{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
566 visninger | Oprettet:

DINE foto instillinger til ræs,røg osv {{forumTopicSubject}}

Hey

Jeg spørger DIG som render rundt med et okay dyrt kamera til træf som der kan lidt tricks fx at sætte lukkehastigheden ned (shutter)..
Jeg aner ikke hvad den står på når man tager billeder uden at rette i det, men mit spørgsmål går på.

Når i tager billeder og sætter den ned til fx dækafbrænding så man kan se røgen sno sig rundt omkring - hvad sætter i den så ned på ??
Jeg ved godt at det kræver meget ro på hænderne for at tage disse billeder hvor man sætter shutteren ned - har også et stativ jeg overvejer at begynde at tage med sommetider :).

Mit "nye" kamera er "Panasonic LUMIX FZ38"

P.F.T.
Nielsen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DINE foto instillinger til ræs,røg osv
  • #1   22. aug 2010 Det kommer sgu meget an på brændvidden, og om hvordan man har stativ og hvad man personligt foretrækker. Der er ikke noget magisk tal. Som udgangspunkt starter jeg med at bruge 1 divideret med brændvidden i milimeter. F.eks. 60 mm = 1/60 sek, og 200 mm = 1/200 sek. og så sætte den op eller ned derfra alt efter resultatet

• #2   22. aug 2010 En hurtig lukketid, så kan du få hurtige detaljer med, som røg osv.

• #3   22. aug 2010 Prøv dig frem smiley

Kun derved kan du se hvad forskellen er, og hvad der passer bedst til netop den stiuation.

• #4   22. aug 2010 Takker folkens.. Må ud og prøve mig frem ja..

Men har i et godt senarie hvor jeg kan øve mig med NETOP shutteren??

For det er træls at stå og øve sig hvor der er dækafbrænding.. Kan vel ikke øve mig med fx forbi kørende biler ?
    Det går vel for stærkt og derved er en total anden situatuin..

• #5   22. aug 2010 ti de fleste still photos (se mine to biler) bruger jeg en stor tele (80-200) på blænde 2.8. jeg tager som regel på mest mulig tele, så billedet bliver mere presset sammen. giver en god effekt. lukketiden skal aldrig under 1/125, men det er ikke noget problem i selv dårligt dagslys, med et ordentligt objektiv.

til action vil jeg mene du skal OVER 1/500 del i lukketid hvis du skal fange action knivskarpt.. er du rigtig god til panorerimg så kan du lave fede billeder på 1/15-1/60 del når du følger bilen horisontalt og trykker af.

min kameragrej hjælper med at låse vertikale rystelser når jeg laver panereringer, så de biver virkelig flotte.... men det kræver du har noget godt og dyrt grej hvis du skal lave de mere avancerede øvelser

bruger Nikon, D3, D2h, 80-200 2.8 /17-35 2.8, 85mm 1,4 / 60mm micronikkor 2.8 og en SB900 flash

• #6   22. aug 2010 Over 1/500 sekund til action (bil) fotografering giver rigtigt nok nogle skarpe billeder - omend de er røvkedelige smiley

Men det er nu også en god måde at skille amatørerne fra de professionelle.

• #7   22. aug 2010 'Scooby Doo !> Må desværre erkende at jeg blot har kameraet "Panasonic LUMIX FZ38" uden objektiver eller andet til. Det eneste jeg har er en "sol afskærmer".
    Men kan godt se hvad du mener med at de bliver presset en smule mere sammen, det gør det hele lidt mere unik at se på syntes jeg.

Men jeg er så amatør at jeg slet ikke aner noget om alle de "tal" der bliver skrevet noget om og som en ekstra gevinst er jeg dum som en dør til matematik (tal) - sååe.. Men må i gang med min PDF manual og så se hvad jeg kan presse ud af min kamera alene.

For er usikker på om jeg på et senere tidspunkt kan købe et ekstra objerktiv til den, for det er "kun" semi spejlrefleks kamera.. Men har dog aldrig været min intention at bruge så mange $$$ på det at jeg skal ud og have ekstra objerktiver m.m. til den.. Har set billeder af den via google jeg er meget imponeret over uden noget ekstra.. hehe

• #8   22. aug 2010 - Neffi | Tilbyder photosessions @ Aalborg > Noteret - takker :D..

• #9   22. aug 2010 hvis man vil tage action photos, så sidder de fleste ikke særligt tæt på den action man fotograferer og er nød til at bruge størst mulig tele for at 'isolere' motivet. når du bruger tele, så kræver det en hamrende rolig hånd eller stativ og de færreste har nogen af delene med sig til bilshows..
    (iøvrigt er det <meget svære at tage actionbilleder med stativ end i fri hånd)
    derfor kræver det høje lukketider , ellers lover jeg dig skidtet bliver uskarpt.. og uskarpe billeder adskiller amatørerne fra de "professionelle" smiley

• #10   22. aug 2010 'Scooby Doo !> Det lyder som meget kloge og rigtige ord :). Ville man mon blive gjort til grin hvis man stillede et stativ op til et træf eller fx hvor der køres ræs ?
    Ville nok være "bedst" at gøre det hvor der køres ræs og så finde et godt stå sted.. hehe

Men igen, ser nok oz en smule nørdet ud smiley

• #11   23. aug 2010 Scooby Doo:

Det er rigtigt nok at man for det meste ikke befinder sig tæt på selve motivet og derfor behøver en stor tele for at komme 'tæt nok' på. Ligeledes har du ret i at det kræver en meget rolig hånd, og/eller hurtig lukketid for at få 'skarpe' billeder normalt. Ellers kan der bruges et stativ til at minimere rystelserne, eller noget ordentligt udstyr med indbygget IS (billedestabilisering)(hvilket der faktisk er mange der har med til bilshows for øvrigt).

Men hvad du siger med at til action billeder af biler og motorsport (gaderæs, drift osv) skal der bruges en høj lukketid for at høre motivet skarpt er jeg langt fra enig med dig i! Rigtigt nok er der mange billeder med langsommere lukketider der er lige til at smide ud, men de gode billeder der er tilbage er dog så hammer professionelle! Jeg vil gerne prøve at vise dig forskellen:

To billeder taget med en hurtig lukketid for at opnå 'skarpe billeder':

http://1.1.1.3/bmi/sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs546.snc3/29887_397842452950_740032950_4281032_1737161_n.jpg

http://1.1.1.1/bmi/sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs126.ash2/39663_1245120627229_1805817437_510802_1958182_n.jpg

Og så et billede med en langsom lukketid på 1/60 sekund:
    www.neffi.dk/download/IMG_1917.jpg

Jeg beklager for kvaliteten og størrelsen på de to første billeder, dem har jeg ikke selv taget. Jeg håber dog at du stadig kan se hvad jeg mener med 'røv kedelige' billeder :o)

• #12   23. aug 2010 - Neffi | Tilbyder photosessions @ Aalborg > Har ikke forstand nok på det til at komme med indvendinger udover - de to første links funker ikke hos mig .. øvøv - for er mega nysgerrig lige nu ;).
    Har prøvet o IE & Firefox men muligt det er min comp der fucker.. Billedet på dit site er mega godt (:

• #13   23. aug 2010 Så du også kan være med Nielsen, fixer jeg det lige:

www.Neffi.dk/download/billedeeksempel1.jpg

Jeg beklager endnu engang kvaliteten og påpeger jeg ikke selv har taget disse billeder.

• #14   23. aug 2010 - Neffi | Tilbyder photosessions @ Aalborg > Takker ;). Kan sove se især på den sorte bimmer at der er lidt ekstra detaljer med røgen :).

Men det er jo fra Pandrup, var der også selv :D.. Var det dig der rendte med vest "på det grønne" område ? Hvor de driftede..

• #15   23. aug 2010 Der er måske nogle flere detaljer i røgen på det hurtige billede (hurtig lukketid), hvorimod at røgen er blevet tværet ud på mit langsomme billede. Hvilket der er det fedeste må i selvfølgelig om, jeg ved bare godt hvilket der er min favorit.

Ja, billederne af BMWen er fra Pandrup. Dog rendte jeg ikke rundt med vest denne gang, da jeg tog flest billeder indedøre. Dog kan du helt sikkert finde mig med en gul vest på havnen i Århus næste weekend, hvor www.SDseries.eu kører drift i hele 27 timer fordelt over 3 dage!

• #16   23. aug 2010 - Neffi | Tilbyder photosessions @ Aalborg > Havde kvaliteten været ens på alle 3 billeder havde det være mere interessant ;). Men ja pga. kvaliteten så taler jeg også for billedet der oprindeligt ligger på dit site ..

Okai, jeg rendte nemlig selv rundt med vest i Pandrup hvilket der også var 1 anden gut der gjorde.. hehe
    Go fornøjelse i Århus smiley

• #17   23. aug 2010 På trods af kvaliteten bedes du specielt lægge mærke til fælgene og baggrunden, der kan du sagtens se forskel og sammenligne selvom kvaliteten ikke er god på de to små billeder.

Kommentér på:
DINE foto instillinger til ræs,røg osv

Annonce