Klipning i film - hvilken? {{forumTopicSubject}}
http://www.youtube.com/watch?v=I7bsW4zdYKo
hvilken af disse typer af klipning bruger denne reklame?
1. Kontinuitets-klipning (usynlig klipning).
Når man ser en film skal man ikke lægge mærke til det tekniske. Man skal føres ind i filmens verden uden at blive forvirret over handlingen og miste orienteringen/kontinuiteten i filmen. En almindelig form for kontinuitetsklipning er at klippe i "bevægelses- eller blikretningen". Hvis vi f.eks. ser en person, der kigger op, vil vi acceptere, at næste billede viser, hvad personen ser.
2. Montage-klipning (synlig klipning)
Her er det netop meningen, at publikum skal bemærke klipningen og selv finde en logik i hvorfor, der klippes mellem disse to billeder. F.eks. Mand – Pistol = mord. Klipningen stammer tilbage fra 20'erne, hvor store russiske instruktører som Eisenstein udviklede stilen. Med musikvideoerne har klippeteknikken fået en renæssance.
3. Analogi-klip eller match-cut
Klip mellem ting i billedet, der matcher, og som derved skaber den accepterede overgang mellem to miljøer, der ellers vil modarbejde hinanden (fra skoleklasse til kirkegården f.eks.). En måde at gøre det på er at klippe mellem to billeder, hvor publikum på begge billeder naturligt ville kigge på samme bestemte punkt i billedet. Dermed accepterer de umærkeligt klippet. Man kan også forestille sig at der klippes i form – altså at der klippes mellem ringe i vand til et rundt vejskilt. Eller – som det sker i "Bedre eller dårligere" – at man klipper i en konkret genstand – Rachels svømmebriller og synsprøveapparaturet. En variation er at klippe i lyd – enten ved at man hører en brandalarm og så klipper til et sengebord med et ringende vækkeur. Eller man lader en lyd fra næste scene starte i slutningen af den foregående – altså inden det konkrete klip – og på den måde accepterer man overgangen (en variant er at klippe i dialogen, hvor der måske stilles et spørgsmål og hvor det naturlige svar bliver givet i en helt anden sammenhæng et helt andet sted.
4. Krydsklipning
Man overholder kontinuiteten i tid og sted, men klipper mellem to sideløbende handlinger. Det bruges typisk i actionscener, hvor helten måske er på vej et sted i byen, mens bussen uden chauffør drøner mod det ufærdige brobyggeri et andet sted. Når han det – klipningen skaber forbindelsen og lader os være med to steder på en gang.
5. Parallel-klipning
Overholder ikke kontinuiteten, men viser forskellige handlinger forskellige steder uden at de direkte har noget med hinanden at gøre. Det kan være en måde at beskrive et eller flere miljøer på.
nov 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 134 Svar: 206
mar 2008
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 44 Svar: 686
Ved at lave mediefag?
nov 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 134 Svar: 206
Men ja tror sku også det er kontinuitets klipning :=)
Klipning i film - hvilken?