Ondt i øjnene - Øjensmerter :'( {{forumTopicSubject}}
Jeg har gået med briller siden jeg var 4 år, og derefter kontaktlinser fra da jeg var 13 år – og nu er jeg 18 år. Jeg har +5,25 på begge øjne og ingen bygningsfejl.
Jeg har haft linser fra Louis Nielsen. Der har aldrig været problemer før for ca. 1½ år siden.
Start: Ondt i øjne i en mild grad – vi troede jeg sad for meget ved min lille pc. Det holdte jeg så op med, og det forsvandt kort i et stykke tid, men vendte derefter tilbage ved et kort influenzaforløb. Da influenzaen så var forsvundet gik det igen væk i et stykke tid og kom så tilbage ved en influenza mere ca. 1 uge senere. Siden er det kommet og gået, først i perioder med svingninger, hvor det sådan var hvert 20. minut jeg mærkede til det. I hele det lange forløb har jeg benyttet mig af mine linser, dvs. jeg ikke har gået uden dem.
I perioden, har jeg haft det så underligt og grimt, at jeg har lagt mig til at sove hver dag, jeg er kommet hjem fra skole og er derefter vågnet op uden det er gået væk, men hvor det bare stadig er der i en lidt mildere grad. I starten synes jeg lidt af smerterne forsvandt, når jeg fik noget at spise, men det var nok bare mig. Inden alt dette med smerterne trådte frem (tror det var inden) havde jeg synsbesvær. Og når jeg gik i Herning Centret f.eks. og kiggede ned ad Gangen følte jeg, at jeg nærmest svævede lidt, og kunne ikke se tydeligt. Jeg fik da en mildere styrke og så var det ellers fint for en stund.
Gjorde noget ved det: Da smerterne virkelig blev slemme, slemme og jeg græd meget pga. det, havde lavt psyke osv., var det allerførste jeg gjorde, at gå til min læge. Jeg fortalte det som det var, og at jeg var nervøs for at der var noget med mig. Jeg fortalte også, at jeg sommetider mærkede smerter i mit kranie/min hovedskal – hvor jeg har haft hul i hovedet som barn, og nu har et kæmpe ar efter det, men at jeg ikke vidste, om det havde noget med det at gøre. Det var ikke noget – lægen sagde blot, at det var arvæv, og at jeg skulle gå til min optiker og få dem til at kigge på mine øjne. De skulle så tjekke om jeg havde røde øjne, og om væsken i mine øjne var fin osv., og hvis ikke de fandt noget, skulle jeg komme igen… LÆG MÆRKE TIL DETTE
Jeg gik til optiker, og der var ikke noget med mine øjne. Jeg spurgte, hvad der så kunne forklare smerten og hun mente, at jeg havde ondt i mine øjne, fordi jeg skulle have læsebriller. Hun fortalte, at jeg så fint med linserne langt væk men kunne godt bruge mere styrke tæt på – faktisk kunne jeg trænge til flerstyrkeglas – men det kan man jo ikke lave i linser. Jeg troede hende ikke – og det viste sig, at min øjenlæge heller ikke troede hende.
Da jeg havde været der hos min optiker, blev jeg forhastet puttet ind oppe hos øjenlæge Susanne Madsen. Hun havde knap tid til mig, og fortalte at hun kun koncentrerede sig om linser ved voksne. Hmm. Min styrke var vist fin konstaterede hun, men så derved også at mine øjne var hævet, og mente at jeg skulle have nogle der sad bedre på mine øjn – disse sad altså for stramt. Tilmed skulle jeg ikke gå med linserne i så lang tid pr. dag som jeg gjorde, og skulle derfor ha’ aflastningsbriller for ellers ville jeg ende med ikke at kunne bruge linser mere, jeg havde altså ingen sygdom i mine øjne – HER ER JEG SÅ NU!! Kan jo ikke bruge linser mere nu.
Skrevet videre
Efter at have gået uden linser i nogen tid, gik jeg ind til Thiele i Herning Centret, hvor de havde en linse ekspert med 14 års erfaring.
Han arbejdede med mig, men fandt heller aldrig ud af, hvad der var galt med mine øjne.
Det eneste han kunne konstatere ved at kigge på mig, var at jeg havde ar i mine hornhinder, hvilket kunne betyde at mine linser havde gnavet mig = (jeg sætter aldrig mine ben i Louis Nielsen igen).
Det var ikke så mærkeligt, at han ikke fandt ud af noget, når jeg nu, ca. 1 år efter stadig har smerter i mine øjne - og IKKE går med linser.
Siden jeg afsluttede tjekkene hos Tommy, har jeg ikke brugt linser - og smerterne er stadig ikke gået væk
Jeg døjer med det dag ud og dag ind, og det er belastende uden lige.
Når jeg trykker på mine øjne gør det ondt i mine hornhinder, mærkes det til, og det er utroligt ømt, men det lindrer også, når jeg trykker derind.
Det føles som om mit hoved er ved at springe indimellem og jeg er ofte svimmel.
Smerten (beskrivelse):
Symptomer: Koncentrationsbesvær, ondt i øjnene (styrefunktionen), gør efter tid ondt at have linserne i.
Har tænkt på om det kan være samsynsproblemer.
Altså hvor øjnene ikke arbejder ret godt sammen.
Hvis nogen har en anelse, om hvad det kan være, vil jeg rigtig gerne høre fra jer
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 25 Svar: 841
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
jul 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 181 Svar: 431
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.748
jul 2007
Jamen hvis det var en reaktion på allergi overfor linser, burde det så ikke gå væk nu hvor jeg ikke bruger linser mere?
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 25 Svar: 841
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 1.070
jeg har døjet med og døjer til tider stadig med, er blevet meget bedre af sig selv de sidste 3 mdr. men har lidt af det i snart et år.
ondt i og omkring øjnene, konstant hovedpine, tung fornemelse i hovedt (meget træt og ukoncentreret)
synsforstyrelser i form af forbigående dobbelt syn ( især på undertekster)
fokuseringsbesværd (især i tusmørke når jeg er lidt træt)
lys gilmt i det perifirer perifere syn.
skal siges at til syns test ser jeg fint og at jeg aldrig har brugt briller eller kontaktlinser. men har været til de værse læger, ct scanning, øjen læger neurolog osv.
held og lykke med din fremtidige behandling.
stefan
jul 2007
Lyder uhyggeligt at du har noget af det samme, og at de ikke kan finde ud af hvad det er.
Kan det ikke være samsynsproblemer?
http://www.samsynsklinikken.dk/samsynsproblemer.htm
Jeg skal påbegynde studie nu her, og det kommer jeg aldrig igennem, hvis ikke det her snart fortager sig
Jesper H
Så langt er jeg slet ikke kommet endnu i processen
Ved ikke om jeg er klar til at springe ud i det.
Har også overvejet laseroperation.
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 845
afsted...og vær ikk nervøs for en evt operation(har 14 stk i bagagen) er selv nervøs hver gang, men det bliver altid bedre på dn anden side
jul 2007
Har du også noget med øjnene da?
dec 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 57 Svar: 235
jul 2007
Jaee, nu er det jo ikke bare lige sådan noget man bare lige gør
Desværre
jul 2007
Ok kan du sige noget mere?
dec 2009
alt andet er (desværre) pis.
mar 2007
de har sågar været ude i at det kunne være psykisk i form af feks. følsesmæssigt stress.
mange af symptomerne kunne godt lyde som det. men som sagt er jeg gået fra i en periode hvor jeg slet ikke kunne læse eller koncentrere mig til at jeg så godt som kan fungere normalt igen.
har faktisk blevet testet af min øjen læge for samsyns problermer med en test der minder om den her.
http://www.brilleland.no/Netsyn/samsynstest.htm
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Angående ømhed på hornhinden så er det næppe der din ømhed sidder. Jeg har selv oplevet hornhinden har sluppet øjnæblet 2 gange grundet allergi overfor pollen. Mit spørgsmål vil være er du tjekket for allergier? Det kunne nemt være en allergisk reaktion for noget i hjemmet da øjne og næse er megt følsomme overfor ændringer.
jul 2007
Hvordan kan det være de har arbejdet så meget med dig?
Jeg er virkelig også bange for det der med svulster i hjernen?
jul 2007
Kunne være jeg lige skulle få det tjekket.
dec 2009
jul 2007
Er ikke tjekket for allergi, nej.
Men har aldrig haft allergiske symptomer.
dec 2003
Angående at skele er det en helt anden sag. Det kunne sagtens være en af grundene til irritationen.
dec 2009
jul 2007
Hvorfor da?
mar 2007
jul 2007
apr 2009
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
dec 2003
mar 2007
sov godt
jul 2007
Kan det virkelig være en svulst i hjernen?
jul 2007
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 865
Det er rigtig træls når man går og døjer med noget der påvirker en i så høj grad. Jeg har selv prøvet det samme, og blev også scannet i hoved og r.. og måtte skifte læge inden der endelig skete noget, og man fandt ud af hvad jeg fejlede.
Nu var det ikke det samme som hos dig, men jeg ved hvor træls det er når der dels (ofte) er lang ventetid på at komme til undersøgelser osv.
Stefan H er inde på noget af det rigtige - ofte er man nødt til at blive ved med at presse på de forskellige steder, før der sker noget.
Såfremt der ikke sker noget i sagen inden for den nærmeste fremtid i det offentlige system - ville jeg personligt nok prøve at forhøre mig på et privathospital hvad de tager for en undersøgelse der.
jul 2007
jul 2007
Tak for rådet
jul 2007
dec 2003
mar 2007
du skal også passe på at du ikke kommer til at tænke for meget på det, gjorde jeg i perioder, og det blir man bare sindsyg af
jul 2007
Hvordan foregår sådan en scanning?
Hm håber sgu ikke det er en svulst.
Tror bare man havde haft det meget dårligere så.
dec 2003
mar 2007
ja det tror jeg også.
men nu jeg sove, sov godt og held og lykke, hvis du har nogle spørgsmål skal du være mere end velkommen til at skrive til mig
jul 2007
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Det kan ændre sig meget hurtig og kan netop give ondt i øjene
jul 2007
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.125
Jeg har ikke nævneværdige problemer med mine øjne, men går til kontroller en gang i året psg. diabetes....
Men æjenlæger er meget forskellige, og jeg syntes du går for meget til optikker i sedet for en rigtig øjenlæge...
Jeg har været ved forskellige i både kolding og vejle, og ham jeg går til i vejle er jeg utrolig godt tilfreds med, han lytter og tager tingene meget alvorligt....
Ved en af mine årlige tests fand han at trykket i mit venstre øje ved for højt, og han tjekkede øjet i hoved og r... og satte mig i en test for grå stær og fandt ud af aj jeg havde anlæg for at få grå stær...
Jeg syntes han er fin og ikke så ligeglad som de andre jeg har været til, og det var måske en mulighed for dig....
Men umiddelbart ville jeg da fravælge linser og vælge briller, det er bar underligt at du ikke er blevet foreslået det meget tidligere at din egen familie eller læge/øjenlæge.... for du skal jo ikke forvente at en optikker er reel, da de jo eksistere for at tjene penge, så helt 100% sagligt svar får du sikkert aldrig...
Din kommentar om Luis Nielsen er ligeså plat som T Hansen jokes,,,
Den du har været ved i Luis Nielsen kan ligeså godt skifte arbejdsplads til en anden optikker, eller for den sags skyld er alle optikkere jo heller ikke ens, så jeg syntes det er lidt dumt at sætte en kæde i dårligt lys, for du skal jo huske på at det jo kun er dig selv der har valgt linser,, ikke optikkerene eller lægerne...
Min egen søn har tit spurgt om linser, men jeg syntes det er en dårlig ide, når nu briller kan klare det samme, og ikke mindst er ens hornhinde meget skrøbelig, og går den til, ja så skal man ikke regne med at have sit syn i behold ret længe,,, kender de et pat stykker der er blevet blinde pga. problemer med hornhinden, men som også er relateret til diabetes, men den ene hvos en opperation gik skævt ved at hornhinden blev ødelagt...
Så find dig en øjenlæge, og få evt. din egen læge til at henvise dig, og vil lægen ikke det,,, sååå find en anden læge... det er dit liv og dit velvære og helbred vi snakker om, og ikke fancy mode ting eller andres holdninger på nogen områder, men dig og ingen andre....
Held og lykke med det.....
Ondt i øjnene - Øjensmerter :'(