{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
576 visninger | Oprettet:

Om Koen =) {{forumTopicSubject}}

Koen er et husdyr, men den kommer også udenfor huset, og den lever navnlig på landet. Men den kommer også ind til byen, men det er kun når den skal slagtes, men det er ikke noget den selv bestemmer. Den går ude hele året, ja undtaget den tid den står inde i stalden.

Koen har syv sider, den øverste side, den nederste side, den forreste side, den bageste side, den ene side, den anden side og den inderste side.
På den forreste side sidder hovedet og det har den for at hornene har noget at sidde fast på.
Hornene er af horn, og er kun til pynt, de kan ikke bevæge sig, men det kan ørerne, de sidder også på hovedet, lige ved siden af hornene.

Foran på koens hovede sidder to ko øjne, og koens mund hedder en mule, det er nok fordi den siger MUUUHH.
På den bagerste side sidder halen, den har den til at jage fluerne væk med, så de ikke skal falde ned i mælken og drukne. På den øverste side og på den ene side og den anden side er der kun hår, de kaldes kohår og de er altid af samme farve som koen.
Den nederste side af koen er det vigtigste, for der hænger mælken, og når malkepigen lukker op for hanerne, så løber mælken ud. Når det tordner bliver mælken sur, men hvordan den bliver det, har jeg ikke lært endnu.
Koen har fire ben, et i hvert hjørne, de hedder koben, og kan bruges til at trække søm op med.
Koen spiser ikke ret meget, men når den spiser, gør den det til gengæld to gange. De fede køer laver tykmælk, og når den får kærnefoder laver dne kernemælk.
Når den har dårlig mave, laver den ost. I osten er der huller, men hvordan den laver hullerne, ved jeg altså ikke. Når koen bliver gammel, så slagter man den, sælger den til skyhøje priser, men hvordan man gør det, har jeg ikke lært endnu.
Om den indvendige side af koen ved jeg kun at der bliver mælken lavet. Nogle køer har en klokke om halsen, og på den ser man hvornår mælken er færdig. Koen har en lugtesans, man kan lugte den langt væk. Det er det der giver den friske lugt på landet.
Koens hvalpe kedder kalve, hvis det er piger, hedder de kvier. Koens far hedder okse, og gør koens mand også. Oksen laver ikke noget mælk, og er derfor ikke noget pattedyr.
Den almindelige kosygdom hedder kolera og hvis det er en hunko der har den, hedder den kolorine.
Manden der fanger kørene, hedder en kofanger. Der er også kofangere på bilerne, men det er en anden slags. Når der er mere end otte køer samlet, kaldes det en koloni.
Nogle køer graver sig ned i jorden, de kaldes gravkøer og de lever mes inde i byerne. Der er også noget der hedder billardkøer - biografkøer og lyntogskøer, men det er en anden slags køer.
Men de køer jeg holder mest af det er de rigtige køer, og de lever her ude på landet.
NB. Jeg har også hørt at koen laver kokager, men dem har jeg altså ikke smagt endnu.

Skrevet af Anna på 12 år.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Om Koen =)
Kommentér på:
Om Koen =)

Annonce