{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.868 visninger | Oprettet:

Alm. Kørekort og kørsel med over 3500? {{forumTopicSubject}}

Hey jeg har et lille problem.

På arbejde (vvs montør) kører jeg Hiace, som er vejet ned til 2800kg. det vejer bilen rent faktisk også! hehe. med alle stumper, jern rør osv...

problemet ligger i at vi har trailere på arbejde, som har totalvægt på 750kg

Siger man ikke Bilens totalvægt + trailerens totalvægt???
det må ikke overstige 3500 med alm. b kort vel??

det løber op i 3550 kg TOTAL vogntogs vægt.

Hvad er konsekvensen i at blive stoppet med det?
Nogle siger jeg for en bøde (som ryger videre til mester)
andre siger jeg for et klip, andre siger 2 klip pga. af overvægt???

Hvad siger i??
vil helst høre fra folk der er 100% SIKRE!!
Mister jeg kortet hvis jeg bliver stoppet med total 3550kg?
vi kører aldrig med overlæs på traileren. og heller ikke bilen. altså aldrig mere end 2800kg på bilen.
og aldrig mere end 750 på traileren.

men sammenlagt giver de 2 jo 3550.

Jeg er kun interesseret i konsekvensen hvis strisserne stopper mig.

jeg ved godt man kan veje trailer eller bil lidt mere ned.

Mvh Peder!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alm. Kørekort og kørsel med over 3500?
  • #1   26. jun 2008 Det er en Boogie trailer forresten

og samlet længde på vogntog løber op i ca. 9,5 meter

• #2   26. jun 2008 du må ALTID køre med max 750 kg trailer uanset bilens vægt

• #3   26. jun 2008 5000 kr bøde

• #4   26. jun 2008 Evt et sted hvor loven står skrevet? sort på hvidt.

Mester siger det max giver en bøde.
    men jeg har hørt at det giver et klip.

det kan man ligesom ikke betale sig fra.

Kenneth --> også hvis total vægt overstiger 3500kg? det tror jeg nemlig ikke.

jeg har KUN alm. kørekort.

• #5   26. jun 2008 yes det rigtigt som kenneth siger ;0)

• #6   26. jun 2008 uanset om din bil så vejer 3500 må du altid køre med 750 kg trailer

• #7   26. jun 2008 Kim --> så har jeg totalvægt på 3550 kg (bil+ trailer total!)

Bilen må godt trække 750, og mere til...

men jeg må vel ikke køre 3550kg med B kort???
    så skal der trailer kort til.

• #8   26. jun 2008 jeg er ved at tage BE kort, og du må godt overstige3500kg, men traileren må max veje 750 kg

• #10   26. jun 2008 Ok.

det var en kørelærer der sagde det til mig nemlig. han er sgu nok bare ude på at tjene penge! svin...

så der sker ikke noget ved at køre 2800kg varevogn og smide en 750kg trailer på møgsvinet?

hvad så hvis der ryger et ton på den trailer? hehe...
    det kan jo smutte det pis..! hvad sker der så?

• #11   26. jun 2008 Peter --> takker! god side...

den siger også at jeg "ikke har behov for B/E kort"

• #12   26. jun 2008 Du kan ikke få to klip ..
    Men kan få et klip + bøde, eller taget kortet + bøde selvfølgelig.
    To klip kan man sgu ikke, ..

• #13   26. jun 2008 Regn selv:

http://www.rfsf.dk/164b3e80

• #14   26. jun 2008 Nichlas --> okay, det var bare det han sagde

at bil + tom trailer gav klip

bil + læsset trailer (ikke overvægt) gav 2 klip

og ved 2 klip ryger mit kort jo ligesom?
    så jeg ville lige være sikker.
    skal nemlig køre med den i morgen helst.

ikke fordi jeg ikke kan, det er sgu nemt nok. men mere hvis policen lige syntes det så voldsomt ud med en ornlig syg varmtvandsbeholder på trækkrogen og ville snakke lidt om det. men der kan de altså ikke gøre noget så længe hængeren er max 750kg? fint!

• #15   26. jun 2008 Phuck ---> WTF?!?!? så siger den at jeg MAX må laste påhængskøretøjet med 400kg? det kan jeg jo ikke bruge til noget.

så må jeg faktisk IKKE køre med traileren eller hvad? hehe...

den vejer 350 traileren. og har total på 750

så der må smides 400 ialt? eller 400 oveni de 350?

pisse lorte regler man...!

• #16   26. jun 2008 MAX 3500 kg... ellers trailer kørekort.. længere er den IKKE!!!

• #17   26. jun 2008 Hehe!! tror i lige jeg bliver forvirret snart???

den ene siger noget, så siger den anden det modsatte??

Ralle I --> jamen de der links viser at man godt på køre 2800 bil + 750 trailer. selvom det giver 3550 i alt.

men ja! i min verden plejer det også at være MAX 3500kg på alm. kort.
    men nu bliver jeg jo i tvivl!

• #18   26. jun 2008 Er det kun mig der kan se det komiske i, at en 16 årig kængt mår køre en stor traktor med en 20 tons gyllevogn efter sig, mens jeg ikke må køre med en lille trailer?

• #19   26. jun 2008 Jeg var oppe til køreprøven til BE i mandags. Og sidder her med teori bogen. MAX 3500 kg..

• #20   26. jun 2008 Kasper O --> nemlig!!!

de må faktisk trække 48 tons total vogntog!!
    kender en som gjorde det som 16 årig.

nu sidder jeg her som VVS mand og må ikke smide en bette boggi trailer efter min varevogn? hva fanden sker der lige...

• #21   26. jun 2008 Kasper O

hvorfor tror du at man skal ha kørekort til traktor...?

• #22   26. jun 2008 Ralle --> okay...

står der noget om konsekvensen af det?
    for hvis det bare er en bøde, så for mester bare den bøde hvis der bliver noget.

et klip er værre, det kan han ikke tage for mig jo! smiley

og hvad koster sådan et BE kort? så man kan slippe for de her forpulede regler??

• #23   26. jun 2008 Og nu kører en traktor jo heller ikke lige så hurtigt som en bil.. smiley

Ralle I

• #24   26. jun 2008 Peter: Ja forstår det som 16 årig.. Men hvad sker der for, at en kængt på 16 må trække 40 tons, men jeg ikke må ta min campingvogn med på ferie, medmindre jeg tar trailerkort?

• #25   26. jun 2008 Peter --> jo men alligevel?

16 årig med ansvar for så meget vægt

og så sidder jeg her med små problemer som 20 årig med bare en simpel varevogn og en alm. boogie trailer..

det giver jo ingen mening

• #26   26. jun 2008 Hørte min kørelærer nævnte 5000.- hvis du bliver taget. Et trailerkort koster mellem 3500 -4500 ca.

Ralle I

• #27   26. jun 2008 RAlle: Forskellen er 30 km/t.. Det er ikke alverden smiley

• #28   26. jun 2008 Ralle --> de kan sgu køre 50-60 stykker de traktorer der!

de må vist kun køre 30, men de gør de jo ikke...

så jeg syntes da Kasper har ret. der er noget galt i den lovgivning.

men jeg skal altså have trailerkort for at køre total 3550kg. hvor nederen...

• #29   26. jun 2008 kan godt se det... har hørt at inden 2011 skal man ha lastbilkørekort for at køre traktor

• #30   26. jun 2008 Kasper O - Du må da gerne køre med en campingvogn på alm. kørekort. Men det samlede vogntog må bare ikke overstige 3500kg. Og hvis trailerens/campingsvognen total vægt overstiger bilens egenvægt +50kg, så skal du også have BE kørekort.

Ralle I

• #31   26. jun 2008 Ralle --> jo men hvis bare det er 5000 så er jeg ligeglad
    jeg skal ikke betale den!

hvis Mester siger " kør den trailer derhen og skift den beholder/veksler, smid den gamle ud"

så betaler han bøden hvis jeg bliver snuppet

der er jo ind imellem at de holder noget razzia mod varebiler og den slags.

• #32   26. jun 2008 Ralle --> hvorfor må han køre med campingvogn så? når jeg ikke må køre med Boogie efter varevogn`?

• #33   26. jun 2008 Du må da gerne køre med en boogie trailer efter en varevogn... Som sagt tidliger

"Men det samlede vogntog må bare ikke overstige 3500kg. Og hvis trailerens/campingsvognen total vægt overstiger bilens egenvægt +50kg, så skal du også have BE kørekort."

• #34   26. jun 2008 Hvis du bliver knaldet med for meget vægt, så siger du bare, at det er fordi du har narko i dækkene, og at det ikke har noget med lasten at gøre - hehe smiley

• #35   26. jun 2008 ja okay

trailerens total vægt overstiger ikke bilens total vægt overhovedet

men det samlede vogntog vejer 3550kg
    så det er 50kg for meget.

det er der problemet ligger?
    satans...

• #36   26. jun 2008 Phuck --> haha!

ja det ville være fedt? eller noget...

så bliver man da først knaldet. så begynder de vel at skære mine dæk op osv...

• #37   26. jun 2008 Yep, du overstiger den magiske grænse ved 3500kg.. Desværre

Ralle I

• #38   26. jun 2008 Hvis bilen har en egenvægt (uden last) på 3000kg, må du stadig køre med 750kg på traileren - altså 3750kg i alt.

• #39   26. jun 2008 Phuck @lot ~ Nej du må ej... MAX 3500 kg...!!!!!

• #40   26. jun 2008 Ralle I: http://www.fdm.dk/public/ferie/camping/trailer/

Uddrag:

Et kørekort til kategori B, som de fleste danske bilister har, giver ret til at køre en bil på højst 3.500 kg totalvægt. Men du må gerne køre med en påhængsvogn på op til 750 kg totalvægt - også selv om vogntoget dermed kommer til at overstige 3.500 kg.

• #41   26. jun 2008 hvis bare vidste hvor forvirret i gør mig lige nu!!!

jer to!! forhelvede man!! hehe!!

• #42   26. jun 2008 Ralle I: Hov - jeg glemte sgu' da helt udråbstegnene - de kommer her: !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hehe smiley

• #43   26. jun 2008 Peder B: Bare stol på mig, jeg tager altid fejl - hehe smiley

• #44   26. jun 2008 Bil -- Toyota Hiace D4D

egenvægt = 1800kg
    totalvægt = "3150kg" dog nedvejet til 2800kg

Trailer -- Variant Boogie trailer

egenvægt = 350kg
    totalvægt = 750kg

Hvis jeg spænder den der efter varevognen ender jeg på 3550kg
    i kan ikke blive enige kan jeg se! hehe...

så fuck det, jeg for nok aldrig et svar der holder 100% så.

• #45   26. jun 2008 Phuck @lot ~ - Har godt set den side, men møg underligt. sidder her med et teori hæfte som siger det stik modsatte.. Og har absolut heller ikke hørt den regel fra min kørelærer..

• #46   26. jun 2008 jeg tror jeg ringer til motorkontoret og spørger dem i morgen?

de SKAL vel vide sådan noget? 100% !!

• #47   26. jun 2008 den skriver stadig jeg må køre med trailer vis min bil vejer 5ton der er noget galt med den side

• #48   26. jun 2008 1) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt +50 kg.

Her må du have fat i både bilens og påhængsvognens registreringsattest, for her kan du faktisk selv vælge, hvilket tal der skal bruges: Af bilens attest fremgår det fx, at bilens egenvægt er 1.025 kg, og at den pågældende bil må køre med en påhængsvogn med største tilladte totalvægt på 1.050 kg. Men af påhængsvognens attest fremgår det, at dens tilladte totalvægt er 1.200 kg - altså over bilens egenvægt +50 kg, her i alt 1.075 kg. Nu kan du vælge at "køre efter" bilens registreringsattest med det laveste tal på 1.050 kg frem for påhængsvægtens attest på de 1.200 kg.

2) Bilens tilladte totalvægt og påhængsvognens tilladte totalvægt må tilsammen ikke overstige 3.500 kg.

Her kan du igen vælge frit mellem tallene på bilens registreringsattest eller på påhængsvognens. I bilens attest står måske, at bilens tilladte totalvægt er 2.025 kg og påhængsvognens 1.600 kg - ialt 3625 eller 125 kg mere, end du må køre med i kategori B. Men på påhængsvognens attest står 1.300 kg som største tilladte totalvægt, så vogntoget holder sig på 3.325 kg - og du holder dig på den rigtige side af 3.500 kg grænsen.

Kan du af den ene eller anden grund ikke "holde vægten", men overstiger B-grænsen på 3.500 kg, er der ingen anden udvej end at tage et trailerkørekort, der ikke indbefatter en ny teoriprøve, men blot nogle køretimer og en praktisk prøve.

• #49   26. jun 2008 Jeg siger tak for jeres bud folkens!

jeg kan se der er mange versioner af de regler. og mange fortolkninger?
    modsætninger osv...

jeg ringer til motorkontoret og spørger istedet.

• #50   26. jun 2008 Hiacen må desuden trække 2 tons påhæng med egen bremse

• #51   26. jun 2008 Syntes det er lidt sjovt at FDM modsiger sig selv på deres egen hjemmeside? :-S

• #52   26. jun 2008 ja det er meget forvirrende for en stakkels rørlægger...

jeg fatter jo hat af det her lige nu.
    jeg kan enten ringe og spørge motorkontoret i morgen, eller jeg kan skide højt og flot på de regler og så køre med pisset alligevel?

• #53   26. jun 2008 Tag da knoglen og ring til en kørelærer.. Kan du da stadig nå nu her..

• #54   26. jun 2008 du kan bare køre da du skriver at din mester betaler

• #55   26. jun 2008 Ralle --> det var netop en kørelærer der sagde det samme som du siger

Max 3500 total vogntogsvægt.
    faktisk min gamle kørelærer.

tror motorkontoret ved det bedst

• #56   26. jun 2008 Peter --> netop!

han betaler.

men hvad så hvis det giver klip også? det kan han ikke rigtig betale sig fra.
    jeg skal leve af mit kørekort, så et klip eller 2 ville være MEGET slemt! hehe...

• #57   26. jun 2008 du får ik noget klip det ved jeg med 110% sikkerhed, for en af mine venner har lige fået en bøde 5000kr for at køre med min trailer og igen klip

• #58   26. jun 2008 Ok takker...

• #59   26. jun 2008 du får ikke noget klip..

Du får et klip, hvis du:

Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
    Kører med for kort afstand til forankørende
    Kører ulovligt i nødsporet
    Ikke spænder børn under 15 år fast efter reglerne
    Kører over for rødt
    Overtræder reglerne om vigepligt
    Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
    Overskrider spærrelinier ved overhaling
    Øger hastigheden, når du bliver overhalet
    Overhaler ved et fodgængerfelt
    Kører mod færdselsretningen
    Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
    Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter
    Kører venstre om helleanlæg
    Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
    Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
    Kører ulovligt med børn under 15 år på motorcykel
    Kun de forseelser, der er nævnt her, udløser et klip.

• #60   26. jun 2008 Hvorfor tror folk man får klip for alt.. ??

• #61   26. jun 2008 http://www.sikkertrafik.dk/a6df3e80/GSID/8936555 Der står hvad du får klip for:

Du får et klip, hvis du:

Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
    Kører med for kort afstand til forankørende
    Kører ulovligt i nødsporet
    Ikke spænder børn under 15 år fast efter reglerne
    Kører over for rødt
    Overtræder reglerne om vigepligt
    Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
    Overskrider spærrelinier ved overhaling
    Øger hastigheden, når du bliver overhalet
    Overhaler ved et fodgængerfelt
    Kører mod færdselsretningen
    Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
    Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter
    Kører venstre om helleanlæg
    Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
    Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
    Kører ulovligt med børn under 15 år på motorcykel
    Kun de forseelser, der er nævnt her, udløser et klip.

• #62   26. jun 2008 ja ja! har fattet det! hehe...

• #63   26. jun 2008 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2405

Læs under Kategori B (alm. kørekort);

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

(Drop nu at citere punkt 4, for det gælder kun for påhængskøretøjer med en tilladt totalvægt på OVER 750kg).

• #64   26. jun 2008 haha, der var jeg vist lidt for langsom, sidder her og glor fodbold! smiley

• #65   26. jun 2008 Orv min browser fucker i det! Følgende mangler på min sidste post:

Hvis du derfor har en varebil med tilladt totalvægt på 3500kg, så må du efterspænde en trailer, der har en maks. tilladt totalvægt på 750kg. Hvis din trailer har en maks. tilladt totalvægt på 800kg - så får du et problem.

Jeg ved ikke, hvilke kørelærere i har, men jeg ville sgu' forlange pengene tilbage for dén del af undervisningen - hehe smiley

• #66   26. jun 2008 Du må stadig kun have en total vægt på 3500kg...!! eks. Bil 3000kg + trailer (totalvægt 750kg egenvægt 350). det vil sige når du smider traileren på bilen, så har du en total vægt på 3350 kg. Derfra må du kun smide 150 kg i traileren.. eller et par personer i bilen!

• #68   26. jun 2008 Nu er det jo ikke et spørgsmål om bilens typegodkendelse, men et spørgsmål om hvad du må med et almindeligt B kørekort!

• #70   26. jun 2008 Ralle I: Læs nu loven om kørekort, i stedet for at stol blindt på din teoribog og din kørelærer.

Du må køre en bil/varevogn med en maks. tilladt totalvægt på 3500kg. Dertil må kobles et påhængskøretøj med en maks. tilladt totalvægt på 750kg. Dermed må vogntoget veje op til 4250kg.

Derfor er det sådan, at hvis traileren har en maks. totalvægt på 750kg, så er det ikke noget problem at vogntoget vejer 3550kg. Hvis traileren har en maks. tilladt totalvægt på 800kg, så er det et problem - hvor åndssvagt det end må lyde.

• #71   26. jun 2008 Amen altså, får sgu lange løg af det her.. Hvor er det i ser i loven at i må overstige 3500kg med et almindeligt "B" kørekort???

www.retsinformation.dk :

§ 9. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag.

Så er der da vist ikke mere at snakke om, MAX 3500 kg!?!?!!

Ralle I

• #73   26. jun 2008 Ralle I: Du fatter godt nok langsomt da... Prøv nu at læs, hvad jeg har skrevet tidligere... Og prøv nu lige at læse punkt 3, af den information du linker til (og som jeg linkede til tidligere):

En varebil (jf. stk. 2) er et køretøj, der har en maks. tilladt totalvægt på 3500kg, og den må køre med et påhængskøretøj, der har en maks. tilladt totalvægt på 750kg.

Dermed må et fuldt lastet vogntog (varebil med maks. totalvægt på 3500kg plus en trailer med maks. totalvægt på 750kg) veje 4250kg. Og som jeg OGSÅ sagde tidligere, så stik stk. 4 op i stinkeren, da det KUN GÆLDER FOR PÅHÆNGSKØRETØJER MED EN MAKS. TILLADT TOTALVÆGT PÅ OVER 750KG!!!

• #74   26. jun 2008 Pkt. 3 der

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg

mon ikke det er forudsat at vogntoget stadigt holder sig under 3500kg?

især fordi pkt. 3 kommer før pkt. 4
    i punkt 4 for man at vide, at vogntoget dog max må veje 3500kg.

• #75   26. jun 2008 Det ændre jo ikke på at du ikke må overstige 3500 kg med alm B kørekort! så du kan jo alligevel ikke bruge det til en skid

• #76   27. jun 2008 I læser sgu' biblen som fanden selv, og fordrejer det der står. En varebil må veje op til 3500kg, og den må trække et påhængskøretøj med en maks. totalvægt på 750kg. Det er dét, der står, og ikke: Vogntog med person- eller varebil med en maks. totalvægt på 3500kg.

• #77   27. jun 2008 Glæder mig til at høre hvad Peder B finder ud af...

Kommentér på:
Alm. Kørekort og kørsel med over 3500?

Annonce