{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.726 visninger | Oprettet:

hvilken temperatur på oliefyrets vand {{forumTopicSubject}}

Hej

Er der ikke nogen kloge vvs'er der kan fortælle mig hvor varmt mit cirkulationsvand på vores oliefyr skal være.

huset er gammel og vi bruger en del olie.

snakker vi 60 grader eller kan der med fordel skrues op på 75 grader ?

vores gulvvarme i badeværelset er pissekoldt i den side ud mod ydermuren og jeg har derfor skruet fyret op på 75 grader.

Så hvis afkølingen i radiator og gulvvarme er stor nok sker der vel ikke noget ved at skrue op.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilken temperatur på oliefyrets vand
  • #1   3. jan 2010 Hey

    Min svigerfar er vvs mand.. han siger det er en god ide at stille fyret på 75 grader - for ikke at tære kedlen..

    Jeg aner ikke hvorfor.. jeg gør bare som han siger haha.. ellers slår han.. smiley

    /CC


  • Tommy B
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.550
    #2   3. jan 2010 60C har jeg lige fået afvide for et par dage siden af VVS'eren, det skulle passe til de udetemp. vi har lige pt.

  • #3   3. jan 2010 60C passer....

  • #4   3. jan 2010 hmm 60 grader giver kun lunkne radiatore og koldt gulv

  • #5   3. jan 2010 60-65.

  • #6   3. jan 2010 aldrig under 60 grader kommer man under kan der komme bakterier i vandet min står altid på 65.

  • #7   3. jan 2010 jo højer grader des dyre er det at at varme op
    normalt er det bare 60c
    kig hellere på at efter isolere
    det er den bedste løsning
    og event et eftersyn på fyret hvis det er lang tid siden ;O)


  • #9   3. jan 2010 mit kører på 60c hele tiden jeg kan godt varme mine 160kvm op tjek om der er luft i systemet og få luftet det ud og fyld noget mere vand på

  • #10   4. jan 2010 overkogen går ved 90-100´
    legionellabakterier slutter ved 55´
    dvs. min. 55´
    for at beskytte kedlen siger man min. 65´
    de fleste nyere fyr har 2termostater hvor man stiller brugsvandet til 55 og keddel temp. på 65 Der skal min. være 10´forskel, ellers vil den kalde på varme konstant.

    Har du problemer med at få varmen frem så skruer du cirkulationspumpen et trin op.

    Har du shuntventil så skruer du selvfølgelig op for shunten først, det kræver dog at skidtet virker..

    Og radiatorventiler skal selvfølgelig også være iorden.

    Vandsøjle trykket skal også være i orden og det kommer igen an på om du har et lukket eller åbent system.

    Hvis der ikke bliver ordentligt varmt så ligger der sikkert en luftlomme.

    Og så er der jo en grund til at du ringer til os når du ikke synes at dit fyr fungere som det skal.

    Mvh. en energitekniker/oliefyrsmontør.

    75´er udover det spild af olie på et oliefyr. 65´er rigeligt, og er det ikke godt nok så få en montør ud, for så har du en defekt liggende et sted.
    dårlig cirkulation, luftlomme, manglende vedligeholdelse osv. osv.


  • #11   4. jan 2010 det er et par mdr siden vi fik fyret sat op af et firma, så monteringen skulle være i orden.

    det er med åben expansion, men det kniber med at holde vandsøjletrykket, der er ineg utætheder at spore.

    shunten er sat på 10 (max åben)
    ctc kedel der er 3 år gammel

    cirkulationspumpen er sat på trin 3, hvis den står på trin 2 kommer der endnu mindre varme.

    de rør der går under stuegul(krybekælder) er ikke til at komme til (35 cm højt) så det er ikke til at vide hvor godt isoleret de er, huset er fra 1940 ca, så ja det er noget gammelt lort.

    spørgsmålet er bare om jeg nu cirkulerer vildt meget varmt vand til ingen nytte, men føler at når vandet er 60 grader går det hele til spilde inden det når ud til de forskellige radiatore.

    så det er såmænd ikke fordi jeg ikke vil betale nogen for at komme og kigge, det er bare sommetider rart at kunne fortælle hvad man har forsøgt. smiley


  • #12   4. jan 2010 det jeg spørger om er vel:

    hvilken temp skal mit brugte vand have når det er tilbage i kedlen ?


  • #13   4. jan 2010 hvis der er så dårligt isoleret så få sprøjtet efterisolering ind..
    Det kan lade sig gøre, de borer et hul og så sprøjter de skidtet ind..
    Hvis du ikke kan få en pæn varme i huset uden at skulle skrue så meget op for varmen så mangler der altså en seriøs omgang isolering.
    Så der er altså mange penge at spare ved at efterisolere..

    Jamen returvandet må for den sags skyld gerne komme tilbage i isterninger når du shunter, det bliver jo blandet med fremløbsvandet så temperaturen bliver sat op.

    Men prøv lige at stille shunten lige under 10.. Nogle gange driller de lidt og lukker både på 0 og 10

    Hvilken model CTC ? Og det må da være et virkelig ringe selskab der sætter en sprit ny keddel op og ikke samtidig sætter en trykekspansion op istedet for det gammeldags fis med åben ekspansion.

    Er det den røde grundfoss cirkulationspumpe du har? støjer den? har du prøvet at tage en STOR skruetrækker og en klud og så lige løsne den skrue der sidder midt i pumpehuset 1½ omgang for at tjekke om der fiser luft ud eller der kun trykkes vand ud? Der skal ikke stå meget luft i c pumpen før den slet ikke kan hive vandet rundt i systemet.

    Og husk for alt i verdenen at have rigeligt med vand på systemet ellers har du ikke cirkulation på systemet.


  • #14   4. jan 2010 ctc 2000 18/22

    grundfoss pumpen er sort og står på trin 3 , men jeg har en næsten lige så ny rød grundfoss hvis den har større kapacitet ?

    på det gamle fyr kunne jeg fylde vand på til det løb ud af den åbne expansion, det kan jeg ikke på det nye fyr, der åbner overtryksventilen på fyret inden, men i løbet af en dag eller 2 står vandsøjleuret på 0 igen.

    på alle udluftninger(bla lige under den åbne expansion kommer der ikke luft mere.


  • #15   4. jan 2010 hvis overtrykken åbner så har du trykekspansion.
    Prøv at kig lidt rundt om på fyret det er sikkert en rød/hvid eller alu farvet dåse.
    Jeg er bange for at du har en utæthed..
    Hvis den ikke kan holde trykket så er det oftest gulvvarmen der er utæt..
    Få en montør ud og kigge på dit anlæg så han kan udelukke at det er på selve fyret at vandet siver ud.
    Så kan han nok også fortælle dig lidt mere om hvordan dit fyr fungere.. Det er meget normalt at folk ikke bliver guided godt nok i hvordan deres anlæg fungerer og at de faktisk selv skal sørge for at der altid er vand på anlægget da deres garanti ellers ryger.

    Overtrykken bør først åbne ved 2,5Bar

    Den sorte grundfoss pumpe er også fin nok.


  • #16   4. jan 2010 jeg ved det ikke er tryk expansion, for "dåsen" der var med fyret ligger ude i garagen smiley
    og gulvvarmen er kun et par år gammel, så håber ikke det er den der er utæt, vi har lige fået lavet nyt badeværelsesgulv smiley


  • #17   4. jan 2010 ok den overtryk burde ikke kunne gå i alt fald..
    Prøv lige at læs på den overtryk du har der går, ved hvilke bar..
    Hvis du har åben ekspansion så vil den jo løbe over længe inden at overtrykken går, med mindre din overtryk er defekt og åbner længe før den skal..
    Hvad siger dit vandsøjletryk når overtrykken går?


Kommentér på:
hvilken temperatur på oliefyrets vand

Annonce