{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Windows 7 - OEM Version {{forumTopicSubject}}

Hej
Nogen der kan sige mig om en EDB-forhandler må sælge
en Windows OEM version uden at sælge den sammen med en ny PC?

Jeg er med på, at den "officielle" definition af OEM betyder
original equipment manufacturer og at det betyder, at Windows normalt er præinstalleret når man køber en ny PC.

Normalt må man jo også kun installere en OEM version på 1 PC og der er vel normalt heller ingen support på en OEM version ?

Sagen er nemlig den, at jeg netop har bestilt Windows 7 Ultimate OEM - og
det gik fint uden at jeg har købt en ny PC smiley

Jeg har dog set, at nogle forhandlere specifikt ud for styresystemet Windows 7 på deres hjemmesider skriver "Sælges kun i forbindelse med køb af en ny PC" - men det var altså ikke tilfældet hos mig.

Betyder det, at den forhandler jeg har købt OEM versionen af, reelt overtræder licensbetingelserne ?
eller er reglerne bare lidt uklare på det område ?

På forhånd tak for jeres kommentarer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Windows 7 - OEM Version
  • #1   17. nov 2009 Du skal vist bare købe en mus ved siden af.. så kan man få en OEM version smiley

• #2   17. nov 2009 Det tror jeg da godt at de må. Da jeg købte Vista for et års tid siden, fik jeg da snildt fat i en billig OEM version på nettet.

• #3   17. nov 2009 Microsoft har vidst udspecificeret reglerne, så man netop SKAL købe en hel pc og ikke kun et diskettedrev/mus som vi gjorde i gamle dage...

Men hvis du har købt en OEM version, vil jeg mene to ting:

1. Microsoft gider ikke køre en sag på det, skulle du blive "taget"
    2. Lorten vil falde tilbage på sælger, da du har handlet i god tro.
    Du ved jo ikke noget om licensforholdene præcist - derfor oprettede du det her indlæg, hvilket er et lille bevis på at forhandleren nok skulle have reageret og vejledt dig smiley
    Du har handlet i god tro - så jeg tror ikke på at du får ballade smiley

• #4   17. nov 2009 Egentligt må forhandlere slet ikke sælge OEM-softwaren, med mindre den er installeret på en PC. Men jeg tror godt, at M$ ved, at de kan få et langt større salg af software, hvis de ser igennem fingrene med dette.

http://www.winsupersite.com/win7/oem.asp

• #5   17. nov 2009 Bulk, OEM, retail.. All the same :o)

OEM udtrykket bruges i flæng og typisk betyder det bare at produktet ikke kommer leveret i en fin indpakning med manual og alt det andet lir det ellers ville blive leveret med.

Det er bl.a. fordi at OEM produkter bruges i færdigsamlede PC-systemer og her har man ikke brug for fine indpakninger og manualer da det hele alligevel straks skal monteres..

• #6   17. nov 2009 Dan N: OEM, bulk & retail har intet med hinanden at gøre.

• #7   17. nov 2009 Phuck @lot ~: Nej ved godt de har hver deres betydning :o) Men i daglig tale bruger man alle 3 udtryk når man snakker om et "OEM" produkt.

• #8   17. nov 2009 Dan N: Nej.

Bulk er hardware uden tilbehør, der sælges i store partier, som køberen (virksomheden) kan bruge til at sammensætte komplette systemer, der skal sælges videre til slutbrugere.

OEM er software, som sælges i store partier, som køberen (virksomheden) kan installere på maskiner, som skal sælges videre til slutbrugeren.

Retail er hardware med tilbehør i indpakning, som man som forbruger kan købe i butikken eller på nettet.

De 3 ting har intet med hinanden at gøre, og egentligt burde salg af bulk og oem til private slet ikke forekomme.

• #10   17. nov 2009 OK...tak til alle for kommentarerne.

Jeg tænkte nok det var sådan det forholdt sig med OEM, at det
    så at sige er blevet "legalt" at sælge, selv om man ikke køber det ifm. købet af en ny PC

Kommentér på:
Windows 7 - OEM Version

Annonce