{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.769 visninger | Oprettet:

Lyd gennem Pc til tv/reciever? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Håber jeg kan få noget hjælp med følgende da det driller.

Jeg har lige købt ny Pc med et onbord surround lydkort realtek HD audio halløj.

Jeg vil gerne overføre billede og lyd fra PC til TV. Dertil har jeg købt et HDMI/DVI kabel som jeg har forbundet fra PCen til mit samsung 42"plasma, men jeg får kun billede og ingen lyd.

Jeg vil gerne have surround lyd gennem mit Samsung Home cinema komplet anlæg med blue ray afspiller når jeg afspiller video eller film fra PC til TV.

Jeg har ladet mig fortælle at det er muligt at overføre lyden gennem HDMI kablet så jeg også kan få Surround og ikke kun Stereo lyd.

Jeg har også købt et Phono audio kabel som jeg har forbundet direkte til surround anlægget, men igen det giver kun stereo lyd.

Derfor er det store spørgsmål hvordan skal mit setup være for at det kan virke? Her tænker jeg på setup i Pcen samt hvilke kabler skal gå fra hvor til hvor?

Jeg har allerede et phono audio kabel som går fra anlæg til tv så jeg kan få lyd over anlægget når jeg ser tv skal det lige siges.

Håber meget på noget kvalificeret hjælp og undskylder hvis det er lidt rodet, men er lidt basket oveni hovedet efter at have rodet med lortet længe nu:-)=


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lyd gennem Pc til tv/reciever?
  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #1   29. aug 2009 Hvis dit lydkort har HDMI udgang, er det jo "bare" at smække et HDMI kabel i og over i din surround reciever.
    Dog satser jeg på den har optisk også? Dette er også en mulighed.. Coaxil.


    Mit råd er dog, spørg i den forretning hvor du har købt dit udstyr. Og du burde måske have forhørt dig om det _før_ du købte den smiley


  • #2   29. aug 2009 Ja det burde jeg sgu nok, men var ikke meningen at jeg skulle bruge billede og lyd fra Pc til TV..

    Men jo som du skriver så mener jeg også selv jeg skal investere i et optisk kabel da Pc og anlæg er forberedt til det.. Men læste et sted at HDMI kablet var nok, men åbenbart ikke.


  • #3   29. aug 2009 Du får ikke lyd ud gennem DVI stikket i din computer.
    Du får heller ikke rigtig surround ved kun at bruge et phono kabel, du kan dog højst sandsynligt få din reciever til at spille i alle 5 højtalere men ikke rigtigt surround.
    Men Som Tommy B skriver hvis både dit lydkort og din reciever har optiske porte så er det nok vejen.


  • #4   30. aug 2009 Du får kun lyd gennem dit HDMI hvis der sidder en lydchip på dit grafikkort ellers er det kun billede. Så hvis du vil have lyd til forstærkeren er du nødt til at trække et jack til phono kabel...

  • #5   30. aug 2009 Det må være den eneste rigtige løsning på problemet med et optisk kabel.

    Men om man vil det eller ej understøtter mit grafikkort 4850 ATI Radeon med Realtek HD audio muligheden for også at køre lyden gennem HDMI kablet.


  • #6   30. aug 2009 alexander G: Det har nemt sådan en lydchip hvad jeg kan se ud fra specs på det..

  • #7   30. aug 2009 Men hvad er det for et grafikkort? Så kan det være jeg kan finde ud af om der er lydchip/processor i...

  • #8   30. aug 2009 Har du kørt driverne ind til det realtek kort som sidder på grafikkortet? mener ikke de kommer som en del af grafikdriverne... :S

  • #9   30. aug 2009 Hov vent lige!! Du skal jo vælge hvilken en der skal være standard lydkort!


  • #10   30. aug 2009 lasse A: du kan da snildt få surround gennem et phono/jack stik. så længe din forstærker kan skyde det ud i 5,1 eller 6,1 eller 7,1

  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #11   30. aug 2009 Laier, er du stiv? smiley Det er ikke ægte surround, men imiteret, som ALDRIG vil give den rigtige effekt.

  • #12   30. aug 2009 Den har selv sat sig til at være standard lydkort:-)= Og vil da lige prøve med driver opdateringer til det realtek.

  • #13   30. aug 2009 Hey Rune.

    1: DVI stikket kan ikke bære lyd samtidigt med billede, så der har du svaret på, hvorfor du kun får billede fra PC til TV.
    2: For at få surround lyd fra PC til anlæg skal din PC have udgange til dette. Dette kan være 5.1 udgange via. 3 jackstik, digital optisk eller digital coaxial.

    1: Her bruger du bare dit HDMI kabel, hvor du har DVI-HDMI adapteren i den ene ende og HDMI stik i den anden.
    2: Har din PC digital optisk, så anskaf et optisk kabel. Hvis det skal løbe langs gulvet og under en dør, så sørg for et kabel i KRAFTIG kvalitet. Optiske kabler er ret følsomme overfor stød og slag, ligesom du heller ikke må knække det eller bukke det for skarpt.
    Har din PC digital coaxial, så bruger du bare den ene side af et ganske almindeligt phonokabel.
    Har din PC ingen digitale udgange, men analoge udgange til surround, så skal du have fat i 3 stk. minijack-phono kabler, som du så tilslutter de 3 højtalerudgange. Kig i manualen til dit bundkort for hvilke stik disse skal tilsluttes.

    Hvis både dit TV og grafikkort understøtter Full HD, så skal du ind i indstillinger for grafikkortet og slå dette til.

    Du skal også indstille dit lydkort til at spille i surround, og hvis din PC har digitale udgange, så skal du evt. fortælle lydkortet, at det skal bruge SPDIF (SonyPhilips Digital InterFace) udgangen...

    Mht. dit grafikkort, der understøtter lyd gennem HDMI... Det er fint nok, men DVI stikkene understøtter IKKE lyddelen, så jeg ved ikke, hvor de grafikkort producenter har den idé fra... Mit grafikkort har det også, men det har aldrig virket af ovenstående årsag! ;o)

    Mht. surround gennem et stereo phono kabel... Det kan IKKE lade sig gøre! En surround receiver kan muligvis lave noget surround-agtig lyd, men RIGTIG surround bliver det aldrig!

    Puh, dette blev langt - håber, du kan hitte rede i alt dette? ;o)

    <b>Plexi</b>


  • #14   30. aug 2009 *Tillæg til 2*:
    Surround via de 3 analoge udgange kræver at dit anlæg har analog 5.1 indgang også!

    NU NU NU skal jeg i seng! ;o)


  • #15   30. aug 2009 DJ plexi: Takker mange gange for dit lange og gode svar..

    Jeg køber mig et optisk kabel i god kvalitet og bruger det da der er et optisk stik i PCen og to i anlægget:-)=

    Mvh

    Rune


  • #16   30. aug 2009 Jamen, det var da så lidt!
    Det er mig en fornøjelse at få lov at nørde lidt engang i mellem... ;o)

    <b>Plexi</b>


Kommentér på:
Lyd gennem Pc til tv/reciever?

Annonce