{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løbesod på skorsten
  • #2   25. okt 2009 kolort er godt

• #3   25. okt 2009 Skorstenen skal pudses om igen, men denne gang skal du starte med at lægge et tyndt lag kolort på - ja ko-lort,- og lade det tørre, inden du pudser færdig med en ren kalkmørtel fremstillet af 1 del kulekalk og 5 dele sand. Hvilken indvirken cement kan have på "kokagens" virkning ved jeg ikke, så det vil jeg ikke anbefale.

En gammel murer fortalte mig, at hvis det skal være rigtig fint, så skal det være kalvelort. Jeg har selv prøvet med kolort (kalvene gik på dybstrøelse) og det virkede upåklageligt. Det føles godt nok underligt at smøre lort på væggen i stuen, og selvfølgelig lugter det lidt, men kun i en halv times tid, og efter min mening væsentligt bedre end løbesod.

Iøvrigt. Det vand der kommer ned ovenfra, er som regel væsentligt mindre, end det du sender ud nedefra, når du bruger brændeovn.
    Løbesod kommer af kondenseret vand blandet med uforbrændte røggasser. Godt tørret dansk brænde indeholder 20% vand. Det betyder jo så, at for hver 10 kg brænde du fyrer af, sender du 2 liter vand ud i skorstenen som damp. Hvis forbrændingen er dårlig (for lidt luft), og røgtemperaturen for lav (under 72C målt lidt nede i skorstenspiben), ja så producerer du løbesod, og det skal du selvfølgelig holde op med.

Gammel løbesod kan blive ved at trænge igennem alm. puds, mange lag tapet, samt sølvpapir, og hvad jeg ellers har set af forsøg på at bremse det, i utroligt mange år, uanset om skorstenen fortsat bruges, men selvfølgelig vil vand oppefra eller nedefra accelerere problemet, og fortsat produktion af løbesod vil med tiden ødelægge murværket fuldstændig, også selvom det ikke kommer igennem pudslaget.

God "fornøjelse"

Kommentér på:
løbesod på skorsten

Annonce