{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

Bil-reklamer - hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Omkring 25 % af alle TV-reklamer er for biler, mange forskellige mærker.

Samtidigt piver branchen i Nyhederne om at de kunne sælge mange flere biler, hvis de altså kunne skaffe dem, men det er svært at få nogle hjem pga den verdensomspændende mangel på Chips til bilerne.

Er det bare mig, eller er det så ikke temmelig dårlig forretning at bruge en masse penge på TV-reklamer for biler man alligevel ikke kan levere og dermed heller ingen penge tjene på at sælge dem ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil-reklamer - hvorfor?
  • #1   14. okt 2021 Umiddelbart vil jeg give dig ret. Men jeg tror at noget af balladen er at man køber reklameblokke et godt stykke ud i tiden. Og jeg tænker at det er som med så.mwgwt andet, købet man i sidste øjeblik bliver blokkene dyrere.
    Og måske håber man at folk køber hvad man end har produceret til lager i forvejen.


  • #2   14. okt 2021 Lige nu kæmper de vel om at få kunderne til at binde sig til en bestilling på en bil som de først får om lang tid...

  • #3   14. okt 2021 Hvis jeg stod og skulle købe bil nu, og den model jeg var "lun" på har 6-12 mdrs leverings-tid, så ville jeg nok finde en let brugt i stedet for at vente så længe smiley

  • #4   14. okt 2021 De fleste ville sagtens kunne køre deres nuværende bil det stykke tid længere

  • #5   14. okt 2021 Den nye TV-reklame for en ny Renault Clio til 149.998 kroner viser meget godt hvor desperate forhandlerne er for at få solgt nogle biler .

    Jeg synes det står ret småt at det er versionen med 65 hestekræfter til den pris ?


  • #6   14. okt 2021 #3
    Jeg var igennem lignende overvejelser for et par måneder siden. Vente op til 7-9 måneder på en ny, eller købe en brugt og få den med det samme. Jeg valgte at vente, og med god grund.

    For det første står jeg ikke og mangler en bil, det er en ekstra bil som sagtens kan undværes. For det andet er brugte biler steget så meget i pris, at jeg reelt kun ville spare omkring 10% på at vælge en 3 år gammel bil, og hvis den skulle være mindre end 3 år, ville prisen næsten være den samme (den brugte ville så måske have lidt ekstra udstyr. Og for det tredje, så ville en ny bil være af den nuværende generation af modellen jeg var interesseret i, hvorimod den brugte ville være af den forrige generation, og have mindre motor og mangle alle de nye opgraderinger.

    Så for mig var det en nem beslutning. Med kun 10% i besparelse på en brugt bil, af forrige generation, med mindre motor, ville ventetiden på en ny være tiden værd. Jeg var så heldig at en der havde bestilt en bil af samme model som mig, bare lang tid før mig, sprang fra i sidste øjeblik, så jeg kunne overtage hans bil (og stadig vælge farve, udstyr og lign.), hvilket sendte mig 5 måneder frem i køen.

    Jeg tror iøvrigt også at reklamerne skyldes både at reklamer er booket lang tid i forvejen, og at forhandlerne gerne vil have folk til at bestille biler, trods ventetiden.


  • #7   14. okt 2021 #6.

    Ja ok kan godt følge dig i den situation du beskriver. Jeg så også lige en eller andet link her til Bilbasen, hvor man blot sparede 9000 kr på en 2 år gammel / 14K km, i forhold til en helt ny. Det synes jeg er for lidt.

    Jeg har sådan en "tommelfingerregel" om at en gennemsnitsbil taber ca 1000,- kr i værdi pr måned, så 9000 på 2 år er jo alt for lidt at spare.

    Det jo også nemt når du ikke mangler bilen akut smiley

    Alternativt må man jo vælge en af de modeller som de faktisk HAR hjemme, selvom det ikke er "ønskemodellen", nogle HAR de vel? Eller står alle aut mærke-bilforhandlere gabende totalt tomme?


  • #8   14. okt 2021 Generelt så er lokalerne ved både ny og brugtvognsforhandlerne ret tomme

    snakkede med en forhandler i går, der berettede om, at de 1 maj havde 90 biler, d.d. har de så kun 30 biler. Dertil har de jævnligt hentet biler hjem fra Tyskland, men dernede er de populære modeller steget 5000euro siden sidste år, kombineret med højere afgift da alle brugte biler i Danmark generelt også er steget

    mange biler i prisklassen 250.000-400.000 kr koster som brugte det samme eller mere end en helt ny koster. Faktisk har nogle der var heldig og få en populær model i 2020 haft en gevinst ved at sælge bilen igen her i 2021

    Der er ingen tvivl om, at de jo skal have kunderne ind i forretningen, og her vil nogle så være villig til at vente en 6-12 måneder på en ny bil, mens andre måske bliver fristet af en lettere brugt eller demo/lager biler som der trods alt er nogle af. Ford har eksempelvis lige hentet et større antal kuga PHEV hjem i en trend version uden særligt udstyr

    Din model med afskrivning på 1000,- om måneden er på ingen måde dækkende hvis vi snakker en ny bil. En ny bil taber over de første 3 år en 38-45%, så med mindre vi snakker aygo så skal der en del flere penge end 1000,- om måneden på værditabs kontoen


  • #9   14. okt 2021 Jep, mange bilforhandlere er totalt tomme for biler. Jeg har eks. en Toyota forhandler tæt på hvor jeg bor, de har som regel altid 3-400 nye biler på lager til omgående levering, men pt. har de tre store pickup trucks og en Highlander stående.

    Da jeg var ved Porsche forhandleren for at bestille min bil havde de kun tre demobiler stående, en Macan, en Cayenne og en Taycan, og ingen af dem var til salg.


  • #10   14. okt 2021 Okay var ikke klar over det var SÅ slemt, men at det blot var de mest populære modeller som var svære at skaffe nok hjem af.

    Rene HC, du har da helt ret. Nye biler taber markant hurtigere værdi end fx 5-årige biler.

    Derfor jeg kalder det en "tommel-fingerregel" på en "gennemsnits-bil".

    Det omvendte findes jo også, fx veteranbiler, som ligefrem STIGER i pris.

    Dog har de ca 1000 kr passet meget godt både med de biler jeg selv har haft og venner og bekendte har haft, men der er naturligvis undtagelser, både i den ene og den anden retning. Derfor ordet "gennemsnit.

    Det må være frustrerende at være bilforhandler (uanset ny eller brugt) og stå med en tom butik. Men de kan vel bare opkøbe privat, fx på bilbasen eller i den blå avis?

    Det behøver jo ikke nødvendigvis være en privatperson som selv kommer til forhandleren med sin brugte bil og ønske at bytte den til en ny/nyere imod X antal kr oveni ?

    For år tilbage handlede jeg faktisk selv en del med biler (bare sådan på hobby-plan), og der lod jeg fx mærke til at biler (brugte) er generelt dyrere på Sjælland end i Jylland. Hvorfor ved jeg egenligt ikke helt, men det betød at det fx sagtens kunne betale sig at hanke op i "lillemor" og bruge en lørdag eller søndag på at køre til en eller anden lille flække i Jylland, og købe en bil med tilbage til Sjælland og så sælge den der.

    Forhandlerne kunne vel gøre det samme? Eller købe på politiets auktioner, de er jo så glade for at konfiskere biler for tiden, så der må da være mulighed for at gøre nogle gode handler?


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.730
    #11   14. okt 2021 #5
    Lige den sammenligning kan du lave på alle mærkerne.
    De viser næsten altid topmodellen, for at få den pæneste vogn frem, mens de stadig viser prisen på den billigste, tænker at det er noget af det første reklame folk lære (Man må gerne lyve lidt, hvis sandheden bare står med småt)

    Chip manglen gør det dog svært at få skaffet bilerne, men det hele handler om at få bestillingerne ind, så man faktisk har bestillinger og muligvis også en lille udbetaling i kassen, så året kan køre nogenlunde rundt.

    Kan også sige at selv om man skulle kunne få en bil igennem til bestilling, så er der også store problemer med leveringen, da det også er et område som er ramt. Vi bestiller gerne 10-15 biler om året fra USA, og det har gået de andre år, men især iår er vi ramt, indtil videre har vi fået 2 hjem..
    2021 silverado og en 2021 tahoe.. Begge biler hvor vi havde 1-2 mdr forsinkelse på leveringen pga transporten. Bilerne stod klar ved sælgeren


  • #12   15. okt 2021 "Jyllandopkøberen" var der en der hed engang, en københavner som tog til Jylland og købte billige biler og solgte dem dyrere til de naive sjællændere.
    Internettet har udvisket den forskel.
    Jeg bor i Kolding og fandt den billigste bil i Tåstrup, ved en forhandler, han havde købt bilen ved en jyde som igen købte en anden bil ved ham.
    Jeg sparede 10.000 og 30.000 km mindre havde bilen kørt end den jeg fandt i Tørring.


  • #13   16. okt 2021 Selvom der er mangel på diverse dele, så vil de altid bruge penge på reklamer, godt nok er det mange penge men gevinsten opvejer den udgift en hel del.
    Følger man bare lidt med i hvad der sker rundt i verden, kan man jo sige sig selv at leveringstiden ændrer sig, i nogle tilfælde ret meget.


Kommentér på:
Bil-reklamer - hvorfor?

Annonce