{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Kriminel lavalder - 12 år? {{forumTopicSubject}}

Nu sidder jeg lige og ser at DF har lavet forslag om at sænke den kriminelle lavalder til 12 år

- hvad synes i om det?

altså personligt synes jeg egentlig det er fair. Med den stigende vold og kriminalitet blandt de helt unge, synes jeg kun det er i orden at de kan modtage bøder og i værste fald komme i politiets varetægt, frem for en løftet pegefinger og "så lover du ikke at gøre det igen".

MEN... med den udvikling og den fart de unge har på idag, hvordan vil de så være i fremtiden?
Dengang jeg var 12-13 år og gik og lavede lidt drengestreger, sagde vi altid at man skulle nå at lave det man skulle inden man blev 15, for så slog hammeren....
- Lad os nu antage at loven blev vedtaget. mon de 10 årige så kommer til at sige "vi skal gøre det inden vi bliver 12"?

- det var en tanke jeg har, og vi kom til at afvige lidt fra mit hovedspørgsmål:

hvad synes i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kriminel lavalder - 12 år?
  • #1   3. mar 2008 Syntes det er helt fint. Kunne sagtens være lavere for min skyld. Har absolut ingen sympati med de unge balademagere...

• #3   3. mar 2008 Jeg arbejder i et fængsel og de er altså virkelig nogle små skoledrenge.. Synes sg at det er forældrene man skal tage fat i... 12 år, mand!! Det er jo helt i hegnet, uanset hvordan man ser på det...

• #4   3. mar 2008 de små røvhuller er dem der er sygest i bolden.. så det er helt fint med mig!

• #5   3. mar 2008 synes det er fint nok så kan de små lorte unger lære det

• #6   3. mar 2008 børn i den alder tænker overhovedet ik over konsekvenserne for det de laver, dog synes jeg alligevel det er okay at sænke den så de kan blive straffet og så kan man håbe på de ved hvad der kan ske.. den er stadig lidt nyttesløs da man som regel kan få arbejde fra 15år og ting kun står på attesten i 2 år, så de får nærmest frit løb alligevel..

hårdere på forældrene, og er det bliver børnene ved, så smid dem på gaden som set i gellerup og andre steder

• #7   3. mar 2008 Jeg kan fortælle at det er altså IKKE nogen leg at sidde inde. Og det giver IKKE de unge en lærestreg. Det lærer dem bare at blive "rigtige" kriminelle...

• #8   3. mar 2008 Så kan de lære det!!!

• #9   3. mar 2008 Hvad nu hvis 3. klip i kortet gav 30 dages fængsel?? 30 dage, tænker du nok, det er jo ingenting! Men i de 30 dage mister du måske jobbet, konen skrider fordi det var den berømte "dråbe" og med sig tager hun børnene..
    Synes bare lige at man skal huske at "følgestraffen" er den værste. Ikke tiden, man sidder inde i..

• #10   3. mar 2008 Jabbekot.... Det skal jo heller ikke være en feriekolloni at sidde i fængsel, men derimod en straf smiley

• #11   3. mar 2008 Nu er det vel næppe så mange 10-12 årige, som både har kone og børn...

• #12   3. mar 2008 Mikkel, jeg kan GARANTERE dig for at det ikke er en feriekoloni!!!

• #14   3. mar 2008 @Christian M:

"Syntes ikke den skal sættes ned. Tror at man alt for hurtig vil stemple børn som kriminelle og på den måde presse en identitet ned over hoved på dem - som de, tror jeg, kunne nå at afvige fra."

Præcis hvad jeg tænkte da jeg hørte det. Hvis en 12-årig kommer i fængsel i et par år, så er skaden jo næsten uoprettelig.

• #15   3. mar 2008 jeg tvivler det bliver bedre.. bare fordi det bliver sat ned så er det jo ikke ens betydning med de fatter det og kommer til at forstå hvad de laver og inden de skal til og lave noget.. såh

• #16   3. mar 2008 Jabbekot....

Det er perfekt i mine øjne, har man gjort sig fortjent til straf, så skal det sku også være rigtig røv at få den smiley

Så får de fourettede lidt retfærdighed jo.... Så er det i mine øjne ligemeget om de bliver bedre eller dårligere mennesker af at sidde inde.

• #17   3. mar 2008 Att. Christian M : Hallo mester, jeg tror vist du har misset helt præcist hvilken målgruppe dette primært henvender sig til ! For det er satme ikke små-snobbede rødder fra Whiskeybælter, tværtimod ! Du ser vist for meget 2900 Happiness min ven smiley

• #19   3. mar 2008 Ginial ide .. den skulle bare ned på 7 år men det er da et stykke vej

• #20   3. mar 2008 Bo L>

Haha 7 år... Så kan du også snart straffes..

• #21   3. mar 2008 hehe ... ahh men de er sku noget tidligere ude end man regner med. så helt i bund så de kan fanges med det samme

• #24   3. mar 2008 Der er ikke noget galt i at hammeren falder når man er 12. Men det er nok ikke den rigtige løsning at sætte ungen i fængsel. Jeg tror der skal andre metoder til. Og det er noget hvor man er nød til at indrage forældrene. Ikke dermed sagt at det er forældrene der skal bestemme sanktionen men at de skal have af vide hvor de står og hvordan straffen skal være. Samtidig bør man efter min mening tage fat i ungernes forældre allerede føraste gang der sker noget. Om straffen skal være et ophold på en særlig "efterskole" Hvis vi kan kalde det sådan eller noget helt andet. Men hammeren skal falde første gang. Og det skal ike være en fesen løftet pegefinger. Ungen skal opdage at alt her i livet har en konsekvens. Og det bliver vi nød til at lære dem. Hvis forældrene ikke selv kan.

• #25   3. mar 2008 Ja da! Ned med lortet! Og ta' den seksuelle med, så vi kan dyppe dillerfrans uden at tænke på om hun er 14..!

;P
    Sys det er fint den kommer ned til 12 år.. Det betyder jo ikke de ryger i fængsel, men at de kan straffes.. Med bøde, såkaldte forældre/barn kurser og så videre.. Mangler jo bare, det jo ikke fair ungerne får lov at gå fuldstændig fri..

• #26   3. mar 2008 baby.. ville du ikke bliver sur hvis din knægt smadrede butiks ruder . stjal cykler , satte ild til din bil. indbrud. og tyveri ... lige meget hvor gamle de er ved man det er jo forkert ved man ikke det er det dårlig opdragelse og forældre skal stilles til ansvar for skaderne og få bragt det i orden . og self en plet i straffeatttesten ..

om man er 12 eller 15 og laver noget skidt skal de stilles til ansvar har set adskellige gange i min by at mødrene får sønnike til at stoppe noget ned i lommerne .
    fordi han er under den kriminelle lavalder. og det eneste betjentene kan gøre er at sige til forældrene vilket ikke hjælper ret meget når det er dem der siger de skal

• #30   3. mar 2008 Baby
    Spørgsmålet er ikke om vi selv har børn. Spørgsmålet er om vi vil se igennem fingre med en lille snothvalp stjæler ødelægger og hærger mine og andres ting uden det har en konsekvens.

• #33   3. mar 2008 Jo de skal straffes. Jeg mener ikke de skal i fængsel og dog. En slags fængsel. De skal have nogle begrænsninger i deres frihed. På samme måde som folk kommer i fængsel. Der går for mange forældre rundt som er fuldstendig blå øjede når det kommer til deres egne børn. For de gør jo aldrig noget. Og med den holdning tror jeg ikke på børnene lærer noget som helst hvis deres handlinger ike har en konsekvens.
    Et eksempel.
    Dit barn stjæler et stykke chokolade i brugsen og det opdager du når i er kommet ud af forretningen. Hvad gør du så?
    Har det konsekvenser for dit barn? Hvilke?

• #35   3. mar 2008 Ja det kan godt være du ville. Og det ville være en perfekt verden hvis alle forældre gjorde det Men jeg tror der er mange forældre der ude der ville på pæneste pædagoiske vis sige det må du ikke lille peter og så var den potte ude. Jeg har et eksempel fra min hjemby hvor en mand der bor midt på hovedgaden snuppede et par lømler i at male grafitti på muren og da han havde fat i den lød deres kommentar at de var sq ligeglade med at han ringede til politiet for de var kun 14 så der skete ikke noget. Så manden ringede til politiet og sagde han havde knægtene der og at de nu var udstyret med kost og spand og sat til at gøre rent efter sig. Den lokale landbetjent kom og tog billeder af deres kunstværker læssede dem ind i bilen og kørte rundt i byen med dem indtil de havde været rundt ved alle de andre steder de også havde malet. Derefter fin de nøje af vide at de hverdag efter skole skulle stille hos ham med deres skole sager og en seddel fra skolen med deres lektier og når de var lavet og til klokken blev 16 stod den på rengøring af mure.
    Det kunne være sådan en konsekvens deres handlinger skulle have. Ikke nødvendigt fængsel. Men de opdagede at maling er svært at få af fru pedersens plankeværk. Og i dag er de to videre i deres liv og laver ikke nogle numre igen.

• #36   3. mar 2008 Syntes den kriminelle lavalder skal ned på 10 år..
    Og så skal der oprettes det som man i USA kalder Boot-Camp's hvor det er lidt af en alla militærlejr. Så kan ungerne sq komme ind og lære noget om respekt osv.. Også skal det gælde for dem fra 10-18år.. !

• #38   3. mar 2008 sæt den ned til 3 år og genindfør den elektriske stol, galgebakkerne og hekseafbrænding... så køre det igen...

Jeg synes det er fint nok at de sætter den ned... vis de så bruger en masse penge på at genetablere disse unge... giver dem uddannelse, får dem ud af miljøet og fjerner dem fra miljøet...

sæt dem ud på lars tyndskids marker og lue roer som i gamle dage..

• #40   3. mar 2008 Baby ©

Helt sikkert. Men kan også godt lide det asger siger..
    Eller også så tror jeg en gammeldags flad ville hjælpe i ny og næ.. Altså opfordre ikke til at gennemtæske sin unge.. Men en simpel røvfuld.. !

• #41   3. mar 2008 Man får ikke noget godt ud af at bure børn inde. Men derfor skal de stadig lære fra start af at tingene har en konsekvens. Og at de resten af deres liv kommer til at stå til ansvar for deres handlinger. Og hvis de ikke kan lære det der hjemme må de ud i byen og lære det. Eks på en skal vi kalde det en fænglsene efterskole. Hvor de skal passe deres skole og der er nogen til at lære dem at ting har konsekvenser. Straffene kunne være alt fra at vaske lærenes biler til at pudse vinduer på skolen klippe græsset eller hvad det nu kunne være.

Mogens Fron den gamle skipper på fulton havde fat i noget af det rigtige. Det går bare ikke at svinge ungen en syngende lussing. Men sætte "Hvalpen" til at skrælle kartofler en periode til hele besætningen har ikke desto mindre en rimelig virkning på deres opførsel.

• #42   3. mar 2008 Jeg er ikke tilhænger af at slå børn. Men jeg viltil hver en tid sige at ingen har taget skade af en røvfuld når tiden var rigtig. Jeg tog i hvertfald ingen skade. Desværre er der nogen der bruger det for ofte.

• #45   3. mar 2008 Asger J

Jeg har sq heller ikke haft skade af en endefuld.. Og har altid haft respekt for andres ting osv..

• #48   4. mar 2008 Baby
    Du har også startet fra starten med at vise hvad der er rigtig og forkert i denne verden ved at gå foran med et godt eksempel.

Som jeg plejer at sige... det er ikke børnene det er galt med det er avematerialet.

Det er forældrenes forbandede pligt at opdrage deres unger. Og hvis forældrene ikke viser deres unger hvad der er rigtig og forkert har ungerne ikke en kinamands chance for at lære det

• #49   4. mar 2008 Jeg siger ikke at overdrevet vold imod børn er godt. Jeg sagde en røvfuld. Det tror jeg endnu ikke der er nogen der har tagetskade af. Dem der gennembanker deres børn er jo helt ude i hampem. Men en røvfuld på det rigtige tid og sted og KUN den ene tror jeg ikke der er noget galt i. Ved godt der er en lov om det. Og det bør der også være. Men samtidig mener jeg ikke det burde være nødvendigt... den der VIL tæve deres børn gør det alligevel om der er nok så mange love imod. men der hvor den gammeldaws endefuld var på sin plads tror jeg ikke der er noget galt i det. så længe det bliver holdt til det. Problemet er stadig de forældre der ikke ved hvornår nok er nok

• #50   4. mar 2008 Jeg synes det er fint nok, man på en eller anden måde kan straffe en lavalderne, men ligefrem at smide dem i fængsel er en dum ide, vi ved jo at kun få % af dem, som kommer ind og sidde kommer ud igen og vil ikke lave kriminalitet igen, jeg synes der imod at man skal tage de små unge, give dem en løsning på deres situtation, måske tvangs fjerne dem på en institution, hvor man måske kan opdrage på dem, på den måde kan de også komme væk fra det miljø de er i, som nok er største delen af deres kriminalitet.

Jeg synes så det er helt fair at fjerne børn helt ned til en alder af 10 år, hvis de begår seriøs kriminalitet, for så det ikke kun barnet der har fejlet, men også den forældre og må se sig nødsaget til at fjerne barnet fra dem, så den kan få en positiv opvækst de næste få år.

Men ikke kun børn der skal straffes, her synes jeg også man skal gå ind og tage fat i forældrene til de kriminelle børn, give dem en form for straf evt. med fængsel til følge, hvis det handler om grov kriminalitet.

Kommentér på:
Kriminel lavalder - 12 år?

Annonce