6.726 visninger
|
Oprettet:
hvilken temperatur på oliefyrets vand {{forumTopicSubject}}
Hej
Er der ikke nogen kloge vvs'er der kan fortælle mig hvor varmt mit cirkulationsvand på vores oliefyr skal være.
huset er gammel og vi bruger en del olie.
snakker vi 60 grader eller kan der med fordel skrues op på 75 grader ?
vores gulvvarme i badeværelset er pissekoldt i den side ud mod ydermuren og jeg har derfor skruet fyret op på 75 grader.
Så hvis afkølingen i radiator og gulvvarme er stor nok sker der vel ikke noget ved at skrue op.
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 15 Biler: 7 Emner: 58 Svar: 393
Min svigerfar er vvs mand.. han siger det er en god ide at stille fyret på 75 grader - for ikke at tære kedlen..
Jeg aner ikke hvorfor.. jeg gør bare som han siger haha.. ellers slår han..
/CC
Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.550
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 247
nov 2003
Følger: 38 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 980
feb 2007
Følger: 62 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 891
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 31
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.942
normalt er det bare 60c
kig hellere på at efter isolere
det er den bedste løsning
og event et eftersyn på fyret hvis det er lang tid siden ;O)
feb 2005
Følger: 17 Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 58
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 487
legionellabakterier slutter ved 55´
dvs. min. 55´
for at beskytte kedlen siger man min. 65´
de fleste nyere fyr har 2termostater hvor man stiller brugsvandet til 55 og keddel temp. på 65 Der skal min. være 10´forskel, ellers vil den kalde på varme konstant.
Har du problemer med at få varmen frem så skruer du cirkulationspumpen et trin op.
Har du shuntventil så skruer du selvfølgelig op for shunten først, det kræver dog at skidtet virker..
Og radiatorventiler skal selvfølgelig også være iorden.
Vandsøjle trykket skal også være i orden og det kommer igen an på om du har et lukket eller åbent system.
Hvis der ikke bliver ordentligt varmt så ligger der sikkert en luftlomme.
Og så er der jo en grund til at du ringer til os når du ikke synes at dit fyr fungere som det skal.
Mvh. en energitekniker/oliefyrsmontør.
75´er udover det spild af olie på et oliefyr. 65´er rigeligt, og er det ikke godt nok så få en montør ud, for så har du en defekt liggende et sted.
dårlig cirkulation, luftlomme, manglende vedligeholdelse osv. osv.
nov 2003
det er med åben expansion, men det kniber med at holde vandsøjletrykket, der er ineg utætheder at spore.
shunten er sat på 10 (max åben)
ctc kedel der er 3 år gammel
cirkulationspumpen er sat på trin 3, hvis den står på trin 2 kommer der endnu mindre varme.
de rør der går under stuegul(krybekælder) er ikke til at komme til (35 cm højt) så det er ikke til at vide hvor godt isoleret de er, huset er fra 1940 ca, så ja det er noget gammelt lort.
spørgsmålet er bare om jeg nu cirkulerer vildt meget varmt vand til ingen nytte, men føler at når vandet er 60 grader går det hele til spilde inden det når ud til de forskellige radiatore.
så det er såmænd ikke fordi jeg ikke vil betale nogen for at komme og kigge, det er bare sommetider rart at kunne fortælle hvad man har forsøgt.
nov 2003
hvilken temp skal mit brugte vand have når det er tilbage i kedlen ?
aug 2009
Det kan lade sig gøre, de borer et hul og så sprøjter de skidtet ind..
Hvis du ikke kan få en pæn varme i huset uden at skulle skrue så meget op for varmen så mangler der altså en seriøs omgang isolering.
Så der er altså mange penge at spare ved at efterisolere..
Jamen returvandet må for den sags skyld gerne komme tilbage i isterninger når du shunter, det bliver jo blandet med fremløbsvandet så temperaturen bliver sat op.
Men prøv lige at stille shunten lige under 10.. Nogle gange driller de lidt og lukker både på 0 og 10
Hvilken model CTC ? Og det må da være et virkelig ringe selskab der sætter en sprit ny keddel op og ikke samtidig sætter en trykekspansion op istedet for det gammeldags fis med åben ekspansion.
Er det den røde grundfoss cirkulationspumpe du har? støjer den? har du prøvet at tage en STOR skruetrækker og en klud og så lige løsne den skrue der sidder midt i pumpehuset 1½ omgang for at tjekke om der fiser luft ud eller der kun trykkes vand ud? Der skal ikke stå meget luft i c pumpen før den slet ikke kan hive vandet rundt i systemet.
Og husk for alt i verdenen at have rigeligt med vand på systemet ellers har du ikke cirkulation på systemet.
nov 2003
grundfoss pumpen er sort og står på trin 3 , men jeg har en næsten lige så ny rød grundfoss hvis den har større kapacitet ?
på det gamle fyr kunne jeg fylde vand på til det løb ud af den åbne expansion, det kan jeg ikke på det nye fyr, der åbner overtryksventilen på fyret inden, men i løbet af en dag eller 2 står vandsøjleuret på 0 igen.
på alle udluftninger(bla lige under den åbne expansion kommer der ikke luft mere.
aug 2009
Prøv at kig lidt rundt om på fyret det er sikkert en rød/hvid eller alu farvet dåse.
Jeg er bange for at du har en utæthed..
Hvis den ikke kan holde trykket så er det oftest gulvvarmen der er utæt..
Få en montør ud og kigge på dit anlæg så han kan udelukke at det er på selve fyret at vandet siver ud.
Så kan han nok også fortælle dig lidt mere om hvordan dit fyr fungere.. Det er meget normalt at folk ikke bliver guided godt nok i hvordan deres anlæg fungerer og at de faktisk selv skal sørge for at der altid er vand på anlægget da deres garanti ellers ryger.
Overtrykken bør først åbne ved 2,5Bar
Den sorte grundfoss pumpe er også fin nok.
nov 2003
og gulvvarmen er kun et par år gammel, så håber ikke det er den der er utæt, vi har lige fået lavet nyt badeværelsesgulv
aug 2009
Prøv lige at læs på den overtryk du har der går, ved hvilke bar..
Hvis du har åben ekspansion så vil den jo løbe over længe inden at overtrykken går, med mindre din overtryk er defekt og åbner længe før den skal..
Hvad siger dit vandsøjletryk når overtrykken går?
hvilken temperatur på oliefyrets vand