Windows 7 - OEM Version {{forumTopicSubject}}
Hej
Nogen der kan sige mig om en EDB-forhandler må sælge
en Windows OEM version uden at sælge den sammen med en ny PC?
Jeg er med på, at den "officielle" definition af OEM betyder
original equipment manufacturer og at det betyder, at Windows normalt er præinstalleret når man køber en ny PC.
Normalt må man jo også kun installere en OEM version på 1 PC og der er vel normalt heller ingen support på en OEM version ?
Sagen er nemlig den, at jeg netop har bestilt Windows 7 Ultimate OEM - og
det gik fint uden at jeg har købt en ny PC
Jeg har dog set, at nogle forhandlere specifikt ud for styresystemet Windows 7 på deres hjemmesider skriver "Sælges kun i forbindelse med køb af en ny PC" - men det var altså ikke tilfældet hos mig.
Betyder det, at den forhandler jeg har købt OEM versionen af, reelt overtræder licensbetingelserne ?
eller er reglerne bare lidt uklare på det område ?
På forhånd tak for jeres kommentarer.
apr 2004
Følger: 54 Følgere: 52 Biler: 9 Emner: 464 Svar: 3.030
nov 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 2.815
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.895
Men hvis du har købt en OEM version, vil jeg mene to ting:
1. Microsoft gider ikke køre en sag på det, skulle du blive "taget"
2. Lorten vil falde tilbage på sælger, da du har handlet i god tro.
Du ved jo ikke noget om licensforholdene præcist - derfor oprettede du det her indlæg, hvilket er et lille bevis på at forhandleren nok skulle have reageret og vejledt dig
Du har handlet i god tro - så jeg tror ikke på at du får ballade
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 200 Svar: 7.877
http://www.winsupersite.com/win7/oem.asp
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 3 Svar: 13
OEM udtrykket bruges i flæng og typisk betyder det bare at produktet ikke kommer leveret i en fin indpakning med manual og alt det andet lir det ellers ville blive leveret med.
Det er bl.a. fordi at OEM produkter bruges i færdigsamlede PC-systemer og her har man ikke brug for fine indpakninger og manualer da det hele alligevel straks skal monteres..
jan 2008
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 3 Svar: 13
jan 2008
Bulk er hardware uden tilbehør, der sælges i store partier, som køberen (virksomheden) kan bruge til at sammensætte komplette systemer, der skal sælges videre til slutbrugere.
OEM er software, som sælges i store partier, som køberen (virksomheden) kan installere på maskiner, som skal sælges videre til slutbrugeren.
Retail er hardware med tilbehør i indpakning, som man som forbruger kan købe i butikken eller på nettet.
De 3 ting har intet med hinanden at gøre, og egentligt burde salg af bulk og oem til private slet ikke forekomme.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 865
Jeg tænkte nok det var sådan det forholdt sig med OEM, at det
så at sige er blevet "legalt" at sælge, selv om man ikke køber det ifm. købet af en ny PC
Windows 7 - OEM Version