{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.517 visninger | Oprettet:

Hæve/ Hanebånd dimension {{forumTopicSubject}}

Haløj. er i gang med min 1 sal. retter alle spær op med en 45x195 planke, så vil jeg gerne have hævet mine hanebånd 10 cm. men hvilket træ bruger man til det?, en 4x4 planke (som der sidder der nu) eller kan man bare tage spærtræ 150x45 og sætte sådan en på hver side af det nye spær, eller 2 x 95x45. .? der skal laves til kip der oppe med gips..

takker..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hæve/ Hanebånd dimension
  • #1   5. jan 2011 du skal huske på at det er de "gamle spær som holder taget, så du skal ikke sætte hanebånd på opretnings plankerne. det ser da også pænere ud hvis du bruger de gamle bumkantede hanebånd.

  • #2   5. jan 2011 Samme dimension som der sidder nu. Hvis du begynder at lege med at flytte hanebåndet og skifte dimension på, så skal du sgu være sikker på hvad du laver ! Men spærtræ på 95x45 på hver side af af spærret er fint. Og så nogle gode skruer på en 5x120 !

  • #3   5. jan 2011 det ved jeg godt. men den ene ville så sidde på siden af det nye spær og den anden inde under det gamle spær, og så fastgøre den rigtig godt med nogen søm plader og en gennemgående bolt igennem det hele og et par store skiver..

  • #4   5. jan 2011 ja, men nu forstærker jeg jo også spær gevaldig med den 195x45 spærtræ. den har fået 6x120 skruer ved hver 30 cm..

  • #5   5. jan 2011 du skal da gå ud til en nedbryder og finde nogle gamle der er i orden og montere hvis de skal være synlige bare husk at slibe og klar gøre dem inden du montere dem ig husk at montere dem inden du afmontere de gamle

  • #6   5. jan 2011 er jo ved at lave nyt så vil gerne have nyt op, men er der ikke nogen der bruger dobbelt, og bare montere 2, evt 95x45mm?

  • #7   5. jan 2011 Hvorfor vil du rette spær op ?? Er det så du vilha udnyttet loftet eller ? For så ska det jo osse isoleret og der kan du sku ikk nøjet med et stykke spærtræ på 45x195. De nye isolerings krav hedder vidst 300 mm hvis jeg husker helt rigtig. smiley men der er jo rigtig mange muligheder.
    Hvis du ved hvad du gør kan du godt skære et hanebånd ned ad gangen og korte lidt af og hæve dem de 10 cm. Så fyr lige en gevindstand igennem også med en møtrik og skive på hver side smiley

    Hvis du vil have nye hanebånd op så havde jeg nok valg og selvfølgelig fjerne de gamle og sætte nye op på 45x145 eller 45x195. Det er en pæn dimension til hanebånd og så kommer de heller ikk til og virke for 'simple'.


  • #8   5. jan 2011 Med 'simple' mener jeg for tynde eller sådan

  • #9   5. jan 2011 Thomas, fordi loftet er en smule skævt, ikke meget. og de gamle spær er 160mm så der er plads til 300mm isolering, der kommer plast under de spær og så reglar så strømmen bliver trukket på indersiden af plastikken for ikke lave huller osv.. så kommer der forskalling, måske osb og gips, eller nøjes ed gips..

    ok ja så bare nøjes med 1 på 195x45 i stedet for 2. det var faktisk en god ide, har nemlig også mere af det træ til at ligge smiley


  • #10   6. jan 2011 Jamen så der jo ingen ko på isen mht iso smiley

    Jeg havde valgt og bruge to lag gips. Det med og bruge en osb plade under et lag gips er fint nok til vægge hvor man ska hænge fladskærm op fx smiley men når det er op omkring hanebånd osv er gips klart nemmere og arbejde med smiley


  • #11   6. jan 2011 okay det skal lige overvejes, har nemlig en masse osb plader til at ligge smiley men så skal jeg bruge dem på de lige vægge og gips på skrå vægge..

    men nu er det først lige de hanebånd der skal tilses. de vrider vel ikke de spær nu når jeg monterer det på siden af de gamle.



  • #12   6. jan 2011 jeg har lige lavet helt ny tag etage og har monteret brugte det er helt sikkert meget flotter en 1-2 reglear
    hvis du har monteret reagler på siden af spæret kan du så montere 300 mm isolering ?du skal huske at isolering ikke må røre undertaget da der så ikke kan ske udluftning /ventilation under taget med fare for fugt/svampe skader
    hvis der ikke har været beboelse skal du sikre brand udgange og du skal måske bruge to lag gips også af hensyn til brand hvilket helt klart er en fordel på andre måder også husk at trække strøm og varme også normalt skal du også bruge gevindstænger til dine hane bånd
    jeg ville nok kontakte en tømmer eller lign hvis du ikke har prøvet det før da der er mange fælder i at lave det du bør også kontakte teknisk forvaltning for at finde ud af om du over holder alle krav


  • #13   6. jan 2011 der er styr på det med isolering og krav og alt det der. der er kun et spørgsmål og det er ang de hanebånd. har lavet et par 1 sal før.
    men nu er det min egen og der skal ikke spares på materialer, så kan selv bestemme hvordan det skal være osv,

    og der er beboelse der i forvejen, men fra 75, så vil have det uptodate, kip osv..



  • #14   6. jan 2011 Det burde ikk vride det store. Ellers ka du jo klodse imellem smiley

  • #15   6. jan 2011 Thomas B.- jeg tænker på når hanebåndet sidder på siden i stedet for lige under, så med tiden vil vride, men det tror jeg nu ikke, der kommer en væg hele vejen igennem huset til kip, så hanebåndet og kip kommer også til at træde på midten af hulvet igennem hele huset, og under de gulv bjælker er der en mur hele vejen igennem så der kan bare komme pres på..
    og der er kun tale om en 45x195 pr spær som hanebånd..,


  • #16   6. jan 2011 Ja på siden smiley så tror jeg jeg misforstod smiley men ka ikk de hvorfor det skulle vride smiley

Kommentér på:
Hæve/ Hanebånd dimension

Annonce