{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.842 visninger | Oprettet:

El-Motor Stjerne/Trekant? {{forumTopicSubject}}

Står med en gammel 3 faset motor, der ifølge tidligere ejer er brændt af.

Jeg har så sat strøm til den og den spinner uden problemer.

Men så vidt jeg kan læse mig til, så er den koblet i Stjerne. Men på typepladen er der klart og tydeligt en Trekant.

Link til det jeg har læst.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/motor_y_d_start.php

Klemmekassen er koblet sammen som ses på billedet.
Øverst har vi fra venstre mod højre Y Z X
Nederst U V W.
De hvide streger er ikke nogen jeg har lavet, men såvidt jeg forstår viser de netop en trekants tilkobling, Men der mangler jo ligesom en laske?

Håber nogen herinde kan kaste lidt lys over sagen, eller måske henvise til andre steder som f.eks. grupper på fjæsen eller noget?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  El-Motor Stjerne/Trekant?
  • #1   10. nov 2020 Der er banket en stjerne i typepladen i højre øverst hjørne. men det er jo ikke det rette symbol?

profilbillede
  • #3   10. nov 2020 Forstår det bare ikke, for bruger man lasker så kommer klemme Z jo i vejen. så man skal have en isoleret ledning på. Er det normalt'?

Eller måske derfor der er forskellige længder på klemmerne? så lasken kan gå oven over?

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 36
    #4   10. nov 2020 Måske denne side kunne hjælpe: https://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/motor_y_d_start.php

• #5   10. nov 2020 Der står på din type plade Coll, med billede af en trekant.
    Hvis ellers motoren kan køre så er den ikke brændt af.
    Og siden motoren er lagt ud for kun trekant, så er laskerne nok indstøbt i klembrættet.

Det er jo en forholdvis gammel motor fra 1943, der gjorde man tingene lidt anderledes.

• #6   11. nov 2020 Kent R. Så du mener jeg skal fjerne den ledning med kabelsko på og se om den vil kører sådan?

Micheal - Har du læst andet end overskriften?

• #7   11. nov 2020 Enig med 2.. typepladen viser den skal forbindes i trekant, symbolet for stjernkobling plejer at være et “Y” -som du også kan se i dit link smiley

profilbillede
  • #8   11. nov 2020 Du lægger bare laskerne/ledningerne fra Y til U og fra Z til V og fra X til W i stedet smiley

profilbillede
  • #9   11. nov 2020 Det dine hvide steger viser er motorens viklinger

profilbillede
  • #10   11. nov 2020 Henrik, du mener de laskerne bare skal kører lige over, ligemeget hva klemme bokstavet skulle være.?

På linket forstår jeg det som om at det SKAL kobles sammen som U-X, V-Y, og W-Z.
    Og hvorfor har nogen koblet den om til stjerne?
    Jeg er sådan lidt lost i det hele.

Kan man ikke måle sig frem til hvordan laskerne skal sidde?

• #11   11. nov 2020 Ja.. hvis du lægger mærke til det, så er bogstaverne i toppen ikke i alfabetisk rækkefølge.. de skrå forbindelser du ser er en illustration af viklingerne inde i motoren, de tynde lodrette streger på tegningen er laskerne i klemkassen. Du kan godt måle efter hvor hver vikling har forbindelse i klemkassen hvis du vil.. smiley

• #12   11. nov 2020 Altså de ledninger som sidder på Y,X,Z er vel dine viklings ender?
    Ellers har jeg måske misforstået noget ?

Hvis ikke dine motor viklinger var montering så viklinger var i enten trekant eller stjerne, så ville motoren slet ikke dreje rundt.

Så med mindre de der forbindelse mellem Y,X,Z som en bro, så er din motor koblet i trekant.
    Alt andet ville give en kortslutning og døde sikringer.

• #13   11. nov 2020 De blå polsko er brugt som lasker. og de forbinder alle klemmerne sammen.

De røde går til kraftstikket.

Ja undskylder mange gange hvis jeg virker lidt tungnem. Men vil helst gå med livrem og seler i det her projekt. Da motoren er plug'n play til min Drejebænk.

Så hvis i gider skære ud i pap hvordan jeg måler igennem for at sikre mig 120% den står i Trekant. Ville jeg være meget taknemlig smiley

• #14   11. nov 2020 smider lige et nyt billede der viser lidt bedre hvordan det ser ud

profilbillede
  • #15   11. nov 2020 I princippet kan motoren sagtens køre som stjerne koblet.
    Det gør ikke noget for viklingerne, da de er lagt ud for 380 og du ved stjerne kobling kun har 220.

Men hvis du vil sætte den i trekant.
    Så pil de ledninger af med blå kabelsko.
    Tag dit multimeter og tjek at de streger der er på klembrættet osse er rigtige.
    Altså forbindelse mellem U og X (og ikke andre)
    Og forbindelse mellem Y og V samt Z og W (og ikke mellem de andre)
    Hvis det ellers er okay, så omdøb X, Y og Z til U2, V2 og W2 og følg så de billeder der tidligere er lagt op med forbindelse.
    Og prøv så motoren igen.
    Køre den forkert vej rundt, så byt ledningerne på V og W.

Jeg vil stærk råde dig til og købe et motorværn og sætte på.
    Som passer til motorens strømtræk, skulle du være uheldig og overbelaste den så redder motorværnet dig.

• #16   11. nov 2020 okay. Det lyder som noget jeg kan finde ud af. når du siger måle, skal jeg så bare måle om der er forbindelse mellem de klemmer eller skal det være amp?

• #17   11. nov 2020 og skal der så slet ikke lasker på?

• #18   11. nov 2020 Du skal måle modstand.
    Og jo der skal lasker på.

Men tror helt bestemt du ville have bedre af og få en elektriker til og brug 5 minutter på at koble den motor op.

• #19   11. nov 2020 ja mente også ohm

og ja kan kun give dig ret. Men vil jo også gerne lære noget. Står heller ikke og skal bruge den nu og her. smiley

• #20   11. nov 2020 U - X Siger 7.7ohm V - Y Siger 12.2 ohm W - Z 7.1 Ohm

men nu skriver du at hvis den kører den forkerte vej så skal jeg bytte u og w ?

det er jo Y Z og X faserne går på?

• #21   11. nov 2020 undskyld. V og W....er på fonen og den er jeg heller ikk god til smiley

• #22   11. nov 2020 Du er helt sikker på de målinger?
    Og du har fjernet ledningerne med de blå sko?
    Og hvad med modstanden mellem U, V og W med de blå sko afmonteret?

Øhh dine faser kommer ind i bunden af klembrættet?
    På U, V og W?
    Siger du skal bytte V og W hvis den skal køre modsat.

Og at du skal give X, Y og Z navne forandring til U2, V2 og W2, så du kan bruge billedet der er lagt op for og sætte motoren i trekant.

• #23   11. nov 2020 Stjerne skal kortslutningen ligge imellem x,y,z som den gør nu på billedet, i trekant skal der være kortslutning imellem u og y, v og z, w og x.

De 3 faser ( L1, L2 og L3) skal altid på u v og w og skal retningen vendes, bytter du 2 af faserne, lige meget hvilke 2.

Der kan ikke ske noget ved at beholde den som den er nu koblet i stjerne, da der vil være 230 over hver spole. I trekant er der 400v over hver spole og det er muligt den ikke kan holde til det.

Men udefra mærkepladen burde den kunne klare trekant og 400v over hver spole.

• #24   12. nov 2020 tallene er nu dobbelt tjekket og er korrekte. det er uden de blå på.

Mellem U V W ligger den omkring 11ohm.

Og ja jeg er en klaptorsk og byttede rundt på op og ned på min tegning hvor jeg skrev det op :$

• #25   12. nov 2020 Vi har 400 volt i mellem faserne i DK og din motors mærkeplade fortæller at den så skal kobles i trekant. Den er lige nu koblet i stjerne, for at lave det om skal du fjerne forbindelserne i toppen og lave forbindelser “den anden vej” i stedet, som jeg har prøvet at vise her, hvor de grønne streger er de forbindelser du skal lave og dem med rødt kryds over skal fjernes..

profilbillede
  • #26   12. nov 2020 Carsten P

Du kan ikke bare bytte tilfældigt af faserne.
    Bytter du L1 og L2 kan du sagtens risikere at motoren køre samme vej.

Og at beholde motoren i stjerne vil betyde den ikke kan holde sin effekt i følge mærkepladen.
    Og der skal regnes en ny maks effekt/strøm.

• #27   12. nov 2020 Tak for tegningen Henrik.
    Det var også det første jeg kom frem til, før end jeg læste på det link.
    Som så gjorde mig lidt i tvivl. Den siger jo X SKAL til U.?

"du skal give X, Y og Z navne forandring til U2, V2 og W2"

Det skal vel ikke være i den rækkefølge? Så X blir til U2.
    For så bliver det da først noget rod.??

Men tror da på Henriks tegning. Det ser jo mest logisk ud istedet for lasker på kryds og tværs.

• #28   12. nov 2020 Grease

På nye motorer kaldes de to ender af en vikling 1 og 2.
    Altså hvis du fjerner alle lasker/ledninger og måler.
    Så vil du kun have forbindelse mellem to af "boltene" på klembrættet.
    Den ene vil være f.eks. U1 og den anden U2 osv.

Det kan så bruges til og følge div tegner der er lagt op, således du får din motor koblet i trekant.

Hvad Henrik har lagt op giver klart mest mening, at man har flyttet den ene ende af viklingerne således at en lask på langs giver trekant og på tværs stjerne.
    Sådan er det osse på nyere motorer.

• #29   12. nov 2020 okay så giver det lidt mere mening for mig. kan da tænke så langt at der ikke skal lasker imellem 2 klemmer der er forbindelse igennem smiley

glemte også helt at spørge ind til det motorværn, om du/i kender et godt produkt til en god pris?

• #30   12. nov 2020 Godt.

Køb noget Schneider, ABB eller eaton.

Elgrossisten.dk f.eks.

• #31   14. nov 2020 Men så vil jeg da sige mange tak for hjælpen og ikke mindst jeres tålmodighed. smiley

ps.
    Hvor mange Amp. skal sådan et motorværn være på?

• #32   14. nov 2020 1,18 kW ved 400 volt 3 faser er med cosphi mellem 0,8 til 0,9 er 2 til 2,2 ampere.
    Så hvis du køber et motorværn der kan stilles mellem 2-2,5 ampere.
    Også stiller det 2,2-2,4 så du godt kørende.

• #33   15. nov 2020 Hej
    Type skiltet viser med tydelighed at den kun kan tilsluttes 380 V uden Trekant/stjerne angivelse.
    Bibehold stjerne forbindelsen indtil du er helt klar på at den er for svag. Fasemåling med et amperimeter.
    Hvis du som forsøg prøver med trekant start efter et par minutters tomgangsdrift med en brændt motor. men den var jo billig, så skaden er ikke så stor.
    Hvis du har en en faset frekvensomforme som kan lave 3x 230 50 Hz skal du koble motoren i trekant for 3x 230V AC.
    Obs ældre motorer uden go isolering/adskildte faseviklinger kan ikke tåle de høje spændingsspidser, som en simpel frekvensomformer udsender. Men mindre du indsætter passede motordrosler til udglatning af spændingsspidser.
    MVH KP

• #34   16. nov 2020 #33

kig indlæg Nr. 15, 20, 24 og 25.

"Hvis du som forsøg prøver med trekant start efter et par minutters tomgangsdrift med en brændt motor. men den var jo billig, så skaden er ikke så stor."

A'hva?

• #35   16. nov 2020 Hej
    Beklager - læser kun trådstarters og sjælden den anden sidste!
    MVH KP

Kommentér på:
El-Motor Stjerne/Trekant?

Annonce