Skift af Vandvarme rør og andet VVS {{forumTopicSubject}}
Hej
Har INTET med biler at gøre, men håber der sidder en VVS mand der ude som måske kunne hjælpe med et hurtigt svar, så jeg kunne få det lavet imorgen formidag og derefter lagt tag..
Efter at skulle opvarme et stik til en radiator, opdager jeg en "smule" rust i det ene rør som går fra hovedrøret( 1") med et T stykke hen til 90grader knæk ned til radiatoren.
Men hvordan får jeg skiftet det T stykke?
Det ligner gevin, skal man så skrue den grønne eller røde vej?
Hvad med den ½" som går ned til radiatoren? skal den skrues af? eller skal de "bare" trækkes fra hinanden..?
Jeg er handyman, men har endnu aldrig lavet VVS og det vil jeg gerne prøve. Så det skal da prøves..
Se på linket til et album, hvor det er de sidste 4 billeder af hvad jeg mener:
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=71614
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 51
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 67
vh blikkenslageren
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 230 Svar: 2.048
Men, skær 1" røret på den ene side så det passer med at du kan sæte en union på det nye T-stykke, skær gevind på 1" røret, og sæt det nye Tee på med en union, af med det gamle ½" rør, så meget der er gennem tærret.
Der vil altid være lidt overflade rust.
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 7 Emner: 87 Svar: 223
så 2 stk union til 1" og ½".
Skær 1" og rusten ½" over.
Monter nyt T stykke med et stump af 1" og ½" skruet ind.
For til sidst at samle de 2 ender med union?
Er det korrekt forstået..?
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Biler: 3 Emner: 98 Svar: 1.939
Mvh.
Vvs & energimontøren .
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 67
korrekt men det tager jo maks en time at lave for en der laver vvs til hverdag.
Så kan ikke rigtig se at manden skal til at bøvle med det, når han aldrig har lavet vvs..
Schrøder.. du må da have en makker der kan lave det
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 60 Svar: 641
jan 2005
Det er næsten umuligt at komme til det via loftet.. Derfor ville jeg spare penge ved at gøre det selv.. Skal jeg have en prof til det, skal jeg have det stykke af taget af for at VVS manden kan komme ordenligt til..
Men det må vist så være måden at gøre det på.
Undre mig bare at det skulle være så svært.. Har sku bygget bremsesystemer op selv og det er ikke så svært.. Så kunne da ikke forstille mig det er værre end at sende raket op..
jan 2005
http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Bolig-inde/Udskift-varmeroerets-taerede-samling/e_137_3540.page
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 230 Svar: 2.048
Schrøder, du skal først lige sikre dig at du ikke har direkte fjernvarme! hvis du har det, må du IKKE selv rode med det.
Det klart det går hurtigere for os der uddannet til det og laver det i hverdagen, men vi er også en del dyrere end gør det selv.
jan 2005
Der blev indlagt fjernvarm (oliefyr) ind i 1982..
Ja har fået nogle gode billeder om hvor og hvordan jeg skal skille og skrue det hele sammen igen med brug af unions..
Skift af Vandvarme rør og andet VVS