den som værende en erhvervsannonce og de opfordrede mig til at oprette den som dette. Andet konsekvens kom der ikke ud af det.

    Eneste grund til at annoncen overhovedet blev "opdaget" af DBA's administratorer, var en køber som var utilfreds med prisen og derfor havde anmeldt annoncen.


  • #14   11. jul 2020 Så længe du kan fremvise kvitteringer, og dermed bevise at du ikke tjener penge på det, skal du nok ikke frygte noget.


  • #15   11. jul 2020 #14
    Det er lige meget, om man tjener penge på det eller ej.


  • #16   11. jul 2020 1. Du køber en bil til 10k, sælger den dagen efter til 20k. Salget lugter af køb med henblik på videresalg. Skattepligtigt.

    2. Du køber en bil til 10k, registrerer den i dit eget navn og kører et par måneder, inden du sælger den til 20k. Almindelig privat salg - ingen skat.

    3. Du køber 10 biler til 10k, registrerer dem i dit eget navn har dem et par måneder, inden du sælger dem til 20k stk. Stinker af køb med henblik på videresalg. Skattepligtigt.


Kommentér på:
Indtægter fra DBA og andet privat salg, hvad må man?

Annonce