Forstand på varmepumpe-montering? {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Tænkte på om der var nogen herinde der er kølemontør, eller på andre måder ved noget om emnet?!
Jeg skal have monteret en varmepumpe på mit værksted, men er i tvivl om hvor jeg skal placere ude-delen.
Jeg har 2 muligheder...Enten kan jeg bygge et lille "skur" til den udenfor, og dermed placere den "i det fri" uden for værkstedet.
Eller jeg kan placere den på loftet over værkstedet, hvor der er god plads og helt vind, og regn/sne tæt. Der er isoleret op til loftet, så det gør ikke noget at den laver kulde deroppe.
Min logik siger mig lidt at det ville være bedst at montere den et sted der både er vind, og sne-tæt, men ved ikke så meget om det.
Varmepumpen til min lejlighed har jeg monteret med ude-delen "i det fri" og der er altid problemer når det fyger med sne, og den iser til. Så det ville umiddelbart være en bedre løsning at montere den "indendørs", når jeg skal have én til værkstedet?!
Nogen der kan gøre mig lidt klogere?
maj 2006
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 3 Emner: 36 Svar: 533
okt 2003
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 363
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 161
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 3 Svar: 494
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Ved godt at den køler på ude-delen, men der er isoleret op til der hvor den skal stå. Så den må godt køle der, tænkte jeg.
Men det med vandet kan jeg godt se...Det kunne dog løses med en slange, ligesom der normalt sidder på.
Men kan godt se at det med at have den lavere end inder-delen bliver lidt umuligt.
Men hvis man nu havde et "separat rum" ved siden af værkstedet, ville den så kunne stå her? Eller er det simpelthen bedst "helt ude"?
okt 2003
apr 2004
Jeg bryder garantien uanset hvad, så det går nok...
mar 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 60
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 147
Men du skal hænge dem op ude, hænger du den op oppe på løftet vil der komme vand / Is
Den vil temmelig sikkert isse til oppe på dit loft = dårligere ydelse
du skal også have lavet afløb oppe fra loftet ( måske et varmelegme i afløb så det ikke isser til om vinteren.
Sæt den op udenfor, men ikke i et skur Du må højrest lave et lile hal tag over den. DU må ikke pakke den ind!
Håber det hjalp
okt 2003
feb 2008
Der er ikke noget med at de ikke "må" sidde over hinanden
Hvis Ude delen står højre end inde delen, skal der være olie lommer på sugeledningen, det er for at få olien med tilbage til komp.
apr 2004
Hvis den skal stå udenfor, er jeg nødt til at lave et lille skur til den. Min varmepumpe i lejligheden har været fuldstændig ubrugelig efter de snefygninger der har været.
Det var derfor at jeg tænkte at et "lukket" loft-rum måtte være smart?!
Men hvad så med den anden løsningen, med at sætte "ude-delen" i et andet rum, men stadig "indendørs"?
Jeg har nemlig vægge fra værkstedet og ind til et rum på ca 60 m2. Så tænkte på at stille ude-delen i dette, og føre slangerne ind gennem væggen osv..
feb 2008
Det med det andet rum kunne godt lade sig gøre.
apr 2004
feb 2008
Der vil jo komme vand hvor ude delen står hvis du kører varme med den.
apr 2004
feb 2008
Når du kører køling (aircondition) så kommer der vand fra inde delen, men der bliver ude delen varm, og der kommer ingen vand der.
apr 2004
Jeg må se om jeg kan få lavet et afløb, for det ville være lækkert at have den i et rum.
Jeg havde overvejet at montere inde-delen oppe ved loftet, for at den fylder så lidt som muligt. Vil det være helt åndssvagt at montere den 5-10 cm fra loftet?
feb 2008
apr 2004
Mange tak for hjælpen...Er blevet en hel del klogere nu...
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 703
De billige har problemer med at lave varme når det bliver koldt.
Min den næste skal ind i et skur - selvfølgelig ikke helt tæt
apr 2004
Ventilation er der ikke det store af, i det rum jeg havde tiltænkt den.
Der er selvfølgelig normal luft gennemstrømning, men der er helt nyt tag, tætte væge osv, så medmindre det blæser godt igennem, står det nok lidt stille derinde.
Jeg kan godt se det problematiske i at den gør det koldere og koldere, fordi den ikke kan komme af med luften. Det havde jeg ikke tænkt over.
mht til sne/is, så er det udelukkende det der er problemet med min nuværende...Så hver gang det har fyget, skal jeg sætte den til at køle indenfor, og dermed varme udenfor...Indtil jeg kan fjerne alle de isflager der sidder fast på den, hvorefter den virker igen.
Det var det jeg gerne ville undgå ved at sætte den "indenfor". Men hvis den kontinuerligt faldende temperatur omkring den bevirker en lavere virkningsgrad, er det ikke den løsning jeg skal bruge.
Det skal siges at jeg ikke er ude efter at opnå en rum-temperatur, men blot at kunne varme op til en 10 grader, i de 8-10 timer om dagen jeg er på værkstedet.
Altså vil varmepumpen kun skulle være i brug 30-40% af tiden på et døgn, hvorfor den resterende tid måske er nok til at udligne det nedkølede rums temperatur igen?!
apr 2004
Jeg har overlevet de sidste mange år uden nogen form for varme på værkstedet, så bare det at kunne have over 0 grader, er for såvidt fint. 10 grader er mere end rigeligt til formålet.
Den jeg har i lejligheden er en Scanheat Gamma "et-eller-andet" og er en inverter-type. Den har fungeret ganske fint til en lejlighed, og dermed til at holde en "menneskelig" indendørs temperatur...Så det bliver samme type til værkstedet, hvor den endda ikke skal arbejde helt så meget...
apr 2004
feb 2008
Det er ikke freon i det nye varme pumper :=)
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 23 Svar: 2.106
apr 2004
Med det regnestykke ser det ud til at det lille rum vil blive en ren dybfryser?!
Altså selve værkstedet er lidt over 100m2, og rummet ved siden af er ca 60m2.
Så ifølge regnestykket vil temperaturen falde med 25 grader i, ved at jeg vil varme op med +15 grader?! Det lyder i min ører helt vildt, men har heller ikke forstand på det.
Men hvis det er tilfældet skal den i hvertfald IKKE stå "indendørs".
EL-varmekanon er helt udelukket. Det skal være en varmepumpe.
Min lejlighed er på ca 65m2 og er elendigt isoleret, og selv med temperaturer på -17 grader (nat, da december var koldest) havde min varmepumpe et effektforbrug på 1570W, og leverede varme nok til at man kunne være her. Jeg var faktisk ganske imponeret over dette, da jeg havde fået at vide at den næsten ville være ubrugelig i det tilfælde.
Så på et værksted hvor man samtidig er igang, vil en tilsvarende type være mere end rigeligt til mit behov.
Mekanikes: 2.000,- er ingen penge for en varmepumpe. Ved dog ikke om de billige modeller fryser lettere til?!
apr 2004
Er dog mest til den anden løsning, da det giver mulighed for at placere inde-delen i midten af rummet, hvilket rent visuelt tiltaler mig mest (er stor fan af symmetrisk indretning).
Var der noget med at ude-delen ikke må stå højere end inde-delen, eller havde det ikke noget at sige?
For hvis jeg nu kunne sørge for at der hele tiden var luftgennemstrømning, så kunne idéen med loftet måske bruges alligevel. Det er nemlig en hel del støre end selve værkstedet, da det strækker sig over flere "længer".
Forstand på varmepumpe-montering?