{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves
  • #1   19. aug 2021 Enig, hvis man skulle sig noget imod det så er det jo at bilen ikke er hans, men straffen ender sku nok alligevel ved ham i sidste ende.

Det skulle bar straffes hårdt. Han har satme sat mange liv i fare med sådan en kørsel, og så har han ingen rigtig erfaring med at køre bil som 17 årig

• #2   19. aug 2021 Simpelt.
    Fordi det ikke er lovbryderen man straffer.
    Man straffer en uskyldig mand.

• #3   19. aug 2021 #2 Simon
    Jeg læser det du skriver
    Men knægten er 17 år altså ikke gammel nok til at køre alene
    Derudover hvis det er hans fars firmas bil så har han enten stjålet den ( og må jo så straffes derefter også ) og tænker også er det en brugsstjålet bil så får ejeren den nok tilbage igen
    eller far har selv “lånt” ham bilen og dermed er han måske ikke helt så uskyldig

I bund og grund er det dårlig opdragelse hvad enten det er mulighed 1 eller mulighed 2 det er fakta.

• #4   19. aug 2021 Han havde ik kørekort.. hvaså hvis han har taget bilen uden faderens viden, skal fatter så bøde måske fler 100.000,- for dårlig opdragelse??

Det er nok ik første eller sidste gang nogle unger snapper forældrers bil uden lov og før de er gamle nok.
    Det skal nok gå ud over en del fortalere for denne tåbe lov... heldigvis

• #5   19. aug 2021 #4 Anden
    Hvis han har taget bilen uden far vidste det

1) Så er det jo brugstyveri så skal han straffes for dette også

2) Vil faren “beskytte” knægten så er han ved skyldig i at have lånt ham bilen så er det vel okay at han mister bilen

Loven kan ikke komme bag på ret mange eftersom den er blevet nævnt i diverse medier siden den kom frem

Hvis knægten ikke er opdraget med at man ikke må stjæle så er det vel dårlig opdragelse ??

• #6   19. aug 2021 Jeg tror da de fleste børn på et tidspunkt i deres barndom har taget noget uden at få lov.
    Tror også at de alle er opdraget til først at spørge og ik at stjæle..

• #7   19. aug 2021 Jeg er selv lovlydig, betaler min skat, fortæller ekspedienten i brugsen hvis de gir for meget tilbage osv.
    Men der var sgu engang, hvor jeg var 16-17 hvor jeg neglede en cykel til at komme hjem på..
    Er jeg så dårlig opdraget??
    Brugstyveri er vel brugstyveri

• #8   19. aug 2021 #6 & 7 Anden

Måske nogle børn har, det skal jeg ikke kunne sige men der dælme da forskel på bilen og så et glas mælk uden at spørge ik ???

Vi så sige vores 3 børn de spørger altså altid om lov til at tage et eller andet uanset om det så er en is i fryseren eller noget andet.

At du har taget en cykel det er brugstyveri
    Hvis du ikke har fået lært hjemmefra at man ikke må stjæle så er det jo ikke din skyld det er jo så dine forældres - heldigvis kan jeg så konstatere at du med tiden er blevet en lovlydig borger og håber da du giver dette videre til dine børn

• #9   19. aug 2021 Hvis man er 17 og ik ved man ik må stjæle... så er der vist noger helt galt.

• #10   19. aug 2021 #9
    Anden

Vi er jo helt enige smiley

• #11   19. aug 2021 Alle ved, at dårlig opdragelse nødvendigvis må og skal straffes med konfiskeret bil. Det er børnelærdom.

• #12   19. aug 2021 Bay

Hvis faren selv har lånt knægten bilen så er det vel okay ??

Hvis knægten har stjålet den så skal han jo straffes for det

• #13   19. aug 2021 Ja, som jeg siger, så er det selvforklarende og komplet logisk, at dårlig opdragelse skal straffes med konfiskation. Det samme gælder i øvrigt for så vidt angår det at låne sin bil ud. Det er børnelærdom, at det er bundulovligt.

• #14   19. aug 2021 Som jeg læser artiklen, så er det en firmabil, og dermed er det en virksomhed der ejer bilen men bare stiller den til rådighed for en medarbejder (faderen). Virksomheden mister så bilen hvis den konfiskeres, og virksomheden er absolut helt og aldeles uden skyld i det der er sket.

En passende straf er IKKE konfiskation af bilen (i realiteten en straf til virksomheden der ejer bilen) men eks. at den 17-årige får udskudt muligheden for at tage kørekort 5 år, 10 år eller endnu længere - evt. kombineret med ubetinget fængsel i nogle år - bare min mening.

• #15   19. aug 2021 #14
    Jo, selvfølgeligt er det en passende straf. Virksomheden har jo ageret snotdumt i dette tilfælde. Og snotdumhed må nødvendigvis straffes med konfiskation. Sådan er det.

Det samme gælder jo i øvrigt, hvis naboen glemmer at betale husleje. Så kommer de også og konfiskerer dit hus. Det må være ret og rimeligt.

• #16   19. aug 2021 #14 Jens

Det er sjovt som en artikel kan læses ik ?

Jeg læser den nemlig som at det er faderens virksomhed
    Men hvis faderen blot er ansat i firmaet så mener jeg da helt klart at knægten skal meldes for tyveri og så vil jeg rent faktisk tro at bilen kommer retur til virksomheden efter retten er sat

Og er faderen ansat men har lånt bilen ud til sønnen så mener jeg klart at den økonomiske del tilhører farmand og mon ikke han samtidig skal ud at finde sig et andet job man låner ikke noget ud man selv har lånt som det her ville være tilfældet

Og er det fars virksomhed så mener jeg stadig det er helt ok bilen konfiskeres Hvis far selv har lånt bilen til knægten og igen har han stjålet den så må de melde ham for tyveri så skal han straffes derfor, og igen så tror jeg faktisk bilen kommer retur til virksomheden da den er brugsstjålet

• #17   19. aug 2021 Og så skal virksomheden "kun" straffes med at mangle køretøjet til sagen er afgjort.. hvem ved hvor længe det tar..
    Og fadder skal "kun" bøde med at miste sit job..
    Og de har måske intet gjort

• #18   19. aug 2021 Det er komplet irrelevant, om det er faderens firma eller ej. Det er helt tosset at give sønnen adgang til at disponere over bilen på nogen måde, og det MÅ nødvendigvis koste en konfiskation.

• #19   19. aug 2021 Problemet er at det kan ende med at straffe x antal mennesker økonomisk.. i stedet for synderen.. logisk.

• #20   19. aug 2021 I stedet for synderen? Det er da klart virksomheden, der er synderen. Det er jo dem, der har begået den største forbrydelse her...

• #21   19. aug 2021 Klart klart.. de kriminelle er sgu alligevel for snu til at ta straffen, så hvorfor prøve

• #22   19. aug 2021 Havde han nu ramt jeres kone eller børn så havde I nok haft en anden holdning men nu var det ikke sådan det var.

ALLE kender til loven uanset om den er fair eller ej

Man låner ikke sin firmabil ud til en 17 årig knægt uanset om man er ejer af firmaet eller man bare er ansat
    Konsekvensen er farvel bil og er det fars firma ja så må de tage tabet er far bare ansat så skulle han fandme sparkes af h til og så må firma sagsøge ham økonomisk

Er bilen stjålet så må knægten straffes for biltyveri og en økonomisk regning bagefter

• #23   19. aug 2021 Hvorfor skulle vi have en anden holdning? Jeg skriver intet, der modstrider med din holdning smiley

Jeg synes, det er helt fair, at man straffer dem, der har begået kriminaliteten, nemlig i dette tilfælde virksomheden. Det er totalt uansvarligt gjort.

• #24   19. aug 2021 Hvis jeg var hashhandler på kristania, og havde nogle fjender... ville jeg påtænke at "låne" et våben andet steds. For herefter at tørre min ugerning af på våben"udlåneren"
    Det blir vel snart fremtiden..skide smart og ganske logisk.

• #25   19. aug 2021 #23 Bay

Jeg forstår godt din ironi smiley

• #26   19. aug 2021 Du mener måske, at man skal straffes HÅRDERE, hvis man begår en MINDRE dumhed? Eller hvordan skal det forstås?

Jeg går ikke ud fra, vi er uenige om, at det er langt værre at låne sin bil ud end at køre 200 km/t med en promille på 2,5 gennem byen?

• #27   19. aug 2021 Bay

Jeg mener da klart at skal straffes hårdere ved at køre over 200 i en 50 zone og med en promille på 4,0 end hvis du kører 85 i en 80 zone og er ædru

Men grænsen for vanvidskørsel skal jo sættes et sted

Man kan jo heller være lidt gravid smiley

• #28   19. aug 2021 Jamen så forstår jeg ikke... Hvis det er værre at køre vanvidskørsel end at låne sin bil ud... Hvorfor er det SÅ, du mener, det skal straffes HÅRDERE at låne sin bil ud, end hvis man kører den?

Nu troede jeg lige, vi var enige.

• #29   19. aug 2021 Bay

Du kender konsekvensen ved at låne din bil ud

Hvis personen kører vanvidskørsel
    Så er det bare ærgerligt Sonny Boy

Du kender loven ellers må du lave et retsligt dokument der gør at han du låner bilen ud til han skal betale både bil og sagsomkostninger

Skriver han under så kan han låne den ellers kan han ikke låne den

Alle kender risikoen - det er bare hvem der tør tage chancen

• #30   19. aug 2021 Det er slet ikke det, jeg snakker om. Jeg spørger bare, om du mener enten

1) at det er værre at låne sin bil ud end at køre vanvidskørsel og at man skal straffes hårdere, jo værre forbrydelsen er,

eller

2) at man skal straffes hårdere for en mildere forseelse end en slem forseelse.

For som jeg ser det, skal enten 1) eller 2) være opfyldt, hvis det skal give mening, at man synes, straffen er passende.

• #31   19. aug 2021 Bay

Jeg mener ikke du kan stille det op sådan
    Jeg ved godt du er imod muligheden for at konfiskere bilen f.eks jeg låner din Mustang efter Pizza og prøver at skyde den af og bliver taget med 110 i en 50 zone

Fejlen er helt klart min men da jeg ikke ejer bilen så tager de din bil.

Der vil jeg mene at eftersom du jo kendte loven allerede inden jeg hentede pizza så skulle du have sagt nej til at låne din bil ud eller selv have kørt efter pizzaerne

Når nu jeg skulle låne din bil jamen så skulle du have taget konsekvensen af dette og lavet en dokument som du og jeg skrev under på inden jeg kørte hvori jeg hæftede økonomisk for en evt erstatning ved en evt straf

Dette burde vi have gjort inden lån af bil da vi begge kendte loven

Men hvis jeg derimod havde taget din bil uden du vidste det så skulle du melde mig for tyveri og køre en sag på mig for erstatning og så er straffen jo en helt anden.

Jeg vil næsten æde min gamle hat ( hvis jeg havde en ) på at ved eksempel 2 med tyverisagen der vil du sikkert få bilen retur efter dommeren har talt.

• #32   19. aug 2021 Der er slet ingen, der snakker om, hvorvidt man kender loven eller ej lige nu.

Synes du, det er fair, at den, der begår den mindste dumhed, bliver straffet hårdest?

Synes du, det er værre at låne sin bil ud end at køre vanvidskørsel?

Som sagt må du rent logisk kunne svare ja på mindst ét af ovenstående spørgsmål, hvis du synes, loven er spot on i sin strafudmåling. Så det er egentlig bare dét, jeg gerne vil have dig til at svare på?

• #33   19. aug 2021 Jeg syntes det er en fin lov

Hvis din bil bliver taget fordi jeg kører vanvidskørsel så kan man jo altid diskutere om du rent faktisk straffes hårde end mig
    Ja du mister din bil men dit liv kan gå videre med et lille økonomisk tab
    Jeg mister kørekort kommer i spjældet og mister måske mit job og dermed min fremtidige indtægt
    Du kan til enhver tid jagte mig økonomisk men sikkert uden held dog vil mit liv være smadret og dit går videre

• #34   19. aug 2021 Ja, har jeg en lille pispotte, der nærmer sig skrotværdi, er min straf til at overse.

Men lad os nu bare tage et andet eksempel. Min Mustang kunne være ét eksempel, som ikke engang er overdrevet voldsomt og urealistisk, så lad os gå med det. Jeg tror da, at mange gerne ville veksle et fængselsophold på 3-6 måneder til en check på en halv million skattefri kroner, hvis de fik muligheden. Det er alligevel en temmeligt god månedsløn.

Hvis du ikke synes, det er nok, kan vi skalere eksemplet op til en Porsche Panamera til et par millioner, eller hvad ved jeg. Tror du ikke, der var mange, der hellere ville sidde i fængsel 3-6 måneder, end de ville miste 2 mio. kr.?

Sådan kan man blive ved. For det er jo sådan, proportionerne er i pågældende lov.

"Jamen man vidste det jo, da man lånte den ud"

Ja, men nu er det ikke det, jeg spørger om, men rimeligheden i strafudmålingen. Er det i din optik fair at give en hårdere straf for at låne sin bil ud, end for at køre vanvidskørsel?

• #35   19. aug 2021 I følge Per, skal man vel så også straffes, som udlejer, hvis nogen bruger ejendommen til at udføre kriminelle erhverv.
    Eller jeg skal straffes, hvis jeg låner min moment nøgle til en kammerat, som så vælger at bruge den som slagvåben.

I begge eksempler er jeg klar over hvad ejendommen eller moment nøglen KAN bruges til, og det mener Per er nok til at jeg bør straffes, endda hårdere end personen der udføre gerningen.
    Spændende holdning.....

• #36   19. aug 2021 @Bay - jeg tror at "overskriften" på dette indlæg er møntet på på Per B selv smiley

• #37   20. aug 2021 #35 Simon
    Nu findes der ikke en lov der gør at du som ejer af et hus til kriminelle udlejere kan miste huset der kan du som udlejer selv smide folk ud.

Som udlejer bestemme du selv hvem du vil leje ud til lidt ligesom du selv bestemmer hvem du vil låne din bil ud til

Forskellen er bare at huset kan myndighederne ikke tage den lov findes ikke (endnu hvem ved hvad der sker)
    Bilen kan myndighederne tage den lov findes og derfor må du tage dine forholdsregler

#36 Jens

Ja det er så din holdning men jeg kan helt seriøst ikke se et problem i den lov, hvis folk bare køre ordentligt så sker der ingen ting.
    Så hvis ALLE bare ville overholde loven så havde det ikke været nødvendig at lave den
    Som jeg har skrevet mange gange herinde før loven er lavet for at kunne tage rocker/bande medlemmernes biler når en kontanthjælpsmodtager kører rundt i en CLS AMG eller M5 som er leaset igennem et lille baggårdsleasingfirma
    Men den type personer er åbenbart klogere end den almindelige lille leverpostejsdansker de biler som er konfiskeret er sgu sjovt nok ikke fra de mennesker men derimod den almindelige dansker
    Og den almindelige dansker bl.a nogle folk herinde fra BG de råber og skriger og syntes det er i så åh så forfærdelig.
    Kig dog på de sager hvor biler bliver konfiskeret det er sgu sjovt nok allesammen nogen som enten er møgskæve sprut eller narko og/eller nogle hvor folk kører hjernedødt for stærkt.
    Om det så er deres egen bil firmaets bil eller en tredjes bil, så må man konstatere at nogle mennesker har nogle forkerte venner
    Og hvad med alle dem som sidder og råber og skriger på at loven er dum ??? Hvad gør de ved det ??? Ikke en skid ud over at brokke sig
    Hvorfor går I allesammen ikke ind i politik og får lavet loven om istedet for at bare brokke jer.

• #38   20. aug 2021 #37
    Nu snakker vi egentlig ikke om, hvilke love, der findes og ikke findes, men hvad du synes, er rimeligt. Ville det være rimeligt, man konfiskerede en udlejningsejendom fra en udlejer, hvis lejer gjorde noget kriminelt i den? Synes DU, det ville være rimeligt, uagtet hvordan loven er nu?

• #39   20. aug 2021 #38
    Nu findes loven omkring udlejningsejendomme ikke og tvivler på den vil blive stemt igennem vores system
    Men som udlejer har du selv en forpligtelse til at “undersøge” lejer og ved godt det kan være svært men du har også nogle muligheder for at komme af med lejer igen ved at opsige lejemålet så man kan ikke sammenligne de to ting

Loven omkring vanvidskørsel findes og alle ved det så tag dine forholdsregler og lev med den eller gå ind i politik og få lavet den om.

Det hjælper ikke råbe og skrige at loven er dum.

Og igen den er lavet for at ramme banderne og deres lysskyleasingfirmaer, men det er sjovt nok ikke dem som får taget deres biler, de er “smarte” nok til at flyve under radaren - men den almindelige dansker som måske aldrig er i risikogruppen for at få taget sin bil han brokker sig -

Det er lidt typisk dansk som TV2 sang - kom lad os brokke os - det er nok det vi har det bedst med smiley

• #40   20. aug 2021 #39
    Jeg gentager mit spørgsmål; synes DU, det ville være rimeligt, uagtet hvordan loven er nu?

Ovenstående spørgsmål kan i sagens natur ikke besvares med "sådan er loven ikke nu", så prøv lige igen.

• #41   20. aug 2021 Per B - du forstår det simpelt hen ikke...
    Der er nok ingen der ikke mener at vanvidsbilisme skal straffes hårdt - problemer med denne lov er at det IKKE er vanvidsbilisten der straffes hårdt, men en uskyldig 3. part.

Fair nok hvis man mener at vanvidsbilisme skal straffes med den førte bils værdi - men så skal myndighederne opkræve straffen/bøden ved den skyldig, og ikke overlade det til en uskyldig 3. part.

Hvad bliver det næste - jeg låner en sav til min nabo. Og så vælger han at bruge den til at save hovedet af sin kone - skal jeg så også straffes for det??

• #42   20. aug 2021 #40 Bay
    Jeg syntes loven omkring vanvidsbilister er ganske fin og som skrevet tidligere du kender loven så låner du din bil ud så ved du der er er risiko hvis din ven kører råddent.

Det klart du tror det bedste i folk og tror sikkert ikke din ven kunne finde på det, men sker det så er det altså bare ærgerligt Sonny Boy
    Om det er rimeligt det kan man altid diskutere men nu er loven nu engang sådan og sådan er det så.
    Der findes mange ting i Verden som er uretfærdig men sådan er det nu engang

#41 Jens
    Jeg forstår skam ganske fint hvad du mener og det er helt ok med mig du har en anden holdning
    Med hensyn til den med saven så tror jeg faktisk ikke du får saven igen lige med det samme da politiet nok skal bruge den som bevismateriale så på den måde bliver du straffet - godt nok i mild grad men det er vel ekstra at miste sin sav - det er vel så straffen til dig i det tilfælde for at låne den ud smiley

• #43   20. aug 2021 Nu har jeg ikke læst alle kommentarene, men det er tydeligt at se at en del mener det er en upassende straf at bilen konfiskeres, så hvad er en passende straf??

Kan se at nogle mener at kørekort burde udskydes en række år, men har det stoppet drengen i at køre at han ikke har et kørekort??

Hvordan kan man straffe en 17 årig i sådan en kriminel aktivitet, det er trods alt lidt mere voldsomt end at køre 60 på en knallert

• #44   20. aug 2021 Ja, man kan altid diskutere, om den er rimelig, og det er så dét, vi gør. Derfor spørger jeg nu for tredje gang; synes du, det er rimeligt, hvis man konfiskerer et hus fra en udlejer, fordi en lejer laver noget lort?

Det er jo i virkeligheden et simpelt spørgsmål. Det må du da sagtens kunne svare ja eller nej til?

• #45   20. aug 2021 #44 selvfølgelig er det ikke rimeligt, mener jeg nu heller ikke at have sagt.

Jeg mener også at der står noget i loven om at ejeren kan sagsøge den person som fik bilen konfiskeres og dermed kan få dækket en del af tabet, men kan ske jeg tager fejl.

• #46   20. aug 2021 #45
    Min besked var henvendt til Per og ikke dig.

• #47   20. aug 2021 #45 Bay
    Ja du har spurgt 3 gange og jeg har også svaret 3 gange

Nu findes loven omkring udlejningsejendomme ikke og tvivler på den vil blive stemt igennem vores system
    Men som udlejer har du selv en forpligtelse til at “undersøge” lejer og ved godt det kan være svært men du har også nogle muligheder for at komme af med lejer igen ved at opsige lejemålet så man kan ikke sammenligne de to ting

Jeg har også tidligere nævnt at jeg syntes loven omkring konfiskering af biler ved vanvidskørsel er ganske fin smiley
    Jeg er på ingen måder nervøs jeg kører ordentligt og låner ikke min bil ud smiley

• #48   20. aug 2021 @ Casper G. Som jeg ser det, så er der måske ikke nogen der mener at det som sådan ikke er passende af bilen bliver konfiskeret. Det der er problemet er hvis den der fører bilen ikke ejer bilen - og den så konfiskeres alligevel. Så er det en uskyldig person der straffes.

Og det du skriver med at ejeren så "bare" kan kræve erstatning af den der har ført bilen - det er jo fint nok, hvis den der har ført bilen kan og vil betale.

Uanset hvad, så er konsekvensen (når der kører vanvidskørsel i en bil man ikke selv ejer) at staten pålægger en uskyldig 3. part at opkræve "bøden" for forseelsen i stedet for selv at gøre det. Og det mener jeg på ingen måde er rimeligt.

• #49   20. aug 2021 Bay har spurgt dig tre gange, og du har snakket udenom tre gange.
    Jeg tror faktisk at du burde gå ind i politik, for at snakke udenom er klart en spidskompetence som du besidder.

• #50   20. aug 2021 #49 Simon smiley smiley smiley

Tak for komplimentet smiley jeg tror da også Bay har en fremtid i journalistens tegn med det samme spørgsmål tre gange smiley smiley

Men som nævnt tidligere jeg syntes loven omkring vanvidskørsel er ganske fin

smiley smiley

• #51   20. aug 2021 Per B

Jeg er på ingen måder nervøs jeg kører ordentligt og låner ikke min bil ud 

Ok, så fordi det åbenbart er en lov der ik kan ramme lige DIG så er den fin??
    Pyt med andre skal ta et stort skrald for noget de ik har gjort..
    Pyt med konfiskeret firmabiler, biler kørt af forældres børn osv osv osv.

• #52   20. aug 2021 #51

Det har ikke noget med at gøre fordi den ikke kan ramme mig
    Loven kan jo ramme alle - hvis man ikke opfører sig ordentligt

Lige det eksempel du nævner med børn der kører i fars eller mors firmabil
    Der drejer det sig altså om opdragelse og få snak med ungerne omkring loven således de ikke kommer i klemme

• #53   20. aug 2021 Jeg gir op.. du svarer ik på spørgsmål og du modsiger dig selv

• #54   20. aug 2021 #53 And

Du stillede ikke noget spørgsmål smiley

• #55   20. aug 2021 Du har ikke på noget tidspunkt svaret på mit spørgsmål. Du har svaret på noget andet, men ikke på mit spørgsmål.

Mit spørgsmål er - helt simpelt - om du hypotetisk set ville synes, det var fair, at en udlejer ville kunne få konfiskeret sin bolig, hvis lejer foretog sig noget kriminelt? Det har du ikke svaret på.

• #56   20. aug 2021 #55 Bay
    Hvis loven tillader det ligesom med biler så JA

Men nu findes loven ikke vedr ejendomme så derfor vil det ikke kunne lade sig gøre

• #57   20. aug 2021 Baserer du da din indstilling til, hvorvidt noget er rimeligt, udelukkende ud fra, hvad der står i loven?

Så for at opsummere, så synes du, det ville være dybt urimeligt at tage udlejers ejendom. MED MINDRE der pludseligt blev indført en lov hen over natten, som uden videre gjorde det muligt. Så er det på et splitsekund gået fra at være grotesk og absurd til helt i orden. Eller har jeg misforstået noget...?

Med andre ord syntes du vel heller ikke, at tanken om, at man kunne få konfiskeret sin bil alene ved at låne den ud, var det mindste rimelig FØR loven trådte i kraft? Eller hvad?

Jeg lader lige ovenstående svæve i luften. Jeg tror, du har sagt rigeligt til, at vi kan forstå din reelle holdning smiley

• #58   20. aug 2021 Nu er det jo sådan at vi lever i et demokrati, så vi må jo gå ud fra at flertallet af befolkningen syntes det er rimeligt, og hvis flertallet af befolkningen syntes at det er dybt urimeligt bliver det sku nok snart lavet om...

• #59   21. aug 2021 Er vi nået der til at folk skal havde private nøgleskabe i deres egen hjem som partner og børn ikke kan komme ind i? Evt. et ekstra skab fra firmaet som sender en en kode til skaber de dage den skal bruge til arbejde? At man ingen man starter som elektriker eller mure smider 200.000kr på en konto hos chefen så han har sikkerhed for sin vognpark, eller at elektrikeren selv må købe sin egen kassevogn og værktøj ? (Ved ikke om firmaerne få lov at tømme bilerne for materialer nå de bliver konfiskeret og beslaglagt)

• #60   21. aug 2021 #57 Bay

Nu har jeg svaret og igen vil jeg sige du kan ikke sammenligne ejendomme og biler.

Loven om konfiskering af biler eksisterer og dermed må jeg tage nogle forholdsregler som nævnt tidligere.
    En lov bliver ikke bare gennemført i løbet af natten som du skriver, men hvis jeg vidste at der 1/1 kom en lov omkring ejendomme som du nævner og havde jeg ejendomme som jeg lejede ud så ville jeg inden da tage nogle forholdsregler om de person som lejede mine bygninger.
    Hvis jeg vidste eller havde kendskab til at der foregik noget kriminelt så var UD.

Det kunne være et dokument som vi begge skrev under på at hvis de blev taget i noget lort og jeg som tredje mand blev ramt af tab så ville de være erstatningspligtig

I går havde jeg F.eks min bil til service på et autoriseret værksted og havde en lånebil
    Der skrev jeg under på lejekontrakten + et dokument omkring vanvidskørsel

Når de forhandlere har kunne løse udfordringen så kan andre også.

Og igen til svaret på dit spørgsmål

JA jeg syntes loven omkring vanvidskørsel er ganske fin

Hvis du er ude i det scenarie så go ahead
    Jeg kender hverken din hustru eller børn men hvis det bliver nødvendigt så må der være noget galt et andet sted

• #61   21. aug 2021 #60 et er at der er et dokument. Noget andet er hvor juridisk bindende det reelt er i retten

• #62   21. aug 2021 #61
    Ja det ved man jo først når der rent faktisk har været en sag

Men jeg tænker da at de større forhandlere der har de dokumenter de har “tryk prøvet” det om ikke andet så igennem deres branche organisation

• #63   21. aug 2021 Per, du skriver kun en hel masse om, at man skal tage forholdsregler for at undgå loven. Det er slet ikke det, jeg spørger om. Jeg spørger, om du ville synes, en sådan situation var rimelig - og det har du fakrisk endnu ikke svaret på.

Og det er i øvrigt også fair nok, at du ikke vil det. For du kan ikke svare på det uden at være lidt dobbeltmoralsk.

• #64   21. aug 2021 Kære Bay

Jeg har svaret loven er ganske okay så at jeg ikke svarer er ikke korrekt

Hvis loven også var for udlejningsejendomme så ville jeg naturligvis også syntes loven var okay
    Men nu findes den ikke og tvivler også på den kommer henover natten som du skriver.
    Der findes faktisk noget tilsvarende i boligselskaber hvor en hel familie kan smides ud hvis en i familien laver ballade - dette er jeg faktisk også tilhænger af

En lov er lavet fordi der har været mange problemer inden den gennemføres - love bliver ikke lavet for at genere folk

Hvis ALLE bare opførte sig ordentligt smiley

• #65   21. aug 2021 Ja, du har svaret mange gange, at du synes, loven er OK. Det er bare ikke det, jeg har spurgt dig om.

• #66   21. aug 2021 #65 Bay

Jo det er det du har spurgt om samtidig med at du stiller et urealistisk spørgsmål om at hvis nu loven hen over natten lige pludselig også gjaldt ejendomme

Og igen en lov kommer ikke em en tyv om natten
    Og derudover så har jeg svaret på det også smiley

• #67   21. aug 2021 Nej, det er overhovedet ikke det, jeg har spurgt om. For dét spørgsmål kender jeg jo udmærket svaret på - at du af en eller anden grund synes, loven er fin nok.

Det, jeg spurgte om, var din holdning til et hypotetisk tilfælde. Det svarer du ikke på, men kalder det hypotetiske tilfælde urealistisk. Det er også fair nok, at du synes, det er urealistisk, men det ændrer ikke på, at man godt kan forholde sig til, om det ville være rimeligt. Og det har du fakrisk ikke forholdt dig til overhovedet. Eller jo, det har du nok, men du har ikke skrevet din holdning, i hvert fald.

• #68   21. aug 2021 Hvis vi skal tage hypotetiske/urealistiske

Så hvis loven kom som en tyv om natten så ville jeg nok bare føle mig røvpullet men måtte leve med det og derefter tage mine forholdsregler

Fik jeg eksempelvis nu besked på loven trådte i kraft 1/1 så måtte jeg begynde at forholde mig til det og tage mine forholdsregler

Men igen det er hypotetisk

• #69   21. aug 2021 Bay

Min holdning er at jeg gider ikke beklage mig over noget jeg ikke ændre på smiley smiley

Det er livet for kort til

• #70   21. aug 2021 Lad nu være med at snakke om lov. Er selve situationen OK, uanset hvordan loven er?

• #71   21. aug 2021 Bay
    Vi er da nødt til at forholde sig til hvad love og regler siger ellers går det jo galt i samfundet fordi mennesker og menneskers moral er forskellige

Derfor er vi sgu nødt til at have regler og love
    Det som du måske syntes er okay syntes jeg ikke eller omvendt

Vi mennesker kan ikke selv regulere hvad der er ok og hvad der ikke er ok

Man er nødt til at forholde sig til love og regler
    Findes der love og regler så skal de følges uanset om man syntes de er “dumme”

• #72   21. aug 2021 Nu snakker du udenom igen. Men fair nok, jeg noterer mig, at du nægter at svare smiley

• #73   21. aug 2021 Bay

Så mener du det, jeg mener altså jeg har svaret på dine spørgsmål

Men hvis spørgsmålet er misforstået
    Så husk det er afsenderen af budskabet der har ansvaret for at modtageren forstår det smiley smiley

• #74   21. aug 2021 Godt. Jeg skærer spørgsmålet ud i pap:

Ville det være fair, hvis en udlejer kunne miste sin ejendom, fordi lejer laver noget lort af en art?

• #75   21. aug 2021 Som tidligere skrevet JA hvis der fandtes en lov på området ligesom med biler

• #76   21. aug 2021 Men kun hvis der fandtes en lov? Dvs. du før 31. marts syntes, det ville være dybt urimeligt at konfiskere en bil, som jeg forstår det?

Hvad hvis vi laver en lov, der siger, at man skal 16 år i fængsel for at gå over for rødt lys som fodgænger? Er dét så i orden, når der nu er lavet en lov om det?

Hvad hvis vi så får lavet en lov, der siger, at alle rødhårede børn skal henrettes? Er det også bare tip top super duper i orden, fordi der jo er en lov om det i vores tankeeksperiment?

Jeg synes personligt, det er vildt, man kan basere sit eget moralkodeks ene og alene på, hvad der er lovgivet om. Men lige netop her er du jo naturligvis velkommen til at være uenig.

• #77   21. aug 2021 #76 Bay

Før 31/3 kunne man ikke få taget sin bil ved vanvidskørsel
    Loven blev lavet fordi der var en problem
    At man nu har loven det betyder så din bil kan tages
    Du blev advaret i lang tid inden og dermed kan du ikke sige du ikke vidste det ville ske

Det med de rødhårede som du nævner det er sgu for langt ude den ville jo aldrig ske

Den med de 16 år i fængsel ved at gå over for rødt
    Der må jeg bare sige hvis den lov skulle blive aktuel så er folk vel advaret og går du over for rødt alligevel så er du sgu for dum du kendte konsekvensen

Og en lov så er rimelig eller fair det vil der være ligeså mange meninger om som der er folk
    Men loven er der og den skal overholdes

• #78   21. aug 2021 Hvor mange gange er det, jeg skal fortælle dig, at jeg ikke er interesseret i at høre, om loven er der eller ej - men om DIN personlige holdning?

Personligt synes jeg, det er sygt at basere sin egen moral alene på, hvad loven siger. Men jeg anerkender din ret til at synes det modsatte.

• #79   21. aug 2021 Modtaget
    Du er ligeglad med love og regler jeg respektere din holdning men forstår ikke hvorfor man vil brokke sig over noget man ikke kan ændre på

Dog har jeg det bedst med at overholde de love der er det er min personlige holdning

• #80   21. aug 2021 Jeg er på ingen måde ligeglad med loven og har aldrig så meget som givet udtryk for det. Jeg mener derimod, det er sygt ikke at forholde sig kritisk til, hvis der er dele af loven, man gerne så lavet om.

Der er mange love, jeg synes, er skæve. Det er ikke kun på området for færdsel, men i alle aspekter af samfundet. Hvis man ikke havde det sådan, ville politikere i det hele taget være unødvendige, for vi har en lov nu - den er ifølge din definition perfekt, så hvorfor have nogle til at lave den om overhovedet?

• #81   21. aug 2021 Bay
    Hverken love eller politikere er unødvendige

Måske grunden til du syntes loven omkring vanvidskørsel er “skæv” eller “dum” er fordi du er bange for at miste din bil
    Men det sker jo ikke hvis du kører ordentligt og ikke låner den ud til idioter

Naturligvis er der loven og regler som virker tossede men derfor må man jo leve med dem

F.eks:

I Connecticut må du ikke krydse vejen mens du går på hænder.

I Arizona må du max eje to dildoer per person.

I North Carolina må du ikke spille bingo i over 5 timer.

Tossede og skæve JA men man må jo bare acceptere det og leve med dem, det samme som vanvidskørsel herhjemme eller 16 års fængsel for at gå overfor rødt smiley smiley

Vi har hver vores holdning og heldigvis for det ellers ville Verden da være en kedeligt sted

• #82   21. aug 2021 Min holdning til vanvidskørsel har i udgangspunktet ikke noget med min egen bil at gøre. Jeg kører selv som en morfar det meste af tiden. Men jeg er i stand til at se ud over min egen næsetip.

Men nu rammer du jo netop hovedet på sømmet. Du har hermed netop indrømmet, at love KAN være tossede og til tider ikke give mening. Så snakker vi efterhånden - efter utallige indlæg - samme sprog. Jeg synes, denne lov er komplet tosset på en lang række måder. Derfor har jeg ikke tænkt mig at lovprise den, selv om jeg samtidigt må anerkende og acceptere, at den er der - i hvert fald indtil den laves om.

• #83   21. aug 2021 Så er vi faktisk enige JA

Nogle love er tossede og vi må finde os i det og vi kan ikke ændre dem

Forskellen på du og jeg er nok bare at jeg gider ikke bruge kræfter og tid på at argumentere imod loven da jeg ikke kan ændre den og når der kommer nogle eksempler frem som linket i starten af tråden så undre jeg mig over at nogle folk ikke er klogere og i sådan tilfælde syntes jeg det er fint nok at bilen tages

Så efter mange indlæg JA vi er enige og vi kan ikke ændre det.

Som min gammel far altid sagde
    Kan du ændre tingene så lev med dem og lad vær at brokke dig over noget du alligevel ikke kan ændre smiley
    God weekend

• hans k
    hans k Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Emner: 35 Svar: 60
    #84   21. aug 2021 @bay
    Nu du foreslår at man skal beslaglægge en lejlighed. hvad skal der så til at for de beslagligger en lejlighed.
    Er dit eksempel, hvis man handler 1 gram kokain fra en lejlighed så beslagligger man lejligheden. eller opbevarer tyvekoster.
    eller skal man køre et helt kartel fra lejligheden.

Hvis man skal sammenligne med reglerne for at beslagligge biler. er det jo i min verden rimelig kraftig overskridelse, af regler der har været gældende i mange år.
    Det er jo en 100% overskridelse. så minimum 100 kmt i byen eller 160kmt på landevej.
    Så der er ingen der kan komme og sige, jeg vidste ikke at man kun måtte køre 50 i byen eller 80 på landevejen.

• #85   21. aug 2021 Nu skal det jo på ingen måde ses som et forslag fra min side, men et hypotetisk eksempel. Jeg håber sandelig ikke, det indføres, for så skal jeg da have solgt mine ejendomme smiley

• #86   21. aug 2021 Hans K - du har ikke forstået problemet i loven. Det handler ikke om ved hvilken overskridelse en bil skal beslaglægges eller ej. Det handler om at loven giver mulighed for at beslaglægge en uskyldig persons ejendom,
    Ind til nu gælder det så kun for biler og det er jo slemt nok, men hvad bliver det næste eksempel hvor uskyldige kan straffes? Det er et alvorligt retsligt skråplan...

• #87   21. aug 2021 Hans k

For nylig blev en mc beslaglagt fordi fører kørte 128 i en 90 zone og menes at ha kørt om kap med anden mc

Så glem det der med 100% osv

https://www.boosted.dk/koerte-om-kap-ung-mand-faar-motorcykel-beslaglagt/

Det er ganske enkelt fortolkning om der var særlig hensynsløs kørsel.
    Kører du ved et uheld over for rødt og rammer en fodgænger, kan dette jo tolkes som hensynsløst

• #88   21. aug 2021 #87 And

Nu kørte MCeren om kap -dette defineres som Vanvid

Reglerne er defineret i lovgivningen

Dit eksempel med at køre overfor rødt ved et UHELD
    Man køre sgu ikke overfor rød ved et UHELD - så bye bye bil og kørekort

• #89   21. aug 2021 Hvis man kør over for rødt, men ik ser det.. så er det vel et uheld.

Det skal nok ske en gang eller 2 i de fleste bilisters liv..

Self undtaget dig per...

• #90   21. aug 2021 #89 Anden for pokker
    Du skal jo være opmærksom på trafikken og vejen samt omgivelser når du køre bil

Så køre du overfor rødt så er du ikke opmærksom smiley

• hans k
    hans k Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Emner: 35 Svar: 60
    #91   21. aug 2021 okay jeg giver mig det er ikke kun hastighed.
    men hvis man kigger i en artikel på tv2 er der en 1 ud af 53. der er taget for andet end fart eller spiritus.
    men kan det ikke tænkes at motorcyklen også brød andre regler mens han kørte ræs. så det ikke er farten, men direkte hensynsløs kørsel i stedet.
    måske overhaling indenom, overhaling over spærrelinjer. kørsel mod færdselsretningen, eller hasarderede overhalinger.
    Laver man kun en af disse overtrædelser er det ikke vanvidskørsel, men mange lagt sammen er nok til at køreturen bliver betegnet som vanvidskørsel. for som reglerne beskriver det. hvis han "bare" havde kørt 128 km/t. så havde han sådan som jeg kan læse mig til at manden kun skulle have haft et klip og en bøde. og et klip mere for at have kørt vædeløbskørsel.
    hvis du har et eksempel, hvor det KUN er vædeløbs kørsel og fart vil jeg meget gerne se det.

Hvis man laver et generelt billede ud fra det de skriver er det mest fart, derefter spiritus. der er skyld i, at biler bliver beslaglagt.

Findes der eksempler på. At hvis man ikke kører over for rødt med vilje så tager de bilen. eller er det bare et tænkt eksempel.

Men alene forseelsen at køre over for rødt bliver jo nok heller ikke kendt som vandvidskørsel. hvis det er den eneste forseelse. og hvis du kører en ned, som følge af at du kører over for rødt. tror jeg du har noget mere at tænke på end at din bil bliver konfiskeret.

https://nyheder.tv2.dk/2021-04-28-over-50-biler-beslaglagt-paa-grund-af-vanvidsbilisme-flere-i-millionklassen

• #92   22. aug 2021 Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor en far skal straffes for at have en snotdum søn.

• #93   25. aug 2021 Hej
    Nyt eksempel:
    Der bliver brudt ind i dit hus - dine bilnøgler og bil forsvinder sammen med tyven der så kører vanvidskørsel i din bil
    Skal din bil så konfiskeres ? ? ?

• #94   25. aug 2021 Reelt set er loven lige for alle, ergo må loven kunne overføres direkte til alle former for ejendom. Forbrydelse og straf følges så ad, og vi vil hermed aldrig låne nogen noget som har den mindste økonomiske eller praktiske betydning.
    Så undlad at invitere gæster og hold for guds skyld ikke fester hvor ting som narkobrug, voldtægt og vold kan ske. For så må i jo af med huset/lejligheden.
    Som Bay og Per B er inde på, virker det meget voldsomt at et udlån reelt set skal straffes hårdere end reelt hård kriminalitet. Det koster sku ikke meget i den sammenhæng at tæve en eller anden stakkel. Det koster et par mdr og en i denne sammenhæng lille erstatning.
    Jeg har et godt eksempel på hvorfor disse regler er problematiske, kørte på en 80 strækning, skiltet ned til 40 pga vejarbejde... men de søde vejarbejdsdrenge glemte at sætte et vejarbejde slut skilt op. For ikke at risikere at få konfiskeret min bil kørte jeg så en del km med 40, mens alle andre kørte forbi med 80+. Reelt set udgjorde jeg en fare fordi jeg nu insistere på at se et skilt som siger jeg må noget andet. Mens alle andre siger: jeg kan se at der ikke er mere udstyr ergo må vejarbjedet være slut.... men i lovens øje gælder nedsat til noget andet meldes ud.... så der var en ca 6 biler der kunne konfiskeres (som overhalede mig). De kunne reelt set konfiskere et par 1000 biler ved at stå der en formiddag.
    Og det er et af de steder den regel bliver lidt for voldsom. Men bare rolig det er mig som er fjolset der kører 40 helt hen til skiltet også selv om der er 3-5km hen til det.
    Jeg håber virkeligt at nogle af de mennesker der bliver dømt (til konfiskation) stiller nogle af disse spørgsmål i retten. Vil virkeligt gerne høre en dommer forklare dette.
    Ps hvis der er en dommer her, så lytter jeg gerne (og fodbold dommer tæller ikke :))

• #95   25. aug 2021 AllanK, det er en sjov ting, for faderen er ansvarlig for at knægten har tag over hovedet og mad på tallerknen. Men for at undgå at staten beslaglægger din bil, er du vel så streng taget nød til at gemme nøglen i måsen for det er vel det eneste sted du opdager det sker. (hvis det sker mens du sover etc). Man kan ikke være obs 24/7 og selv med de beste forhåndsregler kan de lurer sig vej.
    Men vi enige om at knægten her bør hapses på brugstyver, og sker det kommer bilen tilbage. Men som de andre skrev...guderne må vide hvornår det sker. Og imens er det nok stadig et faktum at faderen ikke længere har et job, eller hvis det er hans eget firma, har alvorlige problemer med at servicere sine kunder. Og måske må han nu fyre en svend (for ham tør han heller ikke låne en bil mere).
    Jeg håber virkeligt at der er nogen som får fat i en voksen der kan rette dette her ud.

• #96   26. aug 2021 Se #44

Kommentér på:
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves

Annonce