{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.029 visninger | Oprettet:

Jesper A
Jesper A
Emner: 1 Svar: 5

Batteri til at oplade elcykel batteri {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg vil gerne investere i enten bilbatteri/elscooter batteri/motorcykel batteri (jo mindre vægt og pris desto bedre), som kan komme med i elcyklen, således jeg kan oplade batteriet, når jeg holder pause. Men jeg er rimelig newbie til det her, så jeg håber der er nogle der kan hjælpe med følgende:

Hvad har jeg brug for, for at kunne oplade et elcykel batteri, når man tager på ferie? Og hvor stort et batteri vil i anbefale / hvordan tjekker man hvor mange timers strøm der er på et bilbatteri

Dbh,
Jesper

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteri til at oplade elcykel batteri
  • #1   25. maj 2021 Du skal huske at energi densiteten i et lithium batteri er ret stort i forhold til et blybatteri.
    Og et blybatteri er kun 12v hvor cyklen typisk er 36, 48 eller 72 volt
    Det bedste du kan gøre er bare at have et reservebatteri med magen til det der allerede sidder på cyklen og så skifte det

• Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    maj 2021

#2   25. maj 2021 Det giver mening med et ekstra batterie, men hvad så hvis jeg skal afsted i flere dage, så har jeg netop brug for en strømkilde til at oplade batteri / batterierne, hvad skal man gøre der?

• #3   25. maj 2021 så må du finde en stikkontakt der hvor du evt holder pause,

• #4   25. maj 2021 Ja eller bare have nok ekstra batterier til at kunne klare hele turen.
    Men de er nok ikke billige.

Når det kommer til batterier kan man få billige (bly) eller letvægts (lithium).
    Det billigste vil nok være en cykeltrailer fyldt med 12v blybatterier og så en 12v til 230v omformer og så bruge den originale lader til cyklen.
    Men en cykeltrailer fyldt med blybatterier vil være meget tung og kræve ekstra energi at trække, så man vil hurtigere få brugt strømmen på batterierne.

Alternativet er lithium batterier, men det vil uden tvivl koste en mindre formue.
    Det kan enten gøres med 12v lithium pakker (eller lithium batterier lavet til at erstatte 12v blybatterier) og så en 12v til 230v omformer eller som først nævnt ved bare at have nok reservebatterier som passer i cyklen til at klare hele turen.

Skal det være til at betale vil det klart være at foretrække at nøjes med et enkelt reservebatteri og så bare sørge for at man har en stikkontakt til rådighed hvis det er muligt.

Man kunne selvfølgelig også slæbe en benzindrevet generator med til at lade batterierne, men det er nok omtrent lige så praktisk som at slæbe blybatterier med.

• #5   25. maj 2021 kør på en scooter med benzin motor. problem løst

• #6   25. maj 2021 Nu ved jeg ikke hvor lang en tur du planlægger, men du må da kunne komme til noget strøm et sted?
    Et alternativ kunne være en foldbar solpanel, det har jeg selv brugt til div. ting hvor der ingen strøm har været til rådighed

• #7   26. maj 2021 altså min ladcykel har over 40 km kørsel på et standard batteri. 17 ah.
    Hvor lang en tur planlægger du?

• #8   26. maj 2021 køb en omformer til 230v og kobl direkte på bilens batteri og lad den med batteriets lader..
    husk at have bilen i tomgang imens du lader..

• #9   26. maj 2021 Jacob

Som jeg forstår det har han ikke en bil med

• Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    maj 2021

#10   26. maj 2021 Hej alle og tak for jeres kommentarer :-). Jeg ville gerne cykle omkring 80 - 100km hver dag ish, og tænker det måske ikke er alle steder jeg kan finde en stikkontakt, hvis man kommer ud i naturen og gerne vil overnatte, så derfor prøver jeg at søge en anden løsning, hvor man kan have 1-2 elcykelbatterier med, og så på en eller måde få dem opladt, mens man er på farten / holder stille ude i naturen.

• #11   26. maj 2021 se Carsten, dét er jo en ret vigtig detalje og du har en ret god pointe..

• #12   26. maj 2021 Jesper A

Jeg kan anbefale dig at tage fat i RS Batteri
    https://rsbatteri.dk/

Rene bygger custom batteripakker efter behov, han har 100% forstand på det

• #13   27. maj 2021 Virker sådan en cykel ikke hvis man løber tør for strøm ?. Jeg troede at man kunne komme frem ved almindelig pedalkraft hvis man løb tør for strøm.
    Mvh. Gert

• Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 2 Svar: 9
    #14   27. maj 2021 Bly batt er nogo lige meget hvad,, det er for ringe i energidensitet og vejer og fylder meget mere end litium batt,,, du kan kun udnytte en elcykel på længere ture hvis du ved hvor du kan lade,, det er muligt hvis du tænker dig om hvor strømmen er gratis, men du kan ikke pakke for uendelig strøm uden at træde rundt i pedalerne selv,, batterierne skal lades op og de fleste systemer kører kun med 2ah så det tager alt fra 6-8 timer til 10-12 timer at lade hvert batteri op,, man kan dog få bygget nogle batterier der kan lades op med 4ah,, men en Touring cykel lades normalt med rugbrød og hårdt arbejde

• Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 2 Svar: 9
    #15   27. maj 2021 Gert H det kan man osse, men nogen er af så ringe kvali at de yder lige lovlig meget modstand,, dvs du begynder at lade batteriet op under kørsel

• Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    maj 2021

#16   27. maj 2021 Cyklen virker selvfølgelig også uden batteri, men med dårlig ryg, så er det nu rart at have hjælp til det, når man har hund, bagage og evt en veninde med i ladet. Men så kan man jo altid trække og gå også. Jeg tænker det må planlægges, så jeg kan finde pitstops på vejen og lade op, samtidig med at spise noget mad, handle ind eller lignende.

Hvis man nu gerne vil lave løsningen med lithium batteri og konverter, kan man så kombinere de her 2 for at få det til at virke?

https://www.batteribyen.dk/skanbatt-lithium-batteri-12v-9ah-15a-bms
    https://www.batteribyen.dk/inverter-goobay-1500w

• #17   27. maj 2021 Ja det kan du godt, men jeg ville nok vælge en mindre/billigere inverter (med mindre din cykellader rent faktisk kan udnytte de 1500W) og et større batteri.
    Der er sq ikke meget strøm i sådan et 9Ah 12V batteri, specielt når man regner både inverter og oplader tab med.

Edit: tjekkede lige laderen til min elcykel (bosch motor) og der kan laderen levere 144W, så selv inklusiv tab så skulle en 250W inverter være rigeligt.

• Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    maj 2021

#18   1. jun 2021 Ville en god løsning måske være sådan en her fætter: https://bekent.dk/powerbox.html?gclid=CjwKCAjwtdeFBhBAEiwAKOIy59JJ9rgwuOuLlHr2_J1-n2QxPXlfROhPe8AU651vf31QHwc6YjHiqxoC2IAQAvD_BwE

Eller vil i stadig anbefale lihtium + inverter

• Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    maj 2021

• #20   1. jun 2021 Har skrevet en besked til dig for noget tid siden.

Kommentér på:
Batteri til at oplade elcykel batteri

Annonce