El-Motor Stjerne/Trekant? {{forumTopicSubject}}
Står med en gammel 3 faset motor, der ifølge tidligere ejer er brændt af.
Jeg har så sat strøm til den og den spinner uden problemer.
Men så vidt jeg kan læse mig til, så er den koblet i Stjerne. Men på typepladen er der klart og tydeligt en Trekant.
Link til det jeg har læst.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/motor_y_d_start.php
Klemmekassen er koblet sammen som ses på billedet.
Øverst har vi fra venstre mod højre Y Z X
Nederst U V W.
De hvide streger er ikke nogen jeg har lavet, men såvidt jeg forstår viser de netop en trekants tilkobling, Men der mangler jo ligesom en laske?
Håber nogen herinde kan kaste lidt lys over sagen, eller måske henvise til andre steder som f.eks. grupper på fjæsen eller noget?
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Eller måske derfor der er forskellige længder på klemmerne? så lasken kan gå oven over?
jan 2011
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 36
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Hvis ellers motoren kan køre så er den ikke brændt af.
Og siden motoren er lagt ud for kun trekant, så er laskerne nok indstøbt i klembrættet.
Det er jo en forholdvis gammel motor fra 1943, der gjorde man tingene lidt anderledes.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Micheal - Har du læst andet end overskriften?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
På linket forstår jeg det som om at det SKAL kobles sammen som U-X, V-Y, og W-Z.
Og hvorfor har nogen koblet den om til stjerne?
Jeg er sådan lidt lost i det hele.
Kan man ikke måle sig frem til hvordan laskerne skal sidde?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Ellers har jeg måske misforstået noget ?
Hvis ikke dine motor viklinger var montering så viklinger var i enten trekant eller stjerne, så ville motoren slet ikke dreje rundt.
Så med mindre de der forbindelse mellem Y,X,Z som en bro, så er din motor koblet i trekant.
Alt andet ville give en kortslutning og døde sikringer.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
De røde går til kraftstikket.
Ja undskylder mange gange hvis jeg virker lidt tungnem. Men vil helst gå med livrem og seler i det her projekt. Da motoren er plug'n play til min Drejebænk.
Så hvis i gider skære ud i pap hvordan jeg måler igennem for at sikre mig 120% den står i Trekant. Ville jeg være meget taknemlig
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Det gør ikke noget for viklingerne, da de er lagt ud for 380 og du ved stjerne kobling kun har 220.
Men hvis du vil sætte den i trekant.
Så pil de ledninger af med blå kabelsko.
Tag dit multimeter og tjek at de streger der er på klembrættet osse er rigtige.
Altså forbindelse mellem U og X (og ikke andre)
Og forbindelse mellem Y og V samt Z og W (og ikke mellem de andre)
Hvis det ellers er okay, så omdøb X, Y og Z til U2, V2 og W2 og følg så de billeder der tidligere er lagt op med forbindelse.
Og prøv så motoren igen.
Køre den forkert vej rundt, så byt ledningerne på V og W.
Jeg vil stærk råde dig til og købe et motorværn og sætte på.
Som passer til motorens strømtræk, skulle du være uheldig og overbelaste den så redder motorværnet dig.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Og jo der skal lasker på.
Men tror helt bestemt du ville have bedre af og få en elektriker til og brug 5 minutter på at koble den motor op.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
og ja kan kun give dig ret. Men vil jo også gerne lære noget. Står heller ikke og skal bruge den nu og her.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
men nu skriver du at hvis den kører den forkerte vej så skal jeg bytte u og w ?
det er jo Y Z og X faserne går på?
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Og du har fjernet ledningerne med de blå sko?
Og hvad med modstanden mellem U, V og W med de blå sko afmonteret?
Øhh dine faser kommer ind i bunden af klembrættet?
På U, V og W?
Siger du skal bytte V og W hvis den skal køre modsat.
Og at du skal give X, Y og Z navne forandring til U2, V2 og W2, så du kan bruge billedet der er lagt op for og sætte motoren i trekant.
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.480
De 3 faser ( L1, L2 og L3) skal altid på u v og w og skal retningen vendes, bytter du 2 af faserne, lige meget hvilke 2.
Der kan ikke ske noget ved at beholde den som den er nu koblet i stjerne, da der vil være 230 over hver spole. I trekant er der 400v over hver spole og det er muligt den ikke kan holde til det.
Men udefra mærkepladen burde den kunne klare trekant og 400v over hver spole.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Mellem U V W ligger den omkring 11ohm.
Og ja jeg er en klaptorsk og byttede rundt på op og ned på min tegning hvor jeg skrev det op :$
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Du kan ikke bare bytte tilfældigt af faserne.
Bytter du L1 og L2 kan du sagtens risikere at motoren køre samme vej.
Og at beholde motoren i stjerne vil betyde den ikke kan holde sin effekt i følge mærkepladen.
Og der skal regnes en ny maks effekt/strøm.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Det var også det første jeg kom frem til, før end jeg læste på det link.
Som så gjorde mig lidt i tvivl. Den siger jo X SKAL til U.?
"du skal give X, Y og Z navne forandring til U2, V2 og W2"
Det skal vel ikke være i den rækkefølge? Så X blir til U2.
For så bliver det da først noget rod.??
Men tror da på Henriks tegning. Det ser jo mest logisk ud istedet for lasker på kryds og tværs.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
På nye motorer kaldes de to ender af en vikling 1 og 2.
Altså hvis du fjerner alle lasker/ledninger og måler.
Så vil du kun have forbindelse mellem to af "boltene" på klembrættet.
Den ene vil være f.eks. U1 og den anden U2 osv.
Det kan så bruges til og følge div tegner der er lagt op, således du får din motor koblet i trekant.
Hvad Henrik har lagt op giver klart mest mening, at man har flyttet den ene ende af viklingerne således at en lask på langs giver trekant og på tværs stjerne.
Sådan er det osse på nyere motorer.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
glemte også helt at spørge ind til det motorværn, om du/i kender et godt produkt til en god pris?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Køb noget Schneider, ABB eller eaton.
Elgrossisten.dk f.eks.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
ps.
Hvor mange Amp. skal sådan et motorværn være på?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Så hvis du køber et motorværn der kan stilles mellem 2-2,5 ampere.
Også stiller det 2,2-2,4 så du godt kørende.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Type skiltet viser med tydelighed at den kun kan tilsluttes 380 V uden Trekant/stjerne angivelse.
Bibehold stjerne forbindelsen indtil du er helt klar på at den er for svag. Fasemåling med et amperimeter.
Hvis du som forsøg prøver med trekant start efter et par minutters tomgangsdrift med en brændt motor. men den var jo billig, så skaden er ikke så stor.
Hvis du har en en faset frekvensomforme som kan lave 3x 230 50 Hz skal du koble motoren i trekant for 3x 230V AC.
Obs ældre motorer uden go isolering/adskildte faseviklinger kan ikke tåle de høje spændingsspidser, som en simpel frekvensomformer udsender. Men mindre du indsætter passede motordrosler til udglatning af spændingsspidser.
MVH KP
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
kig indlæg Nr. 15, 20, 24 og 25.
"Hvis du som forsøg prøver med trekant start efter et par minutters tomgangsdrift med en brændt motor. men den var jo billig, så skaden er ikke så stor."
A'hva?
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Beklager - læser kun trådstarters og sjælden den anden sidste!
MVH KP
El-Motor Stjerne/Trekant?