Job som mekaniker? Erfaringer {{forumTopicSubject}}
Hey folkens
Jeg er på udkig efter en uddannelse, og det bedste jeg kan komme på i øjeblikket er uddannelsen til mekaniker. Ideen om at arbejde med biler er egentlig god nok, men vi ved jo alle, at ideer og virkelighed ikke er det samme. Derfor vil jeg gerne høre, om der er nogen der har erfaring som mekaniker. Hvordan er jobbet til hverdag? Nogle gode eller dårlige ting ved arbejdet? Kan I anbefale at arbejde som mekaniker?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.399
Men det endegyldige svar på om det er dig, er vel at komme i praktik som mekaniker?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.841
Skal der være mekaniker, så vælg lastvognsmekaniker. Tungt men man laver andet end bare dæk og bremser
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
noget helt 3 er du skal være klar på at lave el og hybridbiler,da fremtiden kommer til at byde meget på det. men der vil selvfølgelig stadig være forbrændingsmotorer kørende
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Det kommer virkelig an på hvilket type værksted du kommer hen på.
Har arbejdet på både mærke værksteder, og på små i udkants områder. Og forskellen er større end man tror!
Aut. værksted er meget gentagelse da de står for service af deres solgte biler, og derfor er meget af arbejde service arbejde. (Jeg var der kun i 3½mdr pga arbejdsprøvning, og var ved at dø af kedsomhed)
Hvor de mindre værksteder ofte for besøg af kunder som ikke længere gider/har råd til at få lavet det på aut værksted, og derfor ser man andet end service opgaver.
Og som Mads er inde på, så få skruet hybrid/el OG hydrogen (Brint) med på uddannelsen, det er alle ting som man vil få brug for.
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Men der er altså også mange steder h or hver eneste dag er ens.
Jeg kan kun på det kraftigste anbefale dig at få læreplads på et mindre frit værksted hvor du kan prøve en masse forskelligt.
Den lukker op for mange døre jobmæssigt bagefter.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.426
Men blev træt af tungt arbejde
Så blev jeg udlært mekaniker i 2017
Og har arbejdet som mekaniker siden 2018
Har rodet med biler i 26 år
Jeg er heldig stillet, så jeg lave sjældent bremser og service.
Men meget fejlsøgning og større reperationer på biler/motor
Arbejde på en mindre værksted
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
En anden ting du nok skal kigge på er om din krop kan holde til at arbejde som mekaniker. Jeg ved at nu om dage går man meget mere op i ergonomi på arbejdspladsen end man gjorde for 20 år siden. Og hvad er mulighederne for at videreuddanne og udvikle dig inden for faget?
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 517 Emner: 214 Svar: 1.058
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Aut. værksteder er der ofte service på de solgte biler, hvor i mod på de ikke aut. værksteder kan man komme til at lave alt.
Personligt må jeg indrømme efter over 20 år i branchen, så har jeg prøvet mit antal af store motor rep, gearkasser og andre ting.
Så skulle man stå og lave service det meste af dagen er det kanon, langt hellere det en så meget andet.
Det er en alsidig uddannelse som kan åbne flere døre hen af vejen til andre brancher.
Men det kræver man har interesse for det, i første omgang
feb 2025
Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 1
Jeg har meget svært ved at tro på, at du skulle besidde større viden end en Alm. ny udlært automekaniker. Det passer simpelhen ikke.
Jeg har set mange ældre mekanikere der måtte stoppe fordi de ikke kan følge med det tekniske niveau unge ny-udlærte mekanikere kommer ud med.
At være mekaniker i dag, kræver at man kan aflæse dataerne korrekt, forstå baggrunden for en fejlsymptom. Have sit tekniske viden i orden og være dygtig til at følge fabrikantens foreskrifter i forhold til udmåling og diagnose og rep.
Hvis ikke man besidder alt det ovenstående, lever man ganske enkelt ikke op til de krav der stilles til en mekaniker i dag.
Hvert år modtager jeg 170 spørgsmål fra fabrikanten jeg skal svare rigtigt på - det er spørgsmål som ohms lov, effektformlen, komponent koder, at kunne forklare modstanden i HV-system, fysik/kemi - jordens luftarter, atmosfærisk/absolut, Canbus netværk osv osv.
Hvis jeg svare forkert på 20 procent af spørgsmålene, mister jeg min Master titel.
Ofte får vi biler ind af “kloge selvudlærte mekanikere” med påstand om hvad løsningen på fejlen er. Når vi diagnosticere fejlen finder vi ud af at årsag ligger i en hel anden boldgade. For at bevare den gode kunde-dialog giver vi kunden ret, for at han skal gå herfra med en god oplevelse.
Jeg er sikker på at samme forholder sig med din lokale mekaniker, der giver dig ret i alt hvad du siger, for at du skal gå derfra med en god oplevelse.
Job som mekaniker? Erfaringer